..: První jednotka Stadler Allegra pro Rhétskou dráhu :..

Stadler Allegra (RhB) roll–out, foto: Stadler Landquart – Novinkami v oblasti železniční techniky se to v poslední době jen hemží. Minulý týden přinesl nový milník i pro švýcarskou železniční společnost Rhätische Bahn — ta ve středu 14. října převzala ze závodu Stadler Altenrhein AG první z patnácti nově vyrobených dvousystémových osobních elektrických jednotek Allegra. Slavnostní předání se konalo v Landquartu nedaleko Churu. Testování nově dodaných jednotek bude probíhat přímo na síti RhB a nasazení prvních pětí kusů se předpokládá od května 2010. Allegry budou dány do provozu na Berninské dráze a relacích Landquart – Davos a Chur – Arosa. Dopravce již objednal dalších pět kusů pro příměstské linky v okolí Churu.

Úvodní zakázka za 150 mil. CHF čítá patnáct třídílných nízkopodlažních dvousystémových jednotek. Ty budou u RhB označeny jako řada ABe 8/12. Jejich výkon dosahuje hodnoty 2,6 MW s tažnou sílou 260 kN — zde můžeme porovnávat s v současnosti nejvýkonnějšími lokomotivami dopravce, Ge 4/4 III, které disponují výkonem 3,2 MW a jsou nasazovány zejména na vlaky Glacier Express a spoje RE z Churu do St. Moritz. K sezení nabídnou 24 míst I. třídy a 76 II. třídy, místa pro kola se nachází ve všech třech dílech soupravy. Vůz je zcela přístupný imobilním cestujícím. Informace o jízdě poskytuje audiovizuální systém, využívající ploché obrazovky. Díky dvousystémovému provedení mohou Allegry jezdit nejen po všech tratích napájených střídavým napětím, ale také na Berninské linii ze St. Moritz přes Ospizio do Tirana, která je, jako jediná trať RhB, elektrifikována stejnosměrnou napěťovou soustavou.

Stadler Allegra (RhB) roll–out, foto: RhBSmlouva na druhou sérii je již uzavřena. Pro nahrazení starých příměstských jednotek Be 4/4 a ABe 4/4 na linkách Chur – Thusis a Schiers – Rhäzüns objednaly RhB dalších 5 jednotek ve čtyřvozové jednosystémové variantě, označené ABe 4/14. Za tuto zakázku zaplatí dopravce 50 mil. CHF a s nasazením na uvedených trasách počítá od jara 2011.

Rhétská dráha (RhB) provozuje železniční dopravu na několika tratích ve švýcarském kantonu Graubünden. Svými linkami spojuje zejména Disentis, Chur, Arosu, Davos, St. Moritz nebo také severoitalské Tirano. Celá síť je postavena s rozchodem 1000 mm a napájena střídavým napětím 11 kV/16,7 Hz, vyjma Berninské dráhy ze St. Moritz do Tirana, která je napájena stejnosměrnou napěťovou soustavou 1000 V. Berninská a Albulská dráha (z Thusis přes Filisur do St. Moritz) byly prohlášeny za památky světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě osobních linek a nákladní dopravy provozuje RhB výletní vlaky Bernina Express a ve spolupráci s Matterhorn–Gotthard–Bahn (MGB) také „nejpomalejší rychlíky světa“, tzv. Glacier Express.

Další informace: Technická specifikace Stadler Allegra – třívozové varianty (PDF) a čtyřvozové varianty (PDF).

Zdroj: Stadler, RhB, Eurailpress, Rhätische Bahn (Wikipedia), Stadler Allegra (Wikipedia), Matterhorn–Gotthard–Bahn (Wikipedia), Berninabahn (Wikipedia), Albulabahn (Wikipedia); foto: Stadler


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.10.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
19.10.2009 (17:09)  
Twix: Když se podíváš do toho technického prospektu od Stadlera, tak se zdá, že by tam pár otevíracích oken být mělo. Jsou sice zcela po švýcarském vzoru dost chaoticky po celém vlaku, ale jsou tam. Ovšem též se k radosti nepřipojuju, protože by možná byla předčasná: zrovna vyměnit okna je to nejjednodušší a interakce klimatizace a polospouštěcích oken se mi moc nezdá. I když zcela vyloučené to není: soupravy Gornergratbahn jsou taky nové a s polospouštěcími okny. A zrovna na Bernině by to mělo význam, protože i ty "regionály" jsou spíš pro turisty, než pro místní- minimálně ve vrcholovém úseku.
A co se týče GLExu, nezbývá mi, než potvrdit napsané:-). Je fakt, že být trať Andermatt-Brig někde jinde, tak je nádherná, ovšem ve Švýcarsku působí ve srovnání s jinými dost fádně a je navíc dost dlouhá. Tudíž jednou mi to na dlouho stačilo...
19.10.2009 (15:52)  
michawel: Určitě jsou okna spouštěcí? Nějak to nemůžu najít ani v článku, ani v odkazovaných zdrojích, a ani z těch fotek nemám ten dojem. Stadler v prospektu doslova píše že vlaky budou klimatizované, což je dneska ve Švýcarsku takřka nepsaná povinnost a myslím že objednávka čehokoliv se spouštěcími okny je tam neprůchodná.

Jinak souhlasím, je to něco úplně jiného jet zajímavou horskou trať s otevřeným oknem. Třeba Berninu, kde člověk nasedne v Tiranu v tričku, u Cavaglie obleče svetr a na Ospiziu se zapne do bundy s kapucí :-) Jediný úsek Ledovcáku, kde nás to v Regiu moc nebavilo a přemýšleli jsme jestli by nebylo bývalo lepší si za ten GlEx připlatit (a najíst se), byl Andermatt - Brig, údolí je takové pořád stejné a stání v okně únavné, společně s neustálým zastavováním a samozřejmě nekonečnou jízdou Furka Tunnelem.
19.10.2009 (11:14)  
Dopadlo to diky bohu lepe, nez u vetve Brig-Zermatt, kde z toho udelali sice panoramaticky, ale ne moc prakticky vlak. Prece jen, polospousteci okna u tohoto typu vlaku nejsou na skodu, protoze tim preci jen jezdi turisti, ktery si radi ten vyhled z okna dopreji. Paradoxne v tom vlaku (ac klimatizovanem) bylo neprijemneji, nez v klasickych starych vozech s pohodlnymi lavicemi.
Tahle verze vypada prece jen rozumneji. Tohle je treba duvod proc bych nikdy nejel Glacierem a proc si radeji ty trate projedu klasicky Regio vlakem, protoze v Glacieru (pominuli Japonce) si to clovek zdaleka neuzije, jenom sedi a kouka. V klasickym Regiu to je (doted bylo) daleko prijemnejsi i kdyz delsi, clovek se muze vyklonit z okna, fotit, tocit na kameru, nechat se oslehavat cerstvym horskym vzduchem. Diky bohu to u tehle jednotky zustalo zachovano.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko