Třinec/Břeclav - Po nedávných náznacích o možných zásadních změnách v provozu pendolin od nového jízdního řádu přijdou České dráhy s malou revolucí již letos v létě. Od druhé změny platného GVD 14. června totiž začnou v pátky vypravovat posilový spoj SC Pendolino Sprinter z Prahy do Třince přes Ostravu, Karvinou a Český Těšín. Na jižní větvi naopak chtějí do spojů s povinnou rezervací přilákat více cestujících poskytováním místenek do 2. třídy zdarma. Podobně jako v případě akčních jízdenek ČD TIP tak dopravce reaguje na malý zájem o spoje SuperCity mezi hlavním městem a Brnem, Břeclaví, Bratislavou a Vídní.
Pendolino Sprinter, aneb legendární SC Manažer se vrací
V pátek 12. června se poprvé po letech prožene po trase Praha - Ostrava-Svinov osobní vlak bez zastavení. Páteční spoj SuperCity bude vypravován jako standardní posilový vlak před víkendy a svátky z pražského hlavního nádraží v 16:23 a jeho cílová stanice se posune ještě více na východ. Kromě obou největších ostravských nádraží zastaví ještě ve stanicích Karviná hl.n., Český Těšín a Třinec, kde se jednotky řady 680 objeví v provozu vůbec poprvé. Dráhy se s tímto konceptem inspirovaly u německých DB, které přímé spoje ICE Sprinter s povinnou rezervací provozují jako nejrychlejší spojení na vybraných relacích.
„Zavedením spoje Sprinter chceme nejen rozšířit dosavadní nabídku spojení vlaky pendolino v pátek, ale současně chceme otestovat poptávku po přímém rychlém spojení Prahy a dalších oblastí Moravskoslezského kraje a Těšínska. Odezva této nabídky u zákazníků pro nás bude jedním z důležitých podkladů při plánování dalšího rozvoje produktu SC Pendolino,“ říká Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu. Přesný jízdní řád nového spoje plánuje dopravce zveřejnit v průběhu května, pravděpodobně ale můžeme i u tohoto spoje očekávat poznámku o nemožnosti uplatnit slevu RailPlus na cenu povinné rezervace.
Legendární SuperCity Manažer, zavedený v lednu 1997, byl komfortním spojem s globálním jízdným, který jezdil denně na trase Praha - Ostrava - Bohumín. Úsek mezi metropolemi Čech a severní Moravy překonával bez zastavení, čímž dosahoval na tu dobu rekordní jízdní dobu 3 h 59 min. Řazen byl výhradně z vozů 1. třídy a restauračního vozu, přičemž občerstvení bylo součástí ceny jízdenky.
Směr Brno/Břeclav: jak přilákat cestující?
Pokud na severní větvi mezi Prahou a Ostravou má pendolino jasně navrch oproti ostatním druhům dopravy a dokáže mnohdy vyprodat všech 333 míst soupravy, na trase do Brna a Břeclavi se již s takovým úspěchem nesetkává. Hodinový interval přímých vlaků i silná autobusová konkurence berou jen o málo rychlejším povinně místenkovým spojům vítr z plachet. Po akčních "low-cost" jízdenkách ČD TIP tak dopravce od června přistupuje k dalšímu motivačnímu kroku: u spojů SC 14 - SC 19 budou mít cestující s platnou jízdenkou 2. třídy nárok na bezplatnou místenku. SuperCity Smetana, Antonín Dvořák a Slovenská strela budou i nadále vyžadovat povinnou rezervaci, nicméně díky "slevě" budou nově pendolina výhodnější, než jiný vlak s obyčejnou místenkou v hodnotě 70, resp. 35 Kč. Podmínky pro využití 1. třídy se u těchto spojů nemění.
Zdroj: České dráhy
Nevíte někdo, jestli se i na letošní léto chystá poloviční (resp. zákaznické) jízdné pro mládež do 26 let?
Pokud jde o ten protismysl, tak tam jaksi protismyslne neni nic. "Majitel" proste chce mit prehled o vsech cestujicich. Sice jim dava listky zdarma, ale to neznamena, ze lze cestovat bez listku. Jsou to ponekud odlisne kategorie...
Pokud jde o ten postih cestujicich, tak asi takto - neni muj ani babilonuv problem, ze mate mozek naprogramovany na tarifni kilometry atd. Vlak je proste povinne mistenkovy Wien-Breclav a "nepovinne" mistenkovy v useku Breclav-Praha. Pokud vam to cini potize (zjevne ano), tak si to predstavte jako dva vlaky. Pokud nekdo jede Praha-Opava, tak take potrebuje SC mistenku (pro usek Praha-Ostrava), zatimco clovek, ktery jede pouze Ostrava-Opava zadnou mistenku nepotrebuje. Takze tahle tridni nespravedlnost jaksi funguje uz delsi dobu. Dokonce pokud cestuji NY-Brno, tak si na rozdil od nekoho, kdo cestuje pouze Praha-Brno musim koupim i nejakou tu letenku (a zaplatit taxy) a nevnimam to jako postihovani... Proste kdo chce Breclav-Wien, tak ten musi mit mistenku, kdo chce NY-Praha, tak potrebuje letenku.
Proc to tak je zarizene je zrejme - cilem tohoto kroku je zaplnit vlak v useku Breclav-Praha. Nastrojem jak toho dosahnout je zlevneni jizdneho na tomto useku. Pokud se zlevni az do Vidne, tak to mozna na zaplnenost bude mit vliv take, ale mozna uz ne na trzby. A trzby nejsou velicinou, kterou by nekdo pred 30 lety u CSD sledoval, takze to nechte na soucasnem vedeni...
Co se tyce toho prikladu s "nedostatkem" mista pro lidi jedouci z Rakouska kvuli davum nastoupivsim v Breclavi, tak je to stejne pravdepodobne, jakoze kdyz Smetana prijede v BV peronu, tak pred nim bouchne v kolejisti granat z WWII a chudaci "Videnaci" budou muset vystoupit... Proste takova vec nehrozi. Zejmena proto, ze drtiva vetsina lidi, co cestuje z Rakouska zije v domneni, ze mistenku potrebuje i na cast do breclavi a take proto, ze i kdyby o te finte s kniznim JR vedeli, tak vedi zcela bezpecne, ze mistenku bezpodminecne potrebuji pro pokracovani do Brna.
Takze stav, ze prijede natriskanej vlak lidma bez mistenky a v Breclavi pristoupi lidi s mistenkama NEMUZE nastat.
Jestliže cestující "dnes" přijede z rakouska bez místenky, zaplatí ve vlaku částku 200 Kč, odpovídající ceně místenky.
Podstata problému spočívá v tom, že podle pana Buriana se nemohou přepravovat stojící cestující, ale v Rakousku to nesporně možné je, protože regulace v podobě nutného zakoupení místenky není.
Pokud by nastala situace, kdy přijede z Rakouska tolik cestujících, že budou muset uvolňovat místa cestujícím s místenkou a nebude pro ně "náhradní" místo, pak nastane situace, kdy budou ve vlaku přepravováni stojící cestující.
Tím chci znovu poukázat na to, že zdůvodnění existence bezplatných místenek "regulací počtu osob", aby ve vlaku nebyli stojící cestující je nesmysl a je to zbytečné komplikování.
Pro MZ ignoruje fakt, ze ti "Videnaci" od Breclavi nebudou mit narok na misto (a taknak skoro celkove vubec na nic), tak to netusim...
V principu je to totiz stejny, jako kdyby napsal, ze nejakym EC prijede 800 lidi, co budou mit listky Wien-Breclav a kvuli nim se do vlaku nevleze 800 jinej lidi s listkem Breclav-Brno...
1.Nemistenkove "je" to pouze po Breclav
2.Ta nepovinnost je VELMI sporna. Ano, v tistenem JR to je nejak, ale 95% lidi vlak povazuje za povinne mistenkovy, protoze je to tak na tabulich i v hlaseni...
3.babilon (na rozdil od bugeara) asi nepochopil tu narazku - v povinne mistenkovem (byt jsou "rozdavany") vlaku jenom uvolneni mista situaci asi nezachrani:-) Na druhou stranu, jestli nekdo chce z Vidne do Prahy, tak proste musi mit mistenku a situace, ze by v Breclavi nastoupilo tolik lidi, ze by "Rakusaci" museli vystoupit neni mozna (ani kdyby se Wien-Breclav dalo jezdit bez mistenky).
PS: Nemistenkove (opravdovsky:-) jsou SC do Bratislavy. Nicmene i zde plati, ze pouze v useku Breclav-Bratislava.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.