..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
14.06.2009 (6:43)  
Zajimave, stejne jako v diskusi o "pujcovani strojvedoucich a jejich odpovednosti" vysvetluje teoretik s normama v ruce cloveku, kterej se danou problematikou skutecne zivi, ze tomu nerozumi...
Aneb jakobych Jagrovi vysvetloval jak ma strilet zapestim, pripadne Nadalovi, ze tu raketu ma drzet jako clovek...
14.06.2009 (0:38)  
Petr Šimral : co to je moderní vozidlo ?
EP brzda se zkoušela na ČSD už v roce 1975 ... takže celkem nic nového ... zkušební soupravy na trati Praha – ČB se žlutým pruhem a 3 x T478.3 LD ČB s patřičnou výbavou... Takže z tohoto pohledu je "moderní" vozidlo staré 34 let ... Někdo objevuje "Ameriku ..."
"Žlutý pán" na svých vizualizacích vesměs neuvádí TAURA a RailJet, ale elektrické jednotky, které jsou nepochybně výrazně lehčí, tudíž nižší nároky na brzdění ... zda mají EJ typu TALENT / STADLER / DESIRO magnetickou brzdu opravdu nevím ... Motorové Desiro, pokud mne šedá mozková kůra neklame, je "jen" na 120, na 160 je elektrické italské Minuetto ...
Jen tak zlovolná otázka ...
Na ŽZO byl v soupravě RailJet balast simulující substrát alespoň ve 100 % obsazení soupravy ? Tak jako je každá desetinka vteřiny dobrá, je podstatné každé kilíčko brzděné hmotnosti...
RailJet s TAUREM – EP a krátkou brzdnou dráhou zajišťující bezpečnost drážní dopravy ... by jistě našel uplatnění na Liberecku ... akorát to trakční vedení a trať pro rychlost 160 km/h tam jaksi chybí ...
Registered user Petr Šimral  mail  
13.06.2009 (23:51)  
ad Ziki: Zase jako normálně : - (

Brzdná dráha ve Studénce byla 452 metrů (ze 133 do 90 km/h). Railjet při testech na ŽZO z rychlosti 140 km/h zastavil na 480ti metrech. Předpokládám, že pokud by tam na ŽZO byl terč a Railjet brzdil z rychlosti 133, tak by to o moc delší nebylo a do mostu by to byl mírný ťukaneček, pokud by ten vlak vezl tentýž pozorný fíra a byl to vlak s EP brzdou, jako má Railjet s Taurusem. Vám to přirovnání možná připadá morbidně, ale v tomto má Jančura pravdu. Moderní vozidlo nebo souprava by do toho mostu za stejných výchozích podmínek jenom ťukla a nebo by to ubrzdila.
Petr Šimral
PS: Taurusy i Herkuly mají třeba rychločinné brzdění i na jízdní páce (každá desetina vteřiny dobrá).
13.06.2009 (12:26)  
Jiri Vosecek : spočítat by to samozřejmě šlo, pokud budete znát hmotnost soupravy, rychlost vlaku, brzdící váhu magnetické (kolejnicové) brzdy.
Diskuse o tom, na jaké dráze by vlak zastavil, na základě ujetého vyjádření "žlutého pána", který pravděpodobně na stanovišti strojvedoucího nikdy nejel, takže nikdy čelně neviděl jak rychle koleje ubíhají i při použití rychločinného způsobu brzdění, resp. o problematice brzdění kolejových vozidel nemá ani ponětí - je zbytečné mlácení prázdné slámy.

Tak mne napadá, že je trošku škoda, že ČD v rámci "komunikace s veřejností" nepřišly s nabídkou, že ve dnech, kdy není využíván ŽZO ve Velimi pro zkoušky vozidel, by si za patřičný poplatek mohli nejen šotouši, ale i "různí žlutí odborníci" vyzkoušet řízení lokomotivy, brzdění apod.
Na okruhu, kde můžete dojet akorát konec vlastního vlaku, v podstatě žádné riziko ohrožování bezpečnosti drážní dopravy nehrozí.
Záležitost by to samozřejmě levná nebyla.
13.06.2009 (11:03)  
Daviduss 135: A že by dobrzdil na 50 km/h jste vzal kde? Kdyby měl každý vůz kolejvou brzdu. Dokáže to někdo spočítat a říct, jak k dané rychlosti došel?
Registered user M 
12.06.2009 (22:17)  
Naklady (ne dotace) na MHD v Brne jsou pry nekde kolem 60-80 korun (resp. rok a kus zpatky byly). To jen tak pro info
Registered user xAnri05  mail  
12.06.2009 (22:01)  
Mates111: no, tak jedno cislo je na jednu trat a druhe je prumer za kraj. to neni totez :)

DJ: ono je nevhodne srovnavat busy a vlaky (tech 50 v DPMUL je fakt extrem, na vysocine chteji jen kolem 30,-). je to trochu jako ohen a voda. k dispozici jsou i ruzna srovnani mezi zeleznicinimi dopravci (napr. i tech 112,-kc/vlkm na Liberecku) a je zrejme, ze CD nejsou nijak extra drahe, spis levnejsi. I sam Jancura si spocital naklady projekt PHA-OVA na cca 140,-Kc/vlkm.

CD ovsem provozuji muzeum, to nepopiram. I kdyz modernizaci se snizeni nakladu nedosahne. Nakup vozidel se musi zaplatit, i kdyz na druhou stranu klesnou provozni naklady.
Jinak tech 112,- od Arrivy je spis pod cenou (ale to je z me hlavy, nepotvrzeno).
Registered user DJ 
12.06.2009 (21:26)  
MZ: Výborně, to jsem chtěl slyšet. Takže už dnes tu je možnost cestovat na jednu jízdenku s více dopravci. Ten fakt, že jízdné u obou dopravců se počítá "od nuly", je už jen maličkost, která by potřebovala trošku doladit. :-)

xAnri05: Dobře, ale i kdyby těch 33, resp. 50 Kč za bus byla dotace, tak je vidět, že to někdo zvládne za 33 korun s moderním autobusem (Ústecký kraj nedovoluje používat příliš staré autobusy), na rozdíl od ČD, které za šukafon požadují minimálně 55 korun/vlkm, a to je ještě zřejmé, že tato částka je nedostatečnou, a je potřeba ji dofinancovat odjinud.
Registered user M 
12.06.2009 (19:43)  
Kraj je samostatná právnická osoba, která neodpovídá za závazky státu a stát neodpovídá za závazky kraje.

Jeste, jeste. Tohle mi dobrou naladu udrzi na soboty, ale nedeli budu offline, tak at mam neco do zasoby.

Jeste jednou - stat (a je skutecne jedno, jaka z jeho podslozek) je nejlepsi dluznik a nejlepsi partner pro delani obchodu. No ale rad si necham od vyslouzileho zeleznicare o podnikani nechat vypravet:-)))
Registered user kubam 
12.06.2009 (19:39)  
Miroslav Zikmund: ten test na zkušebním okruhu, to není špatnej nápad:-) Možná ještě tribuny, aby to dokázal všem lidem, kteří to četli;-)
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko