Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.
Medlešická spojka
Takzvaná Medlešická spojka by v případě realizace umožnila bezúvraťovou jízdu do/z stanice Pardubice hlavní nádraží a tím snížila cestovní časy vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi. Ovšem k faktickému narovnání trati, jak bylo výše psáno, by nejen nedošlo, ale dokonce by se délka tratě zvýšila o několik kilometrů, nicméně i tak by se zkrátily jízdní doby vlaků. V místě napojení na stávající vlečku u Pardubiček plán počítá s výstavbou železniční stanice, která by mohla sloužila nejen pro potřeby vlečky, ale také pro osobní dopravu této do budoucna se rozrůstající části Pardubic. Proti realizaci tohoto návrhu se staví především vysoké náklady stavby a například i nově zbudovaná rychlostní komunikace spojující Pardubice s Chrudimí, kterou by bylo nutno překonat mimoúrovňově na okraji Dražkovic. Nejvýhodnější možností se nabízí zbudování železničního viaduktu, jež by patrně pohltil nejvíce investic.
Elektrifikace stávající trati?
Druhým možným řešením je elektrifikace původní trati, pokud by došlo k vyřešení sporů. Zajímavostí je také měkké podloží v okolí Starých Jesenčan, kde je maximální rychlost snížena z 90 na 70 km/h. Po dokončení elektrifikace by vlaky mezi Chrudimí a Jaroměří jezdily elektricky bez zajíždění do stanice Pardubice hl. n. Tím by došlo, mimo jiné, i k prodloužení vozebních ramen vlaků a zvýšení významu železniční stanice Rosice nad Labem, ke které ovšem v současnosti nezajíždí ani jedna z linek MHD, což ji z hlediska obslužnosti Pardubic znevýhodňuje. Otázkou je výhodnost řešení jízdy návazných vlaků z Rosic nad Labem do Pardubic a zajíždění vlaků v dieselové trakci z Chrudimi do Pardubic k provoznímu ošetření. Provoznímu ošetření by se také neměly vyhnout osobní vlaky směřující z Jaroměře do Chrudimi, kde můžeme očekávat nasazení lokomotiv řady 163 společně s vozy Bdmtee. Tyto skutečnosti dále zvyšují počet jízd úvratí.
Zdroj: Lidovky, Územní plán města Pardubice
ÚPRAVA 9,40: Vidím, že kolega níže již mezitím popsal podobné pocity :).
Myslím, že lepší relaci mezi krajským městem a sousedním okresním městem pro příměstskou dopravu ani dráha nemůže mít a přesto se objeví nápad "Po dokončení elektrifikace by vlaky mezi Chrudimí a Jaroměří jezdily elektricky bez zajíždění do stanice Pardubice hl. n."...
Jestli to takhle půjde dál, tak je s železnicí veta...
Železnici je třeba zadupat a nechat tomu jen jeden peron, viz M. Boleslav Město.
Good luck
A k letišti: Je na první pohled vidět, že i ta už dříve kvůli prodloužení dráhy přesunutá trať PU - CR vede po samém okraji předpolí dráhy 27. Takže tu problém je. Ale i p. Zikmund rozumně píše, že se dá trať částečně zahloubit, ba i zcela zapustit do (nakrytého) tunelu. A i kdyby byla jen částečně zapuštěná a elektrifikovaná, tak by možná bylo řešitelné prostě úsek v délce 200 až 400 m mít opatřený trolejí, ale nenapájenou (aby případné elmag. pole nerušilo radiomajáky, sestupovou osu, elektron. zařízení přistávajícího letounu atp. A příslušný úsek by se oživil (samozřejmě po domluvě s ŘLP) pouze pokud by v něm vlak musel z nějakého důvodu zastavit. Možná by to bylo řešitelné, když uvažuju o tom, že takhle nějak jezdí všechny vlaky v několik set metrů dlouhém úseku mezi zastávkami Čebín a Hradčany na tr. 250. A to i v dost výrazném stoupání. Trať tam podjíždí několik přenosových vedení ústících do rozvodny Čebín, na tkerých vznikaly výpadky kvůli přepětím indukovaným v důsledku elmag. pole kolem troleje při průjezdu těžkých vlaků při plném odběru proudu. Trolej je sice i dnes pod napětím (myslím(?)), ale vlaky tam jezdí samospádem a se staženým sběračem. Nešlo by něco podobného kol toho pardubického letiště?
Ale jsou to z mé strany fakt jen takové nezasvěcené výkřiky, tak nevím...
0) Jízda úvratí přes Rosice je i pro laika taková zhovadilost a kapacitní hrdlo, že se divím některým příspěvkům....
1) Diskutujme o novém zapojení od jihu: Vlastní stanice Pardubice je dle schématu a zřejmě i v reálu 50 let hotová a tři průběžné koleje s peronními hranami jsou zcela dostatečné pro model, kdy by HK-CR pendloval v půlhodinovém taktu jakýsi S-bahn. Potřebuji dvě hrany a dvě koleje v čase X:10-20 a X:40-50. Na třetí by se mohl točit nějaký R, či Sp, případně projíždět. Rezerva je ještě na 1A a 1B. Stanice je kapacitně v pohodě.
2) Předpokládám, že PU-HK je dvojkolejka, kde se S-bahn a R nebudou předjíždět, protože to je velmi krátká vzdálenost. Nemusím nic řešit - jen postavit druhou kolej.
3) Nová trať-původně Medlešická spojka bude jednokolejná s tím, že někde budu křižovat letmo S-bahn - závisí na počtu zastávek na území Pardubic. Opět jednoduchá úloha. Složitější bude stanovení polohy nějakého Sp, či R do HB a podle toho udělat dvojkolejný úsek.
Dopravní model pro Pardubice v případě Medlešické spojky je naprostá pohoda s tím, že dálková doprava je v uzlu 00/30 a regionální (či S-bahn) v 15/45 a je to investičně a provozně nejlevnější řešení. Nákladní doprava na tomto směru není prioritní a kolejové uspořádání umožňuje její "občasný" provoz.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.