..: Nový vizuální styl ČD: vozidla se odliší od konkurence :..

151.001 a InterCity, v design Najbr, foto: České dráhy Praha - S blížící se liberalizací trhu železniční osobní dopravy v přichází na evropské železnice nový prvek — konkurence. V prostředí několika různých dopravců na místě někdejší jediné velké státní společnosti tak nutně vyvstává potřeba jednoznačně se identifikovat a vytvořit u zákazníků jasnou asociaci značky a produktů. Zatímco u žlutého autobusu si dnes většina cestujících vybaví společnost Student Agency, již zanedlouho by stejně jednoduše měly jít poznat i vlaky Českých drah. Ty totiž chystají postupné sjednocení vizuálního stylu svých vozidel. Dominovat jim tradiční i moderní modrá ve světlejším a tmavším odstínu, společně s šedou či stříbrnou, přičemž lokomotivy a vozy si ponesou vlastní charakteristické schéma. Design z dílny Studia Najbrt dnes největší český dopravce oficiálně představil na tiskové konferenci v Praze.

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhyZačátkem února se na českých kolejích objevila zvláštnost, která, na rozdíl od jiných netypických počinů v oblasti osobních vozů, upoutala pozornost na první pohled: chebský rychlíkový vůz řady B (CZ-ČD 51 54 20-41 691-6) dostal při pravidelné obnově laku zcela netradiční modro-šedý kabát místo původní zeleno-bílé kombinace, která dosud suverénně vévodila flotile Českých drah. Podle tehdejší reakce tiskového odboru ČD na dotaz naší redakce se jednalo o testovací nasazení nového barevného schématu, jež mělo ověřit jeho použitelnost v praxi. O úspěšnosti této zkoušky svědčí fakt, že již za necelé dva měsíce se dopravce rozhodl novou barevnou kombinaci vzít za svou a postupně do ní obléct všechna svá vozidla.

Sjednocený Najbrt, nikoli však unifikace

163.257, odjezd, Praha hl.n., foto: Josef Petrák Sjednocení barevného řešení vozidel paradoxně přichází v době největší vzhledové rozmanitosti vozového parku ČD. Tu jen v uplynulých několika letech výrazně rozšířil barevná řešení CityElefantů, Regionov nebo vozů pro dálkovou dopravu v tradiční zelené i výrazné červené (v případě vozů vyrobených v SKV Zličín, případně rekonstruovaných v ŽOS Trnava a financovaných skupinou ING). I s atypickými nátěry tak lze u ČD v současnosti nalézt 18 různých vzorů u vozů a jednotek, nepočítáme-li drobné odlišnosti v rámci jedné barevné kombinace. K tomu lze dále přičíst bezpočet vzhledů lokomotiv, u nichž je navíc často faktorem kreativita personálu domovského depa. Jednotný vizuální styl v takovém případě situaci značně zjednoduší, jelikož určitou rozmanitost si v novém systému zachovají pouze vozy. Ty budou podle svých typů a určení představovat variace na základní barevné téma. Naopak mnoho pestrobarevných lokomotiv se obleče do jednotné uniformy se šikmými pruhy a jediné drobné modifikce budou odpovídat pouze tvarovým charakteristikám vozidla.

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyNa rozdíl od dnešní situace, kdy není problém narazit na poměrně divoké kombinace - někdy navíc okořeněné třeba oranžovým vozem Bvt - nový design vagónů těží z jednoduchosti. Celou soupravou se potáhne souvislá modrá linie, ze které na první pohled bude vystupovat pouze hnací vozidlo. Lůžkové vozy budou postrádat světle modrou a šedou, služební vozy naopak šedou a tmavě modrou barvu; jídelní vozy budou kombinovat šedou s tmavě modrou. Konkrétní řešení kombinovaných vozů (např. vozů 2. třídy se služebním oddílem řad BDs/BDbmsee, nebo bistrovozů řady ARmpee) zatím nejsou známé. Z tradičních prvků se na vozech zachová žlutý pruh pro označení 1. třídy, jenž by se měl nově vrátit i na jednotky řady 471, u kterých zmizel při zavedení jejich aktuálního nátěru.

Nové barevné schéma ČD, jednotka 471 CityElefant
Jednotka řady 471 CityElefant
Nové barevné schéma ČD, jednotka 814 RegioNova
Jednotka 814 RegioNova
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. třídy Nové barevné schéma ČD, vůz 2. třídy
Vůz 1. třídy Vůz 2. třídy
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. a 2. třídy AB Nové barevné schéma ČD, jídelní vůz
Vůz 1. a 2. třídyJídelní vůz
Nové barevné schéma ČD, cyklovůz Bvt Nové barevné schéma ČD, služební vůz Ds
Cyklovůz (řada Bvt)Služební vůz (řada Ds)
Nové barevné schéma ČD, lehátkový vůz Nové barevné schéma ČD, lůžkový vůz
Lehátkový vůzLůžkový vůz
Nové barevné schéma ČD, lokomotiva 162/163
Lokomotiva (řada 162/163)

Jednotný styl reprezentuje značku

Téma barevné unifikace vozidel je mezi železničními nadšenci mnohdy až překvapivě citlivé. V praxi jsme to měli možnost vidět v uplynulých několika letech, kdy ke kompletnímu vizuálnímu sjednocení svého vozového parku přistoupil slovenská ZSSK. Ta si vypracování nové firemní vizuální identity objednala v roce 2005 ve snaze vystupovat jednotně v měnícím se prostředí železniční dopravy. Nový koncept "blonski" přitom zasáhl vozy i hnací vozidla bez rozdílu, pouze s přihlédnutím na určité tvarové charakteristiky lokomotiv.

Petr Bendl, foto: Josef PetrákAktuální kroky ČD nemají ambici navléct všechna svá vozidla do zcela jednotného kabátu, ale spíše zvýraznit společné znaky prostřednictvím vizuálního stylu. „Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ hodnotí přijetí nové identity generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jak sám uvádí, dopravce se tímto krokem připravuje na postupný příchod konkurence, ve které musí být vlaky Českých drah na první pohled rozeznatelné.

Jednotlivé společnosti vnímají vizuální sjednocení jako krok k budování značky. V případě ČD, které svůj grafický styl již delší dobu používají v celé řadě situací, od propagačních materiálů přes vlakové průvodce až po značení na nádražích, je ustoupení od barevného karnevalu na kolejích jedině logickým krokem. Zjednodušení má navíc ještě jednu výhodu: zlevňuje a zjednodušuje údržbu laku. Vedle barev je novým charakteristickým znakem ČD i speciální písmo ČD Fedra. Studio Najbrt již za svou práci pro národního dopravce získalo ocenění Czech Grand Design 2007 za orientační systém na nádražích.

Modro-modré ČD

Aleš Najbrt, designer, foto: Josef PetrákPokud se dosud dráhy v lepším nebo horším smyslu metaforicky označovaly za "modrou armádu", po zavedení nového barevného schématu ČD to bude platit dvojnásob. Podobně jako u ČD Cargo, drží se i v osobní divizi Studio Najbrt kombinace světlé a tmavé modré. Autor návrhu Aleš Najbrt spojitost s tradicí otevřeně přiznává: „Modré barvy vychází z drážní historie a zároveň vyjadřují stabilitu, jistotu a serióznost,“ komentuje aktuální podobu návrhu.

Nová barevná kombinace ČD je pŕitom prezentována jako zcela ojedinělá. „Barevnost lokomotiv a vagónů pro České dráhy je v evropské konkurenci jedinečná,“ uvádí autoři grafického návrhu. Faktem ovšem zůstává, že jednotný modře laděný nátěr ve své dálkové flotile již delší dobu využívá třeba maďarský dopravce MÁV-START nebo soukromý dopravce Arriva, který na českém území provozuje jeden pár rychlíků mezi Prahou a Mnichovem.

Oproti prvotnímu prototypu lze pozitivně hodnotit barevné odlišení nástupních bodů vozu, které na vzorovém voze B vizuálně zaníkají. Stejně jako podobná barevná schémata, i nový šat vozů ČD bude poněkud náchylnější k ušpinění, i když tvůrce designu zdůvodňuje volbu šedé barvy právě její vhodností pro každodenní provoz. Na druhou stranu modrá souprava nesporně esteticky vynikne na nejednom barevném pozadí.

Přechod bude postupný

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Změna vzhledu vozidel ČD pochopitelně nebude skoková, ale bude se projevovat postupně. Vozidla budou novým lakem opatřena v rámci pravidelné údržby a generálních oprav, čímž reálné náklady nepřesáhnou dnešní výdaje. Podle Petra Žaludy můžeme do konce tohoto roku na kolejích očekávat na tři desítky modrých vozů, které postupně doplní asi deset lokomotiv. Je logické předpokládat, že novou tvář dostanou i nově vyráběná vozidla včetně CityElefantů, Regionov, lokomotiv řady 380 a bistrovozů ARmpee.

V rámci tiskové konference pořádané na náštupišti 1A pražského Hlavního nádraží byla první lokomotiva v novém korporátním nátěru, 163.257 z DKV Praha, slavnostně pokřtěna mimořádnými hosty - ministrem dopravy Petrem Bendlem a generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou.

Byť se jednalo o starší vůz a lokomotivu, v reálu mi přišel nový nátěr jako poměrně slušivý. Unifikovaný nátěr na všech řadách si představit nedokážu, ale minimálně zpočátku to bude velmi zajímavé oživení české železniční reality. Časem se tato změna zažije stejně jako na Slovensku,“ komentuje redaktor ŽelPage Josef Petrák, který se oficiální prezentace nového nátěru účastnil. A jelikož je taková změna korporátní identity a vzhledu vozového parku ožehavým tématem, o kterém se jistě bude v nejbližších týdnech a měsících hojně diskutovat, můžete již nyní svůj názor vyjádřit prostřednictvím naší ankety.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, ČD

Redakce ŽelPage se v této souvislosti důrazně ohrazuje vůči reportáži TV Nova z 25. března 2009, ve které byly použity negativní a z kontextu vytržené komentáře čtenářů pod aktualitou, pojednávající o testovacím nasazení nového nátěru na osobním voze ČD. Komentáře uživatelů představují jejich subjektivní názory a jejich užití souběžně se zobrazením titulní stránky našeho magazínu poškozuje dobré jméno ŽelPage. Televize Nova se ve svém zpravodajství a na webu rovněž opětovně dopustila několikanásobného porušení autorského zákona uveřejněním fotografií z galerie ŽelPage bez svolení autorů. Redakce takový postoj zásadně odmítá a již kontaktovala televizi se žádostí o nápravu vzniklé situace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.3.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
29.03.2009 (19:41)  
Já za sebe musím říct že mě se tato barevná kombinace nelíbí !Všechno bude potom jednobarevné !Kdyby to nechali tak jak to je a dali by ty peníze do něčeho jiného tak by to bylo lepší :D
29.03.2009 (18:40)  
Ten banan jeste ujde, ale o tech ostatnich vozech se ani nebudu zminovat.....
29.03.2009 (17:44)  
Vidím to takhle:

City Elephaant: Jeho desing se zhorší a to výrazně.

RegionNova: Taky ne, ale tyto vlaky podle mě mají co dělat jen na trasách dlouhých maximálně 30 km. Ale to jsem odbočil.

1. třída: No no, tady to vyjde nastejno, velmi sporné, ale hlavně nepřebarvovat červenobílé vagonbky jezdící do Rakouska!!!

2. třída: To samý jako 1.třída.

Vůz 1. a 2. třídy: To samé, jako u 1. třídy a 2. třídy.

Jidelní vůz: Nono, červenobílá byla přeci jen lepší.

Cyklovůz: Starý nátěr jsem nikdy neviděl, ale toto je hrůza.

Služební vůz: To samý.

Lehátkový vůz: No, nádhera, pochvala.

Lůžkový vůz: Bylo to mnohem lepší.

Lokomotivy: Ty udělaly dobrý pokrok.

Takže se mi více líbí jen lokomotivy a lehátkový vůz.
registrovaný uživatel Mirabr  mail  
29.03.2009 (16:30)  
Bože, to zas vymysleli barvy... Souhlasil bych s jednotným natěrem osobních vagónů, ale lokomotivy bych rozhodně nechal jinak barevné, klidně by mohly zůstat v reklamních nátěrech, jako dosud, aspoň jsou takhle dobře viditelné! Nebo jako to mají sousedé - jednobarevný odlišný nátěr. A co Pendolina? Ty budou taky přebarvovat na ty příšerný studený kombinace? Kdyby to alespoň udělali podle nich. Ještě by je také mohlo napadnout přebarvovat všechny nákladní vagóny, třeba na růžovo :-))
29.03.2009 (13:37)  
Některé lokomotivní řady, například Brejlovci nejsou jenom čistě technokratickým dílem konstruktéra, ale "desing" lokomotivy zahrnoval i barevné řešení vozidlové skříně, na němž se podílel odboprník na průmyslový desing.
Podobně to je v případě "laminátek", vzhledově jedněch z nejelegantnějších lokomotiv na světě. Podobně to bylo u bardotek. Takže když vznikl první rudý brejlovec – kolem čísla 3090 přidělený do depa Děčín, tak působil jako strašidlo na kolejích. Stejně děsivě pak vypadaly tmavozelené šestikoláky, malé či velké bobiny > zelené příšery. Pak se na tato vozidla začal patlat žlutý výstražný pruh, aby nesplývala s okolím a pracovník předsunuté bezpečnostní hlídky pracovní čety na trati mohl přijíždějící vlak vidět. Posléze se zjistilo, že žlutá barva je ze zdravotního hlediska nevyhovující – obsahovala olovo, začal se patlat oranžový pruh, který olovo neměl.
Unifikované nátěry "za bolševika" měly čistě hospodářský význam, aby se v ŽOS objednával minimální počet barev.
"Uměleckým" dílem je i ztvárnění nulkových bobin. Stačí porovnat bobinu s barevným pruhem uprostřed skříně a bez ní. I ta (mnohými nenáviděná) rudá hvězda na čele byla součástí výtvarného ztvárnění lokomotivy a v tom místě, kde byla, vzhledově prostě něco chybí. Dneska tento prostor vyplňuje firemní logo.
Každý, byť renovaný výtvarník, není současně odborníkem na průmyslový desing. Tím spíše to platí o "části vrcholového vedení firmy", které má navíc minimální znalosti drážního prostředí.
Včera jsem z výšiny pozoroval vláčky jezdící podél Vltavy, vzdálenost od trati tak kolem 500 metrů. Restaurační vůz modrošedé barvy MÁV (H–START) na EC 174 řazení mezi bílé vozy DB s červeným pruhem nebyl vidět, zatímco "koženkové" skvosty ČD na rychlících v kombinaci světle zelená / šedá byly krásně vidtelné a krajinu oživily. Podobně "živě" působil oranžový nátěr dveří na žabotlamech v kombinaci světle modrá / světle šedá.
29.03.2009 (12:23)  
Unifikovat nátěr není v zásadě špatný nápad. Ale mělo jich být vymyšleno víc a ČD si prostřednictvím ankety měly ověřit, jaké schéma se veřejnosti nejvíce líbí. Minimálně šotouše by to hodně potěšilo, ačkoliv nejvíce asi záleží na vnitřku vozu. Proto doufám, že tímto nebudou natírat Béčka, která už měla být dávno vyřazena z provozu. Mašiny by měly vozit reklamu, přece jen je to pro dopravce zisk navíc a ten se vždy hodí. U mě ze současných nátěrů vítězí DB-Fernverkehr a jejich Bimzy (bílá s červeným pruhem).
registrovaný uživatel KLF  mail  
29.03.2009 (11:23)  
Nátěr loko otřesný,každej den vidím na kolejích Taurus jak táhne soupravu to je takovej problem vybrat barvu a u tý zustat?Co se týče vagonu tam by to snad šlo ale je potřeba to videt v provozu a co hlavně za pár měsícu jak se to bude špinit.A hlavně modernisovat když natřou třeba takový Bčko tak to bude furt starej krám.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
29.03.2009 (11:17)  
Chikatetsujin, TTtrain. O tom, že zákazníci ČD nezajímají tu nepadlo ani slovo, opak je pravdou. Bylo to myšleno úplně jinak. A Nova určitě nemá důvod svou anketu nějak falšovat. Proč by to dělali? Jen jsem chtěl upozornit taky na jinou část lidí, kteří brouzdaj internetem. Když se udělá anketa na specializovaném webu a na webu nezávislém, tak vždycky budou výsledky jiné.
registrovaný uživatel David Orság  mail  
29.03.2009 (3:43)  
Zajímalo by mě, jak to bude například s reklamním Banánem propagující vlaky IC/EC či Eso s nátěrem ČEZu, zda se i reklamní vozidla přelakují. Nový design ČD se mi nelíbí, barvy studené a nevýrazné, v zimě bude splývat s krajinou (a to nepočítám pořádnou vánici) a nedokážu si (obzvlášť Banány) představit v takovém vyblitém nátěru žádnou lokomotivu, natož aby takto jezdila Regionova či Brejloun. Nebylo by lepší, aby každá řada měla svůj vlastní lak (např 150/151, 162/163 nebo 362/363, apod.), neprošla-li by tato možnost, raději nechat udělat nějaký výrazný lak, aby " praštil " řidičům do očí a dávali na nechráněných přejezdech pozor.
29.03.2009 (0:46)  
Mirko: Sory za odbočení, ale tak jsem se odhodlal kouknout na ten odkaz níže na Nóvu, ačkoliv se jí jinak snažím systematicky bojkotovat a nekoukat na nic s nimi spojeného - opět nezklamali. Zaprvé autorství fotek shrnout pod "Zdroj: Internet" není zrovna košer. Ale ty popisy k fotkám ze zahraničí... Japonská jednotka označena za německý vlak (asi je zmátla mašinka Tomáš, ale kanji na čelní orientaci je netrklo, aerodynamické brzdy vývojového prototypu Fastech 360 označit za dračí výzdobu je taky dobrá kravina a TGV je italský rychlovlak? Informační hodnota na záporných hodnotách. Zmýlit se může každý, ale plkat takový kokotiny to je věc. Nechápu jak to můžou být nejsledovanější zprávy.
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko