..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
01.02.2009 (17:02)  
A byl to konkrétně EC 74 Zdeněk Fibich,asi před 2 týdny !
01.02.2009 (17:00)  
Randy-já mám zrak dobrý,a poznám Bmee od Bmz a když ne typem tak barvou.A jak známe ČD TAK PLATNÉ ŘAZENÍ NEDODRŽUJÍ!!!! Takže ze mě nedělejte blbce.
01.02.2009 (16:39)  
v platném řazení :-)))
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (16:27)  
Jo? V platném řezení pravděpodobně jen na R 360/361 Plzeň hl.n. (ČB) - Wien FJBhf. Na EC Praha - Wien SüdBhf. jsou řazeny pouze Xmz, popřípadě B(p)ee...
01.02.2009 (15:29)  
Randy-vozy Bmee už se do Vídně poslední dobou koukly častěji.
registrovaný uživatel JiP 
01.02.2009 (15:16)  
Nechci polemizovat o nutnosti nakupu (modernizace) dalsi vozu u CD a o katastrofalnim stavu nekterych vlaku kategorie IC, EC, nicmene peni chvaly na ZSSK mi neprijde take prilis korektni. Staci se podivat v dolnim rohu hlavni stranky na pocet vlaku jedoucich na Slovensku a pocet vlaku jedoucich v CR. Kdyby CD provozovaly to co nyni provozuji ZSSK, tak pri soucasnem stavu a poctu vozu by klidne jezdily Ampz i na rychlicich z Prahy do Liberce.... Zdanlivou vyhodou a naskokem ZSSK v kvalite poskytovanych sluzeb je, ze v soucasnosti se na Slovensku vyjma trati Blava Kosice stejne neda vlakem nikam prakticky dostat, protoze nic nejezdi a na to tem ZSSK par rekonstrukci uplne staci na pokryti temer cele provozni potreby. Ne ze bych byl spokojet s B na EC, ale musim konstaovat ze radsi uklizene B kdyz pojede kazdou hodinu, nez Bmz jednou denne........
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (14:22)  
Jenže tohle tam nikoho na nábřeží samozřejmě nenapadne - vozy Bmee jsou totiž považovány za to luxusnější, co ČD vlastní :o) Bych chtěl vidět, kdyby to poslali na EC do Vídně nebo Berlína:-D
registrovaný uživatel SYN 
01.02.2009 (14:11)  
Hm, to asi ne. Mozna potom?
registrovaný uživatel Randy 
01.02.2009 (13:58)  
Chtěli byste upřednostnit rekonstrukci vozů Bp před těmi 41 vozy Bmee, které se prohánějí na vlacích vyšší kvality? :-)
registrovaný uživatel SYN 
01.02.2009 (13:54)  
Randy: ale vzdyt ja jsem snad nerekl ze se ty podvozky maji menit? Co kdyz v nich vubec neni problem nebo by stacila drobna uprava?
Jinak se zda ze CD maji nedostatek vsech trochu obstojnych vozu takze tvrzeni ze nemaji nedodtatek vozu pro vyssi rychlosti me trosku zaskocilo...
Tez si myslim ze nakupy jednotek (471, ale i Desiro, 814 etc.) by mohly nejake rychlikove vozy klasicke konstrukce uvolnit, takze by se za jistych okolnosti klidne mohlo stat ze by se dostaly nekam kde vyssi Vmax uziji (respektive nizsi by mohla vyslovene vadit).
Takze jsme zase u toho co by to obnaselo (a kolik by to stalo).
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko