Hradec Králové - Vynesením potvrzovacího rozsudku poslal Krajský soud v Hradci Králové dva, dnes již bývalé, zaměstnance Českých drah do vězení. Obviněného strojvedoucího potrestal odnětím svobody na 1,5 roku, průvodčího na půl roku. Hradecký soud tak pouze potvrdil původní rozsudek Okresního soudu v Rychnově nad Kněžnou, proti kterému se oba obvinění odvolali. Nynější rozsudek je pravomocný a oba odsouzení si trest odpykají ve věznici s dozorem.
Soud oba odsouzené potrestal za neposkytnutí první pomoci, čehož se dopustili v květnu loňského roku poté, co jejich osobní vlak srazil mladého může nedaleko Kostelce nad Orlicí. Odsouzený strojvedoucí dle výpovědi, kterou učinil během vyšetřování, zaregistroval pohyb osoby v kolejišti na což zareagoval houkáním a okamžitým použitím rychlobrzdy. Samotný střet však podle spisu nezaregistroval. Po zastavení vlaku se šli společně s průvodčím do kolejiště podívat: "Zjistil jsem, že muž nemá žádná viditelná zranění. Myslel jsem si, že se vrací z čarodějnic a je opilý," uvedl strojvedoucí ve výpovědi. Poté oba nastoupili do vlaku a pokračovali v cestě, aniž by nehodu ohlásili. Sražený mladík o několik hodin později bez poskytnuté pomoci zemřel.
Jo jo, přesně tak, strojvedoucí byl odsouzen za § 208, zatímco průvodčí "jen" za § 207 odst. 2. Tresty bych tedy charakterizoval spíše jako průměrné, určitě ne jako vysoké... Uvědomte si, že ten kluk kvůli tomu neposkytnutí pomoci umřel, což je závažný následek (ke spáchání trestného činu neposkytnutí pomoci přitom stačí už samo neposkytnutí pomoci jako takové, nemusí přitom dojít k úmrtí). V USA by se zřejmě nerozpakovali obvinit fíru i průvodčího ze zabití a napařit jim oběma mnohem víc.
Dopravním prostředkem může být jakýkoli dopravní prostředek, nejen silniční - tedy i např. lokomotiva, letadlo, (motorová) loď apod. Ten § 208 vychází z předpokladu, že jako řidič přebírá člověk určitou speciální odpovědnost za sebe i za druhé a měl by být v rámci provozu připraven na možnost mimořádné události, kdežto na ulici se může nachomýtnout kdokoli k čemukoliv a nelze po něm spravedlivě požadovat takovou duchapřítomnost jako po řidiči.
K tomu, aby se mohl v praxi učinit rozdíl mezi frajerem, co jel hazardním způsobem, a nevinným člověkem, co vykrvácí na ulici, slouží právě to široké rozpětí sazeb - "až tři léta nebo zákazem činnosti". V případě neposkytnutí pomoci tomu hazardujícímu frajerovi by se to nejspíš přešlo podmínkou nebo zákazem řízení cca na dva roky.
Jinými slovy: oba odsouzení byli nevinní do té doby, než ujeli z místa mimořádné události...
Řidič dopravního prostředku, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne osobě, která při nehodě utrpěla újmu na zdraví, potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti. Dle dostupných informací totiž hrozily strojvedoucímu až tři roky odnětí svobody. Ovšem teď si nejsem jistý zda spadá pod řidiče dopravního prostředku i strojvedoucí.
§ 207
Neposkytnutí pomoci
§ 207
(1) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok.
(2) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví, neposkytne potřebnou pomoc, ač je podle povahy svého zaměstnání povinen takovou pomoc poskytnout, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.
Pokud ano, tak je to pro strojvůdce určitě pálka, zvlášť když si myslel že je sražený opilec mrtvý (kolik by dostal, kdyby věděl, že ho může zachránit a nechal ho zemřít?). Jinak fíra podle tohoto spadá pod odstavec 2 (což by možná částečně vysvětlovalo ty rozdílné sazby), platí to i pro profesionální řidiče?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.