..: Medlešická spojka se odkládá na neurčito :..

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.

Medlešická spojka

Mapa medlešické spojky, foto: GPlus, s.r.o. Takzvaná Medlešická spojka by v případě realizace umožnila bezúvraťovou jízdu do/z stanice Pardubice hlavní nádraží a tím snížila cestovní časy vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi. Ovšem k faktickému narovnání trati, jak bylo výše psáno, by nejen nedošlo, ale dokonce by se délka tratě zvýšila o několik kilometrů, nicméně i tak by se zkrátily jízdní doby vlaků. V místě napojení na stávající vlečku u Pardubiček plán počítá s výstavbou železniční stanice, která by mohla sloužila nejen pro potřeby vlečky, ale také pro osobní dopravu této do budoucna se rozrůstající části Pardubic. Proti realizaci tohoto návrhu se staví především vysoké náklady stavby a například i nově zbudovaná rychlostní komunikace spojující Pardubice s Chrudimí, kterou by bylo nutno překonat mimoúrovňově na okraji Dražkovic. Nejvýhodnější možností se nabízí zbudování železničního viaduktu, jež by patrně pohltil nejvíce investic.

Elektrifikace stávající trati?

trať do Pardubic / Chrudimi, foto: Matouš Danielka Druhým možným řešením je elektrifikace původní trati, pokud by došlo k vyřešení sporů. Zajímavostí je také měkké podloží v okolí Starých Jesenčan, kde je maximální rychlost snížena z 90 na 70 km/h. Po dokončení elektrifikace by vlaky mezi Chrudimí a Jaroměří jezdily elektricky bez zajíždění do stanice Pardubice hl. n. Tím by došlo, mimo jiné, i k prodloužení vozebních ramen vlaků a zvýšení významu železniční stanice Rosice nad Labem, ke které ovšem v současnosti nezajíždí ani jedna z linek MHD, což ji z hlediska obslužnosti Pardubic znevýhodňuje. Otázkou je výhodnost řešení jízdy návazných vlaků z Rosic nad Labem do Pardubic a zajíždění vlaků v dieselové trakci z Chrudimi do Pardubic k provoznímu ošetření. Provoznímu ošetření by se také neměly vyhnout osobní vlaky směřující z Jaroměře do Chrudimi, kde můžeme očekávat nasazení lokomotiv řady 163 společně s vozy Bdmtee. Tyto skutečnosti dále zvyšují počet jízd úvratí.

Zdroj: Lidovky, Územní plán města Pardubice


Dominik Jaroš , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 2.8.2010 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registered user Petr-K 
02.08.2010 (14:31)  
Pokud vim, tak byla planovana dvojkolejka Pce-Rosice vyjezdem podel prazskych koleji a novy most v Rosicich.
Na obrazku v clanku je to i videt.
Stary most nevyhovuje z povodnoveho hlediska.
Correspondent or Member of ŽelPage Railfort  mail  
02.08.2010 (14:25)  
Kdoasi: Kvůli výstavbě silnice. Obvyklý scénář. Jenže ta stejně nebyla v tehdejší podobě vhodná pro osobní dopravu, neb se z ní nedalo jet k perónům.
Registered user kdoasi 
02.08.2010 (14:20)  
Proč byla původní spojka Pardubice - Chrudim zrušena?
02.08.2010 (12:57)  
Miroslav Zikmund: Nejsem si jistý, zda případné zahloubení tratě něco vyřeší. Zakopaný pes možná bude v tom, že by elektrické vedení mohlo rušit systém přístrojového přiblížení dráhy 27.
Registered user xAnri05  mail  
02.08.2010 (12:35)  
Railfort:
- v prvni fazi by dostacovalo reseni s prestupem na hl.n. nebu prujezdem mensiho mnozstvi vlaku, ktere se urcite vejdou. A propos kolik primych vlaku HK-CR je vubec realnych - 1x hod? Medlesicka spojka s vyuzitim vlecky je na to bez vetscih problemu jiste pouzitelna. Dalsi faze by mohla nasledovat treba za 20 let.
- Nadrazi v nemosicich neni nutne, pouze by mohlo slouzit jako vyhybna. To ovsem nepopira stavbu jednokolejne zastavky na vhodnem miste (cena +0,5 mil.Kc).
02.08.2010 (12:34)  
Ono by to šlo i jinak. Původně byly v Rosicích přes Labe dva mosty. Za "SOUDRUHA" nastala nutnost jejich obnovy, tak se objevil novátor, který navrhl, aby se opravil jen jeden most a druhý se nahradil výhybkou. Novátor byl pochválen, návrh realizován.
Uzel Pardubice je třeba řešit komplexně. Včetně zdvoukolejnění úseku z HLN do Rosic (v praxi tedy trojmost přes Labe).

Problém letiště se dá vyřešit tím, že za zastávkou "Závodiště" se trať zahloubí do zářezu (podobně jako v prostoru Mladá Boleslav město) nebo zvolí tunelová varianta. Obé řešící konflikt s koridorem ranveje.

Přímé spojení Pardubic a Chrudimi bez medlešické spojky lze realizovat návratem k minulosti. Přes prostor DOM Pardubice vede kolej, která může být prodloužena k zastávce závodiště, resp, s ohledem na místní poměry by mohla být přímo zahloubena do zářezu nebo do tunelu.
Nutná by byl byla přestavba zhlaví spojená s výstavbou dalšího nástupiště. Výhodou je absence nutného výkupu pozemků ... pro medlešickou spojku, případně výkup budov - vše na lokte dlouhé než delší ...
Registered user Honnzok  mail  
02.08.2010 (11:54)  
Když tam byla reč o elektrifikaci Rosice - Chudim a následně řečen problém s navážením soupravy tak elektriky jsou jasné budou lítat tam a zpátky s tím rozdílem že ráno se pojede Pardubky hl.n - Hk hl.n. - Chrudim a večer podobně jenže obráceně (Chrudim - HK hl.n. - Pardubky hl.n.). Připoj do Chrudimi může být aby se neporušovala taktnost navázan pardubickým strojem v Rosicích.
"Navážení motorových souprav na údržbu do Pardubic" - to bych zrovna neřešil je jedna jistá možnost jak tomuhle problému udělat konec. Svěřit stroje trati 238 do PJ Havlíčkuv Brod
Correspondent or Member of ŽelPage Railfort  mail  
02.08.2010 (11:28)  
Takže pár upřesnění:
1) Bez mimoúrovňového křížení bude dost složité provozovat hustější přímou dopravu HK-CR. I kdyby bylo nutné přestupovat v Pcích, není v liché skupině dostatek nástupištních hran a musel by se přistavět pátý perón. V případě úrovňového přejíždění 010 bude nutné složitě konstruovat jř a při jakémkoliv zpoždění bude docházet zejména ve špičkách k přenášení zpoždění.
2) Nádraží v Nemošicích je relikt socialismu, kdy do průmyslové zóny chodilo velké množství vozů a její význam pro osobní dopravu neměl být nikdy velký. Na druhou stranu je celá jeho jedna skupina (lichá/sudá?) již vybudována a tvrdit, že si případní cestující z průmyslové zóny mohou doběhnout o "300" metrů dál do Pardubiček je nesmysl.
3) Při zečtyřprouďování silnice na nadjezdu u Parama se již se záborem trati 238 nepočítá. Investor by tím pádem musel podílet na financování Medlešické spojky a do toho se mu nechce. V současné době probíhá odstraňování ekologických zátěží již před vlastním započetím stavby.
02.08.2010 (10:46)  
A ohledne mimourovnoveho krizovani trati s Vmax cca 70-90km/h se silnici? Proc, proboha?!

Jestli se nemýlím, již od dob první republiky je na nově budovaných silnicích a železnicích zakázáno budovat vzájemná úrovňová křížení (viz poválečná novostavba tratě 250). Nově budovat přejezdy je opravdu mimo, i kdyby to legislativně šlo....
Registered user ceskolipak  mail  
02.08.2010 (10:27)  
Ad 362-153
Máte pravdu, i tak to nemění nic na tom, že by plynulosti provozu vybudouvání přeložky přispělo nebývalou měrou. Také se myslím, že využitím stávající vlečky by nebyla rozhodně tak velkolepá stavba, jak je to prezentováno...
Kolik km by vlastně představovalo novostavbu?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko