..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
01.02.2009 (13:48)  
SYN: Ty Bp nebyly původně určeny pro R vozbu, ale pro Os...
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (13:38)  
Ad SYN: nemyslím si, že by ČD měly nedostatek vozů pro vyšší rychlosti, takže výměna podvozků u Bp by byla házením perel sviním...jsou tu vozy, které to potřebují víc...
registrovaný uživatel SYN 
01.02.2009 (13:24)  
Tez bych se rad pripojil k otazce co vlastne je pricinou takoveto na pomery nizke Vmax u relativne zanovnich vozu?
Jinak to ze v tuto chvili ty vozy vyssi rychlost temer nepotrebuji snad neznamena ze ji nebudou potrebovat nikdy, predvidavy clovek si snad nechava rezervu ne? Samozrejme pokud to neni neprimerene komplikovane...
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (12:50)  
Ale vzhledem k tomu, že ČD nehodlají modernizovat vůbec nic - jediné, co se děje je modernizace již jednou modernizovaných vozů, které to nepotřebují :-D, jsou naše vzdechy tady zbytečné...
01.02.2009 (12:31)  
Jasně, taky neříkám, že kvůli jednomu vlaku dělat opravy podvozků. Navíc, když se podívám na jízdní dobu ostatních brněnských rychlíků (úsek Bohumín - Přerov), jízdní doba Rožmberka je totožná s ostatními rychlíky, které mohou jet 140 km/h.
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (12:25)  
Ad Václav: Dobrá, jezdí na Řožmberku do/z Bohumína, kde by se teoreticky vyšší rychlost využít dala, nikoliv však v kombinaci s Esem a je celkem sporné, jestli kvůli tomuto jednomu (navíc jen pordlouženému) rameni by bylo vhodné měnit podvozky ;o)
01.02.2009 (12:07)  
Ad Randy: A ještě na Rožmberku do/z Bohumína, to jen tak pro úplnost:)
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (11:59)  
Ad Bp: Veškeré vozy Bp, které ČD mají, jezdí v současnosti na trasách Praha - Hradec Králové - Trutnov/Letohrad, Praha - Plzeň - Klatovy/Železná Ruda a Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň. Tudíž není třeba konstrukční rychlost vyšší, než 120 km/h, protože na žádné z uvedených tras se nevyužije. Navíc jsou vozy Bp z těch komfortnějších, které ČD vlastní. Daleko významnější by bylo rekonstruovat vozy řady Bmee, protože ty jsou ostudou vlaků EC (pokud neberu v potaz Bčka, které tam nepatří), popřípadě Bt a Bdt, které se v dálkové rychlíkové vozbě objevují.
registrovaný uživatel Petr Dungl  mail  
01.02.2009 (11:27)  
Připojuji se k otázce Bpee: Čím je vlastně zapříčiněna maximální rychlost "pouhých" 120 km/h u těchto, konstrukčně relativně moderních vozů? A co by s tím šlo v případě rekonstrukce provést? Mám totiž dojem, že ponechání rychlosti 120 km/h je jistá slabá stránka celého projektu.
01.02.2009 (11:01)  
Tenzor: nesnazte se mi tak hloupym zpusobem podsouvat blbosti, ktere jsem nerekl.
Jen jsem Vas upozornoval na to, ze rozhodne neni rovnost mezi polidstenym interierem a moderni jednotkou (=k polidstenemu interieru se pridava nizkopodlaznost, lehka stavba a moderni, tzn. lehky a ekonomicky pohon umoznujici napr. rekuperaci).
Asi by bylo treba to spocitat presneji, ale ekonomicky by podle mne melo vychazet koupit za 100M jednotku namisto 2x40M rekonstrukce Bdt + 20 let provozu nejake tezke a pravdepodobne i predpotopni masiny.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko