..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
31.01.2009 (11:14)  
Emzety neEmzety, pendolina nependolina, v tomhle jsme oproti Slovakum 100 let za opicema. Jako normalniho cestujiciho me zajima, co mi prijede, kdyz budu cekat na rychlik, treba vzdalenost 100 km....v cesku je to na 98% sance, ze stary poblity B, na Slovensku, ze mi prijede modernizovany vuz. Ze mame xkrat xmz je mi k nicemu, kdyz stejne jezdi jen do vidne a nemecka, stejne jako pendolino, ktere odradi cenou neodpovidajici sluzbam
registrovaný uživatel Přema 
31.01.2009 (11:04)  
Je zajímavé, že ZSSK má za poněkud "krátkou" dobu tolik nových vozů... No co, aspoň se budou mít ve vlaku lépe než my. :o)
registrovaný uživatel ali.t 
31.01.2009 (10:49)  
no pravdu povediac, zle to vobec na prvy pohlad nie je, ziadalo by sa naozaj nazriet aj do interieru, ale ako som si uz v poslednom case zvykol, zo ZOS TT nevychadzaju moc dobre rekovozy, istotne o tom vedia aj ludia vyuzivajuci pseudorekovozy CD z danej produkcie. Celkom dobrym prikladom su vozy Bmeer61 ZSSK, ktore prisli na zaciatku roku 2008 do flotili kategorie "R" predovsetkym na severny tah, su uz celkom dobre viditelne gulockove hrdavenie, ktora z technologickeho hladiska je asi ta najhorsia degradacia materialov. Hovorit o kvalite klimy je asi tiez zbytocne, najlepsim sposobom je si to vyskusat v 30 a viac °C na vlastnej kozi. Samozrejme su tu aj ine drobnosti, ktore by sa nasli, napr. dvere na kupe su dost casto poruchove, obcas sa stava, ze vonkajsie dvere sa zatvaraju aj ked vychadzaju cestujuci, pouzite ostetlenie je taktiez poruchove, najma po takej hodinke svietenia sa zrazu rozhodne starter, ze to tak potichu uz nepojde... O WC je tiez treba poznamenat, ze obcas preteka. Ale isto sa tu najdu aj dobre veci, len zial, preco to cenovo vyjde porovnatelne resp. viac ako zbrusu novy voz. Naopak, som az milo prekvapeny z prace v ZOS Vrutky, pretoze rekovozy, ktore prisli do flotili este ZSR, neskor ZSSK, ostavaju aj po tolkych najazdenych stotisicoch km po nie najlepsej infrastrukture ZSR v celkom dobrej kondicii...
31.01.2009 (9:56)  
Juraj dovnutra sa ti nepodarilo nakuknut? Inak ak mas posledne cislo zel.magazinu tak je v nom fotka interieru, ktora je oznacena ako ilustracna ale podla toho co som videl tak to sedi s realitou.
registrovaný uživatel SYN 
31.01.2009 (9:16)  
Zajimave, nevi se nahodou kolik by ta reko mela zhruba stat?
Ovsem soudim ze v nasich podminkach by Vmax=140kmh byla vhodnejsi, u nas vuz nikdy nevi kam vsude se podiva (na rychlik, EC...). RIC rezim - neni to u takovehoto vozu trosku zbytecny luxus? To uz je to prepinani topnych napeti atd. tak jednoduche a levne?
Klima je kapitola sama pro sebe, zda se bratri Slovaci jsou dost pred nami kdyz ji budou sazet do vsech reko...

Edit: dohledal jsem v puvodnim clanku, cena za vuz (pokud se nic nezmenilo) vychazi 22,5M SK s DPH (asi by to uz chtelo prepocitat ne Euro:) coz je docela dost, uz plati skoro jak CD :(
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko