..: Zůstane provoz mezi karlovarskými nádražími? :..

Karlovy Vary dolní nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrain Karlovy Vary — Po zrušení depa na karlovarském dolním nádraží již nehodlají České dráhy vést jízdy svých vlaků do této stanice z (horního) nádraží Karlovy Vary a zpět. Jízdy jsou vedeny jako technologické, přesto je dovolena přeprava cestujících. Město a přilehlé obce nyní usilují o obnovení těchto spojů. Doprava mezi těmito nádražími není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti, a tak by si Karlovarský kraj musel za tyto vlaky připlatit. Dráhy se tomuto nebrání a nyní probíhají jednání o zavedení spojení pro nový jízdní řád 2010/2011. V případě úspěšného jednání by ani k přerušení spojení nedošlo, jelikož dnes na dolní nádraží vlaky stále zajíždí. Lokomotivní depo bylo „slavnostně“ zrušeno dne 12. června 2010. Jeho areál nejdříve opustila správkárna v roce 2007, následně nově vzniklá dceřiná společnost ČD Cargo a nedávno opustily depo i České dráhy.

Karlovy Vary dolní nádraží

Karlovy Vary dolní nádraží, foto: Jiří Randa, JRtrain Tato železniční stanice leží na trati 149. Nachází se blížeji centru města, než stanice Karlovy Vary, jejíž hlavní budova je velmi zanedbaná, což je hlavním důvodem pro další zajíždění vlaků na dolní nádraží. Dále také to, že stanice plní funkci přestupního uzlu na autobusovou městskou i příměstskou dopravu. Dnešní budova dopravního terminálu dolního nádraží je v majetku města. Vznikala od konce 80. let minulého století. Její dokončení proběhlo až v roce 2001 s pomocí finančních prostředků z Evropské unie. Zrušení lokomotivního depa ve stanici je důsledkem nejen snížení dopravní poptávky, ale také přebráním několika výkonů v tomto kraji soukromými dopravci. Například na samotné trati 149 Karlovy Vary – Mariánské Lázně operuje dopravce VIAMONT, trať 145 má v režii na českém území VIAMONT a německém pak dopravce Vogtlandbahn.

Karlovarské "horní" nádraží

Karlovy Vary Budova dnešního nádraží byla vystavěna po druhé světové válce po bombardování v roce 1945 jako provizorium plánované k používání na pět let, dnes už slouží více než šedesát let. Oproti dolnímu nádraží nabízí nádraží Karlovy Vary návaznost na vlaky dálkové dopravy. Leží na dvoukolejné elektrifikované trati 140 z Chomutova do Chebu, z níž se nedaleko od Karlových Varů odpojuje několik lokálních tratí (141, 142, 144, 145). Hlavní budovu dnešního nádraží můžeme bez nadsázky považovat za ostudu města. Italská firma Grandi Stazioni vyhrála soutěž na revitalizaci už v roce 2002 a chtěla budovu zrekonstruovat, po zjištění, v jakém stavu se budova nachází (narušená statika budovy), raději od smlouvy s ČD odstoupí s tím, že pokud ČD samy nádraží zrekonstruují, tak firma Grandi Stazioni vyplatí drahám 47 milionů korun, aby mohla část nádraží využívat pro obchodní prostory. České dráhy se proto aktuálně snaží o změnu tohoto stavu samy. Jakékoliv opravy nemají smysl, stav budovy a podzemní sítě je přímo katastrofální, vše je třeba udělat nově. Hodlají dnešní budovu strhnout a na jejím místě postavit úplně novou. Problémem bude zatím rekonstrukce nástupišť — ta jsou ve správě SŽDC a jejich rekonstrukce zatím není zahrnuta v investičním plánu. Stavbu plánují ČD započít ještě letos, což působí v celku nerealizovatelně, když začne teprve vznikat projektová dokumentace. Ze strany odborné veřejnosti se sešlo už několik architektonických návrhů. Přesto, že bychom karlovarským cestujícím nové nádraží přáli, počkejme si, zda se investorovi podaří zajistit finanční zdroje.

Zdroj: Karlovarský Deník, ČT24, Wikipedia, Příroda karlovarska.cz, Český Rozhlas, E15.cz, Sedmička.cz (1) (2), ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.8.2010 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MOs 
24.08.2010 (22:49)  
Hezky vecer do Karlovych Varu horniho a dolniho nadrazi,
Tak sem si dukladne precetl tento dlouhy clanek :jestli zde zustane spojeji mezi hornim a dolnim nadrazi v Karlovych Varech:
No a v Nedeli 22.8.2010 sem se jel do Karlovych Varu podivat vlakem,prijel sem do stanice Karlovy Vary horni nadrazi Rychlikem a pesky sem sel smer Karlovy Vary dolni nadrazi,cesta mi trvala z horniho nadrazi na dolni nadrazi 10minut pesky,a bylo hezke pocasi.Horni nadrazi neni tak pekne jako dolni nadrazi,to je vsechno.
23.08.2010 (18:04)  
Pánové,diskutovat o tom je pěkné,ale nelze si upřít to co se již několikrát stalo v minulosti a to je to,že si vedení města stejně prosadí a udělá své bez ohledu na občany města/kraje..
15.08.2010 (12:11)  
Ad Kocourek Jiří: autobusy končící na tržnici bohužel nezajíždějí parkovat na volné prostranství u dolního nádraží,ale parkují v areálu zast.Tržnice,která je jak jsem psal takřka ve vnitrobloku domů. Řešení,které trocha uvažujícímu člověku zamotá šištičku... Až budete mět cestu do Varů nebo přes ozvěte se mi a rád s Vámi ona dotčená místa projdu. Sám uvidíte chaos jaký tam panuje v pracovní den,zejm.ve špičce když se tam sjede polovina MHD,regionální autobusy a ještě dálkové...i samotní řidiči těchto autobusů jsou z toho občas lidově řečeno "pipi"
15.08.2010 (12:01)  
Dobrý den,patřím mezi "zdravé" cestující (teda alespoň nohy mi slouží,se srdcem a dýcháním problémy nemám),ale mohu říci,že docházka z dolního na horní je krásnou procházkou,ale pouze občas,v létě a pěkného počasí...Rozhodně nikoli pro denní cestování,nedej bože pro handicapované osoby či maminky s kočárky.
Ona slavná MHD mezi dolním a horním taky usíná po 22.hod,takže pro lidi cestující domů z večerních směn z centra na vlaky směr Nejdek,Chomutov...čeká pravidelná cesta "šerwůdem".
Já osobně jsem pro zachování dolního i horního nádraží, s tím, že vlaky dálkové a nákladní zůstanou na horním a regionální vlaky budou zajíždět na dolní, nehledě na jisté obchodní zájmy s areálem dolního nádraží, bych tam vytvořil centrální přestupní bod městské,regionální a dálkové autobusové dopravy na regionální vlak. Rozhodně víc vyhovující než areál u Tržnice,který je takřka umístněn ve vnitrobloku obytných domů a ze silníčního průtahu Karlovými Vary se tam autobusy dostávájí především po Mattoniho nábřeží,které si opravu silnice už zaslouží dávno a z frekvence provozu mají lidé obývající domy v blízkosti tohoto nábřeží zcela určitě radost.
Je to,ale spíše než na diskuzi tady námět k zamyšlení pro magistrát Varů a vedení Karlovarského kraje.Je faktem,že by určitě pomohla "integrovaná" jízdenka platná na území Varů jak pro vlak,tak i pro MHD.A taková zastávka,byť na znamení u Tržnice či v Bohaticích by mohla pomoci udržet provoz a hlavně ho z efektivnit mezi dolním a horním.
A co se týká rekonstrukce horního nádraží jsem pro zbourání a výstavbu nové budovy v původní vnější podobě a to buď v původní celkové předválečné nebo "nuceně" zkrácené poválečné podobě. Jen s plány italské firmy bych byl opatrnější a ostražitější, vždyť komu by se líbilo nákupní středisko se svou infrastrukturou v této relativně klidné části Varů. Naopak dejme tomu hostel,kino,"výletní" restaurace by tam pasovali mnohem více.A moderní centrum ať si postaví třeba na dolňáku, vždyť tam mohou stavět jak se říká na zelené louce - v místních poměrech - na šedém betonu...
Ale jak říkám,toť ne otázka pro nás,ale spíše pro naše činitele...
12.08.2010 (17:51)  
No já bych byl opatrný. Předně nesouhlasím s myšlenkou, že zdravý člověk bude rád muset denně docházet kilometr podél jezdících automobilů, zejména směrem nahoru, nebo že se dokonce nadšeně potáhne ten kus se zavazadly. Dále tu máme přestupní návaznosti, které se pěšky často nedají stihnout. Ale hlavně - objedná kraj tyto spoje jako pokračování z přilehlých tratí (jako je tomu dosud), nebo bude třeba přestupovat? A pokud už bude třeba přestupovat (což je zvláště pro směr od Nejdku či Merklína nevhodné), budou spoje navazovat, budou na sebe při zpoždění čekat? Pokud ne, může se lehce stát, že se stanou jen důkazem zbytečnosti a po roce budou bez náhrady zrušeny. Takže bych počkal, co přinese navržený jízdní řád.
10.08.2010 (22:40)  
Neřešte to, co je již vyřešeno. město KV objedná a zaplatí 17 párů spojů mezi HORNÍM a DOLNÍM, protože tam (SYN >) jezdí také "nezdravé" osoby, pro ktreré je těch cca 700 metrů, zejména hore kompcom dost náročný fyzický výkon ... V docházkové vzdálenosti DOLNÍ jsou totiž instituce, jejích klientelu tvoří mnohdy ty "nezdravé osoby", pro které je město KV "obcí s rozšířenou působností" ...
dopisovatel nebo člen ŽP BBvK  mail  
10.08.2010 (19:46)  
Pro všechny diskutující, teda spíše spekulující, doporučuji stránky http://nahlizenidokn.cuzk.cz/ Tam si nejdříve najděte co je čí majetek a pak teprve rozvíjejte teorie ;-) Budova není města, ani depo už dávno není ČD, a tak bych mohl pokračovat. A když tam někdo nebyl a podle mapy odhadne jak vše funguje, tak to už je opravdu za 5* Žádné busy MHD režijně na odstavnou plochu u dolního nezajíždí, žádný použitelný integrovaný systém nefunguje. Kdo nebyl nepochopí. Navíc přímý bus horní - dolní nejede, takže jízdní doba s přestupem s naprosto tragickou návazností nefunguje, taky bych za povšimnutí doporučil výškový rozdíl mezi horním a dolním, což taky k pěším přestupům nepřidá. A tak dále, a tak dále...
A už se vůbec nezmiňuji o tom, že na stránkách kraje už nějaký den visí opravený návrh, kde jsou vlaky mezi horním a dolním znovu zavedeny ;-)
Takže diskutujete pěkně, ale s křížkem po funuse.
10.08.2010 (19:00)  
AD José:
Pokud by tomu tak bylo, tak muselo dojít mezi ČD a KÚ k mafiánské úmluvě.
FRK
registrovaný uživatel José 
10.08.2010 (17:38)  
František je asi místní :-). Je to přesně tak. Do některých lokalit je objednávána vlaková i autobusová doprava (Nova Role.. atd) , a pokud by cestující museli pri jizde do KV prestupovat na "Hornaku" na nejakou MHD, tak se radsi na vlak vyprdnou, a pojedou autobusem primo. (ktery je vyhodi na "dolnaku")
Jen me napada, ze CD chteji motivovat "sve" cestujici aby do ML nejezdili s Viamontem pres Becov, ale s jejich vraky pres Cheb. Jizdni doba neni o moc horsi..
10.08.2010 (17:06)  
Hodně by pomáhalo uznávat na území KV jízdenky MHD i ve vlaku. Kdyby se k tomu navíc opravdu připojila zastávka u tržnice, bylo by spojení centra a horního nádraží vlakem mnohem lépe využitelnější a asi i využívanější. Autobus tu trasu nejede o moc kratší dobu...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko