..: Brejlománie pokračuje, tentokráte v TT :..

KŽM Přerov, brejlovec ČD 754.028 na mostě, foto: Josef Petrák Modelářství — Ještě neutichla mánie kolem modelů brejlovců v modelové velikosti H0 a opět vzniká nová, tentokráte ve velikosti TT. Přibližně před rokem přišly na trh hned dvě firmy s několika verzemi brejlovců – Roco s verzemi ČD, ŽSR a ČSD a Rivarossi s modely rekonstruovaných brejlovců pro Itálii. Na jaře a na podzim příštího roku by se příznivci velikosti středu, jak se modelové velikosti TT také říká, měli dočkat nových modelů těchto strojů. Podobně jako ve velikosti H0, budou i v TT lokomotivy vyráběny v několika verzích a barevných provedeních. Že se máme na co těšit, napovídá i fakt, že modely budou vyrábět opět dva výrobci, firmy Roco a Kuehn.

Brejlovci TT od Roco, foto: Roco Prototyp modelu brejlovce v TT fy. Roco, foto: Modely.biz Na jaro příštího roku jsou avizovány modely firmy Roco, a to hned ve třech provedeních. Jedná se o T 478.3 ČSD v celočerveném nátěru, 754 ČD v modrokrémovém nátěru a šípovitým žlutým pruhem a 754 ČD v barvách Najbrt. Všechny verze budou k dostání v analogové verzi, nebo v provedení DCC se zvukem. Firma Roco má již nyní vyroben prototyp modelu, který byl mimo jiné představen na letošním modelářském veletrhu v Lipsku. Jedná se o model řady 754 prozatím ve stříbrném nástřiku. Již na tomto prototypu jsou patrny jemné detaily a kvalitní provedení. Model bude mít podobně jako verze H0 výměnné pluhy a bude osazen vlastním modelovým spřáhlem firmy Roco.

Na podzim téhož roku by na trh měly přijít modely brejlovců od firmy Kuehn. Chystány jsou dva exempláře řady 750 (červený se žlutým pruhem, resp. klasický zeleno–šedý nátěr). Ve spolupráci s firmou Kuehn připravuje další čtyři verze česká firma DS Model. Jedná se o stroje T 478.3089 ČSD, T 478.3187 ČSD, T 478.3143 ČSD a 750 346-9 ČD. Modely jsou zatím v přípravě, nicméně se dá očekávat vysoká kvalita zpracování, jak je u firmy Kuehn zvykem. Modely budou v analogovém provedení, s přípravou na osazení digitálního ovládání včetně možnosti aplikace zvukového modulu.

Modely, přestože ještě nejsou na trhu, lze již nyní předobjednat, či zamluvit – výrobky firem Roco a Kuehn u běžných prodejců modelové železnice, série firmy Kuehn určená pro DS Model pouze tam.

DS Model

Model hektora 720 053-8 ČD, foto: David Strupp, DS ModelDS Model Davida Struppa není pro české téčkaře žádnou neznámou. V současnosti nabízí ve spolupráci s firmou Tillig jinou českou lokomotivu a to hektora v provedeních 720 053-8 ČD a T 435.0108 ČSD, oba s pensylvánskými podvozky. První verze vychází z lokomotivy řady 720 053-8 ČD, která ačkoli se měla stát muzejním strojem, byla zrušena. Model je v červeném nátěru se širokým žlutým pruhem a je i tématem workshopu na 11. TT víkendu, který proběhne 13. a 14. listopadu tohoto roku ve Všestarech. Druhá verze vychází z lokomotivy Posázavského Pacifiku, T 435.0108 ČSD, tedy v celočerveném nátěru. Model lokomotivy řady 720 ČD je již na trhu, verze T 435.0 ČSD by se měla objevit po Novém roce. Jak redakci ochotně sdělil David Strupp, obě verze modelů lze stále ještě objednat, případně zamluvit.

Při této příležitosti jsem Davidovi položil několik otázek.

Davide, co vás přivedlo k myšlence spolupracovat s předními výrobci železničních modelů a takříkajíc je donutit k výrobě českých vozidel? Jak složitá byla jednání s nimi?

Co mne k tomu přivedlo? Toho je moc. Asi nejvíce mi vadilo, že máme spoustu vozů, ČSD i ČD, ale není to na česko–slovenských modelových kolejích čím vozit. Chyběl mi kvalitní model univerzální lokomotivy. S Tilligem to bylo poměrně jednoduché. Udělal jsem poptávku, reagoval na nabídku a objednal. Ale tady šlo o jednoduchou záležitost, protože jsem objednával hotový model.

U pana Kühna to byl běh na dlouhou trať. Jezdil jsem za ním téměř tři roky, doslova jsem ho umejloval obrázky brejlovců a bardotek, dodal jsem mu veškeré potřebné podklady a udělal zásadní objednávku na 1000 ks modelů brejlovce. Nakonec se nechal přesvědčit. I když si myslím, že on sám musel být tomuto projektu nakloněný, jinak by do toho nešel. Navíc, měl jsem velkou oporu v kamarádovi Pavlovi B., který, kromě toho, že je „brejlofil“, bezvadně hovoří anglicky a bez jeho překladů a nápadů by to prostě nešlo.

Výsledkem spolupráce, konkrétně s firmou Tillig, je v současnosti model hektora. Co vše obnášela příprava?

720 053-8 v Lužné u Rakovníka 6.7.2004, foto: Pajavlaky T435.0108, foto: Jakub Gregor Na modelu jako takovém jsem se nepodílel nijak. Ten vytvořil Tillig sám. Já jsem už pouze objednával další verze. Modely jsou v podstatě dva. První je model 720 053-8 ČD. K tomu jsem tak trochu přišel jako slepý k houslím. Tento model byl původně plánovaný pouze pro workshop na letošní TT-víkend ve Všestarech u Hradce Králové. Po delším jednání s pořadatelem akce jsem nakonec objednal dalších 150 ks v provedení ČD a 250 ks modelu hektora ve verzi ČSD s podmínkou, že podvozky budou pensylvánské, neboli tzv. labutí krky, jak jim říkají v Německu. Tím vlastně vznikl projekt hektora T 435.0108, kterého jsem zvolil ze třech důvodů: lze jej použít od konce třetí epochy do současnosti, je stále vidět na kolejích a červená se mi prostě líbí, což je vidět i na brejlovcích. V tuto chvíli je hektor 720 053-8 více jak z poloviny prodaný a u verze T 435.0108 zbývá posledních pár modelů nezadaných. Vlastní příprava podkladů byla velmi rychlá. K prvnímu modelu jsem doplňoval pouze několik popisů. Pro druhého hektora jsem zajel vyfotit předlohu do Čerčan a zpracoval podklady.

Dá se předpokládat, že budou následovat další serie hektora?

Barevných předloh je spousta a s pensylvánskými podvozky se otevírají další možnosti.

Chystáte do budoucna nějaké další novinky?

Určitě ano. Česko–slovenských modelů není nikdy dost.

Děkuji Davidovi za odpovědi a jen doplním, že jeho vášeň k železničnímu modelářství vznikla již v jeho dětství. V té době začal s velikostí TT (1:120), jako většina z nás s východoněmeckými modely Zeuke / BTTB. Železničním modelům a tétéčku zůstal s drobnou přestávkou věrný dodnes. Přibližně osm let je aktivním členem sekce TT v Klubu Zababov a ve svém domě staví kolejiště o ploše přibližně 50 m2, jak jinak než v modelové velikosti TT.

Další novinky

Bastard řady 180 DR, foto: David Strupp, DS ModelBrejlovec není jediným českým vozidlem od firmy Kuehn. V lednu 2011 by měl přijít na trh model bastarda – elektrické dvousystémové lokomotivy řady 372 ČSD/ČD a řady 180 DR/DB. Model v provedení DR měl svou premiéru na letošním veletrhu v Lipsku. Tato lokomotiva vyrobená v osmdesátých letech v plzeňské Škodovce pro tehdejší východoněmecké dráhy a ČSD zajišťovala vozbu vlaků mezi Prahou a Berlínem. Další zajímavostí pro českého modeláře, očekávanou počátkem příštího roku, je model rychlíkového vozu Y a patrové vozy Bmo ČD, které by měly být k mání kolem Vánoc.

Rakouská firma Roco také ve velikosti TT nezahálí. Vedle velmi úspěšného sergeje, kterého nabízí v nejrůznějších provedeních, firma vyrábí další lokomotivy a vozy. Ve verzi ČSD to je například dvojice plošinových vozů s nákladem tanků T-55. Pro modeláře je, zejména svou kvalitou, zajímavý model točny. Firma nově nabízí také vlastní typ spřáhel, použitelných do vozidel TT se šachtou podle normy NEM 358.

Sergej ČSD, foto: Roco Spřáhlo TT, foto: Roco Vozy ČSD s tanky T55, foto: Roco Točna TT, foto: Roco

Zdroj: Roco, Kuehn, DS Model, Magazín modely.biz, Trainmania


JRtrain Poslat mail autorovi | 16.10.2010 (17:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Modelová železnice

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


registrovaný uživatel TTtrain  mail  
18.10.2010 (9:41)  
Tohle je přesně to, kde reklama není na škodu.
18.10.2010 (7:00)  
Děkuji za příjemné počtení pro Téčkaře, :-). Člověk ma inspiraci pro lokomotivní park v blízké době.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko