..: ČD: Pendolina musí vydělávat a být využity jejich možnosti. :..

Hoštejn 680 České dráhy uvažují o velkých změnách v provozování jednotek řady 680 Pendolino. V současné době jsou tyto jednotky nasazovány výhradně na spoje pod značkou SuperCity, které jako jediné pravidelné spoje v současnosti provozují České dráhy na své vlastní podnikatelské riziko. Na začátku letošního roku ovšem dráhy poprvé přiznaly, že na jejich provozu prodělávají. Kromě nutnosti splácení drahého úvěru jsou totiž také velice drahé pravidelné opravy, které musí jednotky stejně jako všechna ostatní kolejová vozidla podstupovat.

Něco málo z historie

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Po rozdělení Československa se na našich tratích začalo projevovat jejich dlouholeté zanedbávání. Stavbu nových koridorů bylo ale třeba politicky zdůvodnit. České dráhy proto stály o moderní vysokorychlostní jednotky, které by přepravovaly cestující z Berlína do Vídně přes Prahu. V roce 1994 vznikl v ateliéru profesora Petra Tučného návrh na vlak Integral s naklápěcí skříní, který se měl hned na první pohled lišit od podobných souprav cizích železničních správ. V červnu roku 1995 bylo na dodávku deseti takovýchto vlaků vypsáno výběrové řízení, ve kterém zvítězilo konsorcium firem ČKD Praha Holding, Moravskoslezská vagonka Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens. Nabídnutá cena 415 mil. Kč za jednotku byla ale nereálná a výroba se dostala do hlubokého skluzu. Návrh firmy Siemens na výrobu jednotek podobných německým ICE-T měl snížit vysoké náklady na vývoj. Další rána přišla v roce 1997, kdy se cena za jednu jednotku zvýšila na 715 mil. Kč. Po krachu ČKD se dráhy rozhodly, aby zakázku převzala výrobu nástupnická firma Fiatu ALSTOM, která za původní cenu nabídla 7 souprav vyrobených podle vlastního vzoru v Itálii. Konkurenční Siemens za tuto sumu nabídl pouze 5 souprav a jakékoliv navýšení ceny dráhy odmítaly. Výsledné jednotky tak vycházejí z řady ETR 470.

Další problém nastal, když po letech zpoždění dodávek jednotek řady 680 definitivně padla možnost zajíždění do Německa, kdy oficiální důvod zamítnutí německou stranou spočíval v nedostatečné kapacitě českých pendolin. Ty by se pak musely zejména pro úsek Drážďany - Berlín zdvojovat. Vzhledem k počtu dodaných jednotek by však nebylo možné původně plánovanou trasu Vídeň - Praha - Drážďany - (Berlín) vyjezdit v rozumných intervalech. České dráhy se tedy nakonec rozhodly vytvořit z nouze ctnost a od prosince 2005 nasadily jednotky řady 680 jako prestižní spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, kde existovala silná poptávka po kvalitním železničním spojení, za které si byli cestující schopni také řádně zaplatit. Jak se po letech ukazuje, tak ani nasazení na tuto relaci není dostatečně výnosné na to, aby se zaplatily náklady na pořízení jednotek, jejichž možnosti (zejména třísystémovost, naklápění a maximální rychlost přes 200 km/h) nejsou zdaleka využity. Možnost jezdit pod více systémy byla zpočátku využita na vlacích IC/EC zajíždějících do Brna a Břeclavi od prosince 2005 a po schválení pro provoz na Slovensku a Rakousku o rok později také pro zajíždění jako spoje SuperCity do Vídně a Bratislavy. Vzhledem k počtu jednotek, které "zbyly" pro jižní relaci je počet spojů na jižní větvi pouhé tři páry denně a není ani žádným překvapením, že si tyto spoje, kterým navíc mezi Prahou a Brnem zdatně konkurují stejně rychlé ale podstatně levnější autobusy, moc cestujících nezískaly.

České dráhy: Je načase, aby pendolina začala vydělávat

Pendolino, foto: PayusČeské dráhy proto zvažují možnosti, jak zajistit, aby jim jednotky řady 680 začaly přinášet zisk. Jednou ze zvažovaných možností je nasazení na delší vozební ramena, kde by navíc využila své možnosti jezdit rychlostmi přes 200 km/h. Na současné trase do Ostavy mohou využívat maximální rychlosti 160 km/h. Také proto České dráhy zvažují nasadit v budoucnosti na tuto trasu lehčí a provozně levnější jednotky bez naklápění (uvažovaná řada 665), které budou také schopny dosahovat rychlosti 160-200 km/h. Cestování na této relaci by se prodložilo maximálně o 15 minut. Navíc celková jízdní doba se minimálně o tento čas ještě zkrátí po kompletním dokončení koridorů, jako je například průjezd údolím řeky Orlice. Správa železniční dopravní cesty navíc tvrdí, že by byla schopna bez větších investic některé úseky upravit i pro rychlosti 170 až 180 km/h. Ředitel SŽDC Jan Komárek navíc pro magazín E15 dodal: "Rychleji už to nejde, protože bychom museli odstranit všechny přejezdy, a to by vyšlo příliš drahé."

Další z možností je také založení společnosti typu joint venture s jiným partnerem, který by zajistil jejich větší komerční využití a to například na již výše zmíněné nasazování na delší vozební ramena. To především znamená nasazení na přeshraniční spoje (přímo se nabízí například spolupráce mezi ČD a nějakým železničním dopravcem z nějaké země sousedící s ČR. Takový model zde již v minulosti byl u ČD zvažovaného nákupu dálkových jednotek řady 665), nebo také pronájmem pro různé charterové a reklamní jízdy, či půjčováním různým filmovým štábům, jako bylo například natáčení bondovky Casino Royale či film Wanted.

Částečné "vysvobození" možná již v příštím GVD

SC Slovenská StrelaV současné době je již pomalu jisté, že částečné změny se pendolina dočkají již příští rok. V nedávné době proběhla v Ljubljani konference o podobě mezinárodních vlakových spojů v GVD 2009/2010. Z té vyplynulo několik informací. Vlak SC Slovenská Strela by měl od prosince jezdit opět jako klasické EC vezoucí klasické vozy ZSSK. Jednotka 680 by se přesto během dne měla na Slovensko podívat jako EC Slovan, který by měl celoročně jezdit v poloze letošního Jadranu. Podobně by měly skončit spoje SuperCity jedoucí do Vídně, kdy rakouská strana odmítá jednotky řady 680 na vlacích EC například z důvodu nedostatečné kapacity prostor pro odložení zavazadel.

České dráhy tak sice příjdou o spoje jedoucí v prestižní kategorii SuperCity na jižní větvi, na druhou stranu budou jezdit jako klasické IC/EC a tudíž zapadnou do státem dotované kategorie závazku veřejné služby. Toto přeřazení by mohlo bohatě kompenzovat výrazně nižší zájem cestujících o Spoje SuperCity na jižní větvi. Otázkou je, jestli se tohoto v budoucnu nedočkáme i u spojů jedoucích do Ostravy, kdy by byly dráhy naprosto zbaveny rizika z prodělku při provozování těchto jednotek.

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianKomentář autora: Uvidíme jakým směrem se provoz pendolin do budoucna vyvine. V každém případě je jistě chvályhodné, že současné vedení se nebojí otevřeně říct, že současná podoba provozu pendolin má k ideálu daleko a snaží se najít jejich smysluplnější využití a případné nahrazení na trase do Ostravy vhodnějšími jednotkami. Nové jednotky by kromě vhodnějších dispozic pro trasu do Ostravy mohly navíc odstranit největší výtky cestujících vůči jednotkám řady 680, jako je například nedostatek odkládacích prostor, interiér odpovídající době vzniku projektu jednotek řady 680, nebo nemožnost nabídnout Bussines oddíly.

zdroj: E15, ŽM Atlas vozidel 4 - Elektrické jednotky, ilustrační kresba: CJOctavian


JiříK. | 3.3.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
27.04.2009 (17:47)  
Souhlas s Varšavou.
registrovaný uživatel land 
27.03.2009 (16:55)  
To topic Pendolino: No tak to je teda pěkná blamáž. Co tak zkusit tu Varšavu, dokud Poláci nekoupí svá Pendolina, pak je provozovat spolu s jejich v rámci vyrovnávání výkonů, a prostě, tak nějak flexibilně, soudruzi na Nábřeží... Nejde? Nechce se? Neumíme jednat ani s těmi partnery, kteří jednat sami o sobě chtějí?
26.03.2009 (21:09)  
největším problém u nás jsou strašně klikaté tratě.Místo ustavičného vrážení x miliard do koridorů,atd. by se za ty peníze mohly postavit nové tratě,které by byly téměř rovné a tím pádem vyšší rychlost.A tím nymyslím VRT,stačila by rychlost kolem 200 km/h.Pro VRT by se zvlášť vybudovala trať.
Další problém ČD je strašně zastaralý vozový park..Mně připadá dokuď se ty vagóny zcela nerozpadnou,tak budou dál jezdit..
registrovaný uživatel M 
13.03.2009 (10:26)  
PS: Proc to na eshopu maji za 885 netusim. To uz jsme ale nekde jinde, to uz jsme ve sfere blbosti CD...
registrovaný uživatel M 
13.03.2009 (10:23)  
Pajoo - no, ciste teoreticky - a proc proste zpatky nejedou taky vlakem? Ono je to totiz i tak, ze kdo jede vlakem jednou za rok, tak ho to proste vyjde draz, nez pravidelnejsiho uzivatele... Podobne v letadle - one-way stoji skoro stejne jako return (teda mimo low-costy)...

K cenam - ty ceny, co jsem psal byl BEZ nejakych prukazek, jenom na ksicht. Co se tyce toho, ze jsi psal cenu v pendolinu, zatimco ja v EC. Zaprve - tak to je tezky, kdyz chlap chce just pendolinem... Zadruhe - v pendolinu je cena proti EC vyssi o 80 korun, coz je cena mistenky. Takze 760 one-way. Opet bez soudu, jestli je to hodne nebo malo. Jenom ze to proste stoji jinak,nez pises.
registrovaný uživatel Pajoo 
12.03.2009 (18:03)  
M: Cerpal som z Eshopu CD (eshop.cd.cz). Cena sa zrejme odvija od kurzu Kc k EURo, aktualne som to teraz pozrel a stoji Praha-Bratislava one-way 885 Kč, resp. 1232 Kč v 1.triede. Hovorim o Pendoline, nie EC. Stále tvrdím že je to šialene veľa!!! A je kopec ludi co si akukolvek zakaznicku kartu a buzeraciu s tym spojenu (foto, cakanie mesiac na vyrobenie) odmietaju. A spiatocna zlava je sice fajn, ale konkretne kolega chodi X-krat rocne za dcerou len smerom tam a spat ho vezie ona autom. Pridavam este info na bus orangeways.com - Ba-Praha za 180 Kč (2000 forintov) jednosmerne...
registrovaný uživatel M 
12.03.2009 (1:24)  
Pajoo - pockej, pockej... Ja vidim Praha-Bratislava one-way 689, tak jakych 917?
Zpatecni potom 992 (na slovenskym webu dokonce pisou o dve eura nizsi cenu).

Nevim jestli je to hodne nebo malo (SA to ma za 680, ale jedou jen 2-3x denne), ale proti tem tvejm cislum jsem se ohradit musel. Kolik je to v prvni tride nevim...
09.03.2009 (16:29)  
to Syn: Presne tak. Mezistatni doprava vlakem je jak za studene valky. Vice problemu a barier nez uzitku. Jako kdyby EU bylo nezname slovo. A i ceny jen podle km jsou blbost. Nikoho nezajima cena za km, ale za relaci. Mne jakozto zakaznika nezajima zda bus jede 100km a vlak 150. Porovnavam nabidky ruznych dopravcu z mesta A do mesta B. Jsem ochoten za sluzby a pohodli zaplatit vice (oblast kde vlak muze byt lepsi, tedy prostor, pohodli, sluzby a teoreticky i rychlost). Jenze CD nabidnout horsi cas, mene sluzeb, vyssi cenu a nekdy i mene pohodli nez bus. Pokud vezmu v potaz mezistatni dopravu, tak potrebuji z mesta A v jednom state do mesta B v druhem state. Mrknu-li na letenky, mam vse okamzite na internetu v prehledne tabulce, muzu narazit na to, ze budu muset dohledat priplatky apod, ale u slusnych spolecnosti to neni problem. U autobusu opet hned zjistim kdy, kam, kudy, za kolika vetsinou provedu i online rezervaci. U drah si musim vse sam zjistit, vyjde to podstatne draz nez bus. Pokud chci nizsi cenu, tak budu, jako novacek, travit vikend hledanim slev, jejich podminek a moznosti a pak vse slozite rezervovat. Za stejnou dobu si najdu a zarezervuji leteckou dopravu pomoci nizkonakladovky a pravdepodobne levneji. Drahy tak obecne nenabizi ani lepsi cenu, ani sluzby, ani spoje. Tak at si pak nestezuji, nenatahuji pracku pro dotace atd.
registrovaný uživatel SYN 
08.03.2009 (23:37)  
Tak rekl bych ze na nabrezi panuje takova setrvacnost (at v dobrem ci ve zlem) ze kdyby tam do sefovskeho kresla usedla cvicena opice tak se to nejmin pul roku vubec nepozna...
Ale ta cena je fakt dacka, to je podle me to co vytrvale srazi zeleznici na mezistatnich destinacich. Ja sice vim ze existuje tucet ruznych slev ale kdo vlakem dost dlouho nejel a jde mu jen o jednou tak se takovouto cenou zhrozi a nejspis ani slevy hledat nebude, zanadava, koukne na busy a jestli ani tam nic nenajde tak sedne do auta. Ledaze se jedna o nekoho kdo auto nema / nemuze pouzit.
08.03.2009 (20:58)  
to Pajoo: Jezis, to by museli soudruzi na nabrezi myslet a jeste moderne a ekonomicky. To by byla jejich smrt. To po nich nemuzes chtit. Otazka je, zd avubec vedi o internetu a predpokladat, ze porozumi strance v jinem jazyce je take dost odvazne.
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko