Jihlava - Po dlouhých letech podudržovanosti tratě z Kostelce do Slavonic, otevřené na přelomu devatenáctého a dvacátého století, se našly peníze na její revitalizaci. Je v plánu investice do infrastruktury v hodnotě 850 milionů. Po skončení modernizace má být trať bezpečnější a provoz na ní levnější a rychlejší. Podle Jana Veselovského z plzeňské pobočky Správy železniční dopravní cesty ovšem ani po roce 2012, kdy rekonstrukce skončí, nebude obnovena trať Slavonice – Dobersberg. O její opětovné vybudování totiž nemají zájem Rakušané, kvůli vysokým sumám a malé užitnosti. V současné době je osobní doprava na rakouské straně vedena ÖBB pouze ze Schwarzenau do Waidhofenu a.d Thaya. Nákladní doprava je sporadická.
O obnově železničního spojení se mluvilo v souvislosti s konáním letošní Dolnorakouské zemské výstavy, kterou bude mimo rakouských měst hostit i Telč. Doprava tedy nakonec zůstane v režii autobusů, protože ani tucty sepsaných memorand na tomto faktu nic nezměnily. Ale zpět k hmatatelnější podstatě. Trať 227 mezi Kostelcem, Telčí, Dačicemi a Slavonicemi je dlouhá 53 kilometrů, cesta po ní ovšem trvá přes 1,5 hodiny. Slavonička vede v kraji Vysočina a v kraji Jihočeském v poměrně hustě obydlené oblasti. Navíc její cestovní potenciál silně zvyšuje turistika. Kdo by například neznal renesanční perly jako Telč a Slavonice, či snad gotický hrad Roštejn u města betlémů Třeště. Navíc u trati leží dva velké masokombináty v Kostelci a Hodicích.
Provoz v současné době zajišťují jednotky RegioNova čísel 010, 011, 068 a 069. Jeden pár vlaků v pracovní den je veden z/do Jihlavy přímo do/ze Slavonic, zbytek spojů je veden jako přípojný vlak z Kostelce do Slavonic, případně jsou některé vlaky vedeny jen úsekově.
A co je tedy v plánu podle pana Veselovského - "Revitalizace tohoto úseku železnice je plánována na léta 2010 až 2012. Mimo jiné budou vybudována moderní zabezpečovací zařízení ve stanicích, která budou dálkově ovládána nejprve ze Slavonic, později zřejmě z Jihlavy. Ve stanicích by zároveň měla být upravena nástupiště tak, aby se cestujícím nastupovalo do vlaků pohodlněji. Přibudou dálkově ovládaná osvětlení, rozhlas a bezpečnostní kamerové systémy. Nové zabezpečení bude mít i trať a 29 železničních přejezdů, kde bude řidiče upozorňovat na příjezd vlaků nová světelná signalizace. Vlaky tak budou moci jezdit rychleji; nyní musí na přejezdech přibrzdit na 20 km/h. Kvůli zvýšení traťové rychlosti se plánuje také rekonstrukce asi deseti kilometrů železničního svršku a přestavba propustků a mostků."
Podle Veselovského bude díky investicím provoz na trati levnější, protože po zavedení moderních technologií ubude asi 20 pracovních míst. Revitalizace tratě je tedy bezesporu velkým přínosem, ale trošku mě zaráží vyřčený fakt, že se bude jednat jen o 10 km tratě, která projde úpravou svršku. Ta je v současné době spíše oraništěm. Doufejme, že finance budou účelně vynaloženy a traťová rychlost ze současných 50 km/h zvýšena.
Zdroj: ČT24
1 2 | Zpráv na stránku: |
Tak to mi připadá jako zlepšení z "hodně mizerné" na "pořád ještě dost blbé". Jedná se tedy prakticky o opravu s občas mírným vylepšením. Nabízí se otázka zda jsme dost bohatí abychom si mohli dovolit polovičatá řešení. Aby to totiž mělo nějaký dlouhodobější smysl mělo by být zvýšení traťové rychlosti vyšší, někam tak do rozsahu 60-80kmh. On totiž mrcha i ten vývoj busů nestojí ale pořád jde kupředu a takhle ho asi moc nedoženem...
Ale samozřejmě chápu že peníze prostě nejsou, tak jestli by snad případně nebylo lepší spravit napřed (za stejné peníze) jen část trati (řekněme Kostelec-Telč nebo tak něco) ale důkladněji, pro vyšší Vmax? Ten zbytek pak později...
Urcite jsou jich davy:-)
Na druhou stranu si myslím, že spojení s Rakouskem by sice bylo pěkné, ale nepřineslo by prakticky žádnou přidanou hodnotu. Oni totiž většinou Rakušané z této oblasti dávno Vysočinu navštívili a opakované návštěvy jsou maximálně za účelem oběda někde ve Slavonicích. Účel, pro který zde někteří chtějí obnovit trať by bohatě splnily cca 3 autobusy denně ve víkendových dnech. To už bych viděl reálněji, že budou Telčané jezdit do Rakouska za prací, ale i s tím bych byl opatrný...
Co by podle mě této trati velmi pomohlo, je zavedení taktu, stejně tak jako jeho zavedení i na navazující trati do Jihlavy. Současný stav je podle mě dále neudržitelný, často totiž není ani v Kostelci návaznost... Jako vhodný model bych přitom viděl 2-hodinový takt Os navazujících na Os z HB, které jsou zde vázány na pražské R. V pracovních dnech lze takt dále zahustit na hodinový, vlaky by potom navazovaly na brněnské R.
V dusledku to pravda je, ale neverim, ze takhle jezdi vic lidi nez jeden za mesic:-)
Ja to urcite nemyslel tak, ze ty vlaky tam jsou prazdne (nebo prazdnejsi nez autobusy). Ja chtel rict, ze lidi lze odvest vlakem nebo autobusem, pricemz v ramci lokalky to povazuju za stejne (stejne jako je mi ve meste jedno, jestli jedu busem nebo salinou). No a silnici musim (jako kraj/stat) opecovavat bez ohledu na to, jestli tam autobus bude nebo nebude (protoze porad zbydou osobni a nakladni auta, dale nejaka nutnost spojeni a to jak pro nejakou zachranku, tak jako zalozni plan pro poruchu na kolejich), zatimco kdyz nebude po tech kolejich jezdit ta "hrstka" vlaku, tak udrzba koleji nema zadny smysl (nic jineho po kolejich jezdit nemuze a kdyz se rozbije silnice, tak se to da objet po jine silnici).
Proste silnici potrebujes tak jako tak a pokud zeleznice nenabidne nejakou usporu nebo neco, tak k cemu mit oboje? To je potom dost velkej luxus...
Frantisek
fyziku jsem preskocil, resil jsem rovnou ekonomii... Takze jsem prisel na to, ze tri auta s sesti lidma (ono jako ze by Rakusaci nejak brutalne zaplavovali Vysocinu se rict neda) jsou min nakladny nez stejne mnozstvi lidi v jakkoliv malem vlaku. I ten nejmensi valivy odpor totiz "narazi" na ten problem, ze zeleznice je hromadna doprava a ma smysl tam, kde jsou hromady lidi...
Nebo je tady snad nekdo, kdo by v nakladni sfere vypravoval kvuli sesti paletam nakladni vlak?
M: Zopakujte si fyziku pro základní školy. Pochopitelně nemám na mysli srovnání neadekvátně těžkých zastaralých vozidel s nejmodernějšími odlehčenými autobusy vybavenými úsporným pohonem. Na železnici je třeba modernizovat. Nicméně potenciál úspory jízdou po kolejích je Vám doufám znám.
happy: Je-li terén příznivý, pak je ovšem vhodnější drobná směrová úprava než zvýšení příčného sklonu, které může za určitých okolností v jiných ohledech trochu vadit.
Povolení většího převýšení koleje v oblouku
Vzhledem k tomu, že je to tam "naplacato", o nějaké geometrii nemluvě, tak snad půjde úsekově rychlost zvednout, až se tomu dá "tvar".
Jinak moc díky adminům JP&VV za pomoc při vydávání.Dík.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.