Landquart – Novinkami v oblasti železniční techniky se to v poslední době jen hemží. Minulý týden přinesl nový milník i pro švýcarskou železniční společnost Rhätische Bahn — ta ve středu 14. října převzala ze závodu Stadler Altenrhein AG první z patnácti nově vyrobených dvousystémových osobních elektrických jednotek Allegra. Slavnostní předání se konalo v Landquartu nedaleko Churu. Testování nově dodaných jednotek bude probíhat přímo na síti RhB a nasazení prvních pětí kusů se předpokládá od května 2010. Allegry budou dány do provozu na Berninské dráze a relacích Landquart – Davos a Chur – Arosa. Dopravce již objednal dalších pět kusů pro příměstské linky v okolí Churu.
Úvodní zakázka za 150 mil. CHF čítá patnáct třídílných nízkopodlažních dvousystémových jednotek. Ty budou u RhB označeny jako řada ABe 8/12. Jejich výkon dosahuje hodnoty 2,6 MW s tažnou sílou 260 kN — zde můžeme porovnávat s v současnosti nejvýkonnějšími lokomotivami dopravce, Ge 4/4 III, které disponují výkonem 3,2 MW a jsou nasazovány zejména na vlaky Glacier Express a spoje RE z Churu do St. Moritz. K sezení nabídnou 24 míst I. třídy a 76 II. třídy, místa pro kola se nachází ve všech třech dílech soupravy. Vůz je zcela přístupný imobilním cestujícím. Informace o jízdě poskytuje audiovizuální systém, využívající ploché obrazovky. Díky dvousystémovému provedení mohou Allegry jezdit nejen po všech tratích napájených střídavým napětím, ale také na Berninské linii ze St. Moritz přes Ospizio do Tirana, která je, jako jediná trať RhB, elektrifikována stejnosměrnou napěťovou soustavou.
Smlouva na druhou sérii je již uzavřena. Pro nahrazení starých příměstských jednotek Be 4/4 a ABe 4/4 na linkách Chur – Thusis a Schiers – Rhäzüns objednaly RhB dalších 5 jednotek ve čtyřvozové jednosystémové variantě, označené ABe 4/14. Za tuto zakázku zaplatí dopravce 50 mil. CHF a s nasazením na uvedených trasách počítá od jara 2011.
Rhétská dráha (RhB) provozuje železniční dopravu na několika tratích ve švýcarském kantonu Graubünden. Svými linkami spojuje zejména Disentis, Chur, Arosu, Davos, St. Moritz nebo také severoitalské Tirano. Celá síť je postavena s rozchodem 1000 mm a napájena střídavým napětím 11 kV/16,7 Hz, vyjma Berninské dráhy ze St. Moritz do Tirana, která je napájena stejnosměrnou napěťovou soustavou 1000 V. Berninská a Albulská dráha (z Thusis přes Filisur do St. Moritz) byly prohlášeny za památky světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě osobních linek a nákladní dopravy provozuje RhB výletní vlaky Bernina Express a ve spolupráci s Matterhorn–Gotthard–Bahn (MGB) také „nejpomalejší rychlíky světa“, tzv. Glacier Express.
Další informace: Technická specifikace Stadler Allegra – třívozové varianty (PDF) a čtyřvozové varianty (PDF).
Zdroj: Stadler, RhB, Eurailpress, Rhätische Bahn (Wikipedia), Stadler Allegra (Wikipedia), Matterhorn–Gotthard–Bahn (Wikipedia), Berninabahn (Wikipedia), Albulabahn (Wikipedia); foto: Stadler


1 2 | Zpráv na stránku: |
A co se týče GLExu, nezbývá mi, než potvrdit napsané:-). Je fakt, že být trať Andermatt-Brig někde jinde, tak je nádherná, ovšem ve Švýcarsku působí ve srovnání s jinými dost fádně a je navíc dost dlouhá. Tudíž jednou mi to na dlouho stačilo...
Jinak souhlasím, je to něco úplně jiného jet zajímavou horskou trať s otevřeným oknem. Třeba Berninu, kde člověk nasedne v Tiranu v tričku, u Cavaglie obleče svetr a na Ospiziu se zapne do bundy s kapucí :-) Jediný úsek Ledovcáku, kde nás to v Regiu moc nebavilo a přemýšleli jsme jestli by nebylo bývalo lepší si za ten GlEx připlatit (a najíst se), byl Andermatt - Brig, údolí je takové pořád stejné a stání v okně únavné, společně s neustálým zastavováním a samozřejmě nekonečnou jízdou Furka Tunnelem.
Tahle verze vypada prece jen rozumneji. Tohle je treba duvod proc bych nikdy nejel Glacierem a proc si radeji ty trate projedu klasicky Regio vlakem, protoze v Glacieru (pominuli Japonce) si to clovek zdaleka neuzije, jenom sedi a kouka. V klasickym Regiu to je (doted bylo) daleko prijemnejsi i kdyz delsi, clovek se muze vyklonit z okna, fotit, tocit na kameru, nechat se oslehavat cerstvym horskym vzduchem. Diky bohu to u tehle jednotky zustalo zachovano.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
