..: Obnovení provozu mezi Aší a Selbem možná již brzy :..

VT 46, foto: MirKo Aš/Selb — Již několikrát zvažované obnovení pravidelného provozu na trati mezi Aší a bavorským Selbem během posledního měsíce nabývá zřetelnější obrysy. Sporadická vozba nákladních vlaků zde byla ukončena zhruba v polovině 90. let a poslední osobní vlak po této trati projel již v padesátých letech minulého století. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména spoj 3717 jako Vlak svobody. Ten bez zastavení v Aši projel se 110 cestujícími přes přísně střeženou státní hranici do tehdejší SRN. Tento incident následně výraznou měrou přispěl k vytrhání kolejí na mnoha přeshraničních tratích. Příhraniční trať je jednou z celostátních drah, které SŽDC požaduje po ministerstvu zrušit i navzdory těmto plánům. V pátek však bylo správní řízení přerušeno — právě díky poptávce po obnovení provozu do Bavorska.

Opakované snahy o znovuobnovení provozu zatím vždy narážely spíše na nezájem sousední strany, města Selb a bavorských ministerských úředníků. Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu. Prostředky na obnovu zchátralé a řadu let nepoužívané infrastruktury by měly být čerpány ve výši 50 procent z finančních dotací EU, přičemž největším problémem bude úsek před samotným městem Selb, kde několik desítek metrů kolejí ustoupilo stavbě silničního obchvatu. „Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ sdělil zástupcům médií ašský místostarosta Pavel Klepáček. Zastupitelstvo Selbu již na projekt odsouhlasilo částku v přepočtu 8,6 milionu korun.

Trať Aš - Selb, foto: JRtrain Obyvatelé Selbu, žijící v blízkosti zrušené tratě, paradoxně se znovuobnovením provozu nesouhlasí a vytvořili petici. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček. Německá strana se však i přes tuto překážku obrátila na české ministerstvo dopravy s žádostí o obnovení provozu. To se však původně chystalo zrušit dráhu v úseku Aš – Aš státní hranice, a to i navzdory zájemcům soukromého sektoru o převzetí tratě. Poté, co se ašská radnice o tomto kroku dozvěděla, odeslal tamní starosta jménem města za podpory karlovarského kraje a Správě železniční dopravní cesty nesouhlasný dopis. Děj poté nabral rychlý spád a dne 14. ledna 2011 bylo Ministerstvem dopravy ČR vydáno usnesení o přerušení řízení s účinností do 31. července 2011.

SŽDC poukázala na obsah dopisu předsedy Účelového sdružení Zweckverband ÖPNV Vogtland. Ten v textu sdělil, že Bavorská železniční společnost (BEG) je připravena na zmíněný úsek mezi Selbem a Aší objednat hodinový takt regionálních vlaků. To je totiž také základním předpokladem realizace přímého železničního spojení z německého Hofu do Chebu. Nezbývá, než pevně doufat, že jednání mezi českou a německou stranou budou mít jen pozitivní výsledky, díky nimž osobní vlaky mezi Aší a Selbem opět vyjedou…

Hektor v Aši v únoru 2005, foto: Jiří Randa, JRtrain Mechanická návěstidla na chebském zhlaví ašského nádraží (2/2005), foto: Jiří Randa, JRtrain Nákladní fotovlak v čele s hektorem T 435.0145 v žst. Aš (2/2005), foto: Jiří Randa, JRtrain

Zdroje: iDNES, Wikipedie – Aš, město Aš, Usnesení MD ČR (PDF)


Vítek_V | 18.1.2011 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ happy 
19.01.2011 (13:04)  
Tento incident následně výraznou měrou

Incident? (význ. ciz. sl.: nepříjemná událost) No to snad ne?! Nazývat incidentem něco, co napomohlo desítkám lidí začít lepší život za hranicí, to odmítam. Navíc se nikomu nic nestalo... Narozdíl od útěku jiných.... A to že to napomohlo trhání přeshraničních úseků je věc zcela vedlejší. Stejně by byly dnes nesjízdné.

Jinak na celý projekt jsem velmi zvědav. Pokud by se to povedlo byl bych rád, ale nutno si říct na rovinu, že to bude boj o každého cestujícího.
19.01.2011 (7:06)  
Byl bych rád, kdyby nám v dopravě hranice nebránila. Bohužel dnes komplikují dopravu nejen hranice státní (myslím tím třeba zastavení dopravy Sudoměřice n. M. - Skalica n.S. a Ebersbach - Rumburk či neobnovení z D.Poustevny, Hevlína, Slavonic). Ale i hranice krajské (myslím tím četnost přeshraničních spojů nebo přestupy v hraničních stanicích Klásterec n.O., Letovice či Velké Opatovice). Snad bude v budoucnu více pozitivních změn, třeba jako zastavování větve německé (Seifhennersdorf) tak české (Rybniště) v úseku Varnsdorf - Zittau.
18.01.2011 (20:47)  
Určitě dobrá věc,obnovení železničního provozu.Stačil by i 2-hodinový takt.Hranice jsou otevřeny,tak proč nevyužít schangenského prostoru pro pohodlné cestování vlakem.Zajíždět by se mohlo až do Chebu.Držím pěsti.
18.01.2011 (19:59)  
Tomáš Záruba, karosa: A co brání spojování a rozpojování souprav v Aší či Plössbergu z a do vedlejších směrů? Požadavek ČD na náhradu automatického spřáhla šroubovkou u jimi objednaných Regioshuttles? :)
18.01.2011 (19:18)  
karosa: Nač ty osobní výpady? Nikdy nikde jsem o trati Cheb - Aš město (!) nenapsal, že je zbytečná. Naopak jsem se dříve v rámci možností zasazoval o její (výhledovou) elektrizaci kvůli možnému prodloužení R od Plzně náhradou za Os (aby nemuselo být více vlaků Cheb-FL). Chápu, že to nezapadá do šotoextremisty šířeného obrazu mé osoby coby křížence čerta, ďábla a Římana, :-) ale už je to tak.

K věci - Domnívám se, že je správně, aby na silných relacích jezdili cestující pokud možno bez přestupu. Tedy například Aš město - Cheb. Možnost přestupu na bus u nádraží je jistě pěkná pro ty, co jedou z okolí města (např. Hranice, ale i odněkud mimo trať) autobusem, který je tak "protáhne" přes celé město na vlak. Jinak to ale zřejmě vidí ti, kterým by ten vlak mohl jet přímo rovnou z (od) centra. A ze zastávky je do kilometru většina města, z nádraží nikoli - proto si myslím, že ukončení vlaků od Chebu v Aši (popř. pokračování do Německa, což je z pohledu města Aš totéž) by bylo chybou.
Na tohle opravdu nemusím být místní, nezlobte se.
registrovaný užívateľ Kakov 
18.01.2011 (17:27)  
railfort: pokud jsem dobre informován, tak v Asi byla zrizena zabrana ze tri betonovych tramu, ktere byly ulozeny na pricne kolejnicky a o odemceni se pomoci kliky dali odsunout mimo trat, az se o vikendu dostanu domu, tak zkusim pretransformovat foto z knihy do PC a muzu Vam je zaslat na mail, kdyby jste mel zajem se neco blizsiho dozvedet napiste mi na mail kakov(a)centrum cz muzu neco zkusit vyzvedet od pohranicniku,
uprimne receno nechapu, proc delali betonove zabrany kdyz vykolejka je k tomuto ucelu dokonale a jednoduche zarizeni
registrovaný užívateľ karosa  mail  
18.01.2011 (16:57)  
Vážený pane Zárubo, byl jstevůbec někdy v té AšI, že tady mluvíte o "konci železnice" v tomto městě? Jakožto "dopravní expert Oreda v pardubickém kraji" jistě víte, že takové tratě, jako Cheb-Aš-Hranice(stejně jako třeba Lichkov-D. Lipka-Štíty, D. Lipka-Hanušovice a další) jsou podle vaší vize absolutně neperspektivní a určené v co nejbližší době k likvidaci dopravy a náhrazení(?) auutobusy. Ale ony ty linkové autobusy jezdí k "hlavnímu" ašskému nádraží už teď! Jistě, není to nijak propracovaný systém, ale řekl bych, že po případné a důkladné organizaci veřejné dopravy na Chebsku(nikoliv ale Krajským (dez)organizátorem) by se dal vybudovat u "hlavního" přestupní terminál vlak/bus s tím, že by vlak do Aše- města(pokud by část spojů neměla jezdit až do těch Hranic) sloužil především pro ty obyvatele Aše, kteří v té horní části bydlí. A pro ostatní obyvatele Aše, stejně tak, jako pro lidí , jedoucí dál autobusem(včetně městské dopravy), by sloužil právě ten přestupní terminál. takže by přímému vlakovému spojení z Chebu do Plosbergu a Hofu nic nebránilo. V ideálním případě by měla být amozřejmostí tarifní integrace v celé oblasti českého i německého příhraničí.
18.01.2011 (14:50)  
Jen aby to nebyl spíš "danajský dar"... Pokud by cílem měla být linka Hof - Aš - FL - Cheb, což je asi z německého pohledu opravdu zajímavější než Marktredwitz - nic - Cheb, budeme objednávat ještě navíc vnitrostátní vlaky Cheb - Aš město? A pokud ne, neznamnená to de facto konec (použitelné) železnice v Aši?
Leda snad kdyby se jezdilo Hof - Aš (hl.n.) a jako dnes Cheb - Aš město (přípoj v "Aši"). Jenže pak zase padá kouzlo přímého spojení z Německa na Chebsko...

Takže nějakého opravdu dobrého řešení (aspoň na naší straně) bychom se dočkali v případě, kdy bude vybudována spojka od Německa do zastávky (dopravny?) Aš město a od Německa do Chebu se pojede úvratí.
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
18.01.2011 (12:18)  
MZ: Měl jsem na mysli právě atypická zařízení typu Šatov, nikoliv výkolejky.
18.01.2011 (12:07)  
Osobní vlak z Aše do Selbu a naopak jel ještě v neděli 4.11.1990 ...
Z Aše se jezdilo v Plössbergu přímo do Hofu, do Stadtu se jede úvratí.

Railfort : zábrany byly fakticky všude, co bylo v Aši nevím, v Šatově byla betonová otočná "závora" (byla vidět po obnovení provozu - tuším ještě v prosinci 1989), v Břeclavi - hláska Pohansko, v Pomezí nad Ohří, v Devínskej Novej Vsi, Železné Rudě - dopravna Debrník byly výkolejky, klíč měl službu konající velitel pohraniční roty.

Co bylo v Horním Dvořišti a Českých Velenicích, o tom nemám ani ponětí, v principu to mohlo fungovat podobně ...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko