..: Arriva vystřídá na Liberecku vlaky Českých drah :..

Schwandorf, foto: bazala68Liberec - Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna. Na jedné ze zdejších tratí totiž vyjedou osobní vlaky, které nebudou provozovat České dráhy. Výběrové řízení na provoz osobní dopravy zde totiž vyhrála firma Vogtlandbahn patřící britské dopravní společnosti Arriva. Ta od prosince 2010 po dobu 10 let zajišťovat provoz na železniční trati Liberec - Žitava - Varnsdorf - Rybniště. České dráhy se do soutěže ani nepřihlásily.

Ředitel společnosti Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, Petr Prokeš uvádí, že nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu. Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na případná odvolání.

Firma předpokládá nasazení souprav Siemens Desiro Classic. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," říká ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Vlaky budou jezdit na trase Liberec - Varnsdorf v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé 2 hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/ Seifhennersdorfu. Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.

Arriva chce ovšem expandovat dále, a proto má zájem i o další tratě na Liberecku. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodává. Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Vogtlandbahn už v Česku zajišťuje dopravu na tratích Marktredwitz - Cheb, Zwickau - Falkenstein - Kraslice (- Karlovy Vary) a Zwickau - Plauen - Cheb - Mariánské Lázně.

O provozování těchto vlaků se zajímal i český státní dopravce. Dráhy měly jít původně do soutěže společně s pobočkou německých drah DB-Regio. Management německé firmy ale nakonec rozhodl, že nabídku nepodá. "Důvodem bylo neúměrně vysoké obchodní riziko při realizaci zakázky," uvádí Petr Štáhlavský z ČD.

Zdroj: iDNES.cz


Adys Poslat mail autorovi | 23.2.2009 (12:46)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petr Mareš  mail  
26.02.2009 (7:51)  
Tady píšou, že Arriva dostane 114 Kč/km, ale je to odhad ČD...
http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/zpravy/md-a-kraje-proveri-ztratu-drah/362501
registrovaný uživatel lbc 
25.02.2009 (22:36)  
Dobrý večer. Rád bych zde na železničním webu napsal několik vět. A to nejen k trati 089 ale i k ostatním tratím Libereckého kraje. Vstup nového dopravce na 089 s kulturnějšími a spolehlivějšími jednotkami Desiero bude přínosem pro tuto trať. Přínosem je i nedávná zřejmě modernizace tratě Liberec až Hrádek státní hranice. Desiera budou novější spolehlivá vozidla, která vynikají akcelerací. Proto náklady na údržbu budou minimální. Spotřebu odhaduji vyšší, ale nic konkrétního nevím. Nyní všeobecně. Z pohledu cestujícího jsou zajímavé informace jako: za jak dlouho tam budu, kolik to stojí, čím pojedu, kam dám zavazadlo, popř jaké služby mohu využít. Nebo jestli je jednotka schopná přepravit imobilní občany. Ostatní informace jsou pro cestujícího nezajímavé. Kraje objednatele dopravy zajímá jaké dopravce nabídne vozy, cenu a služby. Není také žádným tajemstvím, že tratě nejen v Libereckém kraji jsou na dnešní dobu zastaralé, pomalé a pro dnešního cestujícího méně zajímavé až nezajímavé. Z Prahy do Liberce vlakem pojede jen zoufalec. Zde vítězí autobus výrazně časem i cenou. Praha Jablonec opět bus časem i cenou. Praha Tanvald opět vítězí bus 15-25 minut časem a i cenou. Liberec Hradec Králové zde by časem zvítězil autobus, ale vzhledm k pravidelnosti spojů vítězí vlak. Liberec Děčín zde vítězí bus o 10-20 minut i cenou. Při použití slevy Rail je cena velice podobná. Mezi Libercem a Jabloncem n Nisou jezdí 3 druhy dopravy, dle mého názoru zbytečný luxus a trochu Kocorkov. Tramvaj a vlak si zde konkurují. Autobus ČSAD LBC JBC jezdí směrem na bývalí Liaz JBC a dále do centra. Na závěr napíši, že 814 tri by nebyla špatná jednotka, kdyby při rekonstrukci 810 010 814 vyřešili pohon obou náprav a nikoliv jen jedné. Díky pohonu jedné nápravy a nízké adhezi prokluzuje a je nespolehlivá. Také na obloukovité trati o malých poloměrech 036 místy tankodrom, hází tato jednotka do stran a na nerovnostech vybruje. Tyto jevy jsem na 035 při svezení 814 trio nezaznamenal. To je vše . Děkuji.
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.02.2009 (19:43)  
Jenže ten Lojza, Pepa a spol., kteří opravují ty starší stroje, nejsou v celkové výši zaplaceni tak, jako by museli být zaplaceni servismani nových strojů, kteří by měli ke své práci tu nejmodernější výpočetní a jinou techniku, zatímco Pepa, Lojza a spol. používali především své znalosti a z nářadí většinou jen kladivo a pár klíčů. Ona ta nová technika je trochu víc složitější a většinou ji na cestě sami neopravíte. Pro příklady nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na včerejšího Pinďu na SC 506. A odborníci si svoji práci dají sakra pořádně zaplatit, takže v celkovém objemu by se musely finance na mzdy navýšit. Tím nechci říct, že by se po českých kolejích měla prohánět technika z dob Rakouska-Uherska, to v žádném případě, ale musel jsem reagovat na příspěvek P.Vlacka, který si zjevně myslí, že by nová technika přinesla výrazné úspory financí při revizích a opravách.
25.02.2009 (13:55)  
xAnri: A jen tak mimochodem, 810 má dva podvozky. Jeden hnací a jeden běžný. Jen jsou jednonápravové.
25.02.2009 (13:21)  
xAnri05: Já tím ale vůbec nemyslel pouze náklady na palivo. Ty jistě budou u o tolik výkonnějšího motoru, byť modernějšího, vyšší. Jenže pokud jde o celkové provozní náklady, tak jejich podstatná část spočívá v nákladech na údržbu vozidla. A pokud flotilu starých vozidel udržuje Lojza, Pepa a Franta a u nových vystačím pouze se dvěma lidma, tak jednoho z nich propustím/převedu jinam, a jeho mzda je úspora v provozních nákladech vozidla. Pak také předpokládám, že potřeba náhradních dílů bude menší a (i když díly budou dražší) proto levnější. Toto má každý rozumný "podnikatel" předem spočítané. Proto opakuji: výkon motoru, resp. spotřeba provozních hmot, není podstatná při rozhodování o tom, které vozidlo je na provoz levnější.
25.02.2009 (12:39)  
240.025: za busy jen 14 kč / km?
Jedná se o dotaci. Druhou půlku dostává dopravce ve formě jízdného od cestujících.
registrovaný uživatel karosa  mail  
25.02.2009 (11:29)  
Bel:[u] největším nepřítelem si jsou České dráhy samy sobě… pro zaměstnance ČD je vše co jezdí po kolejích a nemá logo ČD personifikovaným nepřítelem.

Neřekl bych, že pro zaměstnance, přesnější by asi bylo říci .. pro managment ČD.. Řadovým zaměstnancům(výpravčím, signalistům, apod.) je totiž úplně jedno, komu který vlak patří,musejí ho obsloužit tak jako tak. A s tím názorem, že každý státní ( nejen drážní) zaměstnanec by měl aspoň rok pracovat v soukromém sektoru, naprosto souhlasím. Jen by to muselo být u soukromníka typu právě p. Šatavy a jemu podobných, kterým nejde jen o svůj zisk, ale má zájem i o to, aby firma prosperovala a zároveň byli spokojeni i její zaměstnanci a zákazníci.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
25.02.2009 (11:28)  
Bel: Svatá pravda, nicméně měnit mentalitu modrých pánů bude asi velmi těžké. Zaslechl jsem, kterak si jistý modrý pán stěžoval, že Cargo je v lepší pozici, protože vozí uhlí a to si nestěžuje...
Problém je v tom, že tahle mince má 2 strany. Tu modrou nemá cenu rozvádět, ale na druhé straně je děsivé, že kraje se mylně domnívají, že by soukromý dopravce mohl být levnější, než ČD. A tenhle důsledek "obchodní politiky" ČD je pro budoucnost nesmírně tragický.
registrovaný uživatel Bel  mail  
25.02.2009 (11:03)  
Jan Šatava, ředitel JHMD (kterého zde snad nikdo nebude podezřívat z praní peněz či převádění zisků z jiné činnosti do železniční dopravy) v jednom rozhovoru prohlásil, že největším nepřítelem si jsou České dráhy samy sobě… pro zaměstnance ČD je vše co jezdí po kolejích a nemá logo ČD personifikovaným nepřítelem.
Asi by nebylo špytné kdyby každý zaměstnanec ČD měl možnost pracovat pár měsíců v soukromém sektoru.
Klienta, který drží v ruce peníze, skutečně brzy nebude zajímat nějaká vnitřní zadluženost či jiné, dříve se říkalo objektivní potíže. Skutečně bude jedno, zda po našich kolejích jezdí Viamont, Student Agency nebo ÖBB. Pak můžete milí modří přátelé nostalgicky debatovat o tom jak ty krabice od bot (810) byly ekonomicky výhodné…a že i těmi Béčky se dalo v EC a IC nakonec cestovat a že v tom Pendolinu se člověk taky mohl napíchnout na muziku, tedy když si přinesl nebo koupil sluchátka… ČD by se konečně měly probrat, píše se rok 2009.
Mimochodem autobus skutečně neplatí za používání dopravní cesty, jenže tutéž dopravní cestu může každý občan používat se svým individuálním vozidlem.
Cestující už věčné nářky a vydírání ze strany přirudlých odborů nebaví. Mám pocit, že si mnoho moudrých modrých mužů neuvědomuje, že cestující je ten kdo platí (jízdným i svými daněmi na dotaci ztrátové hromadné dopravy) a jeho požadavek cestovat slušně, rychle a pohodlně by se měla firma snažit naplnit. Chce-li se skutečně nadále věnovat tomu, čemu se věnuje.
25.02.2009 (10:47)  
240.025 - Já jsem si ty částky z prstu nevycucal, takže ve středočeském kraji evidentně 14 kč. Nicméně většina busů ve středočeském kraji asi jezdí solidně vytížených. Ale že by byl (vyloženě) ztrátový provoz na takové trati 011 si také dovolím pochybovat.

Mno levnější je zajímavý pojem. To co se platí dopravci je dorovnání prokazatelné ztráty a nikoliv výplata. Větší vlak má větší kapacitu není tedy nutné aby produkoval větší ztrátu (spíše naopak - ale nesmí být poloprázdný).
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko