..: Zkušební provoz lokomotiv ER20 na bavorských rychlících :..

233.066, R 350, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Plzeň / Domažlice / Furth im Wald — Pro mnohé srdeční záležitost, pro jiné naopak běžný den na západočesku. Toto pondělí, 8.6. 2009, plzeňské depo započalo zácvik strojvedoucích na motorových lokomotivách Arriva, známých jako Herkules, které by měly postupem času nahradit typické modrobílé stroje se žlutým pruhem řady 754 na vozbě mezistátních rychlíků do Bavorska. Zhruba o čtvrt století mladší herkulesy řady 223 by brejlovce na těchto výkonech měly nahradit od II. změny jízdního řádu 14. června. Praktickým cvičným jízdám předcházelo pozemní školení přímo v depu a hlavně několik dřívějších testů těchto strojů na rychlících v úseku Plzeň — Furth im Wald. Lokomotivy Siemens ER 20 známé jako Hercules patří k nejmodernějším dieselovým strojům nabízeným evropskými lokomotivkami a navíc jako jeden z mála moderních typů je schválen v roce 2007 pro provoz na síti SŽDC. I proto si tento typ krátce představíme.

ER20 je jedním ze zástupců moderních dieselelektrických lokomotiv, které Siemens Mobility produkuje od roku 2002. Existují i šestinápravové varianty ER20 CF a ER30, ER20 je pouze čtyřnápravová a stavěná pro standardní evropský rozchod 1435 mm. S výkonem 2 MW dosahuje maximální rychlosti až 140 km/h a tažné síly 235 kN. Nejpočetnější flotilu těchto strojů vlastní Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které si pořídily 100 kusů označených řadou 2016. U nás budou asi nejvíce známé stroje lesklé černé barvy z poolu MRCE Dispolok pronajímané rozličným dopravcům, např. slovenské Regio Rail nebo českému RailTransport, který začátkem roku 2008 tento typ poprvé nasadil na kontejnerový vlak v relaci Praha–Uhřiněves — Dunajská Streda. Samotná Arriva má k dispozici 11 strojů, 223.061–071, plus jeden, 223.072, který slouží u Regental Cargo. Ty byly v roce 2005 pronajaty desetiletým kontraktem od leasingové skupiny Angel Trains.

Úvahy o náhradě lokomotiv řady 754 ve vozbě „bavorských“ rychlíků jsou minimálně rok staré. Typ ER20 je schválen již od roku 2007 a od prosince stejného roku k nám zajíždí také Arriva se soupravou vlaku Albert Einstein z Mnichova. Lokomotivy řady 233 se již několikrát v Plzni objevila, např. 4. března tohoto roku, jak dokládají přiložené snímky od Milana Zacha. Motivace je jasná — zrušit přepřahy ve stanici Furth im Wald a tím příslušně zkrátit jízdní dobu. Dalším důvodem jistě bude menší spotřeba stroje stejně jako fakt, že splňuje přísnější emisním normy.

Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach Arriva 233.063, R 354, Plzeň hl.n., 4.3. 2009, foto: Milan Zach

S Herculy se počítá již za týden

233.066, R 352, 8.6. 2009, foto: Jan Tauber Jak nám potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, v týdnu od 8. do 13.6. 2009 probíhá zácvik 12 strojvedoucích na typ ER20 / ř. 233 Arriva. Cvičné jízdy probíhají na obratu 350/355/352/357 (viz tabulka s výňatkem z jízdního řádu příslušných vlaků) v úseku Plzeň — Furth im Wald pod dozorem instruktora. Od neděle 14.6. je počítáno s nahrazením strojů řady 754 právě tímto typem. Vlaky, které na bavorském území zajišťuje DB Regio Bayern, budou i nadále ve Furth im Wald přepřahat. Jízdní řád se nemění. I přesto je tato inovace v nasazení hnacích vozidel předzvěstí dalších změn, které můžeme od prosince na této relaci čekat a které již avizovalo Ministerstvo dopravy ČR – zkrácení jízdní doby a kvalitnější soupravy i služeb v nich.

R 350R 355R 352R 357
Plzeň hl.n.7.0012.5715.0020.57
Domažlice7.44 – 7.4612.09 – 12.1015.44 – 15.4620.09 – 20.10
Furth im Wald8.1111.4916.1119.49
Nürnberg HbfMünchen HbfNürnberg HbfMüchen Hbf

Výcvik má být ukončen v sobotu. První jízda řízená výhradně českým strojvedoucím proběhne v neděli 14. června, kdy Hercules odveze R 354 Franz Kafka s odjezdem v 11:00 z Plzně do Furth im Wald.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Wikipedia (Siemens ER 20), RailColor; foto: Jan Tauber, Milan Zach


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.6.2009 (10:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský Německo Bavorsko /Bayern


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
15.06.2009 (3:39)  
Jirka Panter: Nu ano, docela pekne receno. Tez jsem se vzdy divil i usima proc najednou je "koridorove" spojeni smerem na Nemecko kreslene pres Cheb, predpokladam ze to bylo hlavne proto aby se uz konecne OPRAVIL stredne dulezity vnitrostatni tah na Cheb. Rychlosti trasy Plzen - Domazlice - FiW 160-200kmh by se normalne nikdo vcelku nedivil, nebyt toho ze u nas se dulezite vnitrostatni trasy koridorizuji na 110-120, viz napriklad nedavno diskutovany usek okolo Zdic kde leckdo slozite dokazoval ze vic stejne neni potreba :(
14.06.2009 (16:45)  
Ad lazan 11.6.19:24.
Několik fakt: píše se rok 1861 a uvádí se do provozu první úsek BWB jako nejvhodnější spojení Čech a Bavorska. Píše se rok 1993 a je známo, že z Čech do Francie bude nejkratší spojení přes Mnichov. Následně se neoficiálně oprašuje socialistický námět zdvojkolejnění "domažlické", který uvažoval s rychlostí 120km/h a navrhuje trasa modernizace o cca 25% dražší, ale místo 120 je na rychlost 200km/h. Píše se rok 1997 a trasa je v oficiálním dokumentu firmy ILF Innsbruck a je vyhodnocena jako nejefektivnější řešení v porovnání s prostou drátizací jednokolejky, nebo naopak s vysokorychlostní tratí za trojnásobek investičních nákladů. Tato studie se odkládá 10 let do doby prvního kopnutí na 3. koridoru Plzeň - Cheb, který optimalizujeme z průměrné rychlosti 80 na 85km/h. Důvod je zřejmý - trať do Chebu je potřeba po 50 letech opravit. Kdyby se řekla pravda, že pro mezinárodní spojení je nevhodná, tak by tato oprava mohla být stopnuta.

Nyní se připravuje lehčí modernizace trati přes Domažlice, která je čímsi mezi návrhem z roku 1993 a socialistickými studiemi. V každém případě lze říci, že touto stavbou se dostaneme na úroveň Moraváků, či Slováků a konečně prorazíme železnou oponu (sice 30 let po plyšáku, ale co je 30 let pro železnici).

Je skvělé, že na této trati začínají jezdit nové stroje, že tu už dva roky jezdí každé 4 hodiny VLAK a někteří lidé i pochopí, proč tato železnice byla v tomto regionu jako první! A proč zrovna rychlost 200km/h - již 40 let je tato rychlost evropským standardem, na něž jsou konstruovány všechna vozidla pro osobní dopravu. Je to optimální rychlost s ohledem na vzdálenost železničních uzlů ve střední Evropě. Nižší rychlost jž nekonkuruje autíčkům a vyšší je energeticky už příliš náročná a vyplatí se na skutečně páteřních trasách (u nás jen Praha - Brno)
13.06.2009 (22:03)  
Miroslav Zikmund: A o těch ZSSK jsem řekl snad něco jiného?

Podivuhodné že NOB na Syltu s Herkuly jezdí.
13.06.2009 (14:16)  
Mirek Hruška : protože ZSSK preferují ekonomii, vozí vlaky WIE – BLA ÖBB Herkuly. ZSSK má jednoduchý důvod – držet si v Blavě minimálně 2 x 754 se zanedbatelným denním km proběhem vyrovnávajícím km proběhy lok ÖBB na ŽSR je poněkud drahá sranda. K tomu taková pomíjivá údržba, náhradní díly, pro prohlídky M nebo V nutné jízda do jiného depa (Humenné, Zvolen ???)

Je však pozoruhodné, že DB Herkuly testovaly, např. na Westerlandu, ale výsledky DB neuspokojily.
12.06.2009 (16:34)  
Bovlk: Jel jsem s ním a rozdíl je více než znatelný. Pro mne z pohledu strojvedoucího vítězí jednoznačně o mnoho pohodlnější, čistší a méně hlučnější pracovní prostředí na Herkulesu. O jízdních vlastnostech nemluvě. Větší měrný výkon, lepší rozjezdy ... Jel jsem sice pouze jako pilot, ale vyzkoušel jsem si i kočírovat :)


A ještě bych zde měl jden vzkaz pro pana Honnzoka:

Dříve vozili vlaky z Bratislavy až do Vídně 754ky s rakouským strojvedoucím, pročpak jsou nyní nahrazeny Herkuly ÖBB? Žeby ÖBB a ZSSK přeci jen preferovali ekonomii a spolehlivost nad krásou a elegancí?
registrovaný uživatel Bovlk 
12.06.2009 (15:55)  
Mirek Hruska: z prispevku z 12.06.2009 ve 2:18 plyne, ze jste s Herkulem jel, z toho dalsiho prispevku zase, ze pokud by k vam do depa prisly Herkuly, tak na Brejlovce Vas uz nikdo nedostane. Mohl byste, prosim, napsat, jak vnimate rozdil mezi Herkulem a Brejlovcem z pohledu strojvedouciho? Diky.
12.06.2009 (15:15)  
Tak se bavím dál. Nyní mi přišla soukromá zpráva od páně Honnzoka a ačkoliv to normálně nedělám, nedá mi na to nereagovat zde.

"Nahrazovat stále spolehlivé stroje, které narozdil od těch ze siemensu většinou jezdí jinýma který výjdou o dost dráž je ekonomický nesmysl zatím asi nikomu nevadil a na reg. tratíh mu asi bude stačit koženka či 810 a přepřah zas není tak dlouhý a brejlovec s těma pár vagónama jezdí poměrně lehoulince a nebude se moct dřít...... Na tento výkon by bohatě stačila 749 ale nadruhou stranu být el. vytápění na 742 tak asi stačila i ta ale je pravda že by byla 742 hlavně esteticky nevyhovující. Jinak o tom že si ho Arriva pochvaluje tak můžu na 100% říct že nikdo který si něco koupil bude v případě že je ta věc i špatná jí vychvalovat protože nikdo si přece nechce nechat aby někdo veděl že je debil a že si koupil nespolehlivou věc.... Takže jestli tady není někdo normální tak jste to při vší úctě vy. Jinak jedna připomínka k vašemu pravopisu, nestoji za nic. Mějte se pěkně tak kde vám to připadá že patříte. Maximálně se dozvíte opak."

Mohl by mi to prosím někdo přeložit do srozumitelnější češtiny? Děkuji.

Prohlásit že 754 je spolehlivější než Herkules, že Herkules je dražší než 754, aniž bych znal ekonomický rozbor nákladů, že Brejlovci na rozdíl od Herkulesů jezdí, že přepřah není tak dlouhý nebo že Herkules je prostě špatný a basta je skutečně hodné mistra v oboru. Musím jezdit v Bmz, ale důležité je aby nás táhl levný, spolehlivý a krásný brejlovec u kterého je nejdůležitější, že se s těmi 5 vagonky moc nenadře.

Já se vážně nestačím divit. A nakonec se dozvím, že by rychlíky mohli vozit i 742, ale ty by tam nebyli estetické. Ježišmarja POMOC!

Honnzoku těší mne tvůj zájem o mou budoucnost, ale já vím zcela dobře kam patřím a také vím, že dát nám do depa Herkulesy na Brejlovce mne už nikdo nedostane :)
12.06.2009 (11:39)  
Co se týče zkrácení jízdní doby o 10 minut, možná je to málo, ale umožní to do Schwandorfu přijet kolem celé, tedy lepší možnost přestupů.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.06.2009 (9:11)  
Prostě se smiřte s tím, že brejlovci jdou pryč. Tam, kam jdou, je dorasí k nepoznání tak do čtyř let, kdy už budou asi jen tři funkční bardoty a to se pak budou psát článečky..."ČD končí s údržbou 749 a 754, modernizace 753 Cargo dokončena", nebo "Čtyřicet let staré stroje narušují plynulost dopravy", či "Další 754 shořela před Ramzovou, ke slovu se opět dostaly zapůjčené Herkuly." To se pak bude mazat :oD
12.06.2009 (2:18)  
Honnzok: Někteří lidi skutečně nejsou normální. Co to zase meleš o médiích? Já řekl něco o médiích? Proč jezdí Herkules u tolika soukromníků a v počtu 100kusů u ÖBB? Proč si Arriva vybrala zrovna Herkuly a ne motorové Traxxy? Že by to bylo tím, že jsou to mašinky spolehlivé a ne nějakými médii? Já měl možnost s Herkulem jet a řeknu ti, že se mi těžko vracelo zpět na Brejle.

Pánové konstruktéři. Dle Honnzoka bychom měli zřejmě obnovit v ČKD výrobu řady 754 a dodávat ji do celého světa. Tedy nejdřív musíme pochopitelně zbourat Sazka Arenu a postavit znovu haly ČKD.

Josef Petrák: Kdyby jenom to. Nekteří zajisté utvoří partyzánské skupinky pod názvy "Rudý brejlovec" nebo "Žluté blesky" a půjdou provádět sabotáže na vlacích s novými vozidly.

Voloďa Lenin: A co třeba krácení případného zpoždění? Úspora 754? A mohl bych pokračovat ...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko