Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet (RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
Kamarade problem je v necem jinem - zakaznik se nema ptat, zakaznikovi se veci rikaji bez ptani. Ale tohle asi nepochopis...
KK - muzes si koupit listek Ostrava-Brno. Je pochopitelny krok soukromeho dopravce, ze si nechce zaplnit celej autobus lidma Ostrava-Frydek a potom z Frydku do Brna jet prazdnej (CSAD to drive v JR rikalo zhruba takto: prednost maji cestujici do vzdalenejsich zastavek). Kazdopadne listek koupit LZE (ale poradne drahej), Brno-Znojmo koupit NELZE.
ale na vsech trasach kde jezdi SA (a i mnoho dalsich) si ten listek dopredu koupite,
apropo SA prodava pres net listky z Ostravy do Frýdku-Místku???
Proboha lidi jen to ne a bohužel pokud se do toho namíchá Jančura, dopadne to absolutně stejně. Viz autobusovka, to je děs a hrůza.
ČD nejsou svatý, to ani náhodou, ale Jančura by v tom mohl udělat brutálnější bordel, než je teď.
1. cestujici ("ja") - je to skvele, at nikdo nic nevi, aspon bude min lidi a vic mista pro mne
2. cestujici (jako zastupce cestujicich a "sledovatel" efektivity statnich dotaci) - je to hruza
Ano, u me se jedna o rady stovek korun, u tebe o desetitisice. Ale princip je stejny.
Na stranu druhou - pokud by mavnutim kouzelneho proutku zacalo fungovat konkurencni prostredi, pocitam, ze by CD musely znacne zjednodusit system jizdneho, protoze by bylo mozne jet s nekym jinym. Po stejnych kolejich, po stejne trati. A za podobne penize (nebo) s lepsim komfortem. S prehlednejsim cenikem, kdy behem minuty vim, kolik me to bude stat.
Shodou okolnosti se ted take resi nasazeni Elefanta na Olsi. Pres vsechna negativa, ktera to prinasi je to jednoznacne pozitivni krok, ovsem v pripade, ze mam predem koupenou mistenku na soubezne jedouci levy EC, kde se budu oproti predpokladum mackat v osmikupe (a je jedno jestli B nebo Bc) budu se opravnene citit podveden. Priplatil sem si za neco, co dodrzeno nebylo. Narok na vraceni aspon priplatku zadny.
Nekdo muze argumentovat tim, ze SA ma v regulich take zminku o tom, ze v pripade problemu muze nasadit jine nez vlastni zlute autobusy. Ano, ma to tam. Ale ani jednou jsem jejich nasazeni nezazil ani nevidel. Verim tomu, ze delaji maximum pro to, aby to totiz delat nemuseli - noviny by se toho chytly jak moucha na mucholapku a o takovouhle reklamu nikdo v konkurencnim prostredi nestoji.
Me tak napadlo... ciste teoreticky ... pokud by SA zacalo jezdit Praha - Ostrava (nebo na jakekoliv jine trase, ale tady by to bylo asi znat nejvic)... budou mit svoji vlastni tridu spoje, nebo je nasadi na soucasne kategorie R / IC / EC? Nemohlo by to pak zvysit tlak na dodrzovani standardu kategorii u CD?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.