..: Optimalizace trati Beroun – Zbiroh :..

363 071-2, foto: Filipo Beroun - Projekt Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, který je součástí západní větve III. tranzitního železničního koridoru a zároveň evropského železničního koridoru Paříž – Frankfurt nad M. - Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – Žilina – Košice – Lvov, byl zahájen přípravnými pracemi již minulý rok v říjnu. Přestavba úseku, která namátkou zahrnuje i rekonstrukci dvou stanic a čtyř zastávek, v nichž budou vybudovány moderní budovy či bezbariérová nástupiště, by měla být dokončena v červenci roku 2011. Optimalizace má za cíl úpravu tratě a železničních stanic na maximální rychlost 120—130 km/hod pro klasické vlakové soupravy a až 150—160 km/hod pro soupravy s naklápěcí technikou. Investorem stavby za zhruba 4,5 miliardy korun je Správa železniční dopravní cesty a České dráhy.

Obecné informace

Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a z prostředků evropských fondů rozvoje. Pověřeným investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Stavební správa Plzeň a projektantem je Metroprojekt Praha. Dodavatelem stavby je sdružení stavebních společností: Skanska DS, Stavby silnic a železnic a Viamont DSP. Specializované činnosti realizují společnosti Elektrizace železnic Praha (vedení a silnoproudá zařízení) a AŽD Praha (sdělovací a zabezpečovací zařízení). Vedoucím sdružení je Skanska DS.

Optimalizace tohoto úseku trati č. 170 (Praha -) Beroun - Plzeň - Cheb je rozdělena na následující etapy: 1/ Beroun (začátek stavby je za zastávkou Králův Dvůr) – Zdice (včetně zastávky Popovice), 2/ žst. Zdice, 3/ Zdice – Hořovice (včetně zastávek Stašov a Praskolesy), 4/ žst. Hořovice, 5/ Hořovice – Zbiroh (včetně zastávky Cerhovice). Pro upřesnění: žst. Beroun, zastávka Králův Dvůr a žst. Zbiroh nejsou součástí tohoto projektu. Přestavba žst. Beroun a zastávky Králův Dvůr je zahrnuta do výstavby unikátního tunelu v délce 24,7 km mezi stanicemi Praha Smíchov a Beroun. Tato několikamiliardová investice by měla být realizována v letech 2012 – 2016. Přestavba žst. Zbiroh je zase součástí traťového úseku Zbiroh - Rokycany.

Trať je dvoukolejná, což umožňuje během rekonstrukce realizovat provoz jednokolejně, a nebude tedy nutné zavést náhradní autobusovou dopravu. Železniční doprava bude s drobnými omezeními fungovat nepřetržitě s tím, že zmiňovaný jednokolejný provoz může způsobit zpoždění vlaků. Narušený bude zčásti nejen běžný režim cestujících, ale vzhledem k pohybu stavebních mechanizmů a dopravních prostředků i obyvatel přilehlých obcí.

Aby výluky a zpoždění byly minimální, byla už samotná rekonstrukce zahájena výstavbami provizorních odboček u Popovic. Trať poblíž Popovic, která je zahrnuta v prvním rekonstruovaném úseku, již je v současném období jádrem prací. Podobná situace začíná platit i pro Zdice, kde probíhá kupříkladu rekonstrukce trakční transformovny, byla zde vytrhána staniční kolej a celkově lze pozorovat práce, které začínají pomalu měnit tvář stanice. Téměř všude od začátku přestavby do míst před žst. Zdice jsou vedle stávajících připraveny nové sloupy trakčního vedení. Podél trati probíhá v současné době také vysekávání křovin.

V celém rekonstruovaném úseku bude zcela vyměněno stávající trakční vedení a dojde k výstavbě spínací stanice Osek. Kompletně modernizováno bude zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rekonstrukce také řeší výměny železničního svršku, jehož délka činí 42 388 m, a sanace železničního spodku. Přestavěny budou 4 mosty a 33 propustků. Bude položeno 46 kusů výhybek a rekonstruovány budou čtyři úrovňové přejezdy v místech Králův Dvůr – Popovice, Popovice, Stašov – Praskolesy (tento nefunkční přejezd bude obnoven) a Zbiroh. V obytných zónách bude postaveno na 6,5 km protihlukových stěn.

Na všech stanicích a zastávkách jsou navrženy přístřešky pro cestující, osvětlení, rozhlas a bezbariérové přístupy na nástupiště, které navíc u zdického a hořovického nádraží řeší přednádražní rampa a podchody s výtahy. Ve Zdicích bude navazovat vyústění podchodu ve směru do centra města na chodník a parkoviště investované městem Zdice, které pěším cestujícím usnadní příchod na nádraží a motorizovaným cestujícím zajistí zaparkování vozidla. Obě stanice budou mít zastřešená nástupiště.

Přeložky

Projektová dokumentace řeší nové trasovaní některých úseků z důvodů zvětšení poloměrů oblouků pro zmiňovanou rychlost 120—130 km/h / 150—160 km/h. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 23 647 m (v kilometráži se jedná o úsek km 42,264 až km 66,347). Přestavba se realizuje zhruba ze 3/4 oproti stávající trase, avšak zbytek, tedy zhruba 1/4 celkové délky rekonstruovaného úseku (tj. 7 510 m (přeložky) + 324 m (tunelový úsek – viz. dále), bude veden v novém tělese. Přímo se jedná o pět přeložek, které se nacházejí v katastrech Zdice – Bavoryně, Praskolesy, Kotopeky, Osek a Cerhovice.

363 061-3, foto: Vítek_V 363, foto: topič 363 061-3, foto: Filipo

V souvislosti s první jmenovanou přeložkou, která bude vybudována v hlubokém zářezu, dojde v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice k napřímení tratě. Vytěžený materiál ze zářezu bude převážně uložen do valu podél trati s funkcí přírodní protihlukové stěny obce Bavoryně. V rámci další přeložky stojí za zmínku současná ocelová prvková příhradová konstrukce mostu přes Červený potok v katastrálním území obce Praskolesy. Most bude muset být pro přeložku přestavěn tak, že nosná konstrukce bude natočena (na plzeňské straně se opěra posune jižněji). Nový most bude ocelový, spřažený s železobetonovou deskou s průběžným štěrkovým ložem o rozpětí 39,5 m. Další zajímavostí je přeložka poblíž obce Osek, která si vyžádala 324 m dlouhý tunelový úsek vybudovaný z otevřené jámy. Všechny přeložky jsou názorně identifikovatelné u přiložených map.

1. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 2. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 3. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 4. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s.

Termíny postupné realizace s příslušnými přehledy stavebních činností

Rok 2009

  1. Úsek Beroun – Popovice (koleje č. 1 a 2).
  2. Bude přestavěna zastávka Popovice, jež se přesune z důvodu nedostatečného prostoru na stávajícím místě přibližně 200 m směrem k Berounu.
  3. Úsek Popovice – Zdice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Zdice).
  4. V žst. Zdice dojde k razantní přestavbě kolejiště včetně likvidace nadbytečných kolejí. Stanice bude plně peronizována (dvě ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy). Bude zrušeno bývalé lokomotivní depo (rotunda a točna bude zachována; budou zrušeny ostatní stavby přiléhající k depu, které by neumožňovaly napřímení tratě v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice). Výluky kolejí v žst. Zdice jsou plánovány od 1. července do 26. listopadu 2009.
  5. Současně budou zahájeny práce na přeložkách v místech před zast. Stašov, zast. Praskolesy a před žst. Hořovice, dále na přeložce tunelové trasy v oblasti Oseka a v zast. Cerhovice.

Rok 2010

  1. Dokončující práce v žst. Zdice.
  2. Úsek Zdice – Hořovice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Hořovice).
  3. V žst. Hořovice dojde ke snížení staničních kolejí. Stanice bude plně peronizována (jedno ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy).
  4. Dále bude probíhat pokračování prací na přeložkách v úseku Hořovice – Zbiroh.
  5. Dokončující práce v žst. Hořovice.

Rok 2011

  1. Úsek Hořovice – Zbiroh (kolej č. 1 a kolej č. 2).
  2. Budou realizovány celkové dokončující práce.

Stavba Optimalizace trati Beroun - Zbiroh vyhovuje evropským normám ve smyslu technických podmínek zachování požadavků na životní prostředí a bezpečnost a umožňující provozování mobilních prostředků evropských železničních správ.

Zdroj: Zpravodaj obce Praskolesy, Hořovický Měšťan, Tiskové oddělení Skanska, a.s.


Filip Štajner Poslat mail autorovi | 23.3.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
24.03.2009 (20:12)  
Mimochodem, docela mě překvapuje, že v zájmu diskusí o rychlosti ještě nikdo nezmínil (ne)přesunutí zast. Králův Dvůr a Cerhovice k osídlení. S ohledem na budoucí prioritní určení této trati pro ND a (mezi)regionálku mi to přijde jako mnohem významnější problém, než je rychlost s dopadem 1-2 minuty / 10 km a podstatným prodražením.
24.03.2009 (20:04)  
Taky bych bral v úvahu ty kopce. Mám obavu, že při narovnávání na vyšší rychlost (a spíš než ta rychlost by z hlediska JD mohlo být asi přínosem právě to zkrácení trati) by zase vylezly sklony někam mimo oblast použitelnosti pro ND, která tento úsek nemá moc kudy objet.
24.03.2009 (14:44)  
2čunče: NS jsou určeny právě na tento typ tratí. Ano, provoz je mírně dražší, ale zase byly ušetřeny značné částky při výstavbě trati. Takto se na to musíš dívat.
registrovaný užívateľ čunče  mail  
24.03.2009 (13:51)  
Klopidla tu jezdit nebudou a kdyžtak jen z nouze, že se pro ně nenajde nic lepšího. Ukazuje se, že Vvýj je pro kvalitní klasická vozidla dostačující. Sice jezdí trošku pomaleji, ale nabízejí vyšší komfort, který naklápěčky nikdy nabídnout nemohou a jsou proti klopidlům levnější. A neničí tratě - levnější poplatky za použití dopravní cesty.
24.03.2009 (12:09)  
Ano, 120 km/h není extra posun, ale berte to takto. Byla zvolena koncepce levnější přestavby trati a využití naklápěcích souprav. Je to nedělitelný systém a pokud nevyužijeme naklápěcí soupravy, tak efekt nebude takový, ale přesto oproti dnešku dobrý. Při klasikách rychlost neklesne pod 120 km/h (porovnejte se dneškem) u NS jsou téměř všude rychlosti 160-140 km/h. Jsou tyto parametry snad tak katastrofální. Navíc současné přestavby tratí je nutno brát spíše jako rekonstrukci. Schválně se podívejte na současný stav infrastruktury. Je pravda, že v osmdesátých létech úsek Plzeň - Beroun elektrifikoval a postavilo se nové zabezpečovací zařízení, ale do ostatního se až tolik nesáhlo. Většina staveb pochází z doby dostavby druhé koleje, což jsou třicátá léta.
registrovaný užívateľ waszyn 
24.03.2009 (10:20)  
Otázka, zní zda pro nákladní a regionální dopravu není ta 120 dostačující. Podle mne ano. Zda je u cestujících autem a těma pár busy do Bavorska ochota několikanásobně připlatit za vlak, který by jel stejně pomaleji i přes ty desítky miliard investované do vyšších rychlostí. Podle mne ne. A pro ty 4 rychlíky denně pro zahraniční turisty asi ok.
registrovaný užívateľ xAnri05  mail  
24.03.2009 (9:23)  
Pri opetovnem pohledu do prilozenych mapek potvrzuji sva predchozi slova a zduraznuji pro natvrdlejsi povahy, ze delka (temer) rovneho úseku pro 160km/h se musi pohybovat spise v desitkach kilometru, coz i pri velmi hrubem dodrzeni stavajiciho vedeni trati a umisteni stanic NELZE!
registrovaný užívateľ xAnri05  mail  
24.03.2009 (9:19)  
CATR: typuju, ze se zadna rekonstrukce s prelozkami v dosahu nejblizsich 30 let na 171 konat nebude a to proto, ze budou jaksi na tuto dobu priority jinde na siti SZDC a tezko je to technicky mozne.

Duvod pro zyvsovani na 120-130 je jasny - pri generalni rekonstrukci je vyhodne prelozit snadno upravitelne useky pro zvyseni rychlosti.
Opakuji ale, ze dle mapy NELZE delat vetsi prelozky, nebot by musely byt prelozeny i stanice a to dale od obydlenych mist, coz je holy NESMYSL.
registrovaný užívateľ CART 
24.03.2009 (9:13)  
Tak jsme si tu hezky poplakali, jak je vlastně 120kmh postačujících, a že zvedat to na 160 by bylo zbytečně drahé a úspora jízdních dob pár minut.
Tak jaký je důvod zvedání ze 100 na 120? To jsme mohli nechat trasu jak byla, jen vyměnit svršek, jezdit souvisle kilo, a jsme na téměř stejných časech taky, a s ještě menšími náklady, a bez obstrukcí s územními plány na ty minipřeložky... Za deset let budeme oblouky zase o trochu narovnávat, tentokrát na 140, za dalších 10 let zase o kousek na 160...
Jak si pak mám myslet něco jiného, než že to je další tunel na veřejné finance, a že cílem není zlepšit dopravu, ale vycucat co nejvíc peněz pro toho, kdo to bude stavět??
registrovaný užívateľ SYN 
24.03.2009 (9:01)  
Inu názory jsou rozdílné, to je v životě běžné. Dokonce i názory odborníků. Vycházet a priori z toho že jinak než navrženým způsobem to nejde protože "by to určitě jinak ten projektant udělal" je příliš zjednodušující, vždyť i řekněme konstruktéři aut se ve svých názorech liší a každý to dělá trochu jinak...
Takže můžeme hovořit maximálně o tom jestli za daných podmínek (terén, peníze, výhled do budoucna atd.) se daný návrh zdá optimální při použití určitých kritérií.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko