..: Medlešická spojka se odkládá na neurčito :..

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.

Medlešická spojka

Mapa medlešické spojky, foto: GPlus, s.r.o. Takzvaná Medlešická spojka by v případě realizace umožnila bezúvraťovou jízdu do/z stanice Pardubice hlavní nádraží a tím snížila cestovní časy vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi. Ovšem k faktickému narovnání trati, jak bylo výše psáno, by nejen nedošlo, ale dokonce by se délka tratě zvýšila o několik kilometrů, nicméně i tak by se zkrátily jízdní doby vlaků. V místě napojení na stávající vlečku u Pardubiček plán počítá s výstavbou železniční stanice, která by mohla sloužila nejen pro potřeby vlečky, ale také pro osobní dopravu této do budoucna se rozrůstající části Pardubic. Proti realizaci tohoto návrhu se staví především vysoké náklady stavby a například i nově zbudovaná rychlostní komunikace spojující Pardubice s Chrudimí, kterou by bylo nutno překonat mimoúrovňově na okraji Dražkovic. Nejvýhodnější možností se nabízí zbudování železničního viaduktu, jež by patrně pohltil nejvíce investic.

Elektrifikace stávající trati?

trať do Pardubic / Chrudimi, foto: Matouš Danielka Druhým možným řešením je elektrifikace původní trati, pokud by došlo k vyřešení sporů. Zajímavostí je také měkké podloží v okolí Starých Jesenčan, kde je maximální rychlost snížena z 90 na 70 km/h. Po dokončení elektrifikace by vlaky mezi Chrudimí a Jaroměří jezdily elektricky bez zajíždění do stanice Pardubice hl. n. Tím by došlo, mimo jiné, i k prodloužení vozebních ramen vlaků a zvýšení významu železniční stanice Rosice nad Labem, ke které ovšem v současnosti nezajíždí ani jedna z linek MHD, což ji z hlediska obslužnosti Pardubic znevýhodňuje. Otázkou je výhodnost řešení jízdy návazných vlaků z Rosic nad Labem do Pardubic a zajíždění vlaků v dieselové trakci z Chrudimi do Pardubic k provoznímu ošetření. Provoznímu ošetření by se také neměly vyhnout osobní vlaky směřující z Jaroměře do Chrudimi, kde můžeme očekávat nasazení lokomotiv řady 163 společně s vozy Bdmtee. Tyto skutečnosti dále zvyšují počet jízd úvratí.

Zdroj: Lidovky, Územní plán města Pardubice


Dominik Jaroš , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 2.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
02.08.2010 (7:45)  
Nevybudovat Medlešickou spojku je krok zpět, most přes Labe spolkne pěkné peníze taky. Mělo by se hledět do budoucna, tohleto je řešení jen na chvilku a za 20 let se bude zase řešit co s úvratí dále.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko