..: Srážka vlaku s autobusem na středním Slovensku, 12 mrtvých :..

Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.

Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.

Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.

Fotografie nehody: SME.sk

zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.2.2009 (12:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Banskobystrický


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
06.03.2009 (19:57)  
Syn: Vysvětlím podrobněji na co jsem narážel: "zastavení vozidla" se rozumí uvedení vozidla do klidu nezávisle na vůli řidiče. Pojem "zastavení a stání" je tedy činnost závislá pouze na vůli řidiče.Shoda? Já myslím, že ano. V případě žel. přejezdu situace kdy je nutné "zastavení vozidla" před přejezdem nastane: 1/k přejezdu přijíždí vlak a nelze tak bezpečně přejet, 2/ přes přejezd jede nebo zde stojí vlak..a dále dtto, 3/ za přejezdem vznikla dopravní situace, která brání řidiči se od kolejí dostatečně vzdálit (kolona apod). Pokud ale řidič u přejezdu zastaví a žádný ze zmíněných bodů nenastal, pak tam "zastavil a stojí" (jelikož nikoho nevykládá, tato doba =0 takže tedy spíše stojí) o své vůli neboť je jedině na něm kdy usoudí že odjede....A tudíž zastavil a stojí do 15 m u železničního přejezdu, což je zakázané. Je to svérázný výklad to uznávám, ale tohle jsem myslel, když jsem psal, že se chovám u žp (dovedeno do absurdna), vlastně chybně. Oba určitě víme, že zastavit u nepřehledného žp rozhlédnout se, poslechnout a zmizet, je správně narozdíl od zaparkovat u žp a jít do lesa trhat borůvky.
Ono pro cizince je celekm nelehké přeložit u nás sice letitý leč jinde poměrně neznámý rozdíl významu slovních spojení "zastavení vozidla" a "zastavit a stát". Matně vzpomínám na svého nešťastného učitele autoškoly, kterak se toto snažil pomocí ještě nešťastnější překladatelky vštípit početné národnostní menšině z ostrova Martinique, která s náma dělala kurs. Nakonec to vzdal se slovy "Voni u nich stejně dodržujou přednost podle toho kdo jede ve stínu."
Toť ode mne vše k tématu.
04.03.2009 (17:50)  
Takže teorii bychom měli úspěšně za sebou, teď ještě vymyslet, jak donutit řidiče, aby brali nebezpečí, které jedoucí vlak představuje aspoň trošku vážněji. Ten kamerový systém v Hradci nebyl špatný nápad, nejspíš proto musel být brzy zlikvidován, jako ostatně všechno, co má šanci pomoci s vymáháním dodržování zákonů. Je jasné, že kamery na každém přejezdu nejsou reálné, takže má někdo ještě nějaký nápad?
registrovaný uživatel SYN 
04.03.2009 (16:00)  
Pánové, máte již nějakou chvíli chybu v základních termínech, doporučuji prostudovat v Zákoně o silničním provozu §2 (základní pojmy) body o) a p). Připomenete si tak rozdíl mezi "zastavením" a "zastavením vozidla". Speciálně například značka STOP ukládá řidiči "zastavit vozidlo" kterážto povinnost není nijak rušena zákazem zastavení...
Neboli vykládat osoby či náklad u přejezdu nesmím, ale zastavit vozidlo za účelem zjištění volna (nebo splnění příkazové značky) pochopitelně můžu. Zase až tak blbí naši zákonodárci nejsou, koneckonců je toto už léty prověřená formulace která se mění minimálně.
registrovaný uživatel JK ml. 
04.03.2009 (15:16)  
AŽD: Je to tak viz:http://www.novapravidla.cz/files/=1471/UZ+361+pro+novapravidla+od+1_+ledna+2009.pdf
konkrétně: § 27 řidič nesmí zastavit a stát....Jinak v § 28 železniční přejezd je léta výslovně řečeno, že jeli u ŽP značka Stůj, dej přednost v jízdě je povinnen řididč zastavit. (tahle verze pravidel je dobrá v tom, že obsahuje barevně vyznačené poslední změny).
Jinak ještě k těm přejezdům poznámku. Kolik je na lokálkách a vedlejších tratí přejezdů, kvůli kterým musí fíra xkrát za den brzdit. Myšlenka, že odkřovením a zlepšením rozhledu na přejezdech jak pro fíru tak pro motoristy, by se ušetřilo na plynulosti provozu, je letitý evergreen a léta nikdo nic neřeší. Proti pitomcům kteří na vozovce nerespektují ani policajty nepomůžou přejezdy ani typu transsibiřská magistrála. Ale je spousta rozumných řidičů které stav přejezdu svede v omyl svojí vizáží = zarostlé jakoby nepoužívané nebo tedy vlakem používané, ale tady se přece musí jezdit skoro krokem a dvakrát za rok... a pak se ten vlak se vyloupne sakra rychle....A žádná zmýlená neplatí, je to rána jak z děla.
Řidič takové zaváhání často odnese na životě, fíra pak povětšinou na duši, a zbytečně, kolikrát by stačil přehlednější přejezd s lepší komunikací k němu....
04.03.2009 (10:36)  
Sorry, ale trochu jsem přemýšlel. Pokud je pravda, že silniční zákon zakazuje zastavení a stání 15 m před přejezdem, znamená to, že pokud ho budu chtít dodržet, tak mi nezbývá, než ignorovat značku STOP, nedbat na blikající výstražníky, přerazit břevna stažených závor a vjet pod vlak, nebo do něj narazit! Někdy si myslím, že naši zákonodárci by měli úřadovat ne v parlamentu či senátu, ale v uzavřeném oddělení psychiatrie v Bohnicích a ochranka by měla přísně dbát na to, aby to, co z nich vypadne, neopustilo jejich vypolštářované cely! Jsem zvědav, co bude dělat soudce, až na něj obhájce toho řidiče toto vytáhne! A také by mne zajímalo, jak se znění zákona srovnává konkrétně se situací, kdy je u přejezdu stopka, protože zákon mi zastavení zakazuje, ale ten samý zákon mi rovněž nařizuje u stopky zastavit! Jó řidič, ten tvrdej chleba má.
03.03.2009 (23:01)  
Přejezd vypadá tak, jak vypadá, s tím hned tak nikdo nic neudělá a nejen na Slovensku, kde také nejsou na nic peníze, (takže nejspíš na sloupek s ondřejským křížem přibyde značka STOP). Jenže to nic nemění na faktu, že řidiči by se na takovýchto přejezdech a nejen na nich, měli chovat mnohem opatrněji, což se evidentně neděje. Mentála, který vjede pod vlak s osobákem škoda není, ten už to nikdy znovu neudělá a škody na vlaku, pokud pomineme šok strojvedoucího a potlučené cestující, také nebývají nijak závratné, ale co s těmi 11 mrtvými a zničeným autobusem? Existuje vůbec pro toho pitomce adekvátní trest?
registrovaný uživatel JK ml. 
03.03.2009 (20:22)  
Tak to zase neee. Jako je mi jasné že to řidič zřejmě schytá. Ale dráha se také zrovna dvakrát nepředvedla co se týče toho jak ten přejezd vypadá (vlastník komunikace jak by smet). A zakřovené přejezdy, které nikdo neřeší jsou i na lokálních tratích čd problém.
Jinak s tím vykládáním lidí u přejezdu, zastavením a posloucháním jestli nejede nehouká vlak --- to taky nejde zrovna dvakrát dohromady s vyhláškou. Se mi ten váš nápad nezdál a osvěžil jsem paměť samostudiem, že já se také chovám v rozporu s vyhláškou. Řidič se musí přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet, ale nesmí zastavit a stát méně než 15m před a za přejezdem.(A zastavit a stát se nesmí i na silnicích I třídy, takže v případě toho autobusu nejde ani vyložit lidi ještě na státovce, jedině snad někde na zastávce....ale je to Slovensko možná že jsou odchylky) Před takovým přejezdem (typ "nepřehledné brambořiště" pouze s křížem) totiž osobně zastavuji vždy. Po rozhlédnutí (a zjištění že nic neslyším houkat) zařadím 1 a zmizím odtamtud.....
03.03.2009 (11:01)  
Za přejezdem už bezpečno je a nechat cestující ťapat v oraništi bůhvíkam by asi nebylo to pravé ořechové. A Vaše snaha svalit alespoň část viny na železnici je, mírně řečeno, ubohá!
registrovaný uživatel JK ml. 
02.03.2009 (22:48)  
AŽD: Možná by to bylo praktičtější a bezpečnější lidi vyložit před přejezdem a zbytek ať dojdou (zřejmě nemnoho set metrů) než lidi opětovně nakládat za přejezdem (= v blízkosti tratě tedy zase na relativně nebezpečném místě...).V autobusech MHD a ČSAD jsem žažil kde co, ale kvůli přejezdu jsem nikdy nevystupoval....Prostě mi přijde krajně nepravděpodobné, že by tak z řidičů kdokoliv učinil. Navíc takhle přejezd na relativně frekventované trati fungovat nesmí!!! Musí být přehledný alespoň pro řidiče, protože oni tu přednost nemají.
Vousáč: Napsal jsem to nepřesně, tuším co to je "pískáček" a že není bezprostředně před přejezdem, přeci jen táta už mašínfíruje skoro 40 let :-)))Měl jsem na mysli to co zmiňuje Spinne, těch přejezdů tam bylo víc, co když tam byla nějaká taková letitá vyjímka....a přejezd mezitím zarostl a silnice se stala kvalitním oraništěm. Jinak pro ilustraci na tramvajové trati Vřesiská - Zátiší se tramvaje nabouraly na přejezdu,sice pro lesní a zemědělskou techniku, ale kde bylo na zakřoveném přejezdu a přilehlém pešuňku vmax 60kmh bez cinkání.Přejezd za vznik této MU nemohl, vegetace v okolí přejezdu byla však jednou z příčin tragickýchj následků.(na celé trati je x přejezdů plus y výjezdů z garáží, nikde není povinnost cinkat, vše je řešeno pouze omezením rychlosti tramvaje která tu jezdí 2xT3)Já vím jsou to jen tramvaje...
02.03.2009 (17:19)  
To JK. Kdo tvrdí, že měli jít pěšky až do cíle? Já tedy rozhodně ne! Vysypat je z busu ano, ale naložit hned za přejezdem! Jenže když se chápat nechce, tak se nechápe. A že řidiči se, zejména posledních 19 - 20 let chovají hůř, než dobytek, je reálný fakt, stačí se podívat na statistiky nehodovosti. Takže stále platí: Dokud si všichni řidiči a profesionálové zvlášť nenatlučou do kedluben, že přejezd není silnice a že vlak má vždy a za všech okolností absolutní přednost a mnohem bytelnější nárazníky, budou nehody na přejezdech dál a vždy z viny řidičů! Pokud není na přejezdu PZZ, musím se vždy chovat tak, jako by přes přejezd právě projížděl vlak. A pokud je v bezprostředním okolí přejezdu brambořiště, je krajní opatrnost víc než na místě a vyhnání cestujících z busu zcela adekvátní řešení.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko