Praha — Drážním odborům se nezamlouvají některé komerční aktivity Českých drah. Pod kritiku odborářů se tak dostal prodej jízdních dokladů prostřednictvím obchodních řetězců Lidl, Globus, Kaufland nebo Pont. Předseda základní organizace Svazu odborářů služeb a dopravy Jindřich Berounský tak v pondělí 26. července 2010 podat trestní oznámení kvůli porušování povinností při správě cizího majetku a možný podvod na představenstvo a dozorčí radu Českých drah. Předseda SOSaD argumentuje, že jízdenky jsou mimodrážními prodejci nabízeny výrazně pod cenou, spekuluje se s nimi a přímo dráhy nemají šanci tak levně jízdenky prodat.
Podle něj došlo k velkým tržním únikům. Některé akční nabídky v supermarketech vzbudily veliký zájem. Např. jízdenek ČD Net Lidl vázaných na 28. říjen 2009 byly prodány asi 13 tisíc a mnoho z vlaků ten den bylo kapacitně naplněno či přeplněno. Proti žalobě se dopravce ohradil s tím, že „různé akční či relační slevy jsou samozřejmou součástí obchodní politiky každého dopravce, který chce motivovat zákazníky k využívání svých služeb.“ Tiskový mluvčí drah Radek Joklík uvádí, že v prvním pololetí tohoto roku vykázala společnost ve vnitrostátní přepravě meziroční růst tržeb přes 90 milionů korun, což podle něj „mluví proti nařčení, že by současný management chtě jakkoliv společnost poškozovat.“
Kromě ziskových aktivit firmy se pod palbu kritiky dostal i kontrakt na kompatibilitu zákaznické In–karty/Rail+ a pražské karty OpenCard. Podle drah mělo jít o pilotní projekt, jak umožnit nahrávání aplikací pro OpenCard také na kartu drah. Tím by byla rozšířena její použitelnost. Podle Berounského ale tento projekt chtěli zadat jako 350milionovou zakázku bez výběrového řízení firmě Haguess, která je odpovědná za zavádění systém OpenCard v Praze.
Zdroj: E15
Ředitel firmy Haguess Petr Stránský týdeníku EURO vzkázal, že jeho společnost v současné době nejedná o rozvoji in-karty. „Nemohu vám sdělit plánovanou budoucnost projektu in-karta a opencard, neboť ji neznám. Kromě popsaného obecného přístupu a schváleného memoranda,“ napsal v e-mailu Stránský.
Potvrdil však informace týdeníku EURO, že bývalý zaměstnanec firmy Vladimír Valda nastoupil jako IT specialista v ČD. Dle zjištění týdeníku EURO se Valda stal šéfem oddělení informatiky v osobní dopravě, oblasti, pod niž problematika in-karty spadá. „Chtěl pokračovat v osobním rozvoji v jiné společnosti. Vím, že odešel do Českých drah, ale na jaké pozici dnes působí, informován nejsem,“ konstatuje Stránský.
- opakovaný Haguessácký vtip už přestává být vtipem. Ale hlavně tu kamenujte odboráře Berounského...
FRK
Cili porad se mi zda ze zivot nekolika ruznych aplikaci na jedne karte by mel byt mozny (dokaze tu nekdo radove odhadnout kolik - rekneme 10 nebo tak nejak?), spoluziti nekolika aplikaci na jedne ctecce evidentne problem byt muze, ale kde a kolik by jich potrebovalo spoluzit (na ctecce)?
Jako pokud nekdo ma na karte vstup do knihovny, menzu, PID kupon, In-kartu a MHD Hradec (napriklad) tak si predstavuju ze se mu to na jednu nevejde, tak muze mit dve, ale nepotreboval by 5. Je to tak nejak?
Ta karta je uz konstrukcne multiaplikacni - je delana na spolecnou existenci vice aplikaci, kazda ma svoje aplikacni klice, jak bylo receno, knihovna nesmi videt jizdenku. Specifikace karet rodiny Mifare jsou roztrouseny na webu a snadno dohledatelne.
Pamet problem je, ale ne karty - kdyby mela pamet terminalu pojmout dnes vsechny pouzivane klice vsech dopravnich karetnich systemu v CR, tak mame problem.
Integrace je samostatna kapitola a mnohem rozsahlejsi, nez jenom naucit jednotlive terminaly cist cizi karty. Z integrovaneho systemu se najednou stava komplex podobny platebnim kartam - nekdo kartu vydava, jiny akceptuje, mezi nimi jsou technicti procesori. Vyrazne rostou pozadavky na risk management, zejmena akceptuji-li se navzajem penezenky. Norma existuje pomerne teoreticka, je potreba ji aplikovat na konkretni podminky CR. Obecne vztato je karta ten nejmensi problem, ta prava "zabava" ceka na tech systemech vzadu.
FRK
Otázky paměti asi nebudou problém - no tak to samozřejmě je problém. On je problém také i v popce nebo ve čtečce řidiče autobusu, protože i tam musí být aplikace nahrané včetně těch klíčů na čtení.
aplikace nahrané na kartě navzájem "snesly" - každá má svůj klíč. Průvodčí ve vlaku si NESMÍ přečíst, že chodím do knihovny. To není věc nějakéí dohody, ale účelu čtení. Kontroluje-li provodčí i kupóny MHD, má tam nahraný sw včetně klíčů a zabírá to místo v té popce.
Pro koexistenci více aplikací na jedné kartě jsou tedy evidentně poměrně dobré možnosti? Otázky paměti asi nebudou problém (pochybuju že by některá aplikace vyždímala HW karty domrtě, a i kdyby tak se zajisté v blízké době dá čekat vylepšená verze HW - karty/čipu), způsob uložení dat na kartě je snad dokonce už teď podle nějaké normy takže jde asi jen o to aby v první úrovni se aplikace nahrané na kartě navzájem "snesly" a možná někdy v druhé úrovni aby čtečky jednotlivých subjektů dokázaly číst údaje nejen vlastní aplikace ale i těch cizích, které pro ně jsou relevantní (čili jistě nemusí POPka ve vlaku umět přečíst zda mám přístup do knihovny, ale asi by bylo žádoucí aby dokázala ověřit zda mám platný časový kupón MHD). Zdá se mi to nebo zde jde prakticky čistě o dohodnutí se jednotlivých správců aplikací a navzájem nahrání nějakého SW pro čtečky?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.