Praha – České dráhy v průběhu dubna obdržely již 47. jednotku řady 471, známou pod obchodním jménem CityElefant. Stroj s číslem 050 byl předán zaměstnancům drah přímo v hale podniku Škoda Vagonka v Ostravě. V následujících dnech pak jednotka podstoupila standardní sérii zkoušek v rámci schvalovacího procesu pro pravidelný provoz. Téměř desetiletí trvající objednávka sa tak dostává do své poslední fáze, na jejimž konci bude národní dopravce disponovat šedesáti kusy bez mezer v číslování.
Dráhy se snaží těmito jednotkami nahradit letité pantografy řady 451. Soupravy vlaků v režii jednotek řady 471, patřící pod DKV Praha, pravidelně jezdí nejen v metropoli a jejím okolí, ale také Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Tři další kusy jsou deponovány a provozovány v Ostravě, kde se má jejich počet postupně navyšovat, přestože někdejší optimistické předpoklady o patnácti jednotkách pro severní Moravu se pravděpodobně v brzké době nenaplní. Podle zástupců drah se totiž tyto vlaky v pražské oblasti podílejí jen asi na 55 % všech výkonů elektrických jednotek. Rozšiřování Eska a zvyšování počtu spojů ovšem zatím kompenzuje nákupy nových vozidel, díky čemuž se ani po téměř deseti letech CityElefanty nestaly na pohled dominantním vozidlem v pražském uzlu. Paradoxně tak nastává situace, kdy se tyto jednotky na mnohé tratě podívají jen během víkendů, kdy je celkový počet párů osobních vlaků na síti menší.
ČD si doposud u Škody Vagonka objednaly na 60 kusů těchto vozidel. Původní zakázka byla sestavena již v roce 2000, čímž by poslední kus měl výrobní prostory v Ostravě opustit během příštího roku. Celková hodnota kontraktu se pohybuje nad hranicí 12 miliard korun. Kuriózní mezera v číslování mezi jednotkami 027 a 031 přitom vznikla při rozšíření původní třicetikusové objednávky o stejné množství nových vozidel, ovšem s odlišnými smluvními podmínkami, včetně nižší ceny a přísnějších termínů dodání. Soupravy s řadovým označením 028, 029 a 030 proto budou dodány až mezi posledními.
Zdroj: ČD; námět: city.elefant
(2 x 11) 471 = 22
5 x 471
4 x 471
celkem 31 x 471
1 x 470
5 x (6) 451
10 x (4) 451
2 x (4) 451
4 x (3) 451
4 x (4) 452
Celkem 50 x technická jednotka 451/452; při velké poruchovosti "starožitných" vozidel řady 451 je žádocí mít poměrně velkou zálohu. 471 na tom taky nejsou nejlíp, navíc už nabíhají dílenské opravy.
Chybu spíše vidím v tom, že "provozuschopná" záloha není deponována například na Smíchově (mimo noc a víkendy, kdy na Smíchově bivakují 3 šestidílné soupravy), takže by pokryla i "Hlavní nádraží", na Masaryčce, případně v Berouně nebo Benešově, případně v Kolíně atd.
Pokud "něco" chcípne nebo je nějaká mimořádnost, tak by se – v případě, že bude po ruce strojvedoucí (další malér), jednotka oživila a jelo... furt lepší než odříkáni vlaků.
Pro fotouše tímto předběžná informace, v neděli 31.05. pojede jeden ešus na svůj pravidelný výlet do Zlína. Časové polohy dosud neznám, protože dopravce dosud nepožádal o přidělení kapacity dráhy.
Člověče, co to meleš? Myslíš, že když je pražský průměr kvůli manažerským platům vyšší, že tu všichni jezdí v ešusech? Máme tu také stále ještě provozní 451 a 452...
Výkonově možná, adhezně však to už neplatí 100%, o čemž svědčí právě probíhající zkoušky adheze ř.471 na trati 221. S adhezí, zvlášť za nepříznivého počasí se tato řada potýká od svého uvedení do provozu. Takže rozložení na více náprav by určitě pomohlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.