Aš/Selb — Již několikrát zvažované obnovení pravidelného provozu na trati mezi Aší a bavorským Selbem během posledního měsíce nabývá zřetelnější obrysy. Sporadická vozba nákladních vlaků zde byla ukončena zhruba v polovině 90. let a poslední osobní vlak po této trati projel již v padesátých letech minulého století. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména spoj 3717 jako Vlak svobody. Ten bez zastavení v Aši projel se 110 cestujícími přes přísně střeženou státní hranici do tehdejší SRN. Tento incident následně výraznou měrou přispěl k vytrhání kolejí na mnoha přeshraničních tratích. Příhraniční trať je jednou z celostátních drah, které SŽDC požaduje po ministerstvu zrušit i navzdory těmto plánům. V pátek však bylo správní řízení přerušeno — právě díky poptávce po obnovení provozu do Bavorska.
Opakované snahy o znovuobnovení provozu zatím vždy narážely spíše na nezájem sousední strany, města Selb a bavorských ministerských úředníků. Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu. Prostředky na obnovu zchátralé a řadu let nepoužívané infrastruktury by měly být čerpány ve výši 50 procent z finančních dotací EU, přičemž největším problémem bude úsek před samotným městem Selb, kde několik desítek metrů kolejí ustoupilo stavbě silničního obchvatu. „Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ sdělil zástupcům médií ašský místostarosta Pavel Klepáček. Zastupitelstvo Selbu již na projekt odsouhlasilo částku v přepočtu 8,6 milionu korun.
Obyvatelé Selbu, žijící v blízkosti zrušené tratě, paradoxně se znovuobnovením provozu nesouhlasí a vytvořili petici. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček. Německá strana se však i přes tuto překážku obrátila na české ministerstvo dopravy s žádostí o obnovení provozu. To se však původně chystalo zrušit dráhu v úseku Aš – Aš státní hranice, a to i navzdory zájemcům soukromého sektoru o převzetí tratě. Poté, co se ašská radnice o tomto kroku dozvěděla, odeslal tamní starosta jménem města za podpory karlovarského kraje a Správě železniční dopravní cesty nesouhlasný dopis. Děj poté nabral rychlý spád a dne 14. ledna 2011 bylo Ministerstvem dopravy ČR vydáno usnesení o přerušení řízení s účinností do 31. července 2011.
SŽDC poukázala na obsah dopisu předsedy Účelového sdružení Zweckverband ÖPNV Vogtland. Ten v textu sdělil, že Bavorská železniční společnost (BEG) je připravena na zmíněný úsek mezi Selbem a Aší objednat hodinový takt regionálních vlaků. To je totiž také základním předpokladem realizace přímého železničního spojení z německého Hofu do Chebu. Nezbývá, než pevně doufat, že jednání mezi českou a německou stranou budou mít jen pozitivní výsledky, díky nimž osobní vlaky mezi Aší a Selbem opět vyjedou…
Zdroje: iDNES, Wikipedie – Aš, město Aš, Usnesení MD ČR (PDF)
Každopádně, jak se jistě rád přesvědčíte níže, nezpochybňoval jsem vedení autobusů na "hlavní" nádraží. Za ony "další obce" tedy můžete v tomto smyslu považovat i hůře dostupnou část samotné Aše.
Jen tvrdím, že je i přesto třeba jezdit vlakem až na město. Nebo si myslíte, že kolem není dostatek osídlení, který by generoval poptávku po přímém spojení?
Nákladní doprava je nulová. Pokračování z Hranic do Německa zrušeno po válce, obnova je nereálná (stálo by to nehorázný peníze, navíc jaksi není důvod).
Teď ekonomicky: vzhledem k relativně fungujícím tratím Cheb - Aš město a Hof - Selb Stadt považuji obnovu tratě Selb - Plossberg - Aš Bavorské nádraží za naprostou pitomost, neřku - li zhovadilost a to z důvodu nevyhovujícího zapojení jak v Aši, tak v Plossbergu, kde toto neřeší současné vazby cestující veřejnosti. V nákladní dopravě je trať dle mého názoru obtížně využitelná. Navrhuji tedy zavést autobus v trati Selb (kde to bude nejvýhodnější) - Aš město jako přípoj od vlaku na vlak a na reko za stovky miliónů se vykašlat.
Petr Šimral
+ v jakém je stavu pokračování Hranice v Čechách - státní hranice - Německo...?? jak to tam bylo se zastavením dopravy?
Díky moc za odp!! Hodně zdaru pro ašskou "148" :)
Jinak ale myšlenku obnovení provozu podporuji.
Pokud ten nahoře osvítí lebky u Gagarinovy kolonády, tak se bude zajíždět do Aše město a bude to v pohodě.
Až někdy vy mladí založíte státní firmu adekvátní Ředitelství silnic a dálnic, která bude stejným způsobem investovat do železnice - třeba by se mohla nazývat ŘKD - Ředitelství kolejové dopravy, tak ta švihne trasu Frantovo Lázně - Aš přímo se sklonem 20 promile (odpustí si ty serpentiny, které byly budovány pro sklon na parní nákladní provoz) a elektrizuje. Tím pádem je jasné, že rychlíky z Plzně budou obracet v Aši městě, protože to sjedou systémově za 2 hodiny. Když pojedou po dvou hodinách, tak v prokladu může přijet šukafon se špičatým čumákem od/do Selbu. Něco víc je tam luxus. Ten autobus si může dojet do Hranic.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.