..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
15.06.2009 (17:12)  
kubam: Je tam jeden rozdíl. Před tím to bylo jen „Chtěli bychom…“, „Plánujeme…“ apod. Tentokrát Jančura udělal něco jiného. Vypracoval více než 300stránkovou dokumentaci nabídek, kde rozebral snad úplně všechno – s čím bude jezdit, kolik to bude stát, jak zajistí provoz atd. – a toto vše odevzdal na ministerstvo dopravy jako závaznou nabídku. To už mi jako seno moc nepřijde…
registrovaný uživatel kubam 
15.06.2009 (16:48)  
M: takový žlutý sena už čtu po několikátý....příjde mě to pořád dokola to stejný, akorát se tam změní, co plánuje zrovna teď. Můj názor - hrozný seno! Škoda času to číst, pořád stejná písnička akorát jiná sloka:-)
registrovaný uživatel M 
15.06.2009 (13:21)  
http://ekonomika.ihned.cz/c1-37449660-jancura-se-stal-konkurenci-ceskych-drah-nabidl-ze-prevezme-polovinu-rychliku

Dve moznosti
1. Je to skutecny cin, nejen slova
2. Je to fake, protoze dobre vedi, ze jim to MD neda, ale aspon muzou rikat, ze chteli...
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
15.06.2009 (12:46)  
Pánové a co když se nejedná jen o neschopnost žlutého pána, ale i o práci ČD, i když z toho co vím, tak ČD hází dopravcům klacky pod nohy až když vstopí na trh a "lezou jim do zelí"
registrovaný uživatel DJ 
15.06.2009 (1:53)  
Ministr dopravy v Otázkách Václava Moravce řekl něco ve smyslu: (není to doslova, ale kontext zůstává zachován)

...Jestli narušíme rovnováhu, že necháme vysoutěžit lukrativní tratě, tak by to také nedělalo dobrotu.
Na jednu stranu - konkurence ano, ale je nutné zabránit tomu, abychom nechali ekonomicky lukrativní tratě někomu jinému a zároveň nechali ČD, aby jim zůstal ten horký brambor v podobě těch málo lukrativních tratí...
registrovaný uživatel M 
14.06.2009 (23:41)  
PS: To nejsou perly svinim, ale perly svini. Te se da napsat cokoliv, ona veri jedine vysledkum, ktere si vypocte sama (nikdo teda nevi jak, ale to je fuk).
Pro nas ostatni jsou ta cisla celkem zajimava. Jiste, muze se objevit i nejaky "Zikmund", ktery prispecha s nejakou nastudovanou normou, kterou aplikuje na neco jineho a tato cisla vyvrati "protoze tehda to bylo tak a on byl panecku kadr", ale bohuzel no...
Nekdy mi to vazne pripada neco ve stylu, ze "tohle musis derivovat Franto", jenomze Franta derivovat neumi, derivovat se neucit nechce, ale taky nechce priznat, ze to neumi, takze proste rekne, ze vysledek je 5 a Franta sam sebe poplaca po ramenou. Nicmene - je tady i nepocetna skupina tech, kteri se radi "derivovat" naucit chteji...
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
14.06.2009 (21:13)  
Tak mám pocit pánové, že zde zbytečně házím perly sviním. Vy snad víte, z jakých prostředků má Arriva vozidla? To dělá s cenou dosti veliké brikule. Porovnávat to s naší nabídkou nelze, my měli v nabídce vozidla nájemní, tedy to nejdražší, co je na trhu. Co kdybyste to za domácí úkol spočítali sami z veřejně dostupných zdrojů - to není problém, vše je na netu a pak to tady rozklíčovali. Jenam kecat o dumpingu dokáže každý.
14.06.2009 (20:52)  
xAnri05: Tak pokud se nemýlím, tak o 140 Kč mluvil Jančura v souvislosti s rychlíky. A to je trochu rozdíl než Os na Liberecku nemyslíte??
registrovaný uživatel DJ 
14.06.2009 (18:22)  
Sharky33: No prostě si to myslím. Někdo si může myslet, že 112 Kč/vlkm je spíše podnákladová, tak ji zase myslím, že ČD potřebovaly jen 0,7 mld. a ne 3,2 Kč. ;-)

xAnri05: Co konkrétně myslíš tím "měl všude dveře otevřené" nebo "budoucí lepší pozice ve VŘ"?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.06.2009 (18:07)  
DJ: SA tvrdí že s novými vozidly muže jít na cenu 140 Kč proto je cena ČD dumpingová
To je jeden z duvodu, proc si to myslim. Take srovnani s ucastniky dalsich konkurzu v jinych letech (viz p.Simral) me vedou k myslence, ze Arriva se pokusila dostat na trh i za cenu trochu nizsi nez nakladovou. Duvodem je mozna budouci lepsi pozice v dalsich VR.
Kdyby byvala Arriva vedela, ze CD se neprihlasi, asi by dali cenu jinou.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko