..: Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci :..

StrojvedoucíPraha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.

Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.

České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.

Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.

zdroj: iDNES


trainspotter Poslat mail autorovi | 18.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
31.05.2009 (13:45)  
Je fakt,že mam brýle a momentálně je to 1,5 dioptrie, což snad tak hrozné není. Problém se zrakem nemám. Je dost možné, že tu bude překážet zorné pole brýlí, ale řekl bych, že na tu dálku si lze všimnout čehokoli ne? Je fakt, že muziku taky poslouchám, někdy často a nahlas, někdy i dlouho,a le poruchy jsem nezaznamenal nikdy. Chcu se k tomu dostat, prosím poraďte mi :(
31.05.2009 (13:34)  
chcu do vlaku, okamžitě hned na řízení nebo jako průvodčí :)
26.05.2009 (20:21)  
No jo ale von je problém i s železničními školami např. v Ústeckém kraji je jedna v Děčíně
registrovaný uživatel JK ml. 
25.05.2009 (22:06)  
jako nesedím....analyzuju vzorky jeden za druhým, až je hotovo. Když na stavbu nepřijede beton a mančaft má hotové bedbění a armatury pak na zadku do té doby než beton přijede prostě sedí, protože nic jiného se prostě v tu chvíli dělat nedá.Že je to jindy pěkná dřina fakt chápu celkem vzato i z vlastní amatérské zkušenosti:-)
registrovaný uživatel M 
25.05.2009 (9:58)  
...nesedim na zadku... No, pobavils:-) V lete bych ti pri takove praci daval jeden den...
registrovaný uživatel JK ml. 
24.05.2009 (8:20)  
M: já spíš chtěl naznačit, že i u Carga kde se dbá na dodržování délky směny a přestávek mezi nimi to není přes veškeré kontrolování až tak v oukeji.Když se tu objevovaly obavy z toho jak precizně kontroluje soukromník pracovní dobu fírů, a že jedině nejlíp to umí dráha.
Jako já taky jsem v laboce někdy do sedmi,osmi do večera a ráno přijdu na šest(a to ty hodiny navíc rozhodně nesedím na zadku a nečekám, až přijede domíchávač). Ale oba já a betonář spíme přes noc před další šichtou v posteli, méně než by třeba bylo vhodné, ale spíme. Fíra v mém případě přes noc víceméně nespí, navíc pokud bydlí na okraji Prahy, pak tam nevyspalý jede autem nebo MHD - kde tou dobou nejezdí metro , návrat domů se tedy protáhne o pobyt v noční pražské dopravě.... A že u Carga tyhle situace vznikají poměrně pravidelně v pravidelném, mimořádnostmi nezpožďovaném, provoze (ne že dvě hodiny nejede míchačka, ale naopak vše jezdí jak má, jen těch vlaků je občas holt víc než koritor pobere) je na bíledni. Nic ve zlém, můžete to ověřit na sobě: mapř: nastoupit v Praze do vlaku jet něčím pomalejším do Olomouce, zpátky se dospěte na sedačce v Excelu do Prahy, až dorazíte do Prahy jděte se někam vyspat, ve tři odpoledne vlezte do žabotlamu jeďte do Pardubic a zpátky potom vlezte do dalšího žabotlamu třeba na Beroun a zpátky do Prahy. Vyjde vám to být o půl noci doma, což fíra u nákladu tu další šichtu pravděpodobně nestihne.... Neusnul jste v osobácích ani na vteřinu? Tak to máte elitní předpoklady jít dělat "chudáka" mašifíru. Podotýkám, že mašinfíra není cestující, ale ten vlak jaksi ovládá a pokud se jednou zaváhá vznikají z toho Káranice, Vršovice, Paskov atd atd (Já v laborce roztoky vylévám a začnu znova).Jinak je mi jasné, že tahle profese je jedna z mnoha, které mají podobné problémy. Diskutujeme však o železnici a zde jsou letmo fírové od nákladů na odpočincích byti jako žádná jiná profese na železnici.
registrovaný uživatel M 
24.05.2009 (0:34)  
JK - no nic ve zlem, ale jiny priklad: Delas na stavbe. Mas tam byt do sesti s tim, ze v pet ti dovezou beton. Borec ale nedojede v pet, ale v osm. Rano nastupuje v sest. Je to zakonne?
Proc mam z tveho dotazu pocit, ze ten fira je hrozny chudak a ze nikomu jinemu se tohle nedeje...
registrovaný uživatel JK ml. 
22.05.2009 (21:48)  
Tak to by mě zajímalo slovo odborníka, jak je to v "hypotetickém" případě, že strojvedoucí řekněme od Carga bydlící v Praze má dohodnutý konec směny v Olomouci a od dispečera slíbené že určitě poslední denní rychlík na Prahu stihne. A Beskyd jeho náklad mine ve Štěpánově. Fíru čeká další noční v Excelsioru, kde o odpočinku nemůže být řeč a v Praze vystupuje snad ještě v horším stavu, než kdyby i zpět vezl vlak.....A co když další směnu nastupuje ten den v řekněme ve 14-15.00, je to možné a zákonné???
registrovaný uživatel Bufik 
22.05.2009 (14:07)  
Kruhová věta byla pochopena - děkuji.
Vrcholové starání se :-). My používali termín "zastřešuje". Taky moc pěkné slovo. Ještě že ty "zastřešovače" máme, nevím co by bylo bez nich.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
22.05.2009 (13:58)  
Krásná kruhová věta: máte pravdu. Myšleno to bylo tak, že u nás je naprostou výjimkou, když naše vlaky řídí někdo cizí. Naopak, my pronajímáme v případě potřeb ostatních naše strojvedoucí jinam.
Dvojí kontrola je podle mě v pohodě. Dopravce se stará o své a my se o to staráme vrcholově.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko