..: Siemens zřejmě narazil na čínské obchodní praktiky :..

Siemens Velaro CRH3, foto: SiemensPeking - V průběhu uplynulého týdne na sebe velmi netradičním způsobem přitáhly pozornost čínské státní železnice CR. Stalo se tak v souvislosti s medializovaným nákupem stovky nových vysokorychlostních jednotek CRH3/Velaro CN od německé společnosti Siemens AG, která již v minulosti nejlidnatější zemi světa dodala 60 souprav stejného typu. Zprávu o podepsání kontraktu v hodnotě 750 milionů eur (20,25 mld. Kč) potvrdil i samotný výrobce, jenž tuto zakázku prezentoval jako úspěšné navázání na dřívější obchodní kontakty. O to víc je překvapující stanovisko čínského ministerstva železnic ze středy, které uzavření obchodu popírá a tvrdí, že objednávku na nová vozidla dostali pouze čínští partneři Siemensu, kteří se podíleli na výrobě první série. Německý gigant se tak zřejmě stává další evropskou společností, která se svými obchodními aktivitami v Číně krutě narazila poté, co místním výrobcům předala své know-how. Stejně jako v případě mnoha dalších zahraničních dodavatelů, i pro Siemens bude pravděpodobně platit okřídlené tvrzení, že "do Číny se vyváží pouze jednou."

Druhá série jednotek Velaro CN pro čínské železnice měla být určena pro přepravu cestujících na novém vysokorychlostním koridoru mezi Pekingem a Šanghají, díky které se cestovní doba na 1318 km dlouhém úseku zkrátí na čtyři hodiny. Šestnáctivozové soupravy měly nabídnout kapacitu až 1060 cestujících při standardním uspořádání sedadel 2+3. Při délce 400 metrů a maximální rychlosti 350 km/h se rovněž měly stát nejdelšími vysokorychlostními jednotkami na světě. Verze pro napájecí systém 25 kV disponuje výkonem 18,4 MW.

Zprávu o uzavření kontraktu přinesla většina světových médií s poukazem na úspěšný vstup Siemensu na východoasijský trh. Prvních šest desítek vlaků CRH3/Velaro CN již v současnosti zajišťuje spojení mezi čínskou metropolí a přístavním městem Tianjin, kam byly jednotky nasazeny při příležitosti konání letních olympijských her v roce 2008. Podle oficiálních údajů čínské vlády je v příštích letech plánován nákup asi tisícovky vysokorychlostních souprav s ohledem na dokončování dalších vhodných traťových úseků. Kromě tratě Peking - Šanghaj by se rychlého železničního spojení měly brzy dočkat i města Wuhan, Guangzhou a Shijazhuang. Do roku 2020 by se pak vysokorychlostní síť měla rozšířit až na 16 tisíc kilometrů tratí.

Jak už to ale v Číně chodí, zahraniční výrobci nemohou na místní trh dodávat produkty bez účasti místních partnerů. I v případě nejnovější zakázky jimi měly být hned tři subjekty, včetně vládní výzkumné organizace, s nimiž Siemens spolupracoval u výroby první série a umožnil tak výrobu technicky náročných vlaků přímo na čínském území. Přestože Siemens se zatím k nejnovějšímu vývoji nijak nevyjádřil, je velice pravděpodobné, že firmu potkal neslavný osud Transrapidu. Bližší informace k celé kauze zatím nejsou k dispozici, nicméně i přes zdánlivě nevídané možnosti čínské ekonomiky zůstává tento trh pro zahraniční investory bezesporu jedním z nejrizikovějších.

Zdroj: Siemens, Rynek kolejowy


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.3.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Čína


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.04.2009 (11:28)  
Dobře jim tak
registrovaný uživatel cocik 
01.04.2009 (12:25)  
Kluci, ja jsem o tech letadlech premejslel, a musim rict, ze fakt nevim. Na jednu stranu mi prisly letadla vsech cinskejch aerolinek, se kteryma jsem zatim letel, hodne v pohode. Na druhou stranu jsem nedavno predelaval sifon a trubky od drezu a z ty fuseriny, co tam pred tim udelali cinsky instalateri najaty majitelem baraku (bavime se o velmi drahy ctvrti - neco jako nase Mala strana nebo Vinohrady), jsem rozhodne dobrej pocit nemel, takze si o kvalite a peclivosti udrzby nedelam moc velky iluze. Na strane treti si predstavim prumerny cinsky pasazery a to, co jsou schopny za letu provadet. Takze teoreticky by me mela jimat hruza a des, ale v praxi to zatim vypada v klidu - tudiz fakt nevim :)
registrovaný uživatel M 
01.04.2009 (11:35)  
Foxx (Rail) - no to je jedna vec (ze vetsina lidi skonci u letadla, ti technicky nadanejsi si mozna vsimnou i vrtuli), druha je, ze pokud si koupim let s nejakou spolecnosti, tak neni uplna garance toho, ze fakt poleti presne to letadlo te konkretni spolecnosti. Samozrejme, tyka se to hlavne charteru (ale nikoliv vylucne - SkyEurope ted asi taky lita s cimkoliv, co se vznese)
registrovaný uživatel Foxx  mail  
01.04.2009 (11:19)  
Cocik: nech už těch znaků, kdo to má furt hledat :-) Jinak souhlasím, hlavně v posledním bodě.
Rail-2005: Většina cestujících pozná letadlo. To jestli je to airbus nebo boeing už většinou ne a už vůbec jestli je vyrobený v Tolouse nebo v Číně.
Navíc většina čínských společností (všeobecně Asijských) je mnohem víc prozákazanická a jejich letový park je ve stavu naprosto srovnatelným s EU či USA
Důvodem proč se Airbusy z Číny dodávají hlavně tam, je především obrovská nenasycenost domácího trhu.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
01.04.2009 (9:05)  
Miroslav Zikmund: Letadlo s čínsou poznávací značkou do EU přiletět může (to vyplývá z mezinárodním úmluv o civilním letectví). To je teorie. Realita je taková, že je čistě volba cestujícího, zda služeb takové společnosti využije. A dále v letectví existuje inspekce SAFA, která pokud zjistí prohřešek, tak leteckou společnost připíše na "black list" a už si v EU neškrtne.

Co se týká "olétanin" žádná letecká společnost v EU si neriskne koupit letadlo z Číny. Pokud ano, znamenalo by to extrémní investice (v podobě mimořádné generální opravy), což se i při nižší ceně letadla nebude rentovat.

Ať si to Číňané klidně prodávají společnostem na "black listu", které pocházejí zejména ze zemí bývalého SSSR a z Afriky. To je mi jedno, protože ty, jak už bylo řečeno, do EU stejně nesmí.
registrovaný uživatel cocik 
01.04.2009 (5:33)  
Par pripominek (modri i zluti uz vedi):
1) 2+3 je v cinskejch CRH klasika pro dvojku, jednicka je 2+2 (vzhledem k tomu, ze jsou ty vlaky minimalne na jiznich tratich permanentne vyprodany, tak si dokazu predstavit, jak by vsichni nadavali, kdyby byla cela souprava jenom 2+2)
2) vetsina Cinanu, ktera prijde k penezum, saha ciste po importovanych vyrobcich (auta, jidlo, obleceni, atd.), protoze (ne)kvalite zdejsich verzi se smejou i mistni
3) Az zacne ta nova dodavka jezdit, dam vedet a popisu rozdily. Snad to bude driv nez rozsireni maglevu do 杭州 :)
4) Coby pravidelny uzivatel cinskych zeleznic si ve skrytu duse preju, aby i CD byly jednou podobne vyspela a efektivni firma.
31.03.2009 (17:40)  
Jestli se nemýlím, tak ani Čína, ani Japonsko nejsou v Patentové unii. Takže mohou vesele využívat okopírovaný (třeba i ukradený) know-how, a nejsou postižitelní. Ovšem naopak - každý zase může cokoliv Japoncům či Číňanům okopírovat, a taky beztrestně. Nám přece kdysi dávno takhle "vyfoukli" Japonci tryskové stavy .....
31.03.2009 (17:11)  
Já jim jen přeji, at to jezdí.
31.03.2009 (15:27)  
SYN : já jsem se tomu podivil svého času taky, ale hlavní je, že se to v konečném textu objeví.

Rail-2005 : ... což ovšem nebrání tomu, aby stroje určené výhradně pro čínský trh nelétaly mimo Čínu ... nebo nebyly jako "olétaniny" prodány nějaké letecké společnosti na "černé listině EU".

Ostatně Čína není v tomhle směru první. Firma Plasser taky kdysi dodala do jisté Velké země jednu podbíječku na široký rozchod a těšila se, jaké bude mít zakázky. Jenže po tomto stroji se pak slehla zem a za nějakou dobu se na širokém rozchodu kolejí Velké země objevily podbíječky, které jako by "z oka vypadly" Plasseru ... Pravda, byly trochu rozbustnější, v lecčems jednodušší, leč zcela funkční ...

Podobně si kdysi Japonci mnuli ruce, jak "vydrbali" s anglickou loděnicí. Okopírovali plány na loď, kterou si objednali, pak zakázku odřekli a loď si podle plánů postavili sami. Angláni se jim však sladce pomstili ... Když se objevila nová objednávka, také svědomitě dodali plány ke schválení a situace s odřeknutím zakázky se opakovala. S tím rozdílem, že při slavnostním spuštění lodi na vodu se tato hned položila na bok a potopila. Japonci se totiž neobtěžovali ani s kontrolou konstrukčních výpočtů a angláni loď spočítali a nakreslili tak, aby se potopila. A bylo vymalováno - i bez soudů.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
31.03.2009 (9:03)  
An, vývoj jde přesně tak, jak jsem přepovídal. Není daleko doba, kdy se budou do Evropy dovážet rychlovlaky z Číny.

Není to tak úplně jednoduché. Vlak, stejně jako letadlo není auto. Auto si koupí kdejaký nýmand, který zpravidla hledí pouze na cenu a i když ví, že to je z číny, tak to koupí. Letadlo a vlak jsou hromadné dopravní prostředky, kde je kvalita a bezpečnost na 1.místě. Myslím si, že si ještě hodně dlouho nikdo ve vyspělém světě neriskne v těchto oborech koupit něco z Číny i když cena bude lákavá.

Příkladem může být Airbus. Modely A-320 a A-321 se vyrábějí nejen v Toulouse a Hamburgu, ale i v Číně. Fabrika v Číně funguje pod přímou kontrolu evropského úřadu EASA, fabrika má evropské oprávnění POA (jinak by ty letadla ani nemohla pod značkou Airbus vyrábět). Na audity tam jezdí úředníci z EASA a ve vedení firmy čínské pobočky jsou Evropané. I přes všechnu tuto standarzizaci Airbus z této továrny dodává pouze pro čínský trh.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko