..: Zůstane provoz mezi karlovarskými nádražími? :..

Karlovy Vary dolní nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrain Karlovy Vary — Po zrušení depa na karlovarském dolním nádraží již nehodlají České dráhy vést jízdy svých vlaků do této stanice z (horního) nádraží Karlovy Vary a zpět. Jízdy jsou vedeny jako technologické, přesto je dovolena přeprava cestujících. Město a přilehlé obce nyní usilují o obnovení těchto spojů. Doprava mezi těmito nádražími není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti, a tak by si Karlovarský kraj musel za tyto vlaky připlatit. Dráhy se tomuto nebrání a nyní probíhají jednání o zavedení spojení pro nový jízdní řád 2010/2011. V případě úspěšného jednání by ani k přerušení spojení nedošlo, jelikož dnes na dolní nádraží vlaky stále zajíždí. Lokomotivní depo bylo „slavnostně“ zrušeno dne 12. června 2010. Jeho areál nejdříve opustila správkárna v roce 2007, následně nově vzniklá dceřiná společnost ČD Cargo a nedávno opustily depo i České dráhy.

Karlovy Vary dolní nádraží

Karlovy Vary dolní nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrain Tato železniční stanice leží na trati 149. Nachází se blížeji centru města, než stanice Karlovy Vary, jejíž hlavní budova je velmi zanedbaná, což je hlavním důvodem pro další zajíždění vlaků na dolní nádraží. Dále také to, že stanice plní funkci přestupního uzlu na autobusovou městskou i příměstskou dopravu. Dnešní budova dopravního terminálu dolního nádraží je v majetku města. Vznikala od konce 80. let minulého století. Její dokončení proběhlo až v roce 2001 s pomocí finančních prostředků z Evropské unie. Zrušení lokomotivního depa ve stanici je důsledkem nejen snížení dopravní poptávky, ale také přebráním několika výkonů v tomto kraji soukromými dopravci. Například na samotné trati 149 Karlovy Vary – Mariánské Lázně operuje dopravce VIAMONT, trať 145 má v režii na českém území VIAMONT a německém pak dopravce Vogtlandbahn.

Karlovarské "horní" nádraží

Karlovy Vary Budova dnešního nádraží byla vystavěna po druhé světové válce po bombardování v roce 1945 jako provizorium plánované k používání na pět let, dnes už slouží více než šedesát let. Oproti dolnímu nádraží nabízí nádraží Karlovy Vary návaznost na vlaky dálkové dopravy. Leží na dvoukolejné elektrifikované trati 140 z Chomutova do Chebu, z níž se nedaleko od Karlových Varů odpojuje několik lokálních tratí (141, 142, 144, 145). Hlavní budovu dnešního nádraží můžeme bez nadsázky považovat za ostudu města. Italská firma Grandi Stazioni vyhrála soutěž na revitalizaci už v roce 2002 a chtěla budovu zrekonstruovat, po zjištění, v jakém stavu se budova nachází (narušená statika budovy), raději od smlouvy s ČD odstoupí s tím, že pokud ČD samy nádraží zrekonstruují, tak firma Grandi Stazioni vyplatí drahám 47 milionů korun, aby mohla část nádraží využívat pro obchodní prostory. České dráhy se proto aktuálně snaží o změnu tohoto stavu samy. Jakékoliv opravy nemají smysl, stav budovy a podzemní sítě je přímo katastrofální, vše je třeba udělat nově. Hodlají dnešní budovu strhnout a na jejím místě postavit úplně novou. Problémem bude zatím rekonstrukce nástupišť — ta jsou ve správě SŽDC a jejich rekonstrukce zatím není zahrnuta v investičním plánu. Stavbu plánují ČD započít ještě letos, což působí v celku nerealizovatelně, když začne teprve vznikat projektová dokumentace. Ze strany odborné veřejnosti se sešlo už několik architektonických návrhů. Přesto, že bychom karlovarským cestujícím nové nádraží přáli, počkejme si, zda se investorovi podaří zajistit finanční zdroje.

Zdroj: Karlovarský Deník, ČT24, Wikipedia, Příroda karlovarska.cz, Český Rozhlas, E15.cz, Sedmička.cz (1) (2), ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.8.2010 (10:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Stavby a projekty

More from ČR Karlovarský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
10.08.2010 (16:28)  
To jsou - s odpuštěním - zase názory... Účelem zajížení vlaků na dolní nádraží přeci není vozit lidi mezi oběma nádražími, nýbrž zavézt lidí z Nejdku, Merklína a podobně do města, případně k přestupu dále směr Mariánské Lázně, nebo na některý z autobusů zastavujících u dolního nádraží (tržnici nepočítám). 600 metrů rozhodně není ideální přestupní vzdálenost, zejména jedete-li se zavazadly (potom bohatě stačí i přechod tržnice - dolní nádraží). Navíc chci vidět někoho, kdo půjde "vzdušnou čarou". Pokud ten, kdo toto tvrdí, někdy přestupoval pěšky mezi oběma nádražími, pak již zřejmě svůj zážitek zapomněl. Já tedy ne. Toto rozpojení je podobné jako někdejší ukončení vlaků ve směru od Dětenic v Dobrovici městě s tím, že dále do Mladé Boleslavi jede vlak až ze vzdáleného nádraží na trati od Nymburka. Však také trať z Dětenic nepřežila, zcela logicky. Spojení z toho či onoho nádraží na druhé pro místní dojezd samozřejmě nějak zajišťuje MHD, ale toto je naprosto nepoužitelné při průjezdu. Chcete-li například z Nejdku do Bečova nad Teplou, budete popojíždět autobusem kdesi uprostřed cesty jen proto, že "tady chybí vlak"?
10.08.2010 (16:06)  
Důležité bude to, aby trať fyzicky nezanikla. Donedávna železniční osobní dopravu provozovaly jen ČSD a později ČD. O dalších subjektech nechtělo být ani slyšeno. Nyní se stále objevují noví dopravci, a co je hlavní, fungují. Já například vidím docela dobře, že Viamont by mohl usilovat i o trať do Potůčků a v případě úspěchu zavedou po dohodě s KÚ spoje z potůčské tratě až až do Mar.Lázní a tudíž úsek mezi KV-h. a KV-d. bude pro ni hlavně důležitý provozně a významný pro cestující. Hlavně, aby se trať neuváženě nebo dokonce schválně nezlikvidovala. Nezapomeňme, že SŽDC je státní podnik a státu jsou občané napůl ukradeni a z druhé půlky je mu jedno, jaké má potřeby. Máš potřebu-tak si ji vyřiď sám podle vlastních možností a hlavně nás neotravuj.
FRK
Registered user Sim 
10.08.2010 (15:55)  
Kocurek Jiří > tak moment, ja nikoho pesky pendlovat mezi nadrazimi a prestupnimi terminaly nenutim! Pouze jsem poukazal na to, ze - z hlediska objednavatele - je vicemene blbost trvat na vlaku mezi hornim a dolnim nadrazim, kdyz bus jede o tretinu kratsi trasou (cestujicim to bude v konecnem dusledku fuk, pokud to bude stat srovnatelne a jezdit ve vhodnem intervalu, jizdni doby na teto trase asi nema smysl resit).

Pokud by tedy nekdo trval na propojeni obou nadrazi, logicky bych cekal, ze prvni bude otazka autobusu a teprv pokud to nepujde, bude se hledat nahradni reseni v podobe vlaku.

A v tomto svetle se neobjednani dopravy a nezahrnuti do ZDO jevi jako logicke, i kdyz skutecne duvody muzou byt zcela jine.
10.08.2010 (15:04)  
Cestující: Pokud oběhy vycházejí až na Dolní, tak se stejně do ceny vlaku musí započítat stání soupravy na Horním, po tu dobu (např. obrat 30 namísto 15 minut) stejně nabíhá výplata pro fíru, průvodčího atd. To že tam jezdí 810 je smutná skutečnost, ale, doufám, nebude na věčnost. Železotoč hlodá :)
Pokud by zkrácení linky na Horní přineslo ušetření jedné soupravy, a tím možnost razantně snížit náklady na linku, pak nemám námitky.
10.08.2010 (14:51)  
Sim: Pokud se dobře dívám, tak je v KV kraji zaveden integrovaný dopravní systém, denní dojíždějící bude mít lítačku. Potom asi má smysl zajíždět vlakem k terminálu MHD, když to má někdo s přestupem vlak-bus a pak 4 zastávky, tak nutit takového člověka ujít 700 m (plus od vagonu před nádraží) aby si přestoupil na bus, mi přijde jako nesystémové. Dotyčný totiž 2x zmokne a pojede autem.

Z Dolního nádraží na autobusový terminál Tržní to není o moc blíž, ale od Dolního nádraží jedou přímo (nemotají se v zatáčkách/křižovatkách) 2 linky na terminál. Případně se do dá ujít pěšky, pod silnicí (ul. Horova) je podchod, takže odpadá zdržování na křižovatkách při přecházení atd... Vedle Dolního je také využívaná odstavná plocha pro busy, tak by asi nebylo problémem některé z těch 18 linek z terminálu protáhnout o 400 m (jednu zastávku) k vlaku, když tam stejně asi zajíždějí režijně.

Neznám místní poměry, jenom jsem si to vyčetl z mapy a jízdních řádů. No a vypadá to mnohem složitější, když se na to člověk dívá podruhé. Taky mě napadl most (klidně zastřešený) pro pěší v této trase http://jdem.cz/gzsh4 Od magistrátu k Hornímu nádraží už chodník vede, od konce vyznačené trasy by se musela postavit rampa směrem k magistrátu. Vím, památkáři nedopustí.
10.08.2010 (14:50)  
Lampik: "Pořád jen autobusy...je to strašné...Autobus má řadu předností, ale proč jen rušit vlaky a nahrazovat je autobusy? Přece tu atmosféru vlaku nemůže nahradit žádný dopr. prostředek."

Zkuste alespoň na chvíli neuvažovat jako šotouš. Vozit lidi z horního na dolní nádraží 3 km vlakem místo 1 km autobusem jen proto, aby si užili atmosféru (čeho vlastně? 810?), je trochu drahá legrace (časově i finančně). To si laskavě plaťte ze svého, ale ne z krajských dotací.
10.08.2010 (14:39)  
karosa: Co je pravdy na tom, že terminál MHD u Tržnice (kde staví i regionální a dálkové busy) se má rušit? A náhrada bude... kde?

Sim: To je jako říct že nebudeme objednávat vlaky mezi Ostrovem nad Ohří a Hájkem, protože autobus jede výrazně kratší trasu než vlak. Tady jde v prvé řadě o to, že vlaky z Nejdku (a Merklína) hodně ztratí na smyslu, když budou končit na horním.

V kontrastu s touto zprávou se zástupci města aktuálně nechali slyšet, že by se jim líbil nějaký "S-Bahn", pro který by vystavěli několik nových zastávek, mj. u Tržnice.
Registered user karosa  mail  
10.08.2010 (13:58)  
Ve Varech jde v první řadě o to, aby byla jak vlaková, tak i autobusová(i městská) doprava pokud možno zcela vytlačena z centra někam do okrajových částá KV. Důvodem, proč se tak má stát, je snaha magistrátu prodat tyto lukrativní pozemky v centru KV, na kterých dnes leží busový terminál, bývalé depo i dolní nádraží( a které jsou v majetku města KV), dávno předem vybraným zájemcům. Proto také není úsek z horního na dolní nádraží zahrnut do dopravní obslužnosti, která by se jen velmi těžko mohla zrušit ze dne na den a nemá o ni zájem ani magistrát. Cestující jsou v tomto případě pro město i kraj zcela zbytečný obtížný hmyz, který by mohl celý plánovaný prodej jen zkomplikovat, nedej bože i překazit. Hlavně, když někomu nahoře bude řádně namaštěna kapsa(bankovní konto).
Registered user Sim 
10.08.2010 (13:07)  
Lampik > ono je potreba na to koukat v sirsich souvislostech - treba prave v tomhle pripade. Pokud autobus pro prekonani vzdusne vzdalenosti 600 metru musi ujet cca 1,2 km (silnice nevede primo) hold se neda nic delat. Jenze vlak to jede po vyhlidkove trase 3-4 km dlouhe (podle Idosu - u Viamontu jsou uvedeny 4 km a chteji za to 8 korun, u CD chteji 11 kacek za 3 km) ... i kdyby stal provoz maleho motoraku stejne jako autobus (coz nestoji), byly by naklady na jizdu jednoho vlaku cca 3x takove...

Pokud by se jednalo o vyhlidkove turisticke jizdy, podle satelitnich snimku na to trat potencial ma - jede se pres most pres reku, tunel tam je, kopec se objizdi velkym obloukem s potencialnim vyhledem na mesto... otazkou je, zda trat neni v zarezu... a i tak predpokladam, ze bude zarostla akaty a jinym krovim...

Vy byste radeji nekomu zaplatil 3x vice za to, ze bude jezdit vlakem misto busem pro denni dojizdeni do prace?
Registered user Lampik 
10.08.2010 (12:45)  
Tomáš Kraus: No máš asi pravdu, lidi tam kvůli atmosféře necestují :( A to mě mrzí....svět je pořád v pohybu a má pořád míň a míň času, takže chápu, že dá přednost tomu, co je rychlejší - a ve většině případů je to autobus, proto železnice upadá...A ještě jednou teda: Nějak jsem tady nenašel důvod toho, proč ČD toto nádraží opustily?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko