..: Obnovení provozu mezi Aší a Selbem možná již brzy :..

VT 46, foto: MirKo Aš/Selb — Již několikrát zvažované obnovení pravidelného provozu na trati mezi Aší a bavorským Selbem během posledního měsíce nabývá zřetelnější obrysy. Sporadická vozba nákladních vlaků zde byla ukončena zhruba v polovině 90. let a poslední osobní vlak po této trati projel již v padesátých letech minulého století. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména spoj 3717 jako Vlak svobody. Ten bez zastavení v Aši projel se 110 cestujícími přes přísně střeženou státní hranici do tehdejší SRN. Tento incident následně výraznou měrou přispěl k vytrhání kolejí na mnoha přeshraničních tratích. Příhraniční trať je jednou z celostátních drah, které SŽDC požaduje po ministerstvu zrušit i navzdory těmto plánům. V pátek však bylo správní řízení přerušeno — právě díky poptávce po obnovení provozu do Bavorska.

Opakované snahy o znovuobnovení provozu zatím vždy narážely spíše na nezájem sousední strany, města Selb a bavorských ministerských úředníků. Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu. Prostředky na obnovu zchátralé a řadu let nepoužívané infrastruktury by měly být čerpány ve výši 50 procent z finančních dotací EU, přičemž největším problémem bude úsek před samotným městem Selb, kde několik desítek metrů kolejí ustoupilo stavbě silničního obchvatu. „Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ sdělil zástupcům médií ašský místostarosta Pavel Klepáček. Zastupitelstvo Selbu již na projekt odsouhlasilo částku v přepočtu 8,6 milionu korun.

Trať Aš - Selb, foto: JRtrain Obyvatelé Selbu, žijící v blízkosti zrušené tratě, paradoxně se znovuobnovením provozu nesouhlasí a vytvořili petici. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček. Německá strana se však i přes tuto překážku obrátila na české ministerstvo dopravy s žádostí o obnovení provozu. To se však původně chystalo zrušit dráhu v úseku Aš – Aš státní hranice, a to i navzdory zájemcům soukromého sektoru o převzetí tratě. Poté, co se ašská radnice o tomto kroku dozvěděla, odeslal tamní starosta jménem města za podpory karlovarského kraje a Správě železniční dopravní cesty nesouhlasný dopis. Děj poté nabral rychlý spád a dne 14. ledna 2011 bylo Ministerstvem dopravy ČR vydáno usnesení o přerušení řízení s účinností do 31. července 2011.

SŽDC poukázala na obsah dopisu předsedy Účelového sdružení Zweckverband ÖPNV Vogtland. Ten v textu sdělil, že Bavorská železniční společnost (BEG) je připravena na zmíněný úsek mezi Selbem a Aší objednat hodinový takt regionálních vlaků. To je totiž také základním předpokladem realizace přímého železničního spojení z německého Hofu do Chebu. Nezbývá, než pevně doufat, že jednání mezi českou a německou stranou budou mít jen pozitivní výsledky, díky nimž osobní vlaky mezi Aší a Selbem opět vyjedou…

Hektor v Aši v únoru 2005, foto: Jiří Randa, JRtrain Mechanická návěstidla na chebském zhlaví ašského nádraží (2/2005), foto: Jiří Randa, JRtrain Nákladní fotovlak v čele s hektorem T 435.0145 v žst. Aš (2/2005), foto: Jiří Randa, JRtrain

Zdroje: iDNES, Wikipedie – Aš, město Aš, Usnesení MD ČR (PDF)


Vítek_V | 18.1.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

  1 2 3      Zpráv na stránku:   
18.01.2011 (11:43)  
jo, já to beru, jen mě ten Vogtland trošku zmátl. :-)
18.01.2011 (11:40)  
L.d.M.) Také tam mluví o společnosti Vogtlandbahn, nikoliv o spolkovém státě Bavorsko, do kterého "nemá co kecat" jako saský politik. Kdybychom uvedli pouze jeho jméno, bude to asi ještě horší.
18.01.2011 (11:31)  
Josef Petrák: OK, beru, jen mi to přišlo z kontextu, jak kdyby šlo o zástupce okresu, o nějž se jedná. Je to trochu zmatené, protože pokud pan Lenk v této věci něco řekl, tak ne ve jménu okresu Vogtland, ale ve jménu Vogtlandbahn.
18.01.2011 (11:26)  
Louis de Midlaque) Při vší úctě, v čem je problém?

1. Citaci uvedl iDnes.
2. Ten politik je ze Saska, což nepopíráme a dá se dohledat např. na Wikipedii: http://de.wikipedia.org/wiki/Tassilo_Lenk
3. Jak se vylučuje, aby saský politik informoval o "saském" dopravci, tj. Vogtlandbahn?
18.01.2011 (11:21)  
Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu.

Okres Vogtland nemá se Selbem nic společného. Selb leží v okrese Wunsiedel im Fichtelgebirge, což je okres bavorský. Okres Vogtland leží v Sasku okolo města Plauen.
To nechci rejpat, jen pokud má být ŽelPage brán jako seriozní železniční magazín, tak by se mělo hledět i na takovéto "nepodstatné" věci. :-)
registrovaný uživatel bub 
18.01.2011 (10:45)  
no asi nejlepší by bylo při obnově trati udělat triangly v Aši a v Plosbergu s tím ře Desiro by do obou obcí zajíždělo s úvratí...
18.01.2011 (10:15)  
to xAnri05
Ano, zrušení ve smyslu fyzické likvidace určitě.

A jak by se jezdilo do Selbu? Úvratí? Nebo jen do Selb-Plossberg s přímo na Hof?
registrovaný uživatel Oto 
18.01.2011 (9:55)  
Vidím problém v tom, že případný přímý vlak z ČR do Německa by minul centrum Aše (zastávku Aš město).

Přitom Aš je je největší česká obec po cestě ...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
18.01.2011 (9:20)  
Na tomto prikladu - a mnohych dalsich - se konkretne ukazuje, ze je ruseni trati naprosto nesmyslne.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
18.01.2011 (8:27)  
Tato trať měla údajně být jednou ze dvou, kde bylo zřízena zábrana proti ujetí vlaku do Německa. Je tady někdo, kdo by mohl tuto informaci potvrdit? Díky.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko