Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.
Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.
Fotografie nehody: SME.sk
zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3
Ono pro cizince je celekm nelehké přeložit u nás sice letitý leč jinde poměrně neznámý rozdíl významu slovních spojení "zastavení vozidla" a "zastavit a stát". Matně vzpomínám na svého nešťastného učitele autoškoly, kterak se toto snažil pomocí ještě nešťastnější překladatelky vštípit početné národnostní menšině z ostrova Martinique, která s náma dělala kurs. Nakonec to vzdal se slovy "Voni u nich stejně dodržujou přednost podle toho kdo jede ve stínu."
Toť ode mne vše k tématu.
Neboli vykládat osoby či náklad u přejezdu nesmím, ale zastavit vozidlo za účelem zjištění volna (nebo splnění příkazové značky) pochopitelně můžu. Zase až tak blbí naši zákonodárci nejsou, koneckonců je toto už léty prověřená formulace která se mění minimálně.
konkrétně: § 27 řidič nesmí zastavit a stát....Jinak v § 28 železniční přejezd je léta výslovně řečeno, že jeli u ŽP značka Stůj, dej přednost v jízdě je povinnen řididč zastavit. (tahle verze pravidel je dobrá v tom, že obsahuje barevně vyznačené poslední změny).
Jinak ještě k těm přejezdům poznámku. Kolik je na lokálkách a vedlejších tratí přejezdů, kvůli kterým musí fíra xkrát za den brzdit. Myšlenka, že odkřovením a zlepšením rozhledu na přejezdech jak pro fíru tak pro motoristy, by se ušetřilo na plynulosti provozu, je letitý evergreen a léta nikdo nic neřeší. Proti pitomcům kteří na vozovce nerespektují ani policajty nepomůžou přejezdy ani typu transsibiřská magistrála. Ale je spousta rozumných řidičů které stav přejezdu svede v omyl svojí vizáží = zarostlé jakoby nepoužívané nebo tedy vlakem používané, ale tady se přece musí jezdit skoro krokem a dvakrát za rok... a pak se ten vlak se vyloupne sakra rychle....A žádná zmýlená neplatí, je to rána jak z děla.
Řidič takové zaváhání často odnese na životě, fíra pak povětšinou na duši, a zbytečně, kolikrát by stačil přehlednější přejezd s lepší komunikací k němu....
Jinak s tím vykládáním lidí u přejezdu, zastavením a posloucháním jestli nejede nehouká vlak --- to taky nejde zrovna dvakrát dohromady s vyhláškou. Se mi ten váš nápad nezdál a osvěžil jsem paměť samostudiem, že já se také chovám v rozporu s vyhláškou. Řidič se musí přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet, ale nesmí zastavit a stát méně než 15m před a za přejezdem.(A zastavit a stát se nesmí i na silnicích I třídy, takže v případě toho autobusu nejde ani vyložit lidi ještě na státovce, jedině snad někde na zastávce....ale je to Slovensko možná že jsou odchylky) Před takovým přejezdem (typ "nepřehledné brambořiště" pouze s křížem) totiž osobně zastavuji vždy. Po rozhlédnutí (a zjištění že nic neslyším houkat) zařadím 1 a zmizím odtamtud.....
Vousáč: Napsal jsem to nepřesně, tuším co to je "pískáček" a že není bezprostředně před přejezdem, přeci jen táta už mašínfíruje skoro 40 let :-)))Měl jsem na mysli to co zmiňuje Spinne, těch přejezdů tam bylo víc, co když tam byla nějaká taková letitá vyjímka....a přejezd mezitím zarostl a silnice se stala kvalitním oraništěm. Jinak pro ilustraci na tramvajové trati Vřesiská - Zátiší se tramvaje nabouraly na přejezdu,sice pro lesní a zemědělskou techniku, ale kde bylo na zakřoveném přejezdu a přilehlém pešuňku vmax 60kmh bez cinkání.Přejezd za vznik této MU nemohl, vegetace v okolí přejezdu byla však jednou z příčin tragickýchj následků.(na celé trati je x přejezdů plus y výjezdů z garáží, nikde není povinnost cinkat, vše je řešeno pouze omezením rychlosti tramvaje která tu jezdí 2xT3)Já vím jsou to jen tramvaje...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.