..: Komentář: rušení vlaků do Netolic řeší nízké tržby, ne koncepci :..

810.470 + 810, Kořenov, foto: Puly České Budějovice/Netolice — Téma rušení tratí se v médiích propírá prakticky neustále od nástupu současného ministra dopravy Víta Bárty. Internetový deník iDnes v dnešním článku připomněl, že od března 2011 bude ukončen provoz regionálních vlaků mezi Dívčicemi a Netolicemi v jižních Čechách. Důvodem je nezájem Jihočeského kraje nadále provoz financovat, protože se jeví jako trvale ztrátový. Poměrně nekoncepční přístup k objednávání regionální dopravy již přitom JČK dokázal na trati České Budějovice – České Velenice – Gmünd NÖ, ale také objednávkou pro příští rok na trati Tábor – Bechyně. Trať Dívčice – Netolice tak může být jen dalším příkladem v řadě. „Dráha se ruší na základě žádosti ministerstva dopravy. My jsme ji akceptovali, protože vlaky jsou tam dlouhodobě nevyužité,“ uvedl pro iDnes náměstek hejtmana pro dopravu Martin Kuba. Vytíženost je tedy podle kraje ekonomický ukazatel, který ovlivňuje objednávku veřejné dopravy. Pokud je nízká, neměly by se nejdříve hledat důvody?

Netolická referentka iDnesu potvrdila, že by „stačily tři páry vlaků s dobrým jízdním řádem, aby se jimi dalo cestovat do práce a do škol. Teď jich tu sice jezdí sedm, ale jejich jízdní řád skoro nikomu nevyhovuje.“ Ráno už lidé vlakem nejezdí vůbec, protože první spoj je v Českých Budějovicích až 7.28, kdy už většina musí být hodinu v práci. Nabízí se tedy otázka, kdo objednal tolik vlaků v časech, které potenciálním cestujícím nevyhovují?

Koordinaci dopravy v kraji za hejtmanství obstarává společnost JIKORD, která také poptala bez výběrového řízení železniční dopravu u Českých drah. Na to, zda si kraj či koordinátor předem vypracoval průzkum poptávky před uzavřením smlouvy s ČD, se ani nemusíme ptát. Z jednoho z dřívějších prohlášení kraje se můžeme dozvědět, že Jihočeští nemají ke statistikám cestujících přístup – jedná se totiž o smluvně utajovanou informaci Českých drah. Z pohledu objednavatele dopravy je taková situace přinejmenším zarážející – třeba ve Spojeném království jsou všechny podobné statistiky povinně zveřejňovány v rámci projektu Data Gov UK. V čem jsou informace o jihočeských cestujících tak tajné, že do nich nemůže nahlédnout ani subjekt, jenž cestující přímo zastupuje?

V této souvislosti se opět nabízí slovní spojení dopravní koncepce — ta ministerská je nám slibována k Vánocům a podle dosavadních aktivit MD to vypadá tak, že regionální doprava v ní obsažena nebude. V té ale patrně nemá jasno ani Jihočeský kraj, který své možnosti zredukoval pouze na sedm párů osobních vlaků, nebo raději nic. Stávající počet spojů přitom byl prezentován jako nejlepší varianta pro obyvatele Netolic a okolních obcí. Kvůli navýšení počtu vlaků do Netolic byly dokonce zredukovány výkony v relaci České Budějovice – Protivín, která má podle našeho odhadu potenciál jako silná regionální linka. Březnový škrt na trati 193 ale ani protivínské lince nijak nepomůže.

Začátkem května 2010 oslavila trať 193 Dívčice – Netolice výročí 115 let od zahájení provozu. V Prohlášení o dráze 2010/2011, vydaném SŽDC, je vedena jako provozní regionální trať, takže minimálně do 10. prosince 2011 na ní mohou případní zájemci objednávat i zvláštní vlaky. Na rozdíl od desítky jiných nebyla zahrnuta do seznamu tratí navržených ke správnímu rušení, které bylo narychlo spuštěno kolem letošních komunálních voleb. Samotný JIKORD připouští, že by mohla být v budoucnu převzata do krajských rukou, ale o této možnosti se na hejtmanství neuvažuje.

Zdroj: MF Dnes/iDnes, JIKORD, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.12.2010 (23:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád Komentáře

More from ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user Honza  mail  
07.12.2010 (15:57)  
Další dost podstatný argument bohužel vůbec ne ojedinělý je, že trať obsahuje přejezdy, jejichž rozhledové podmínky, stupeň zabezpečení a kontrola funkčnosti PZZ neumožňuje vyšší traťovou rychlost, než 10, 20 km/h, proto je jízda vlaku energeticky náročná a je delší jízdní doba.
To je bohužel stejný obrázek skoro z každé lokálky.
Kdyby se nevyhazovaly peníze za náhradu stávajících funkčních starších systémů PZZ a stavěly se nové na místech, kde dosud nejsou, nebo by se zapracovalo na lepší kontrole funkčnosti (světelné přejezdníky) bylo by to o něčem jiném.
Registered user Honza  mail  
07.12.2010 (15:51)  
M: tak to záleží na konkrétním případu, tady netuším, ale v případě "Kozí dráhy" 132 Děčín - Oldřichov u Duchcova byl záměr využít drážní těleso na dálniční přivaděč.
Jinde to může být proto, že traď je více prodělečná a "bylo by lepší" kdyby nebyla.
Registered user M 
07.12.2010 (11:33)  
Muzu se zeptat, v cem spociva zajem na zruseni trate? Jaky to ma cil? Prodej pozemku ve tvaru hada?
Registered user Honza  mail  
06.12.2010 (20:16)  
Tomu, co popisuje tento článek se říká "cílená likvidace".
Pokud má někdo zájem o zrušení tratě, udělá se grafikon takový, aby se to nikomu nehodilo, pak se objedná dopravní průzkum, na jehož základě se zjistí, že spoje jsou nevyužívané a doprava se zruší. Bohužel klasika.
Registered user Bakiy 
05.12.2010 (23:55)  
Ad Martin Jarath (a me dva komentare). Souhlasim, ze Protivin ma tez zoufale malo vlaku. Dle meho nazoru by na 190 mely jezdit rychliky minimalne tak, jak jezdi dnes (Svejci samozrejme bez vynechani nekterych vlaku) a osobaky CB-St by mely jet vzdy v lichou hodinu tak, aby CB a St mely kazdou hodinu spojeni. Odjezd osobaku z CB (nejpozdeji) v x:10 a ne jako dnes v x:30. Aby mela Zliv hodinovy takt do CB, pojede v sudou x:10 regina, ktera dojede, jak jsem jiz zminil v podstate pouze za naftu, az do Netolic a rychliky, tedy ani svejci, ve Zlivi nebudou zastavovat.
Dale nechapu, proc rychliky v Protivine zastavuji na nadrazi, kdyz muzou v pohode zastavit na zastavce (vetsina protivinaku by to dle meho nazoru uvitala) a prestupy na Pisek mohu zrealizovat v Razicich...
05.12.2010 (1:45)  
Ona celá ta koncepce musí být ještě prováděna jinak, aby měli cestující zájem a k něčemu jim to bylo, protože jnak se nebude veřejná doprava využívat vůbec. on to musí být totiž jeden celostátní koordinovaný systém, kdy vlaky budou navazovat na autobusy a autobusy na vlaky. Busy musí hlavně jezdit tam, kde koleje nejsou, musí pokrývat trasy mimo tratě, musí být dostatečný počet spojů, a to denně. Tři až pět spojů je skoro k ničemu a těžko nalákí nekoho k dopravě HD. Musí být jeden tarifní sytém, musí být celosíťové jízdenky atp.
A k Jižním čechám ( anejen zde) jen pár příkladů- U té Netoličky by mělo být samozřejmostí, že autobusy dojedou k nádraží k vlakům a od valků a zajistí torvoz po okolí, což nebrání tomu, aby jezdily na trase do ČB, ale měly by být zastávkové, nikoliv projíždějící. Už jen zámek v okolí, turistika opravňují dostatek spojů i o So a Ne. Vlak má být rychlou spojnicí a páteřní a obstarat to, co autobus neumí, tedy pohodlí, prostor, možnost nárazovcýh a vlekých přeprav, WC, vodu atd. To, žre zde není nákladní doprava, je také chybou a to nejen koncepční. Vždyť silnice jsou plné nákladních aut a prostory kolem nádraží jsou zdevastované rozpadlými továrnami, sklady, tak proč nevyužít a nedělat přepravy z vlečky na vlečku a zase atd. atd.
V Týne nad Vlatvou opět totéž. od nádraží do města a okolí není jediny autobusový spoj a msuí se šlapat na autobusák skoro 1,5 km. prostě jakoby busy a vlaky byl každý něco jiného samostatného. To pak je samozřejmě drahé, obojí nevyužité, silnice přeplněné auty a lidi naštvaní, že nic nefunguje. A to platí v celé republice. teyd jeden systém. Tato jakoby tržní konkurence busů a vlaků je pitomost. No a vrcholem je třeba ústecký kraj, který tu celsotátní dopravu úplně likviduje a způsobuje zvyšování ztráty celkově ze železniční dopravy a zvyšuje náklady na silnič ní dopravu, kterou platíme všěichni v podobě daní a státního rozpočtu a rozpočtu obcí, měst a krajů, ať se nám to líbí nebo ne. už je načase, aby ti, kteří to takto prosazují byli povinni se zodpovídat, a to i finančně. Je vůbec otázkoíu, kdo dopravu kocipéuje a řídí. měl jsem často možnost s některými mluvit a vlasy měn vstávaly hrůzou na hlavě. A nejvíc, když nebyli schopni ofdpovědět na jednoduché dotazy nebo na to, proč nezajistí to, či ono, co by nic nestálo a přitom kvalitu zlepšilpo. Ono to tak nějaqk vypadá, že jde nejen o neschopnost, ale i o úmysl, kdy některé skupin y prosazují svůj zájem a proto pak nejde to, co by bylo logické, protože v tom jsou něčí peníze a zájmy. moc smutné.
V tom JČ kraji ani nevím, kde je vastně příčina a obdobně je tomu třeba na Vysočině.
04.12.2010 (23:02)  
S článkem bych souhlasil. Zrušení nějaké trati by mi až tak nevadilo. Jenže by se to muselo právě dělat koncepčně. Pokud mi na nějaké trati nejezdí lidi, měl bych první zjistit, proč nejezdí, jestli mi někdy vůbec budou jezdit, a pak až třeba zastavit dopravu. Ono by kolikrát stačilo, kdyby byly dobře sestavené jízdní řády tak, jak by to lidem vyhovovalo. Když třeba jedete z Frýdlantu n O do Rajnochovic ( cca 65 km ), často se čeká cca 10 minut ve Frenštátu nebo Veřovicích na křižování, pak dojedete do Valmezu, kde čekáte necelou hodinu, protože vlak směr Rajnochovice vám podle jízdního řádu o pár minut ujel. Takže těch 65 km se běžně jezdí víc než dvě hodiny. To jsou opravdu konkurenceschopné jízdní doby.
04.12.2010 (10:54)  
I Protivín má nyní docela zoufalé spojení, jen málokdo má chuť chodit až na nádraží, když většina to má výrazně blíže na zastávku, kde ale staví jen pár vlaků. :(
Ono bohužel je vcelku jedno, kde by se měly vlaky přidat, dostatek je jich na jihu snad akorát v okolí Černého Kříže a možná ještě na 190 kolem Ražic (i když zde je to horší s polohami vlaků)...
Registered user Bakiy 
04.12.2010 (1:12)  
Samozrejme, ze muzu mit i vlak pouze z CB do Zlivi. Ta si hodinu stejne jako treba Borovany (minimalne ve spicce) "zaslouzi". Jenze ten vlak tam pak bude hodinu stat, takze v podstate pouze za naftu dojede az do Netolic, pripadne Protivina. Jenze co by se vyresilo tim, ze by to jelo do Protivina?
Registered user M 
04.12.2010 (0:23)  
Zliv a Divcice muze obslouzit jedine vlak do Netolic a zadny jiny?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko