..: Odbory žalují České dráhy za komerční aktivity :..

Poukázka na jízdenku ze supermarketu Globus Praha — Drážním odborům se nezamlouvají některé komerční aktivity Českých drah. Pod kritiku odborářů se tak dostal prodej jízdních dokladů prostřednictvím obchodních řetězců Lidl, Globus, Kaufland nebo Pont. Předseda základní organizace Svazu odborářů služeb a dopravy Jindřich Berounský tak v pondělí 26. července 2010 podat trestní oznámení kvůli porušování povinností při správě cizího majetku a možný podvod na představenstvo a dozorčí radu Českých drah. Předseda SOSaD argumentuje, že jízdenky jsou mimodrážními prodejci nabízeny výrazně pod cenou, spekuluje se s nimi a přímo dráhy nemají šanci tak levně jízdenky prodat.

Podle něj došlo k velkým tržním únikům. Některé akční nabídky v supermarketech vzbudily veliký zájem. Např. jízdenek ČD Net Lidl vázaných na 28. říjen 2009 byly prodány asi 13 tisíc a mnoho z vlaků ten den bylo kapacitně naplněno či přeplněno. Proti žalobě se dopravce ohradil s tím, že „různé akční či relační slevy jsou samozřejmou součástí obchodní politiky každého dopravce, který chce motivovat zákazníky k využívání svých služeb.“ Tiskový mluvčí drah Radek Joklík uvádí, že v prvním pololetí tohoto roku vykázala společnost ve vnitrostátní přepravě meziroční růst tržeb přes 90 milionů korun, což podle něj „mluví proti nařčení, že by současný management chtě jakkoliv společnost poškozovat.

Kromě ziskových aktivit firmy se pod palbu kritiky dostal i kontrakt na kompatibilitu zákaznické In–karty/Rail+ a pražské karty OpenCard. Podle drah mělo jít o pilotní projekt, jak umožnit nahrávání aplikací pro OpenCard také na kartu drah. Tím by byla rozšířena její použitelnost. Podle Berounského ale tento projekt chtěli zadat jako 350milionovou zakázku bez výběrového řízení firmě Haguess, která je odpovědná za zavádění systém OpenCard v Praze.

Zdroj: E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 28.7.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
02.08.2010 (12:15)  
HAGUESS NA DRÁHY

Ředitel firmy Haguess Petr Stránský týdeníku EURO vzkázal, že jeho společnost v současné době nejedná o rozvoji in-karty. „Nemohu vám sdělit plánovanou budoucnost projektu in-karta a opencard, neboť ji neznám. Kromě popsaného obecného přístupu a schváleného memoranda,“ napsal v e-mailu Stránský.
Potvrdil však informace týdeníku EURO, že bývalý zaměstnanec firmy Vladimír Valda nastoupil jako IT specialista v ČD. Dle zjištění týdeníku EURO se Valda stal šéfem oddělení informatiky v osobní dopravě, oblasti, pod niž problematika in-karty spadá. „Chtěl pokračovat v osobním rozvoji v jiné společnosti. Vím, že odešel do Českých drah, ale na jaké pozici dnes působí, informován nejsem,“ konstatuje Stránský.
- opakovaný Haguessácký vtip už přestává být vtipem. Ale hlavně tu kamenujte odboráře Berounského...
01.08.2010 (19:11)  
Tak se asi opravdu někde stala chyba. Pan Ondrůj už není šéfem marketingu. Sám odstoupil.
FRK
01.08.2010 (12:57)  
Já nevím, jak to přesně funguje, já jen vím, že přijdu do menzy, čtečka přečte ID mýho ISIC a dá mi oběd.. Přijdu na katedru, čtečka přečte ID a pustí mě dovnitř.. Přijdu do knihovny, čtečka přečte ID a půjčí mi knížku.. Přijdu na předprodej pro kupon (nebo i přímo na nádraží nebo v autobusu), čtečka mi do aplikace Opuscard na ISIC nahraje nový kupon.. Přijdu do vlaku, POPka přečte kupony v aplikaci Opuscard na ISIC a zjistí, zda mám platný, odkud kam platí a jestli mám tasit studentskou průkazku (stejně tak autobus, tramvaj).. Přijdu do bufetu v nemocnici, čtečka přečte ID aplikace Opuscard na ISIC a dá mi svačinu.. Takový běžný den dojíždějící sestry-studentky na TUL.. Co teda brání tomu, aby existovala možnost na můj ISIC nahrát i aplikaci In-karta? Technicky asi nic, předpokládám správně?
registrovaný uživatel SYN 
30.07.2010 (0:48)  
Ondrej Zaoral: Tak to me docela prekvapuje ze klice by mely bejt tak velky ze by zaplnily pamet ctecek, to spis bude nejen klic ale cela aplikace/SW modul ne? Ale jinak uvazuju nad tim kolik ruznych aplikaci by muselo spoluzit na jedne ctecce - zda se mi totiz ze (teda pokud neuvazujeme nejake vzajemne uznavani EPIKu) by jich melo byt malo, presneji zatim me napada akorat ta jedna kombinace - POPka ve vlaku by mela byt schopna cist (asi ne zapisovat) platnost kuponu PID (protoze platny kupon v urcite oblasti opravnuje k jizde vlakem).

Cili porad se mi zda ze zivot nekolika ruznych aplikaci na jedne karte by mel byt mozny (dokaze tu nekdo radove odhadnout kolik - rekneme 10 nebo tak nejak?), spoluziti nekolika aplikaci na jedne ctecce evidentne problem byt muze, ale kde a kolik by jich potrebovalo spoluzit (na ctecce)?

Jako pokud nekdo ma na karte vstup do knihovny, menzu, PID kupon, In-kartu a MHD Hradec (napriklad) tak si predstavuju ze se mu to na jednu nevejde, tak muze mit dve, ale nepotreboval by 5. Je to tak nejak?
29.07.2010 (15:29)  
SYN, Kazan: ten priklad s nakupem jizdenky je perfektni a ilustruje tu funkcionalitu. Primitivni kartove aplikace (typu dochazka, vjezd do garaze, zavodni jidelna) pouzivaji kartu jenom jako nosic ID - takze na karte neni zadna aplikace, ctecka si precte ID karty, zepta se na server jestli smite do garaze (pripadne ma "whitelist" ctecka primo v sobe) a konec. Toto reseni si muzete dovolit v jedne budove, ne v distribuovanem prostredi dopravy.
Ta karta je uz konstrukcne multiaplikacni - je delana na spolecnou existenci vice aplikaci, kazda ma svoje aplikacni klice, jak bylo receno, knihovna nesmi videt jizdenku. Specifikace karet rodiny Mifare jsou roztrouseny na webu a snadno dohledatelne.
Pamet problem je, ale ne karty - kdyby mela pamet terminalu pojmout dnes vsechny pouzivane klice vsech dopravnich karetnich systemu v CR, tak mame problem.
Integrace je samostatna kapitola a mnohem rozsahlejsi, nez jenom naucit jednotlive terminaly cist cizi karty. Z integrovaneho systemu se najednou stava komplex podobny platebnim kartam - nekdo kartu vydava, jiny akceptuje, mezi nimi jsou technicti procesori. Vyrazne rostou pozadavky na risk management, zejmena akceptuji-li se navzajem penezenky. Norma existuje pomerne teoreticka, je potreba ji aplikovat na konkretni podminky CR. Obecne vztato je karta ten nejmensi problem, ta prava "zabava" ceka na tech systemech vzadu.
29.07.2010 (15:01)  
Poněkud úsměvný odborářský přístup a také poněkud úsměvné reakce (některé). Co se týče trestního oznámení - no to je přece v současné době moderní. Tak je třeba být IN !
FRK
registrovaný uživatel Kazan  mail  
29.07.2010 (13:46)  
Dojíždím denně do zaměstnání vlakem a proto používám In-kartu (omlouvám se, pokud tady řešíte jiné karty). Kupuju si měsíční jízdenku, takže - ráno v Čeperce v pokladně zaplatím, přiložím kartu ke čtečce, dostanu doklad o zaplacení. Po pěti minutách přijíždí vlak od Hradce Králové, nastoupím a průvodčímu stačí jen karta... Ejhle, přeci jen na kartě paměť musí být, protože kde by POPka vyčenichala, že jsem si před pár minutami koupil novou měsíční jízdenku?
29.07.2010 (13:00)  
ale jakmile se přidá požadavek i offline aplikací (z nichž některé mají charakter "seznamu" vůči němuž se kontroluje, - nee. "tramvajenka" na openkartě tam má prostě zapsáno od 15.4. do 12.7. kupón pro pásma P,B.0. Žádný seznam se nenahravá, možná tak má revizor občas aktualizovanej blacklist zablokovaných karet.

Otázky paměti asi nebudou problém - no tak to samozřejmě je problém. On je problém také i v popce nebo ve čtečce řidiče autobusu, protože i tam musí být aplikace nahrané včetně těch klíčů na čtení.

aplikace nahrané na kartě navzájem "snesly" - každá má svůj klíč. Průvodčí ve vlaku si NESMÍ přečíst, že chodím do knihovny. To není věc nějakéí dohody, ale účelu čtení. Kontroluje-li provodčí i kupóny MHD, má tam nahraný sw včetně klíčů a zabírá to místo v té popce.
registrovaný uživatel SYN 
29.07.2010 (12:24)  
zao: díky moc, tak nějak jsem si vydedukoval že to musí být. Parametry a vlastnosti MIFARE rodiny jsem si samozřejmě vygooglil (hodilo mi to Wikipedii), otázka je co se pak s tím hardwarem konkrétně dělá. Předpokládám že kdyby všechny aplikace byly výhradně online tak by stačilo mít kartu co obsahuje pouhý identifikátor, ale jakmile se přidá požadavek i offline aplikací (z nichž některé mají charakter "seznamu" vůči němuž se kontroluje, jiné zase patřičně zabezpečený "counter" peněz) tak se to komplikuje... proto ty DESy a různé sady klíčů atd.

Pro koexistenci více aplikací na jedné kartě jsou tedy evidentně poměrně dobré možnosti? Otázky paměti asi nebudou problém (pochybuju že by některá aplikace vyždímala HW karty domrtě, a i kdyby tak se zajisté v blízké době dá čekat vylepšená verze HW - karty/čipu), způsob uložení dat na kartě je snad dokonce už teď podle nějaké normy takže jde asi jen o to aby v první úrovni se aplikace nahrané na kartě navzájem "snesly" a možná někdy v druhé úrovni aby čtečky jednotlivých subjektů dokázaly číst údaje nejen vlastní aplikace ale i těch cizích, které pro ně jsou relevantní (čili jistě nemusí POPka ve vlaku umět přečíst zda mám přístup do knihovny, ale asi by bylo žádoucí aby dokázala ověřit zda mám platný časový kupón MHD). Zdá se mi to nebo zde jde prakticky čistě o dohodnutí se jednotlivých správců aplikací a navzájem nahrání nějakého SW pro čtečky?
registrovaný uživatel antdo  mail  
29.07.2010 (12:17)  
ad. odbory: ono je vcelku jedno, která odb.organizace to byla. 90% lidí se stejně při vyslovení slova odbory otvírá kudla v kapse.Navíc těch organizací je stejně tolik,že se v tom téměř nikdo nevyzná.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko