Praha – S polovinou června již tradičně přichází druhá změna platného jízdního řádu, ke které České dráhy tradičně připravují i tarifní novinky. Nejinak je tomu i letos, kdy aktuální jízdní řád vstupuje do své poslední fáze obohacený nejen o bezmála 92 stran změn a úprav, ale i řadu tarifních novinek. Letošní léto se neponese pouze ve znamení nového SC Pendolino Sprinter do Třince a výhodnějšího cestování vlaky SuperCity na jižní trase, ale také rozšíření některých slev a zvýšení počtu akčních nabídek, jejichž kouzlo národní dopravce objevuje v posledních měsících. Mezi elektronické eTikety od června přibudou nové relace do Hamburku, Drážďan, Binze a mezi Ostravou a Vídní. V nabídce budou rovněž oblíbené low-cost jízdenky ČD TIP, tentokrát do Berlína a ve vyšším počtu. Dobrou zprávou pro letní cestovatele je i dočasné zrušení některých omezení SONE+ a REGIONet, stejně jako mírné zlevnění vnitrostátních jízdenek. Zcela chybět bude naopak sleva pro mladé Léto-26 a s ní spojené výhodné síťové jízdenky.
Pendolino: do Brna a Břeclavi místenka zdarma, Sprinterem v létě se slevou
O změnách v provozu pendolin jsme informovali již v průběhu května. Na dnešní tiskové konferenci byla potvrzena informace o možnosti využívat v průběhu letního období (21. června - 22. září 2009) všechny spoje SuperCity na severní lince se slevou RailPlus. Na jižní trase v relacích Praha - Brno a Praha - Břeclav pak cestující k platné jízdence podle tarifu TR 10 obdrží místenku na spoje SC 14-19 zdarma, ovšem pouze do vozů č. 6 a 7.
Jízdní doba nového SC Pendolino Sprinter mezi pražským hlavním nádražím a ostravským Svinovem bude 2 hodiny 57 minut, tedy o dvě minuty kratší, než u běžných spojů SC Pendolino. Přestože se jedná o zanedbatelný rozdíl, představuje tento čas nový rekord v osobní dopravě mezi hlavním městem a severomoravskou metropolí, navíc s průměrnou rychlostí 118,98 km/h. Konečnou stanicí nového SC 513 bude Třinec, kam vlak dorazí za 4 h 2 min. Cestující zde také poprvé uslyší vlakové hlášení v polštině.
Koncept nonstop spoje mezi Prahou a ostravskou aglomerací je z pohledu ČD pilotním projektem, podle něhož bude vyhodnocen další postup. Dopravce se v současnosti snaží sledovat reakce cestujících na nové nabídky. "Třinec je pilotem. Chceme vidět, jak budou zákazníci reagovat; sledujeme různé statistiky přepravních proudů. Chceme dát šanci obyvatelům Moravskoslezského kraje se v pátek rychle dostat z Prahy domů," říká na margo nového spoje ředitel marketingu ČD Aleš Ondrůj. V pátek odpoledne podle statistik cestuje vlaky SC 507 a 509 přibližně 100 až 300 cestujících, kteří v Ostravě přestupují na regionální spoje do Bohumína, Karviné, Českého Těšína a Třince. Zavedení nového spoje pro tyto cestující tak může uvolnit kapacitu ostatních spojů do Pardubic a Olomouce.
Podle představitelů drah není vyloučeno ani prodloužení jednoho páru pendolin na severní Slovensko. "Výhledově o této destinaci uvažujeme. Momentálně probíhá stavba trati na státní hranici. Po skončení prací můžeme počítat s prodoužením Pendolina do Žiliny," uvádí ředitel ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Prozatím se nepočítá ani se zavedením nedělního Sprinteru v opačném směru. Důvodem je nedostatek souprav řady 680, které by tak nestíhaly pravidelné výkony. Vše se ale může změnit podle aktuální situace v novém GVD. Všechna pendolina z Prahy hl.n. budou i nadále vedena přes Vršovice a Malešice z důvodu nedostatečné kapacity tratě přes Libeň. Podle představitelů ČD budou ale vybrané spoje přetrasovány, jakmile budou k dispozici obě koleje.
Od 14. června dráhy rovněž navazují spolupráci se sítí autopůjčoven Hertz. Cestující budou mít možnost objednat zapůjčení osobního automobilu přes internet nebo prostřednictvím palubního personálu. Zákazníkům ČD bude poskytnuto cenové zvýhodnění.
Vnitrostátní doprava: výhodnější SONE+ i REGIONet, Léto-26 definitivně končí
Dobré i špatné zprávy přináší druhá změna GVD pro letní cestovatele. Po loňské změně podmínek se sleva pro mladé Léto-26 definitivně přesunula na tarifní smetiště ČD. Tento krok logicky navazuje i na minuloroční zrušení výhodné aplikace In-junior. Představitelé drah původní model vidí jakou zbytečnou pozitivní diskriminaci jedné skupiny zákazníků, zatímco nové nabídky jsou dostupné každému.
Místo toho budou v letním období (21.VI.-22.IX.) ceny všech vnitrostátních jízdenek mezi konkrétními stanicemi počítány podle ceníku z GVD 2008, teda ve většině případů o několik korun levnější, než podle aktuálního tarifu. Tato nabídka se vztahuje i na časové traťové jízdenky.
Výletníky naopak potěší rozšíření dnů platnosti jízdenek SONE+ — v průběhu léta je bude možné využít i ve všední dny za stejných podmínek a cenu 150 Kč pro osobní a spěšné vlaky jako o víkendu. Zvýhodněny budou i regionální jízdenky REGIONet, které budou v letních měsících stát 99 Kč namísto běžných 150 korun.
Mezistátní doprava: nové eTikety a víc ČD TIPů do Berlína
Po prvních experimentech v loňském roce toto léto ČD výrazně rozšiřují paletu akčních nabídek pro cesty do zahraničí. V eShopu bude možné zakoupit zvýhodněné doklady eTiket do nových destinací a v relaci Praha - Drážďany vůbec poprvé i do 1. vozové třídy:
Praha - Hamburg | 39 € |
Ostrava - Vídeň (Wien) | 19 € |
Praha - Ostseebad Binz | 39 € |
Praha - Drážďany (Dresden) - Praha | 22 € (2. třída), 33 € (1. třída) |
Za svůj největší hit letos České dráhy považují low-cost jízdenky ČD TIP, které jsou nabízeny v omezeném počtu. Dopravce podle svých slov s touto nabídkou našel prázdné místo na trhu a hodlá ho dále využít. Jak uvádí ředitel marketingu Aleš Ondrůj "ČD Tipy jsou přesně ty jízdenky, které zvyšují tržby Českých drah a které zaplňují volné kapacity vlaků a přitahují zcela nové zákazníky." Na měsíc červenec jsou nabízeny víkendové zpáteční cesty do Berlína (sobota EC 178, neděle EC 179) za 19 €. Využít je bude možné o víkendech 4.-5.VII., 11.-12.VII., 25.-26.VII. a 18.-19.VII., kdy bude nabízený počet navíc mimořádně zdvojnásoben na 100 kvůli koncertu skupiny U2.
SommerTicket ÖBB
Zajímavou letní nabídku pro mladé připravil rakouský národní dopravce ÖBB. Do své nabídky opět zařadil síťovou jízdenku SommerTicket určenou pro držitele zákaznických karet VORTEILSCard<26. Jízdní doklad za 25 € (cestující do 19 let), resp. 59 € (cestující do 26 let) umožňuje svému držiteli cestovat v období 4.VII.-13.IX. neomezeně po celé síti ÖBB a Raaberbahn, a to v pondělí až pátek od 8. do 24. hodiny a o víkendech a svátcích bez časového omezení. Nabídka se nevztahuje na další soukromé železnice a zvláštní turistické tratě. O tom, zda budou tyto lístky opět nabízet České dráhy držitelům In-karet, zatím nejsou zprávy.
Shrnutí letních nabídek
Nabídka | Určena pro | Cena | Omezení |
---|---|---|---|
Vnitrostátní doprava |
|||
SC Pendolino, SC Pendolino Sprinter | držitelé In-karty/RailPlus | povinná rezervace za 100 Kč | 21.VI.-22.IX. |
SC Smetana, Antonín Dvořák, Slovenská Strela | všichni | povinná rezervace za 0 Kč | relace Praha-Brno nebo Praha-Břeclav, pouze vozy 6,7 |
SONE | všichni | 150 Kč | 21.VI.-22.IX. i ve všední dny vlaky Os, Sp |
REGIONet | všichni | 99 Kč | vlaky Os, Sp v kraji (rozšířeném podle tratí), 21.VI.-22.IX. |
Vnitrostátní jízdné - jednotlivé a časové traťové jízdenky | všichni | ceny podle tarifu 2008 | pouze jízdenky mezi konkrétními stanicemi, 21.VI.-22.IX. |
Mezistátní doprava |
|||
Praha - Hamburg | všichni | 39 € | omezení eTiket |
Ostrava - Vídeň | všichni | 19 € | omezení eTiket |
Praha - Binz | všichni | 39 € | omezení eTiket |
Praha - Drážďany - Praha | všichni | 22 € (2.třída) 33 € (1.třída) |
omezení eTiket |
ČD TIP Praha - Berlín - Praha | všichni | 19 € | pouze víkendy, EC 178 tam, EC 179 zpět, omezený počet 50, resp. 100 jízdenek |
Zahraničí |
|||
SommerTicket ÖBB <19 (síťová) | držitelé VORTEILSCard do 19 let | 25 € | 4.VII.-13.IX. po-pá 8-24, so-ne 0-24 |
SommerTicket ÖBB <26 (síťová) | držitelé VORTEILSCard od 20 do 26 let | 59 € | 4.VII.-13.IX. po-pá 8-24, so-ne 0-24 |
Zdroj: České dráhy, ÖBB, ŽelPage
Btw - ono to asi nevyzniva moc jasne, ale ta slovni uloha uz neni srovnani auto/vlak, ale vlak s inkartou a bez ni.
"Už po druhé zpáteční jízdě to mám zpátky a navíc si mohu dovolit jet pendolínem."
Bez Inkarty: 450 jednodenni jizdenka + 70 Kc mistenka, tedy 520 Kc jedna jizda tam. Tedy dve jizdy tam a dve zpatky jsou 2080 Kc. Pokud se vracim jeste ten den, je to 450 + 2x70, tedy 590 na zpatecni jizdu, coz je 1180 za dve zpatecni jizdy.
S Inkartou: eliska 160 + mistenka do pendolina 100 Kc, tedy 260Kc je prvni jizda. Druha jizda je eliska 2x 160(vim to jen mesic predem a prima eliska v cele trase je uz vyprodana) + 100 pendolino, tedy 420 stoji druha jizda. Treti jizda je 3x eliska (dva dny predem uz nedostanu elisku ani na stredni vzdalenosti) po 160 + 100 za mistenku v pendolinu, tedy 580 Kc. Ctvrta jizda je opet za 260. Soucet jizdneho dela tedy 260+420+580+260=1520 ... pokud k tomu pripoctu 900 za Inkartu, dela to 2420Kc. I za predpokladu, ze si vsechny uvedene dokladu koupim pres net s aktivovanou elektronickou penezenkou (tedy sleva bude 3+3%), dela jizdne 1429 a Inkarta dalsich 900, tedy 2329 Kc.
To vse navic za predpokladu, ze nebudu chtit vyuzivat patecni nebo pondelni "neslevova" pendolina - pak by me totiz vysla mistenka na plnych 200 Kc, tedy celkova suma za uvedenou prepravu by cinila 2705 Kc.
Vas uvedeny vysledek neni spravny ;-)
Me hlavne vadi, ze jako nepravidelny cestujici nemuzu jen tak zabehnout na nadrazi, skocit do pokladny, koupit listek ZA ROZUMNOU CENU (coz cena s INkartou celkem je) a jet. Ja si proste vyrizovat nejakou slevovou kartu nepujdu. ANo, jsem liny zakaznik. Nechat si delat fotky, vyplnovat formular a zaplatit 900 Kc jen proto ze MOZNA(?) bych jel 2x - 3x rocne vlakem se mi fakt nechce. Za soucasny situace ze me CD nemaji ani korunu, kdybych se jako prilezitostny zakaznik mohl nejak neslozite (bez studia tarifu za zimnich dlouhych veceru) mohl dostat na cenu In karta, tak bych asi jezdil vlakem casteji. Nejsem zadny socialni pripad, ale proste kdyz vidim cenu kterou bych mel zaplatit, tak se to ve me blokne. Bezna cena bez jakychkoliv slev je totiz podle myho absolutne mimo misu, je absolutne nekonkurencneschopna.
Takhle mi zbyv, kdyz obcas nejedu z nejakeho duvodu autem pouzit autobus ... na trase B - P obvykle SA. Jak je povazuji obecne za prinos, tak jednu negativni vec prinesly. Problem sehnat misto na posledni chvili ... ale porad mi to prijde mene problematicke nez koupit listek u CD za rozumnou cenu.
Jinak k tem cestam autem ... narocna prace ma i svoje mensi vyhody, veskere cesty mezi Prahou a Brnem me nestoji ani korunu, kdyz jedu autem ... ale prave z duvodu pohodli bych presto obcas tim vlakem i rad jel ... ale ne za techto podminek (cena x slozitost ziskani slevy bez in karty x nutnost porizeni inkarty pro "normalni" cenu)
V takovem pripade se ti vyplati az po druhe ceste...
Nicmene - je to nejaka pohodlna limuzina? Asi ne, co?:-) Jedes nonstop? Nejdes aspon na zachod? Plzen-Ostrava, pokud v kufru nevezes vzorky cihel je pro mne jasna volba vlak.
Co to máte za super auto, které vydrží půl milionů kilometrů prakticky bez údržby?
Kolikrat musim projet trasu Plzen - Ostrava pres Prahu, aby se mi vyplatila InKarta?
Už po druhé zpáteční jízdě to mám zpátky a navíc si mohu dovolit jet pendolínem.
Jirka - ja se samozrejme nechci hadat, jen jsem uvedl svuj priklad. Nicmene i bez veskerych slev je to vlakem levnejsi.
Co se tyce toho jidla, tak dva domovy beru, ale i to jidlo ma nejakou cenu (musel sis ho koupit) a musis si ho udelat, coz znamena nejaky ten cas (i to namazani rohliku nejakou dobu trva, i to umyti nadobi nejakou dobu trva). Ja samozrejme nebudu tvrdit, ze vlakem je to casove rychlejsi, to urcite ne. Ale v tom vlaku 2.5 hodiny delam praci (a "diky" tomu, ze pokryti internetem je mizerny, tak nemam cas uhybat jinam:), soucasne se najim. Autem jedu 2 hodiny, ale neudelam nic a kdyz se stavim na jidlo, tak jsem na tech 2.5 hodinach taky. Jasne, pul hodiny MHD v Brne, pul hodiny v Praze, takze celkova doba vlakem je nejaky 3.5 hodiny, ale 2.5 delam, takze ztraceny cas cestou je 1 hodina. Autem to jsou zhruba 2.5 hodiny a je to drazsi. Nepocitam kazdou korunu, ale vlakem je to proste vyhodnejsi
Pozn.: Zalezi teda taky na tom, kam presne v Praze potrebuji a kdy presne tam mam byt; nekdy to vlakem lepsi proste neni
Z karta se nezrušila. Pouze se přesunula jako aplikace na In-kartu. In-karta je pouze označení nosiče (plastové kartičky) na tu si pak můžeš nechat nahrát různé slevové programy. Skupinová sleva samozřejmě platí stále. Pokud máš In-kartu, tak si třeba mezi Prahou a Brnem koupit jízdenku eliška za 160 Kč. Tomu autem konkurovat nemůžeš ani náhodou. Ono aspekt pohodlí je pro každého jiný. Já třeba zase vidím, že před cestou autem musím být odpočatý a schopen se plně věnovat řízení. Do vlaku si mohu sednou téměř polomrtvý. Systém slev je složitý a málo přehledný, ale zase když si na to sedneš jeden večer na dvě tři hoďky, tak vše projdeš. Holt, kdo absolvovat toto nechce jezdí busem či za větší peníz autem.
Naproti tomu je u auta potreba pocitat naklady nejen na spotrebu, ale je nutne zapocitat i opotrebeni a servisni zalezitosti - pak se pak pohybuju cenove na urovni 2Kc/km.
Na modelove trase Plzen - Ostrava (coz je trasa, kde ma vlak zjevnou vyhodu - mezi Prahou a Ostravou dalnice nevede, zeleznicni koridor ano) v delce 450 km mam prumernou dobu jizdy 6 hodin pri dodrzovani veskerych rychlostnich limitu s orientacni cenou 900 Kc.
Pokud pojedu vlakem, standardni cena je 774 Kc jizdne + 2x mistenka po 70 Kc => 914 Kc. Dalsi moznosti je jet primym vlakem - ten jede jen v noci, takze misto mistenky si koupim lehatko za 140 Kc a cena je opet zcela totozna. K tomu jeste je vhodne pripocist dalsich 8km autem na nadrazi (16 Kc) nebo to same s pomoci MHD, kde me jizdenka stoji taktez 16 Kc. Kdyz vystoupim z vlaku v Ostrave, jizdenka na MHD me stoji 20. Vysledek je presne 950 Kc. Cas jizdy je opet 6 hodin - tedy pokud beru dobu jizdy vlaku, po pripocteni 45minut na MHD v Plzni i Ostrave, jsem zase jinde.
Muzete argumentovat tim, ze mistenku ve vlaku nutne nepotrebuji - nicmene pokud to ma byt srovnatelne, tak je vhodne ji uvest - ve svem aute take sedim na miste, ktere si vyberu ja :-)
Jak uvadite, ze je mozne jeste pouzit autobus - pokud pojedu SA (coz je jedine, co jsem ochoten pouzit), vychazi cena nasledovne: 16 MHD + 80 SA + 24 MHD + 340 + 20 = 480 Kc ... tedy cca polovina auta nebo vlaku - ovsem podminkou je vedet datum i konkretni cas cesty dostatecne dopredu a koupit si listky. A zaroven take prekousnout "vlozeny" presun pomoci MHD v Praze => s batohem a dvojici tasek velmi lahudkove. Jizdni cas je ale v konecnem dusledku nejvetsi problem - jen usek Praha - Ostrava trva pres 5 hodin :-(
Takze co ted? Jet vlakem bez slevy je drazsi nez autem (mym autem s mym stylem jizdy). Jet autobusem bez slevy trva vyrazne dele, i kdyz to stoji polovinu. Hledat vhodnou slevu? A kde zacit a kolik casu si na to vyhradit?
Jen takova "slovni uloha" pro ty, kteri maji pocit, ze se ve slevach vyznaji (ano, zde rypu treba do M): Kolikrat musim projet trasu Plzen - Ostrava pres Prahu, aby se mi vyplatila InKarta? S tim, ze datum prvni jizdy vim 2 mesice predem, datum druhe jizdy mesic predem a pro treti jizdu se rozhodnu dva dny pred jizdou - tyhle tri varianty se cyklicky opakuji porad dokola. Vsechny jizdy chci jet sam, pouzivat 2 tridu a na trase Praha - Ostrava potrebuji mistenku. Kolik za kterou cestu zaplatim a jakou mam pouzit jizdenku?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.