..: Vykolejení nákladního vlaku v Olomouci komplikuje dopravu :..

Vykolejené vozy, foto: zirecek Olomouc, aktualizováno 20:12 – Dnes kolem 22h se očekává zprůjezdnění obou traťových kolejí na přerovském zhlaví stanice Olomouc hl.n. Jak ŽelPage informoval tiskový mluvčí SŽDC Pavel Halla „Oprava 1. traťové koleje by měla být kolem 22h ukončena. Výhybka bude zamčena pro průjezd přímým směrem.“ Důvodem je oprava poškozeného svršku, která proběhne zítra v dopoledních hodinách. Tato oprava má opět zkapacitnit vjezd do stanice od Grygova. „V 10:24 byl obnoven provoz v 2. traťové koleji,“ potvrdil dnes dopoledne Halla. Prvním vlakem, který projel, byl v 10:25 R 705 Galán. Doprava se začíná stabilizovat — např. Ex 126 Fatra míří do Prahy s pouhými 10 minutami. Důvodem komplikací byla havárie nákladního vlaku přímo ve stanici Olomouc hl.n. v noci na pondělí 22.června 2009.

Po vykolejení nákladního vlaku OKD Doprava dnes kolem 0:40 nastal rozvrat dopravy na III. tranzitním koridoru. Dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou byly odkláněny přes Nezamyslice, vlaky SuperCity pak přes Břeclav a Brno. Cestující SC do Olomouce mohli přestoupit na náhradní dopravu do Olomouce ve stanici Přerov. Doprava po trati Olomouc — Nezamyslice byla zachována, ale byla ovlivněna jízdou odkloněných spojů; osobní vlaky na trati Přerov — Olomouc byly z Grygova do Olomouce nahrazeny autobusy, dálkové spoje odkloněny. Zpoždění klasických souprav dosahovalo průměrně 120–180 minut, pendolina 110 minut. Nehoda byla mnohem vážnější, než nedělní pád VVN na trať 330; ovlivnila již jízdu většiny nočních rychlíků — největší smůlu měl EN 425 Slovakia, který dorazil do Olomouce pouhých 6 minut po havárii.

Podle statistik z páté hodiny ranní zasáhla nehoda tyto noční spoje: 470 Amicus na cestě do Prahy v Nezamyslicích se 175 minutami, 441 Excelsior opustil na cestě do Košic Kojetín se 113 minutami, 440 Excelsior do Chebu opustil Ústí nad Orlicí se 150 minutami, 208 Vltava do Prahy měla v Krasíkově 122 minut, 471 Amicus opustil Břeclav a na cestu do Bratislavy si vezl 143 minut, 200 Silesia měla na odjezdu z Přerova 56 minut, 424 Slovakia opustila Přerov se 103 minutami a 209 Vltava opustila Ostravu se 102 minutami.

Těsně před devátou hodinou ranní byly na trase zpožděné spoje SuperCity 500 (97 minut v Ústí nad Orlicí), 502 (98 minut v Rohatci), dále vlaky vyšší kvality IC 518 Manažer (146 minut, Česká Třebová), Ex 141 Beskyd (133 minut, Nezamyslice), Ex 522 (155 minut, Olomouc přednádraží) či IC 530 Hutník (133 minut, Nezamyslice).

Souprava prázdných kotlových vozů na čpavek vykolejila přímo pod silničním mostem na přerovském zhlaví stanice Olomouc hl.n. Dva vozy přímo kříží obě traťové koleje do Přerova. Kolej do Nezamyslic nebyla nehodou vyřazena. Kateřina Šubová z tiskového oddělení Českých drah, která byla na místě nehody hned ráno, dodává, že ranní rychlíky Olomouc–Břeclav–Brno byly ukončeny v Přerově a cestující přepraveni osobními vlaky + autobusy. Toto řešení by mělo být použito i pro další spoje této relace. Je rychlejší, než jízda odklonem. V 6:15 měl z Brna vyjet nehodový vlak. Drážní inspekce však původně povolila odklizení pouze jednoho ze dvou vykolejených kotlových vozů. Nejoptimističtější odhady hovořily o zprovoznění jedné koleje dnes ve 13 hodin; díky usilovné práci nehodového týmu se stihlo první kolej zprovoznit o 3 hodiny dříve.

Nehodový vlak DKV Brno na cestě do Olomouce v ŽST Grygov (zde přejezd brejlovce na druhou stranu, poté nehodový vlak sunut směr Olomouc, aby na místě byl v čele nehodový jeřáb), foto: zirecek Vykolejené vozy v Olomouci, foto: zirecek Vykolejené vozy v Olomouci, foto: zirecek Vozidlo SDC Olomouc a nehodový jeřáb, foto: zirecek Nástup nehodového jeřábu, foto: zirecek Nakolejení cisteren, foto: zirecek Nakolejení cisteren, foto: zirecek První vlak po zprůjezdnění 2. traťové koleje (R705 Galán v 10:25 hod)., foto: zirecek

Podle sdělení Českých drah byla osobní doprava během výluky způsobené nehodou organizována následovně:

  • vlaky EC, IC a R z Prahy do Přerova a dále na Moravu a Slovensko jsou odkloněny přes Nezamyslice - aktuální zpoždění cca 120 až 150 minut
  • vlaky SC Pendolino jsou odkloněny přes Břeclav - očekávané zpoždění asi 90 minut
  • vlaky R Olomouc - Břeclav - Brno jsou ukončeny, resp. výchozí v Přerově
  • osobní vlaky v úseku Olomouc - Nezamyslice jsou nahrazeny autobusy
  • osobní vlaky na trati Olomouc - Přerov jsou nahrazeny autobusy v úseku Olomouc - Grygov
  • v důsledku odklonění dálkových vlaků na jednokolejnou trať Přerov - Nezamyslice - Olomouc předpokládáme zpoždění také u vlaků na tratích Ostrava - Přerov - Nezamyslice - Brno a Olomouc - Nezamyslice - Brno v řádu cca 20 min.

Dopravcem nákladního vlaku byla společnost OKD Doprava. Drážní inspekce šetří příčiny nehody. Jak uvedl tiskový mluvčí Zdeněk Neusar, zatím nebyly učiněny závěry, ale důvod může být nedodržení rychlosti 40 km při jízdě do odbočky na zhlaví, technická závada na voze nebo technická nezpůsobilost výměny. Šetření by mělo být dokončeno tento pátek.

Zdroj: Nehody a mimořádnosti ČD, České dráhy, SŽDC, Drážní inspekce ČR; foto: zirecek


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.6.2009 (20:29)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
22.06.2009 (22:29)  
Qvído, kobros : OKDD vlastní 181.024, 181.040 a ještě si pronajímá ET 22 od PKPCargo.
22.06.2009 (21:53)  
imisa: Já se v novinařině nevyznám, ale uvést zdroj snad stačí, ne? Mmch, ŽelPage taky běžně cituje údaje z Babitronu (a desítek jiných zdrojů) a moje svolení nemají. Když píšu odborné články, taky cituji spousty lidí a nikoho jsem o svolení nežádal (a nikdo nežádal svolení ode mne). Na svých stránkách mám stovky odkazů - taky bych měl žádat o svolení? Já myslím, že z veřejně dostupných zdrojů (neoznačených copyrightem) mohu citovat libovolně, jedinou povinností je uvést zdroj. Pokud je to jinak, tak budu rád, když mě někdo dostane do obrazu.
registrovaný uživatel JaPo 
22.06.2009 (21:37)  
Rád by jsem upozornil korekturu na češtinu v tomto článku: ....osobní vlaky na trati Přerov — Olomouc jsou z Grygova do Olomouce byly autobusy...., největší smůlu měl EN 425 Slovakia, který dorazil do Olomouci pouhých 6 minut po havárii., Drážní inspekce však původně povolila odkliz pouze jednoho......
22.06.2009 (20:18)  
Příčina vykolejení: Příčina vykolejení se zatím neví. Prvotní ohledačka nenašla nic výrazně závažného na některé z dotčených stran. Tedy výsledek bude znám dalším šetřením.
22.06.2009 (19:37)  
TV Noha ukázala ve své repotáži o této události mapu Babitron a jako zdroj uvedla ŽP. Předpokládám, že bez povolení, či informování. A to tam už nemaká Dlablaja.
Edit: když se tak ptáš, hádám, že ano, nicméně by ho spíš měli mít od Roberta Babilona, ne:o)
22.06.2009 (18:47)  
To je zajímavé, proč v poseldní době tolik problémů?
22.06.2009 (18:28)  
Podle průběžných informací z DIČR probíhá vyšetřování příčin. Zatím jsou možnosti tři (1) vysoká rychlost jízdy do odbočky - nejméně pravděpodobná, čeká se na prohlédnutí záznamu z rychloměru (2) závada na voze (3) závada na svršku. :) Nic jiného se fakt stát nemohlo, takže vám to nepomůže.
22.06.2009 (18:20)  
Já jsem záměrně cestoval Ex 524 (byla možnost jet NAD), měl jsem dvě hodiny čas, tak jsem měl hezký výlet... Zajímavé bylo, že v Prostějově hlásili, aby nenastupovali do odklonového rychlíku, ale hnali cestující do autobusů... I přes to někteří této "možnosti" využili. Jinak chválím příjemnou průvodčí, která o příčinách odklonu informovala a nabízela hledání přípojů. K nám sice přišla až v Prostějově, ale snažila se... já o tom věděl díky K-reportu... bo mi ráno neseděl pinďa ve Staráku (330)

Každopádně, ví se příčina vykolejení?
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
22.06.2009 (18:17)  
M: Nejpřesněji by odpověděl někdo z tvůrců CDS, sám pouze operuji tím, co jsem odsledoval. Trasa se nepočítá matematicky (1 stanice = 1 minuta), ale podle jízdních dob. Nebo se použije již vypočítaná trasa jiného vlaku a jen s posune do potřebné časové polohy. Můžeš mít odklon po hlavní trati s Vmax 160 km/h, nebo odklon po lokálce s Vmax 50 km/h a díky tomu může odklon trvat po obou tratích stejně dlouho i přes rozdílnou délku a tím pádem poměr km/min selhává. Zvláště pokud se rychlosti na jedné trase výrazně mění.

Dejme tomu, že mezi stanicemi A a B trvá přímá cesta 10 minut, odklonem 30 minut. Ve stanici A má vlak průjezd Ap = 8:00, ve stanici B pak Bp = 8:10. Trasa odklonem pak vychází Ao = 8:00 a Bo = 8:30. Pro výpočet očekávaného zpoždění se pak odklonová trasa posune v čase zpět: Ao = 7:40, Bo = 8:10 (= Bp). Vlak tak už ve stanici A dostane zpoždění +20 a v dalších stanicích za B lze toto očekávané zpoždění zobrazit na tabulích. Dříve se používaly trasy jiných vlaků a tak místo zpoždění byly nesmysly.
22.06.2009 (18:16)  
Je tu někdo místní, aby sdělil prvotní ohledačku ?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko