..: Veřejná doprava do Polska a Krkonoš v letní sezoně :..

SA-134 po roce opět v Trutnově, foto: TwixTrutnov - Po velmi úspěšné loňské letní sezóně dochází od soboty 6. června ke znovuzavedení sezónní víkendové železniční dopravy na trati z Trutnova do Královce. Vlaky pojedou dále do Polska, jejich cílovou stanicí bude Jelenia Góra, provozovány budou 3 páry spojů do konce září. Do města Jelenia Góra se lze z Čech dopravit rovněž autobusem, který jezdí z Jablonce nad Nisou přes Harrachov a Szklarskou Porębou vždy o sobotách. Denně v pravidelných intervalech jezdí také autobusy mezi Náchodem a polským lázeňským městem Kudowa Zdrój.

Obnova železničního spojení Trutnova s Polskem

Počínaje sobotou 6. června bylo opět obnoveno železniční spojení z Trutnova přes Královec do polského příhraničí, cestovat tak bude možno mezi českou a polskou částí Krkonoš. Jedná se o jediné železniční přeshraniční spojení Královéhradeckého kraje s Polskem. Nasazeny jsou opět nové nízkopodlažní soupravy SA 134. Tentokrát jezdí tři páry vlaků z Trutnova do Jelenie Góry, v neděli je jeden zkrácen pouze po odbočnou stanici Sędzisław. Na polském území vlaky staví mj. ve stanicích Lubawka, Kamienna Góra a Sędzisław. V poslední jmenované stanici si cestující ve vybraných případech budou moci přestoupit na vlak ve směru Wałbrzych. Podrobnosti najdete v jízdním řádu pro trasu Trutnov – Jelenia Góra.

Dopravci vlaků zůstávají stejní jako vloni, tj. na české straně (po Lubawku) Viamont a na polské straně PKP Przewozy Regionalne, ačkoliv se spekulovalo, že se ke slovu možná dostanou Koleje Dolnośląskie. Právě kvůli zdlouhavým jednáním s PKP PR ohledně zajištění a financování provozu vlaků již OREDO a Viamont ztráceli naději, že se provoz podaří obnovit. To se nakonec přecijen podařilo a, jak je v Polsku zvykem, padlo datum zahájení zcela náhle, 8 dní před celostátními změnami jízdních řádů. S tím souvisela poměrně malá informovanost veřejnosti o obnovené nabídce. Zatímco v Polsku se informace alespoň zčásti objevily v médiích, v ČR vyšla pouze tisková zpráva OREDO dva dny před první jízdou, a jinými zdroji byly už jen "uniklé" informace na některých dopravně orientovaných webech. Bohužel, Viamont sice vyvěsil jízdní řády, ale jinak tato společnost už od "odchodu" Aleše Řebíčka vůbec žádný marketing nedělá a cestující může být rád, že na webu alespoň nalezne aktuální jízdní řád - který se obvykle liší od toho co je v tabulce knižních jízdních řádů.

Také v souvislosti s nepříliš vlídným počasím využilo 6. června prvních spojů jen málo Čechů, povětšinou železničních cestovatelů. Nevýhodou vlakového spojení je jízdní doba bezmála dvě hodiny, což má na svědomí tragický stav traťového úseku Wojanów - Sędzisław, kde se jezdí 30 km/h, ačkoliv jde o elektrifikovanou dvojkolejku. Odbočná trať do Lubawky prošla na jaře rekonstrukcí, proto je rychlost až na některé přejezdy a mosty ucházející, stejně jako na české straně. Nicméně za předpokladu rozumné opravy polské hlavní tratě a zprovoznění Marciszówské spojky (odstranění úvraťového zajíždějí do Sędzisławi) by jízdní doba mola nadále výrazně poklesnout.

SA-134 odjíždí z Jelenie Góry, foto: TwixKarpacz, kostel Wang, foto: TwixMaly Staw, foto: Twix

Při cestování přeshraničními vlaky je možno využít jízdenky SONE+PKP, které se uznávají na obou stranách hranice (Viamont sice uznávání těchto jízdenek na webu popírá, ale uznávají se). Jinou možností je koupit klasické SONE+ a jízdenky pro další cestu zakoupit z Lubawky za běžný tarif PKP PR. Samozřejmě za běžný tarif dopravce se dá cestovat i na české straně.

Autobusové spoje mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou

Již od dubna spojuje Jablonec nad Nisou s městem Jelenia Góra jeden pár sobotních autobusových spojů. Z Jablonce nad Nisou se ráno vyjíždí v 7:15, přistoupit lze mj. v Harrachově u sklárny v 8:00. Autobus pokračuje přes Szklarskou Porębu do města Jelenia Góra, kam dorazí v 8:50, odjezd zpět do Jablonce je ve 13:00.

Mezi horskými středisky nejblíže oběma stranám hranice, Harrachovem a Szklarskou Porębou, budou od 6. června cestující o víkendech moci využít další dva páry spojů, jejichž provoz bude po celé letní prázdniny dokonce každodenní. Odjezdy z Harrachova do Szklarské Poręby budou v 10:30 a v 16:30, zpět ze Szklarské Poręby do Harrachova se bude odjíždět v 11:25 a v 16:55. Podrobnosti najdete v jízdním řádu. Všechny tyto spoje provozuje dopravce ČSAD Jablonec nad Nisou

Cyklobusy na Pomezní Boudy

Z Hradce Králové je možno se vydat v 7:00 cyklobusem linky 640123 přes Náchod, Adršpach a Trutnov až na hraniční přechod na Pomezních Boudách. Tento spoj je v provozu o víkendech a v době letních prázdnin rovněž v pracovních dnech. Uspokojí jak hradecké občany při cestách na Adršpašsko, tak cestovatele z Náchodska pro spojení do Krkonoš. Při cestě z Hradce do Krkonoš stačí odjet až v 8:04 vlakem R 949 a tento bus stihnout v Trutnově.

Na Pomezní Boudy je možno přijet veřejnou dopravou také z oblasti Krkonoš. Spoje páteřní cyklobusové linky, trasované přes Jilemnici a Vrchlabí, vyjíždí z Harrachova v 7:00 a v 16:25. Opačným směrem ze zastávky na Pomezních Boudách odjíždí cyklobus v 7:25 a v 16:35. Více naleznete v jízdním řádu cyklobusů v Krkonoších. Tyto spoje nezajíždějí do metropole východních Krkonoš - Trutnova, ovšem dobře se na ně dostanete použitím vlaků společnosti Viamont do Svobody nad Úpou s přestupem přímo u nádraží.

Autobusové spoje PKS v Polsku

Výše uvedená vlaková a autobusová spojení se dále dají kombinovat s pravidelnými autobusovými linkami v Polsku. Například z Jelenie Góry do Karpacze je poměrně frekventovaný provoz, některé spoje jedou i přes Kowary. Další autobusy pravidelně vyrážejí do Szklarské Poręby a dále až na hranice do Jakuszyc. U spojů PKS je největší problém v tom, jak se neznalý turista prokouše vyhledávači autobusového spojení v Polsku, které mohou být velmi komplikované a nepřehledné.

Nabídka přeshraničních a příhraničních spojů pomáhá zpřístupnit polskou stranu Krkonoš, o které toho většina Čechů bohužel příliš mnoho neví a nejezdí tam. Přitom taková místa jako Mały Staw, Końskie Lby (Hala Szrenicka) či Karpacz určitě za návštěvu stojí. Jedním tipem může být autobus, který odjíždí cca v 15:15 z Karpacze (horní konec města, Biely Jar) do Jelenie Góry přes Kowary. Zhruba v 16:05 přijede přímo k nádraží v Jelenie Góře a sobotní vlak do Čech se s rezervou stihne. Jiná možnost je jet až o hodinu později z Karpacze přímo do Kamienne Góry, do autobusu je možné nastoupit také na sedle Ogorzelec. Věříme, že některá z avizovaných nabídek Vás do Krkonoš přiláká.

Zdroj: Tisková zpráva OREDO


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.6.2009 (8:02)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Královéhradecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user M@ra 
19.06.2009 (12:39)  
A kolik to koštuje? Není to ani na stránkách Viamontu.
15.06.2009 (10:05)  
SzKT: Ano, souhlas. Máte lepší vyjadřovací prostředky než já. V podstatě jsem to takhle myslel.
Registered user SzKT  mail  
15.06.2009 (8:21)  
Casey_R: Ono se to dá zobecnit- maršálky prostě veřejná doprava do turistických lokalit sama o sobě nezajímá. Obecně vzato se po Polsku autobusem jezdí solidně vlakem mezi městy nad 100 tisíc obyvatel a autobusy mezi sídly cca. nad 1000 obyvatel. Samozřejmě pokud nějaká menší obec leží na trase mezi sídlem vojvodství a touto větší "gminou", mají místní obyvatelé štěstí. Pokud ovšem člověk chce jet do něčeho menšího a po méně významné silnici, má celkem smůlu. Takhle ale funguje autobusová i v řadě západních zemí a mnohde ještě mnohem hůř (francie, části Itálie a Španělska...). Je prostě potřeba s tím počítat a hlavně se na to dívat z pohledu místních obyvatel a nikoliv turisty. pro ty jsou určené předražené turistické busy místních cestovek.
13.06.2009 (10:27)  
SzKT: Vícemeně píšete to co jsem chtěl sdělit já. Možná jsem měl zvolit jinou formulaci. Takže upřesním a doplním. Hodně záleží kde se člověk pohybuje a je celkem jedno o jaké se jedná vojvodství. Někde jede autobusů dost i o víkendech a někde chcípnul pes. Vzpoměl jste Pomořansko. To je poměrně velké vojvodství. Vloni jsem tam byl na dovolené a rozhodně nemůžu říct, že by mě svým JŘ autobusů oslnilo. Pravda, využít jsem jej musel pouze jednou, ale i tak to byla síla. Jel jsem z Łeby do Kluk. Łeba je široce známé rekreační centrum na břehu Baltu a východisko do Słowińského národního parku. Kluki jsou pak díra na úrovni naší Horní Dolní o deseti číslech, ale je zde pěkný skanzen Słowińské vsi, který je v létě hojně navštěvován. Vzdálenost činí asi 30 km. Avšak do skanzenu jede z Łeby jeden autobus za den zhruba v 9 hodin dopoledne a to ještě je třeba po cestě přesedat (pravda, autobusy na sebe čekají). Zpátky pak jede opět jen jeden s přestupem, ale až skoro v 17:00. Skanzen při velmi důkladné prohlídce zabere maximálně tři hodiny. Jak se pak odsud vrátit je kovbojka. Buď se lze projít těch asi 30 km pěšky přes už zmiňovaný park (je nádherný) a nebo jet jet jedním z mála autobusů které jedou dřív, ale ne do Łeby, ale do Słupsku, odsud pak vlakem do Łeborku a pak opět vlakem nebo busem (podle toho co jede dřív) do Łeby. Prodloužení trasy minimámně o 70 km. Ergo kladívko, chci tím říct, že ani v turisticky atraktivních lokalitách může být JŘ minimální. Proto jsem psal, že Pomořany jsou velké a někde to mohlo jet dobře. Já mám bohužel zkušenost s Polskými autobusy spíše špatnou. A to jsem jel v pracovní den. O víkendech tam nejelo vůbec nic.
Jinak souhlasím se vším co jste napsal. Včetně toho retra v Autosanu. A poslech nějakého polského popíku puštěného na plné kule řidičem na celý autobus, to už je jen taková perlička.
Registered user R 1463 ÚPA  mail  
12.06.2009 (23:27)  
Twix: K Wielkemu Stawu se nesmí, nutno oficielní povolení, i na jejich straně se jedná o I. zonu Národního Parku..

A jinak díky za velice praktický článek, letos určo využiju!
Registered user SzKT  mail  
12.06.2009 (22:41)  
Casey-R: Já osobně mám s polskou autobusovou dopravou opačné zkušenosti- oproti ČR to jezdí na většině území solidně i o víkendech. Problémem jsou svátky (zejména Velikonoce, kdy nejede v podstatě nic nikam), ale jinak jsem si nikdy nemohl stěžovat! Sice kvalita přepravy byla obvykle úchvatná (svezení Autosanem HD9 je velmi drsné retro), ale vždy jsem se dostal, kam jsem potřeboval. Informvovanost sice mizerná, ale to už je Polsko- tam s tím mají dost zásadní problémy i na dráze v provozech MHD a místní v té informační nedostatečnosti nespatřují nic divného. Byť je pravda, že zrovna příhraničí s ČR znám z celého Polska bezkonkurenčně nejmíň- blbě se tam dostává a chodit tam pěšky jsem donedávna neměl s kým:-). Ale v Pomořanech, na Podlesí nebo i v západní Haliči (zhruba po Sanok- dál už je to od roku 1947 vysídlené a nejezdí tam nic) jezdí autobusy dobře a o vojevództwu Mazowieckim už vůbec nemluvě.
Twix: Dobrá práce!!
12.06.2009 (21:21)  
nosorožec: Všechny ty fotky pocházejí ze soboty - je vidět jaké bylo počasí. Šli jsme z Pomezek přes Sněžku do Karpacze, na bus do Jelenky a zpět Pesou SA-134. Maly Staw je pěkné místo, trochu připomíná plesa v Tatrách, doporučuji navštívit. K Wielkemu Stawu přímo žádná značka nevede, nevím jestli se tam smí. Ještě malá poznámka - do Národního parku Karkonosze se platí vstupné, které samozřejmě ušetřite pokud do oblasti KPN přijdete z Čech.
Registered user karosa  mail  
12.06.2009 (21:09)  
Jen bych ještě doplnil, že Cyklobusy z Trutnova(linka4) , které mají příjezd na Pomezní boudy v 10.05 a odjezd z Pomezek zpět do Trutnova v 11.00, budou mít v sobotu a neděli na Pomezkách přípoj na a od cyklobusů i z polské strany z Jelenie Góry, příjezd 10.15, odjezd zpět do Jel. Góry v 10.35, další polské spoje potom jedou z Pomezek(od bývalé celnice) do Jel.Gory odpoledne kolem 16.hodiny.
V autobusových spojích na lince Jablonec n.N.-Harrachov-Sklarska Poreba-Jelenia Góra platí kromě tarifu ČSAD Jablonec i jízdenky LibNet.
Na trati Trutnov-Královec-Lubawka-Jel.Góra je nejvýhodnější použít jízdenku SoNE+PKP, kterou nově uznává na všech svých tratích i Viamont, jinak je nutné jet z Trutnova do Lubawky za tarif Viamontu a v Libavě(Lubawce) si koupit ve vlaku novou jízdenku pro polský úsek, ovšem výhradně za polské ZLOTÉ.(Eura ani koruny nebudou akceptovány vlakovým doprovodem).
Registered user vian 
12.06.2009 (15:25)  
nosorožec: Víme - je to Schronisko "Samotnia" nad Małym Stawem
12.06.2009 (14:26)  
trochu mimo téma... ale nevíte někdo co je to za jezero a bouda na fotce? Dík:)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko