..: Velikonoční cestování? Pospěšte si s rezervacemi! :..

cestující na peróněPraha/Bratislava – S blížícími se Velikonocemi čeká systémy veřejné dopravy jedno z nejpernějších období roku. Zájem o cestování v průběhu následujících několika dní by měl již tradičně vysoce přesáhnout kapacitní možnosti spojů, což se jednotliví dopravci snaží alespoň částečně kompenzovat zavedením posilových výkonů, případně mírným zvýšením kapacity pravidelných vlaků pomocí dodatečných vozů. I přesto ale lze koncem pracovního týdne čekat obsazenost vlaků, která předčí i vytížené víkendy. Plánujete-li v těchto dnech cestu, České dráhy i Železničná spoločnosť Slovensko doporučují zakoupit si rezervaci místa co nejdříve. Některé povinně místenkové spoje jsou už totiž vyprodány a několik minut v e-shopu se rozhodně investovat vyplatí, byť jen k dosažení toho, že v plném velkoprostorovém voze, kde si cestující vzájemně doslova dýchají na krk, budete jedním z těch, kdo alespoň bude sedět.

Posílení spojů Českých drah

GVD 2008: Dav před odjezdovou tabulí, foto: Josef PetrákČeský národní dopravce se při zvyšování kapacity spojů vydává především cestou posilových vozů. Mimořádně bude veden pouze pár nočních rychlíků 446/447 Vihorlat mezi Prahou hl.n. a Košicemi. Ten vyjede ve čtvrtek, pátek, neděli a pondělí v obou směrech. O další vozy mají být posíleny především spoje na trase Praha – Ostrava a Ostrava – Brno. Kromě nich mohou cestující využít i pravidelné víkendové posilové rychlíky, včetně kapacitně posílených spojů SC Pendolino. V každém připadě je vhodné co nejdříve pořídit rezervace na vybraný spoj. České dráhy již avizovaly, že posílí personální zajištění pokladen na nádražích; i tak se zde ale mohou tvořit dlouhé fronty. „Jednoznačně doporučujeme nakupovat jízdenky na vlaky kategorie SuperCity, EuroCity, InterCity, Expres nebo rychlík přes internet, na adrese www.eshop.cd.cz,“ uvádí ředitelka Odboru provozu osobní dopravy ČD Luďka Hnulíková. Kromě e-shopu ČD lze na vybraných nádražích využít i prodejní automaty UNIPAJ s pomocí elektronické peněženky na In-kartě, v Praze a Brně i s možností úhrady mincemi.

ZSSK: zejména posilové vlaky

Cestující, foto: Vlaky.netSlovenský státní dopravce již tradičně reaguje na exponované dny zaváděním mimořádných spojů. Od středy 8. do středy 15. dubna vypraví ZSSK 30 posilových vlaků a pravidelné spoje všech kategorií doplní o dodatečné vozy. I tak je již v této chvíli většina povinně místenkových vlaků InterCity z Bratislavy do Košic zcela vyprodána a zájemcům nezbývá než zakoupit rezervace pro jeden z dalších nabízených spojů. Cestovní doklady lze rovněž zakoupit on-line, přimo při vyhledávání spojů na adrese slovakrail.sk. Možnosti prodejních automatů jízdenek jsou u ZSSK poměrně omezené. Posilové spoje jsou vedeny s rozmanitým itinerářem, což má za následek různé jízdní doby mezi hlavními body trasy. Některé posilové rychlíky v určitých úsecích zastavují pouze minimálně – je proto vhodné vyhledávat příslušné spojení v IDOSu nebo přímo na webu dopravce.

  • Středa, 8. dubna
    • R 1703: Bratislava hl.st. 18:10 – Žilina 20:52–20:55 – Košice 0:09
  • Čtvrtek, 9. dubna
    • R 1503 Inovec: Bratislava hl.st. 12:37 – Žilina 15:29
    • R 1505 Šarišan: Bratislava hl.st. 14:02 – Žilina 16:20–16:36 – Prešov 19:52–20:08 – Humenné 21:19
    • R 1507 Chopok: Bratislava hl.st. 14:55 – Žilina 17:12–17:24 – Košice 20:24
    • R 1509 Súľov: Bratislava hl.st. 15:55 – Žilina 18:35
    • Ex 1513: Bratislava-Petržalka 16:45 – Žilina 19:24–19:29 – Košice 22:22
    • R 1521 Tríbeč: Bratislava-Petržalka 14:55 – Prievidza 18:01
    • R 1703: Bratislava hl.st. 18:10 – Žilina 20:52–20:55 – Košice 0:09, ve stanici Vrútky se vlak dělí a přední část pokračuje jako R 1853 do žst. Martin (příjezd 21:25)
  • Pondělí, 13. dubna
    • R 1504 Šarišan: Humenné 14:24 – Prešov 15:34–15:48 – Žilina 19:08–19:20 – Bratislava hl.st. 21:40
    • R 1506 Chopok: Košice 15:00 – Žilina 17:56–18:11 – Bratislava hl.st. 20:34
    • Ex 1512: Košice 17:07 – Žilina 20:05–20:09 – Bratislava hl.st. 22:27
    • R 1520 Tríbeč: Prievidza 18:20 – Bratislava-Petržalka 21:23
    • R 1530 Žitava: Banská Bystrica 17:37 – Bratislava hl.st. 21:13
    • Zr 1874 Burda: Štúrovo 18:18 – Bratislava hl.st. 19:56
    • Zr 1906: Humenné 18:29 – Košice 20:11
    • R 934 Gemeran: Prešov 15:21 – Košice 15:52–15:56 – Zvolen 19:16 (prodloužení běžné trasy z výchozí stanice Prešov)
    • R 1931 Bodva: Zvolen 9:36 – Košice 12:57–13:05 – Prešov 13:48 (prodloužení běžné trasy do stanice Prešov)
  • Úterý, 14. dubna
    • R 1502 Inovec: Žilina 16:38 – Bratislava hl.st. 19:27
    • R 1508 Súľov: Žilina 18:25 – Bratislava hl.st. 21:18
    • Zr 1510 Choč: Liptovský Hrádok 4:48 – Žilina 6:11–6:25 – Bratislava hl.st. 9:23
    • Zr 1740 Pribina: Trenčianska Teplá 18:39 – Topoľčany 20:24–20:25 – Nitra 21:23
  • Středa, 15. dubna
    • Zr 1510 Choč: Liptovský Hrádok 4:48 – Žilina 6:11–6:25 – Bratislava hl.st. 9:23

Zdroj: České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.4.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
10.04.2009 (21:15)  
astray - vnitro jde "skoro" vsechno, ale mezinarodni velice omezene:(
10.04.2009 (14:48)  
astray: ty blbý nebudeš jen prostě eshop lze využít jen na některé relace, které tam jsou uvedeny a zrovna Štúrovo tam není.
registrovaný uživatel astray 
10.04.2009 (14:11)  
Chtěl jsem na radu v článku využít eshop, ale neuspěl jsem.
Poradí někdo jak na eshopu CĎ koupit jízdenku a místenku Brno-Štúrovo? Motal jsem se tam jak kača v čepici, ale buď jsem blbý já nebo ten eshop.

Díky
ast
09.04.2009 (19:15)  
radekedar : vzhledem k tomu, že pracovníci tiskového oddělení, až na jedinou výjimku, nebyli z hlediska zákona o drahách a prováděcích vyhlášek nikdy osobami odborně způsobilými, resp. o existenci předpisu SŽDC (ČD) D2 možná někdy slyšeli, ale nemají ponětí o jeho obsahu ... se podobným tiskovým dílům nelze divit.
registrovaný uživatel Sim 
09.04.2009 (17:24)  
M > je to presne jak pises - myslim s tim casem jizdy. Jestli to trva o hodinu dele nebo ne ma smysl resit u auta, kde to podstatne zvysuje unavu, ale u vlaku to je vicemene podradna polozka, pokud treba nejde o mnou sledovane varianty:
- v patek chci jet pres republiku odpoledne po praci, chci dojet tak, abych nemusel ponocovat na ceste a zaroven potrebuju z prace odjet az v momentu, kdy je to mozne.
- v nedeli jedu bud odpoledne, kdy mam pul dne zabity cestovanim, nebo v noci, kdy pro zmenu potrebuju aspon pocit jistoty, ze do prace (kam jedu rovnou z nadrazi) dorazim driv, nez se po me nekdo zacne shanet.

... v obou pripadech to ale znamena, ze snizeni jizdni doby, nebo aspon zaruka toho co pisou v jizdnim neradu, by bylo jednoznacnym prinosem. Pokud totiz dorazim do prace pozde, nema smysl se vymlouvat na zpozdeni - mel jsem totiz moznost volby, bud jsem mohl jet o spoj driv (co na tom ze pokud pojede vcas, budu pred praci par hodin stepovat, nez me nekdo pusti dovnitr), nebo pouzit auto... a pripadne nikam nejezdit :-D
registrovaný uživatel M 
09.04.2009 (17:15)  
Sim - hehe, konecne nekdo totez co ja dokazal napsat jeste rozvlacneji:-))
JO JO a jeste jednou JO. Praha-Plzen by byla vlakem naprosta pohoda, kdyby jezdily ciste Bmz. Potom by to bylo bez diskuse. Ale takove vlaky tam nejezdi. Rvouci deti se daji zkousnout (predjet se ale nedaji:), ale kdyz se jedno kumuluje s druhym, tak se radsi potahnu za tou vetrieskou...

Kazdopadne kdyz pocitat co jak dlouho trva, tak jedine co ma logiku je urcit si nejaky cas, kdy mam byt v cili a potom dopocitat, kdy mam vyjet.

Ja s vlakem nemam zadnej problem. Problem je v tom, ze z toho co u nas jezdi za vlaky jsem ochotnej akceptovat pouze nabidku na prvnim koridoru a EC do Polska (a to jeste pokud u tech nasich drzi razeni...).
Pokud to teda nebudu brat jako turistickej vylet s batuzkem a jen tak popojet...
registrovaný uživatel Sim 
09.04.2009 (17:04)  
Hodne dlouho jsem na tomto webu jen cetl a doufal jsem, ze u toho jeste chvili zustanu, ale neutuchajici debaty na tema vlak versus auto me nakonec vyburcovaly k tomu, ze pisu to co pisu :-)

Nehodlam tu resit konkretni porovnani nakladu. Nektery auto stoji vic, jiny min, stejne tak je nektery auto hospodarnejsi a jiny zere snad i stopare a sloupy telegrafniho vedeni. U vlaku lze v rade situaci jezdit za ceny prakticky dotovane, ale taky je spousta pripadu, kde mi cena rozhodne usmev na tvari nevykouzli.

Cele je to totiz o tom, ze je potreba si uvedomit, jake jsou konkretni okolnosti prepravy. Prikladem muze byt me pomerne caste cestovani mezi Ostravou a Plzni.

Pokud jedu autem nebo na motorce (ono to nakonec nakladove vyjde na podobny prachy), mam "jmenovitou" dobu jizdy 6 hodin. Z Ostravy az do Mohelnice po "dalnici", do Vysokeho Myta po rychle ubihajici statovce. Pak pres Chrudim do Caslavi je vesnickovy usek, ale zase je tam aspon obcas zatacka, od Kolina do Prahy po stare ceste to je pro zmenu rovne za nosem. Pokud se nezasvihnu v Praze, da se pak po D5 dojet do Plzne po zminovanych sesti hodinach od startu v Ostrave a to pri dodrzovani vyhlasky a se zastavkou na obzerstveni ci dotankovani.

Pokud stejnou trasu jedu vlakem, je jmenovita doba jizdy take 6 hodin. Beru to jako prumer, je jasne, ze pendolinem nebo Janackem to je rychlejsi, ale zase obcas se vyskytne zpozdeni a diky presedani staci malo a trva to o hodinu (nebo o vic) dele.

Takze vychozi teoreticke podminky velmi podobne. Zakladni vyhoda auta pro me je, ze neresim, kdy pojedu a ze tam kam dojedu mam auto k dispozici, vyhodu u vlaku vidim zase v tom, ze nemusim ridit a proste se vezu - ridim sice rad, ale preci jen to unavi.

Jenze jsou tu i dalsi detaily. Pokud chci pouzit auto, musim ho predevsim mit, to samosebou neco stoji a prinasi i urcite riziko poskozeni. Jenze jak uz tu nekdo psal, asi malokdo dnes dokaze fungovat pouze s pomoci verejne dopravy a tady nastava trosku paradox. Pokud jedu autem, riskuju havarii, ale treba riziko poskozeni vandaly je docela male, protoze mam auto "porad na ocich". Kdyz chci pouzit vlak, musim se napred nejak dostat na nadrazi a v mem pripade to vetsinou znamena prave autem... takze zatimco ja sedim v bezpeci ve vlaku, auto travi tuhle dobu bez dozoru nekde v blizkosti nadrazi, kde bych svoje decka mezi bezdakama nechtel nechavat ani par minut bez dozoru. Ale to je samosebou jen problem "autare".

Pokud se budu chtit dopravovat pouze verejnou dopravou, moznost mam. Jizda po Ostrave trva cca 15 minut, stoji 16 korun a na zastavku to mam dalsich 15 minut. Plzen je na tom trosku hur, s dvojim prestupem trva doba jizdy 35 minut a na zastavku to je 10 minut, nicmene prumerny takt tohoto dvojspoje je po pulhodine ve vsedni dny, takze jsou situace, kdy behem vikendu presun po Plzni s cekanim vychazi na vic nez hodinu (v souvislosti s prijezdem vlaku nebo naopak cekanim na vlak).

Takze pokud to vezmu celkove. Presun mezi temito krajskymi mesty patri k tem, kde by mela mit draha navrch - velka vzdalenost, mezi Prahou a Olomouci dalnice zadna nebo mizerna, nutnost propletat se s autem skrz mesta ... a pritom u vlaku jeden z nejprimejsich smeru, z velke casti po koridoru. Jenze ani pres tyhle vyhody to neni tak jednoznacne, protoze bez pomoci auta se vysledny cas prepravy pohybuje okolo 8mi hodin s omezenym mnozstvim zavazadel, a to jeste v pripade, ze se po ceste nevyskytnou problemy, ktere by zpusobily v Praze zpozdeni znemoznujici pouzit navazny spoj (behem poslednich asi dvou mesicuje skore pri presedani v Praze cca 2:1 ve prospech stihnuteho spoje).

Zatimco vim o spojich, ktere na tehle trase presunu nabraly celkovou sekeru i pres tri hodiny, tak autem (nebo na motorce) se mi nikdy nestalo, aby mi cesta trvala o vic nez hodinu a pul dele, nez je moje "normovana" doba.

No a ted druha stranka veci, pohodli. V aute je to takove, jake mas auto a jake si to udelas - at je to ale sebehorsi, je to tvoje. Vis, ze kdyz si nablejes do kastliku, budes to cmuchat ty, stejne tak kdyz budes mit interier cistej a vonavej, tak budes mit jizdu prijemnejsi. Pokud mas autozasuvku a nabijecku, mas jistotu, ze ti cestou nezdechne telefon a pokud nevis, jake bude pocasi v miste dojezdu, neni problem si vzit do tasky druhy boty a obleceni do deste, auto to uveze.

Ve vlaku vetsina z vyse uvedeneho neplati. I kdyz chci mit jistotu, ze cesta probehne v klidu a pohode, nemusi to tak byt. Ano, mohl bych pro to udelat jeste o krok vic, ale to je tak vsechno. Nejezdim totiz Pendolinem, stropem jsou pro me EC/IC ... mimo jine proto, ze navaznost pendolin na vlaky do Plzne je mizerna a presednuti z cisteho pendolina do Domazlickeho rychliku s Beckama jeste zvysi ten kontrast.

Nicmene i pres tento posledni neuskutecneny krok si myslim, ze delam hodne proto, abych cestoval dost kulturne. Mimo jine k tomu patri:
- naucit se pouzivat eshop a elektronickou platebni kartu
- naucit se oznaceni vozu a z hlavy aspon orientacne vedet, ktery vlak z ceho ma byt slozen
- naucit se priradit si k oznaceni spravny interier a sedacky
- koupit si inkartu (aneb nechci slevu zadarmo) abych pak zjistil, ze na patecni pendolina ve smeru do Ostravy (ktery jako jediny (z toho, co hodlam pouzivat) dokazou zkratit dobu cestovani, neplati
- naucit se obsluhovat automat na vydej jizdenek v nadrazni hale, diky kteremu nemusim byt na nadrazi pul hodiny pred odjezdem vlaku, abych si stihl koupit jizdenku
- zjistit, ze inkarta neumoznuje slevu na luzka/lehatka do nocnich vlaku
- zjistit, ze spunty do usi se hodi i do nekterych vozu po rekonstrukci - vrzani podvozku pri najezdu do zatacky dokaze ponekud pocuchat nervy
- zjistit, ze jidelni vuz nemusi byt razen a ze mi to nikdo nerekne, dokud se nezeptam - behem zimy jsem se pouze 2x spolehl na obed behem cesty a jako na potvoru v obou pripadech jidelni vuz chybel
- vedet, ze pokud pri prijezdu do Prahy sebou vagon prudce skubne doprava nekde u Bechovic, prijedeme na hlavak o ctvrt hodky pozdeji, protoze jedeme pres Vrsovice
- uvedomit si, ze vyvesena doba zpozdeni na nastupisti je jen orientacni a muze se znacne lisit od reality !! v obou smerech !! ... proste neni dobry napad si rict, ze vlak ma prijet (a pak za minutu odjet) az za ctvrt hodiny a skocit si jeste do kantyny pro pivo.
- odvazit se otevrit dvere od toalety i v pripade, ze jeji nezamenitelny oder dorazil k memu nosu i pres zavrene dvere.
- dokazat na hlavnim v Praze odhadnout, kterym tunelem vlak bude odjizdet a podle toho najit vagon, kam mam mistenku (bez nutnosti zoufale pobihat po perone od jednoho kraje vlaku k druhemu a hledat, jakym zpusobem jsou na tom kterem vagone uvedeny cisla vozu)
- zasuvky nejsou a nebudou, takze je nutne si pred jizdou telefon dobit

... pres veskerou tuhle "vlakoskolu" (svym rozsahem se blizi testum autoskoly :-) ) se mi obcas stane, ze cesta neprobiha podle mych predstav, at uz se o to postara hluk, zatekani, pruvan, nebo naopak mizerna ventilace.

V aute muzu nadavat na to, ze strejda predemnou jede jak ponocnej a to prase co me ted predjelo mohlo dat aspon blinkr, ve vlaku si v duchu slibovat, ze si deti opravdu porizovat nebudu protoze to jen rve a jeste se to musi krmit.

Takze ono, nakonec, i kdybych moc rad napsal, ze aspon na takovehle trase je cestovani vlakem vyhrou oproti rizeni auta, rozhodne to tak jednoznacne rict nemuzu... a dost me to mrzi. Ne ze bych ridil nerat, ale vlaky mam rad a chtel bych se nekdy dockat toho, ze budu moct bez pocitu lhani prohlasit "... tam a tam nejedzi autem, vlakem to mas rozhodne lepsi ..."

Tim nechci rict, ze je vse u vlaku spatne, navic se spousta veci meni pred ocima k lepsimu, jenze u automobiloveho provozu se taky nespi, takze to tak nevyzni.

Tak a ted neco k tematu prispevku - chapu, ze se behem velikonoc preprava lisi po silnici i zeleznici navysi, ale "poselstvi" v nazvu mi prijde jako poplasna zprava - co jsem koukal na mnou uvazovane vlaky, mistenek neni zatim prodani vic nez je obvykle den pred odjezdem - lepe receno o par kusu mistenek je mozna prodano vice, ale po teto zprave jsem cekal, ze na patecni spoj sotva ve ctvrtek koupim mistenku.

Jo, jasne, tohle tam nikdo nepsal, ale pusobilo to tak na me.
registrovaný uživatel M 
09.04.2009 (17:02)  
Stana-balon: jestli se ptas na to, jestli si mas koupit mistenku, tak ANO, kup si mistenku:-)

Busman: OK, jestli svuj volny cas travis cumenim z okna, tak neni problem... Pokud nekdo picha v 7 tam a v 16 zpet, tak asi neni o cem. Pokud to ale nekdo ma (treba) 8 hodin prace, 2 hodiny sport, 6 hodin rodina (vcetne uklizeni a dalsich "rodinnejch" radovanek") - nebo jakkoliv jinak - , tak protoze je 8 pracovnich hodin nezmenitelna polozka a pokud budu ve vlaku 2-3 hodiny cumet z okna, tak bud ten den budu muset zrusit sport nebo pokratit rodinu. Pro osobne je vymena cumeni z okna za rodina/sport vymena spatna a hloupa, ale pokud to nekomu vyrovnana psychickej stav, tak no problem.
Aneb je-li cesta cilem, tak supr, pro mne je cesta zpravidla pouze cestou a rozhodne ji netravim volny cas (urcite v necem a trasou, kterou jsem jel uz tisickrat...)

PS: Vtip je totiz v tom, ze kdyz budu dve hodiny ve vlaku cumet z okna, tak musim v praci "odbouchat" osmicku. Pokud ale pracuju ve vlaku, tak v praci dam sestku a jdu domu a to je priklad, o kterem jsem psal. Nepsal jsem o praci navic...
registrovaný uživatel Stana-balon  mail  
09.04.2009 (12:47)  
LapiCB: No vidíš, jak to znáš:-D A mimochodem. Stanice, kde se za den nevykřižuje ani jeden vlak a zároveň je obsazená zaměstnanci, milý hochu neexistuje! Tě stanicích na zrušených tratích možná sedí pár zaměstnanců, co zajišťují nákladní dopravu. A tam, kde nejezdí ani náklady, asi těžko bude sedět nějaký maník. Co by tam probůh měl dělat? Honit šaška jedině:-D
registrovaný uživatel Busman 
09.04.2009 (12:43)  
LapiCB: Takže Tě to nutí jet autem i tam, kam bys jím ani nejel, aneb: proč jet vlakem/busem, když mám auto před barákem. K ceně auta připočítej náklady, který zas za "Tebe" platíme my - škody na zdraví (léčba zranění z dopravních nehod), škody na životním prostředí nejen ve smyslu exhalací a dalšího znečištění, ale také ve smyslu životního prostředí ve městech (málo prostoru, zácpy, nemůžeš přejít ulici - i to je snížení komfortu a snížení kvality života, které se sice těžko ocení, ale ty náklady jsou). A infrastrukturu (nejen silnice, ale i parkoviště, které jsou zas na úkor městských prostranství). Kdybys nám ty vlaky neplatil, tak bychom se všichni vrhnuli na silnici a zas by se Ti jezdilo o něco hůř;-)

M: V práci pracuju dost a proto si cením volného času. Každá další hodina navíc strávená v práci (anebo prací na základě pracovního poměru) má pro mě nižší cenu než hodina volného času. Mám svůj optimální stav a z důvodu zachování duševního zdraví se snažím svůj volný čas nezaplevelovat myšlenkami na práci (i když to často jde jen těžko).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko