Praha — Od začátku školního roku 2009/2010 mají žáci a studenti možnost využít žákovského jízdného zdarma, které před loňskými volbami slíbila zavést ČSSD, což se ostatně také podařilo. Po necelém roce jej však chce Středočeský kraj redukovat – od nového školního roku si budou školáci platit jízdné sami s tím, že mohou požádat o zpětné proplacení. Důvodem je především zneužívání současného systému. Ačkoliv se již začalo pracovat na systému čipových karet, které by jakémukoliv zneužití zabránily, není v silách dopravců ho do 1. září plně spustit. Volba padla na modifikovaný systém, který vychází ze stejného principu jako při refundaci poplatků ve zdravotnictví. Žáci a studenti si tedy zaplatí jízdné sami a každé pololetí podají s časovým předstihem žádost na krajský úřad o zpětné proplacení částky. Pro první pololetí roku 2010/2011 je nutné toto provést nejpozději do 15. října. Nezbytnou součástí žádosti je doložený počet dní školní docházky, který se vynásobí nejlevnějším jízdním na dané trase. Radní pak tuto částku schválí jako dar kraje pro příslušného žáka. Toto rozhodnutí je tak tou lepší variantou; kraj totiž ještě nedávno uvažoval o úplném zrušení této finanční pomoci školákům.
Zdroj: Mediafax, ČTK/České noviny, Benešovský deník
Stav , kdy děti cestující se slevou a tuto slevu si posléze vykompenzují stát s dopravcem mě přijde jediný správný.
Rathův systém bezplatného cestování do škol je nesmysl. Děti by měli mít slevy , ale určitě ne bezplatnou přepravu.
Příjem potravy je pro člověka mnohem důležitější než doprava. Přesto nikdo nemá možnost kupovat rohlíky se slevou 37,5 %, 50%, 75%. Všichni zaplatí plnou cenu a kdo si na to nemůže vydělat, dostává od státu důchod / sociální dávky / přídavky na dítě
Dětská sleva se uznává všude. Vstupné do bazénu,divadla,kina je pro děti daleko menší , než pro dospělé.
Loni jsem byl na dovolené v Rakousku. Možná se budete divit , ale mé dvě děti neplatily za jídlo ani ubytování v hotelu ani cent.A takto tam funguje 80% hotelů. Pokud dva dospělí platí plnou cenu , děti jsou zadarmo. A divil bych se , kdyby nějaký hoteliér dostal za ubytované děti nějakou kompenzaci od státu.
Invalida, který je odkázán na svůj automobil, je státem také podporován. Není to ale tak, že by mohl nakupovat benzín za 25% běžné ceny. Zaplatí plnou cenu a od státu dostává pravidelný příspěvek. Takto by to mohlo fungovat i v hromadné dopravě.
Důchodce, který občas jede ze vsi do města, má ve vlaku slevu 50%. Pokud do jeho bydliště ale koleje nevedou, je odkázán na autobus, kde žádnou slevu nemá.
Příjem potravy je pro člověka mnohem důležitější než doprava. Přesto nikdo nemá možnost kupovat rohlíky se slevou 37,5 %, 50%, 75%. Všichni zaplatí plnou cenu a kdo si na to nemůže vydělat, dostává od státu důchod / sociální dávky / přídavky na dítě.
Takže nejsem proti tomu, aby stát nějak pomáhal sociálně slabším, ale má to dělat přímo. Dopravce by tím neměl zatěžovat.
Kdo chce studovat, musí platit - je to prostě investice do budoucna.
Na zakladni skolu musi i ten, kdo studovat nechce, takze vyse uvedene tvrzeni ma smysl az od stredni
Jasně, mrhá se penězi všude, ale proč vrtat do již děravého džbánu další díru?
Jinak muj "tip" na to, jak se na tom zpetnem proplaceni da usetrit. Zaprve tak, ze cokoliv se zaplati pozdeji, je (vyjma Japonska:-) levnejsi, nez to platit ihned. Druhy duvod je pak ten, ze ne vsichni o to budou ten kraj zadat a osetri se tak penize pro ty, kteri se na to vykaslou. Pravda, protoze pujde o radove jinou castku nez za jednu pohotovost, tak tech lidi asi bude min
Nejednou mi takto "žáci" jezdili na víkendové akce, přestože to sice neplatilo, ale nařízeno bylo to tolerovat... Ráno pak jezdili někteří i nalitý.
Dalším problémem bylo to, že se na to dalo jezdit prakticky i v relacích, kde dotyčný vůbec jezdit neměl, stačilo tvrdit, že pouze přestupuje z navazujícího autobusu. Co si budem povídat, jsme Češi a už od mala se učíme všechno vochcávat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.