..: Těšte se na 151.023 - poslední rychlý banán :..

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Přerov - Zajímavý pohled se naskytl každému železničnímu fandovi, který se v posledních dnech pohyboval v okolí DPOV v Přerově. Z lakovny ve Valašském Meziříčí byl převážen do dílen nejnovější, a poslední, přírůstek do rodiny "rychlých banánů" řady 151 ČD, jež vznikla rekonstrukcí původního typu Škoda 65E (řada E499.2/150) mezi lety 1994 a 2002. Stroj s označením 151.023 je ovšem specifický i navenek: na světlo světa vyjel v historickém laku vzoru 1983, čímž se stal jednou z mála lokomotiv v pravidelném provozu, jež připomínají doby minulé. Tradiční "polomáčený" zeleno-krémový nátěr tak kromě bílých detailů doplňují i dva výrazné výstražné oranžové pruhy na čelech. Počet strojů rodiny 151, která až do nasazení Škody 109E tvoří nejreprezentativnější lokomotivní řadu Českých drah, se tak vrací na původně zamýšlených 13 kusů.

Přestože kompletní rekonstrukce známých "banánů" řady 150 byly ukončeny již v roce 2002, rozhodly se České dráhy koncem loňského roku přistoupit k úpravě ještě jednoho stroje. Stalo se tak po tragické nehodě ve Studénce, při níž byl nenávratně poškozen stroj 151.018, a už tak nepočetná skupina výkonných lokomotiv pro rychlost 160 km/h se ještě zmenšila. Zatímco tedy zbylé stroje řady 150 podstupují úpravy na vylepšenou sérii 150.2, lokomotiva s pořadovým číslem 023 se přeci jenom dočkala plnohodnotné rekonstrukce v dílnách DPOV Přerov.

Historické barevné schéma lokomotivy 151.023 ČD, foto: České dráhy Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír Ondrejček Netrvalo dlouho, než na sebe rodící se "rychlý banán" upoutal pozornost nepřehlédnutelnými oranžovými pruhy na čelech, jaké ještě v službách ČSD zvýrazňovaly většinu lokomotiv v zájmu jejich lepší viditelnosti. „Vzhledem k tomu, že se jedná o takto ojedinělou rekonstrukci, a zřejmě také poslední přírůstek řady 151, byl pro tuto příležitost vytvořen návrh barevného schématu, respektujícího některé historické reálie řady E 499.2. 150.023 byla před lety shodou okolností také poslední lokomotiva, která tento lak "ze staré éry" měla,” komentuje neobvyklý vzhled lokomotivy pro ŽelPage Petr Šťáhlavský z Českých drah. "Třiadvacítka" se tak, vedle 451.001/002 nebo třeba 850.001, zařadí do nepříliš početné skupiny strojů ČD nesoucích obnovený původní lak. Do provozu by se podle plánu měla dostat v letních měsících.

Původní řada 150 se navíc v těchto dnech zmenšila ještě jednou — stroj 150.022 vyjel na koleje po vyvazovací opravě nově jako 150.222 s maximální rychlostí 140 km/h a dalšími úpravami pro zlepšení spolehlivosti a jízdních vlastností. Kromě stroje 018 nehoda potkala také E 499.2017, jež narazil 29.1. 1981 s rychlíkem 128 ve Spišské Nové Vsi do nákladního vlaku. V provozu tak i nadále zůstane 25 z 27 postavených "banánů", především na vlacích vyšších kategorií a rychlících mezi Prahou, Hradcem Králové, Bohumínem, Vsetínem, Žilinou a Košicemi; v omezené míře pak na několika regionálních spojích. Snad již koncem letošního roku by ale první z nich měly být nahrazeny novou vlajkovou lodí ČD - řadou 380.

Zdroj: České dráhy; fotografie © Vladimír Ondrejček


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.5.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel land 
20.05.2009 (8:36)  
Sláva! Oproti Najbrtům, Blonskim a podobným estetickým křečím přímo čínský revoluční skok správným směrem. Doskok pravda ne ideální, místo pěsti na oko v podobě řvavě bílých lemů mohli obnovit nátěr podvozku, no ale... buďme rádi za to, co je. Bílé lemy se za chvíli zašmudlají a znevýrazní a pak to bude paráda.
registrovaný uživatel SYN 
18.05.2009 (9:53)  
jp: tak kdyby to bylo za 1 kus tak by se skoro doslova dalo říct že "byla vyvážena zlatem" :-)))
registrovaný uživatel j p 
17.05.2009 (22:48)  
C.M.Burns:
Nespletl, tech 56 tun uvadi ruzne svedske zdroje a jde o cenu vsech 500 lokomotiv (nikoli jedne samozrejme)
registrovaný uživatel optus 
16.05.2009 (19:42)  
PINKHEAD:tím, že by naše produkce lokomotiv za éry komančů nějak pokulhávala za západem si nejsem zcela jist. Licenční byla pouze nulková bobina a to je počátek 50 tých let. Když srovnám třeba design tady zmiňované E 499.2 (ES 499.0) a podívám se na rakouskou řadu 1014, přijde mi, že jsou si tvarově poměrně hodně blízké a sím rozdílem že první ES 499.0 začala jezdit někde v polovině 70 tých let naproti tomu 1014 je produktem tuším první poloviny 90 let... Pokud pamatuji Teristorky ES 499.1 (E 499.3) začaly jezdit někdy kolem roku 1983.....
15.05.2009 (20:15)  
Paninaro: no co ja si z druhe poloviny 20. stoleti pamatuju "jen" 80. leta a tehdy byla odpoved pomerne jasna: cs. strojirenstvi bylo proti zapadu o generaci pozadu. Obchodni politika zapadu nijak odmitava nebyla, vyvazelo se tam, co slo, nevim, kde jste na to prisel...

Otazka proc u nas nejezdily zapadoevropske lokomotivy je pomerne jasna, zaprve byly diky mezinarodni nekonkurenceschopnosti devizove zdroje velmi omezene a komunisti je nechteli plytvat na lokomotivy, zadruhe bylo diky levne pracovni sile a levne ruske rope (a taky elektrice) mozne provozovat vseliake sroty a koncepcne zastarale stroje.

A vyjimek par bylo - krome madarske MAV M61 americke lokomotivy dodnes jezdi v Chorvatsku. Polske popelnice EU07 jsou britska licence. Madarsky Ganz stavel taky nejdriv licencne, pak vyrabel veci vlastni... A zajimalo by me srovnani jejich produkce 80. let se skodovkou, protoze se jedna o vyrobce se srovnatelnou historii.
registrovaný uživatel messah 
15.05.2009 (17:22)  
C.M.Burns: tak pokud to bylo za všech 500 tak to vychází 68 milionů na jednu , což na dnešní poměry moc řádově jiná cena není, ne?
15.05.2009 (15:44)  
j p: 56 tun zlata? Nespletl jste si řády?
Nevím jestli mělo tehdy zlato nějak radikálně nižší hodnotu, ale v dnešní době má na trhu 56 tun zlata hodnotu cca 31 mld. Kč!
registrovaný uživatel j p 
15.05.2009 (13:19)  
Josef Kamiš: zrovna tak bychom si tedy mohli položit podobně divnou otázku proč tedy nejezdily kvalitní západo Evropské lokomotivy v zemích RVHP?

Dovolil bych si upozornit na vyjimku potvrzujici pravidlo: lokomotivy General Motors EMD typu FP7, ktere v licenci vyrobila firma Nydqvist og Holm AB a ktere v poctu 20 kusu zakoupily MÁV a oznacily je radou M61....
I kdyz vlastne mate pravdu, protoze slo o americke lokomotivy a nikoliv zapadoevropske. :)

Potom mam jeste jeden starsi priklad, kterym jsou parni lokomotivy vyrobene firmou Nydqvist og Holm pro SSSR v poctu 500 kusu (puvodne bylo objednano dokonce 1000 kusu!). Zajimavosti byla jejich cena: 56 tun zlata.
http://web.telia.com/~u30207596/23-w.jpg
15.05.2009 (11:09)  
Se divím, že tady ještě nezačal nějakej manták vykřikovat, že na webu xy či zž to bylo dříve, jak bývá u těchto aktualit zvykem v našich končinách...

Jinak redakci díky za ni.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
14.05.2009 (19:42)  
A jako měl jsem dotaz, proč nebyly zmodernizovány všechny lokomotivy 150 na 151 (já předpokládám kvůli financím), když přeci se vždy hodí relativně moderní lokomotiva s Vmax. 160km/h nebo se pletu? A proč zrovna 13 lokomotiv?
A dle mého názoru nekovové špalky se dají prohodit za kovové, ale je tu zase problém v komutátoru, že.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko