..: Optimalizace trati Beroun – Zbiroh :..

363 071-2, foto: Filipo Beroun - Projekt Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, který je součástí západní větve III. tranzitního železničního koridoru a zároveň evropského železničního koridoru Paříž – Frankfurt nad M. - Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – Žilina – Košice – Lvov, byl zahájen přípravnými pracemi již minulý rok v říjnu. Přestavba úseku, která namátkou zahrnuje i rekonstrukci dvou stanic a čtyř zastávek, v nichž budou vybudovány moderní budovy či bezbariérová nástupiště, by měla být dokončena v červenci roku 2011. Optimalizace má za cíl úpravu tratě a železničních stanic na maximální rychlost 120—130 km/hod pro klasické vlakové soupravy a až 150—160 km/hod pro soupravy s naklápěcí technikou. Investorem stavby za zhruba 4,5 miliardy korun je Správa železniční dopravní cesty a České dráhy.

Obecné informace

Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a z prostředků evropských fondů rozvoje. Pověřeným investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Stavební správa Plzeň a projektantem je Metroprojekt Praha. Dodavatelem stavby je sdružení stavebních společností: Skanska DS, Stavby silnic a železnic a Viamont DSP. Specializované činnosti realizují společnosti Elektrizace železnic Praha (vedení a silnoproudá zařízení) a AŽD Praha (sdělovací a zabezpečovací zařízení). Vedoucím sdružení je Skanska DS.

Optimalizace tohoto úseku trati č. 170 (Praha -) Beroun - Plzeň - Cheb je rozdělena na následující etapy: 1/ Beroun (začátek stavby je za zastávkou Králův Dvůr) – Zdice (včetně zastávky Popovice), 2/ žst. Zdice, 3/ Zdice – Hořovice (včetně zastávek Stašov a Praskolesy), 4/ žst. Hořovice, 5/ Hořovice – Zbiroh (včetně zastávky Cerhovice). Pro upřesnění: žst. Beroun, zastávka Králův Dvůr a žst. Zbiroh nejsou součástí tohoto projektu. Přestavba žst. Beroun a zastávky Králův Dvůr je zahrnuta do výstavby unikátního tunelu v délce 24,7 km mezi stanicemi Praha Smíchov a Beroun. Tato několikamiliardová investice by měla být realizována v letech 2012 – 2016. Přestavba žst. Zbiroh je zase součástí traťového úseku Zbiroh - Rokycany.

Trať je dvoukolejná, což umožňuje během rekonstrukce realizovat provoz jednokolejně, a nebude tedy nutné zavést náhradní autobusovou dopravu. Železniční doprava bude s drobnými omezeními fungovat nepřetržitě s tím, že zmiňovaný jednokolejný provoz může způsobit zpoždění vlaků. Narušený bude zčásti nejen běžný režim cestujících, ale vzhledem k pohybu stavebních mechanizmů a dopravních prostředků i obyvatel přilehlých obcí.

Aby výluky a zpoždění byly minimální, byla už samotná rekonstrukce zahájena výstavbami provizorních odboček u Popovic. Trať poblíž Popovic, která je zahrnuta v prvním rekonstruovaném úseku, již je v současném období jádrem prací. Podobná situace začíná platit i pro Zdice, kde probíhá kupříkladu rekonstrukce trakční transformovny, byla zde vytrhána staniční kolej a celkově lze pozorovat práce, které začínají pomalu měnit tvář stanice. Téměř všude od začátku přestavby do míst před žst. Zdice jsou vedle stávajících připraveny nové sloupy trakčního vedení. Podél trati probíhá v současné době také vysekávání křovin.

V celém rekonstruovaném úseku bude zcela vyměněno stávající trakční vedení a dojde k výstavbě spínací stanice Osek. Kompletně modernizováno bude zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rekonstrukce také řeší výměny železničního svršku, jehož délka činí 42 388 m, a sanace železničního spodku. Přestavěny budou 4 mosty a 33 propustků. Bude položeno 46 kusů výhybek a rekonstruovány budou čtyři úrovňové přejezdy v místech Králův Dvůr – Popovice, Popovice, Stašov – Praskolesy (tento nefunkční přejezd bude obnoven) a Zbiroh. V obytných zónách bude postaveno na 6,5 km protihlukových stěn.

Na všech stanicích a zastávkách jsou navrženy přístřešky pro cestující, osvětlení, rozhlas a bezbariérové přístupy na nástupiště, které navíc u zdického a hořovického nádraží řeší přednádražní rampa a podchody s výtahy. Ve Zdicích bude navazovat vyústění podchodu ve směru do centra města na chodník a parkoviště investované městem Zdice, které pěším cestujícím usnadní příchod na nádraží a motorizovaným cestujícím zajistí zaparkování vozidla. Obě stanice budou mít zastřešená nástupiště.

Přeložky

Projektová dokumentace řeší nové trasovaní některých úseků z důvodů zvětšení poloměrů oblouků pro zmiňovanou rychlost 120—130 km/h / 150—160 km/h. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 23 647 m (v kilometráži se jedná o úsek km 42,264 až km 66,347). Přestavba se realizuje zhruba ze 3/4 oproti stávající trase, avšak zbytek, tedy zhruba 1/4 celkové délky rekonstruovaného úseku (tj. 7 510 m (přeložky) + 324 m (tunelový úsek – viz. dále), bude veden v novém tělese. Přímo se jedná o pět přeložek, které se nacházejí v katastrech Zdice – Bavoryně, Praskolesy, Kotopeky, Osek a Cerhovice.

363 061-3, foto: Vítek_V 363, foto: topič 363 061-3, foto: Filipo

V souvislosti s první jmenovanou přeložkou, která bude vybudována v hlubokém zářezu, dojde v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice k napřímení tratě. Vytěžený materiál ze zářezu bude převážně uložen do valu podél trati s funkcí přírodní protihlukové stěny obce Bavoryně. V rámci další přeložky stojí za zmínku současná ocelová prvková příhradová konstrukce mostu přes Červený potok v katastrálním území obce Praskolesy. Most bude muset být pro přeložku přestavěn tak, že nosná konstrukce bude natočena (na plzeňské straně se opěra posune jižněji). Nový most bude ocelový, spřažený s železobetonovou deskou s průběžným štěrkovým ložem o rozpětí 39,5 m. Další zajímavostí je přeložka poblíž obce Osek, která si vyžádala 324 m dlouhý tunelový úsek vybudovaný z otevřené jámy. Všechny přeložky jsou názorně identifikovatelné u přiložených map.

1. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 2. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 3. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 4. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s.

Termíny postupné realizace s příslušnými přehledy stavebních činností

Rok 2009

  1. Úsek Beroun – Popovice (koleje č. 1 a 2).
  2. Bude přestavěna zastávka Popovice, jež se přesune z důvodu nedostatečného prostoru na stávajícím místě přibližně 200 m směrem k Berounu.
  3. Úsek Popovice – Zdice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Zdice).
  4. V žst. Zdice dojde k razantní přestavbě kolejiště včetně likvidace nadbytečných kolejí. Stanice bude plně peronizována (dvě ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy). Bude zrušeno bývalé lokomotivní depo (rotunda a točna bude zachována; budou zrušeny ostatní stavby přiléhající k depu, které by neumožňovaly napřímení tratě v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice). Výluky kolejí v žst. Zdice jsou plánovány od 1. července do 26. listopadu 2009.
  5. Současně budou zahájeny práce na přeložkách v místech před zast. Stašov, zast. Praskolesy a před žst. Hořovice, dále na přeložce tunelové trasy v oblasti Oseka a v zast. Cerhovice.

Rok 2010

  1. Dokončující práce v žst. Zdice.
  2. Úsek Zdice – Hořovice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Hořovice).
  3. V žst. Hořovice dojde ke snížení staničních kolejí. Stanice bude plně peronizována (jedno ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy).
  4. Dále bude probíhat pokračování prací na přeložkách v úseku Hořovice – Zbiroh.
  5. Dokončující práce v žst. Hořovice.

Rok 2011

  1. Úsek Hořovice – Zbiroh (kolej č. 1 a kolej č. 2).
  2. Budou realizovány celkové dokončující práce.

Stavba Optimalizace trati Beroun - Zbiroh vyhovuje evropským normám ve smyslu technických podmínek zachování požadavků na životní prostředí a bezpečnost a umožňující provozování mobilních prostředků evropských železničních správ.

Zdroj: Zpravodaj obce Praskolesy, Hořovický Měšťan, Tiskové oddělení Skanska, a.s.


Filip Štajner Poslat mail autorovi | 23.3.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.03.2009 (9:10)  
Sopko: ano, ja. Je tam chranena oblast - odahad soudnich sporu = 10 let nebo riznout dalsí vesnici = Karizek. Tunely budou v rovne variante treba 4, cenu za km odhaduji na necelou miliardu za km.

Co se tyce nazoru, ze takto se nic nepostavi - to je uplny nesmyl. Hola blbost.
registrovaný uživatel Sopko 
25.03.2009 (7:23)  
ještě jsem studoval mapu... zajímalo by mě, jestli někdo se vůbec zamyslel nad napřímením trasy mezi Hořovicemi a Mýtem. Sice by se totálně minula Zbiroh, ale ten míjí o pár km už stávající trať stejně jako Cerhovice. Zastávka Kařízek je sice romantická, ale dopravně nezajímavá. Vyžádalo by to tunel pod Hřebenem, ale ušetřilo by se 5-8 km (teď je to 17 km)
registrovaný uživatel Sopko 
25.03.2009 (7:05)  
2xAnri05: jenže tímhle stylem uvažování nepostavíš u nás nikdy nic pořádnýho. Česko má jednu z největších hustot sídel vůbec, byť často malých. Při jakékoliv liniové stavbě tak narazíš na nějakou vesničku nebo problém. Znamená to, že kvůli tomu rezignujeme na kvalitní řešení?
Samozřejmě, že by si to vyžádalo větší náklady, ale bylo by to s stavěnou delší perspektivou. Teďka se dá několik mld. Kč a kosmeticky narovnáme 4 zatáčky.
24.03.2009 (22:30)  
No vyborne, takze jsme si vsichni ukazali, proc je nezbytne v roce 2011 stavet znovu trat v parametrech zapadonemeckych trati pred 40 lety.

Ta trat nevede az tak tezkym terenem, krajina je osidlena velmi ridce a je hospodarsky nezajimava, coz znamena levne pozemky. Vse se stavi zgruntu znovu, jediny rozdil pro prelozky jsou zemni prace. Stanice lezi na okraji sidel, vyrazne se predelavaji a redukuji (=zbyde misto), posun uhlu vjezdu i odjezdu je jiste klidne mozny (Zdice a ta desna zatacka).

Ale ja vim, ze to nejde a ze vsechno vyresi VRT...

Zdá se ti 160 - 140 km/h vě většině úseků pro klopidla málo? Ono nevím, jestli jsi po po úseku Beroun - Rokycany někdy jel, ale které stanice na okraji měst myslíš? Rokycany? Zdice? Holoubkov? Hořovice? Buď leží v centru zástavby nebo nelze vymyslet jiné umístění. Ohledně přeložek mimostaničních úseků. Jediná levná a snadná přeložka je Praskolesy - Hořovice v případě úplného napřímění. Ostatní je možné v případě investic do mnoha náspů a tunelů.
24.03.2009 (21:42)  
No vyborne, takze jsme si vsichni ukazali, proc je nezbytne v roce 2011 stavet znovu trat v parametrech zapadonemeckych trati pred 40 lety.

Ta trat nevede az tak tezkym terenem, krajina je osidlena velmi ridce a je hospodarsky nezajimava, coz znamena levne pozemky. Vse se stavi zgruntu znovu, jediny rozdil pro prelozky jsou zemni prace. Stanice lezi na okraji sidel, vyrazne se predelavaji a redukuji (=zbyde misto), posun uhlu vjezdu i odjezdu je jiste klidne mozny (Zdice a ta desna zatacka).

Ale ja vim, ze to nejde a ze vsechno vyresi VRT...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.03.2009 (21:25)  
Sopko: jeste jsem to prosel - skrz obce by to vedlo jeste v Kotopesy, Praskolesy a Bavoryne a bohuzel bych musel uplne predelat stanici Zdice - je spatne orientovana, takze tam, kde je nyni, by z vetsi casti nezustala a naopak by ZST zasahla vedle stojici zastavenou oblast (asi nejake fabriky, ktere by bylo treba vykoupit). Sklonove pomery jsem nezkoumal, ale vzhledem k castecne likvidaci nekolika obci je predstava "rovnejsi" trati na cca 150-160 tak trochu ve hvezdach, ne?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.03.2009 (21:15)  
Sopko: no ehm, na dosazeni ne, to nikdo nezpochybnuje, ale na udrzeni ano - nelze stavet trat, kde 160ka bude dlouha napr. 1800m pak 2000m 120 a pak zase par kilometru 160ky. Tak by to tu dopadlo.O to jde :)

A k tem sidlum - neslo, nejsem slepy. Trat by napriklad prekrojila vesnici Újezd napul - to je absolutne neprijatelne a na desitky let sporu. Dal nebudu ani pokracovat, nema to smysl.
24.03.2009 (21:03)  
Věčná škoda, že přestavba ŽST Zdice není spojena s prodloužením trakční napěťové soustavy 3 000 V = do Zdic, tak aby tam mohly jezdit EJ. V zásadě by stačilo jedno ostrovní nástupiště dlouhé tak nějak 250 metrů se dvěma kolejemi. Osobáky do Plzně by tam mohly jezdit červenou trakcí a ušetřily by se modré lokomotivy v osobní dopravě.
Čili infrastruktura se má přizpůsobovat aktuálnímu vozovému parku? Navíc..za několik let při stavbě Praha - Beroun se bude opět předělávat zpět na 25 KV?
24.03.2009 (20:55)  
Věčná škoda, že přestavba ŽST Zdice není spojena s prodloužením trakční napěťové soustavy 3 000 V = do Zdic, tak aby tam mohly jezdit EJ. V zásadě by stačilo jedno ostrovní nástupiště dlouhé tak nějak 250 metrů se dvěma kolejemi. Osobáky do Plzně by tam mohly jezdit červenou trakcí a ušetřily by se modré lokomotivy v osobní dopravě.
registrovaný uživatel Sopko 
24.03.2009 (20:22)  
xAnri05: ze delka (temer) rovneho úseku pro 160km/h se musi pohybovat spise v desitkach kilometru, coz i pri velmi hrubem dodrzeni stavajiciho vedeni trati a umisteni stanic NELZE!
ale to neni pravda. Podivej se na zaznam jizdy vlaku do Ostravy, na dosazeni teto rychlosti nepotrebujes desitky km:
http://www.k-report.net/cgi-bin/discus/discus.pl?pg=next&topic=28&page=163281

btw to mijeni sidel pri razantnejsim naprimeni: vetsi sidla na ceste jsou jenom Horovice a Rokycany, Zbiroh uz soucasna trat miji a to by urcite poresit slo
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko