Olomouc, aktualizováno 20:12 – Dnes kolem 22h se očekává zprůjezdnění obou traťových kolejí na přerovském zhlaví stanice Olomouc hl.n. Jak ŽelPage informoval tiskový mluvčí SŽDC Pavel Halla „Oprava 1. traťové koleje by měla být kolem 22h ukončena. Výhybka bude zamčena pro průjezd přímým směrem.“ Důvodem je oprava poškozeného svršku, která proběhne zítra v dopoledních hodinách. Tato oprava má opět zkapacitnit vjezd do stanice od Grygova. „V 10:24 byl obnoven provoz v 2. traťové koleji,“ potvrdil dnes dopoledne Halla. Prvním vlakem, který projel, byl v 10:25 R 705 Galán. Doprava se začíná stabilizovat — např. Ex 126 Fatra míří do Prahy s pouhými 10 minutami. Důvodem komplikací byla havárie nákladního vlaku přímo ve stanici Olomouc hl.n. v noci na pondělí 22.června 2009.
Po vykolejení nákladního vlaku OKD Doprava dnes kolem 0:40 nastal rozvrat dopravy na III. tranzitním koridoru. Dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou byly odkláněny přes Nezamyslice, vlaky SuperCity pak přes Břeclav a Brno. Cestující SC do Olomouce mohli přestoupit na náhradní dopravu do Olomouce ve stanici Přerov. Doprava po trati Olomouc — Nezamyslice byla zachována, ale byla ovlivněna jízdou odkloněných spojů; osobní vlaky na trati Přerov — Olomouc byly z Grygova do Olomouce nahrazeny autobusy, dálkové spoje odkloněny. Zpoždění klasických souprav dosahovalo průměrně 120–180 minut, pendolina 110 minut. Nehoda byla mnohem vážnější, než nedělní pád VVN na trať 330; ovlivnila již jízdu většiny nočních rychlíků — největší smůlu měl EN 425 Slovakia, který dorazil do Olomouce pouhých 6 minut po havárii.
Podle statistik z páté hodiny ranní zasáhla nehoda tyto noční spoje: 470 Amicus na cestě do Prahy v Nezamyslicích se 175 minutami, 441 Excelsior opustil na cestě do Košic Kojetín se 113 minutami, 440 Excelsior do Chebu opustil Ústí nad Orlicí se 150 minutami, 208 Vltava do Prahy měla v Krasíkově 122 minut, 471 Amicus opustil Břeclav a na cestu do Bratislavy si vezl 143 minut, 200 Silesia měla na odjezdu z Přerova 56 minut, 424 Slovakia opustila Přerov se 103 minutami a 209 Vltava opustila Ostravu se 102 minutami.
Těsně před devátou hodinou ranní byly na trase zpožděné spoje SuperCity 500 (97 minut v Ústí nad Orlicí), 502 (98 minut v Rohatci), dále vlaky vyšší kvality IC 518 Manažer (146 minut, Česká Třebová), Ex 141 Beskyd (133 minut, Nezamyslice), Ex 522 (155 minut, Olomouc přednádraží) či IC 530 Hutník (133 minut, Nezamyslice).
Souprava prázdných kotlových vozů na čpavek vykolejila přímo pod silničním mostem na přerovském zhlaví stanice Olomouc hl.n. Dva vozy přímo kříží obě traťové koleje do Přerova. Kolej do Nezamyslic nebyla nehodou vyřazena. Kateřina Šubová z tiskového oddělení Českých drah, která byla na místě nehody hned ráno, dodává, že ranní rychlíky Olomouc–Břeclav–Brno byly ukončeny v Přerově a cestující přepraveni osobními vlaky + autobusy. Toto řešení by mělo být použito i pro další spoje této relace. Je rychlejší, než jízda odklonem. V 6:15 měl z Brna vyjet nehodový vlak. Drážní inspekce však původně povolila odklizení pouze jednoho ze dvou vykolejených kotlových vozů. Nejoptimističtější odhady hovořily o zprovoznění jedné koleje dnes ve 13 hodin; díky usilovné práci nehodového týmu se stihlo první kolej zprovoznit o 3 hodiny dříve.
Podle sdělení Českých drah byla osobní doprava během výluky způsobené nehodou organizována následovně:
- vlaky EC, IC a R z Prahy do Přerova a dále na Moravu a Slovensko jsou odkloněny přes Nezamyslice - aktuální zpoždění cca 120 až 150 minut
- vlaky SC Pendolino jsou odkloněny přes Břeclav - očekávané zpoždění asi 90 minut
- vlaky R Olomouc - Břeclav - Brno jsou ukončeny, resp. výchozí v Přerově
- osobní vlaky v úseku Olomouc - Nezamyslice jsou nahrazeny autobusy
- osobní vlaky na trati Olomouc - Přerov jsou nahrazeny autobusy v úseku Olomouc - Grygov
- v důsledku odklonění dálkových vlaků na jednokolejnou trať Přerov - Nezamyslice - Olomouc předpokládáme zpoždění také u vlaků na tratích Ostrava - Přerov - Nezamyslice - Brno a Olomouc - Nezamyslice - Brno v řádu cca 20 min.
Dopravcem nákladního vlaku byla společnost OKD Doprava. Drážní inspekce šetří příčiny nehody. Jak uvedl tiskový mluvčí Zdeněk Neusar, zatím nebyly učiněny závěry, ale důvod může být nedodržení rychlosti 40 km při jízdě do odbočky na zhlaví, technická závada na voze nebo technická nezpůsobilost výměny. Šetření by mělo být dokončeno tento pátek.
Zdroj: Nehody a mimořádnosti ČD, České dráhy, SŽDC, Drážní inspekce ČR; foto: zirecek
Co třeba proto, aby pak někde nechyběl?
Když to vezmeme "kdybylisticky" a souprava vykolejených cisteren v čele s dvojicí brejlovců OKD by zastavila o 50 m dále, tak je Olomouc odříznut na Přerov a Nezamyslice úplně.
Hlavně, že se to nějak vyjezdilo a situace se uklidňuje, avšak například to vypadá, že R 629 Portáš, Praha (12:40) - Horní Lideč (17:33) byl odřeknut.
Ciste teoreticky: V Hranicich byl vlak v cas a dale mel pokracovat 160 kmh do Trebove, kam mel dojet v 9:02. Vlak ale rychlosti 160 kmh miril k Breclavi, kam dojel v 9:02. Kolik teda mel v Breclavi zpozdeni?
Nebo jinak - vlak mel usek "Prerov"-(Olomouc)-Trebova projet rychlosti 160 kmh. Misto toho jel ale trasu Prerov-(Breclav-Brno)-Trebova a to take 160 kmh. Jake mel vlak zpozdeni v Otrokovicich, tzn. nejakych 20 minut za mistem odklonu. Byla to 0, bylo to 20 nebo to bylo 100 (ocekavane zpozdeni po navratu na obvyklou trasu vypocitane za zaklade delsi trasy)?
Proste mne to zajima - jak jste urcovali zpozdeni na objizdne trase
V pátek jsem jel autem z Přerova do Otrokovic a cestou pozoroval montážní stožáry u vedení VVN. A v sobotu to vedení spadlo na trať ČD. Už si připadám jako hrdina ve výše uvedeném filmu....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.