..: Zlepšení přeshraniční dopravy mezi Itálií a Slovinskem? :..

SŽ 310 - EuroCity Casanova ve stanici Villa Opicina, foto: Rastislav Štangl (Atolix)Nova Gorica – Zřejmě každý, kdo se pokoušel využít vlak mezi Itálií a Slovinskem, byl nemile překvapen zdejší nabídkou spojení. Navíc v průběhu letošního roku byl zrušen i jediný denní přeshraniční spoj — vlak EuroCity „Casanova“ mezi stanicemi Ljubljana a Venezia Santa Lucia vedený jednotkou EMG 310 SŽ (třívozová verze pendolina). Stalo se tak paradoxně před letní sezónou, kdy tento vlak jezdíval pravidelně vyprodaný. Nicméně, začíná se blýskat na lepší časy.

Mezi zástupci společností Treintalia a Slovenske železnice začala oficiální jednání o zavedení osobní přeshraniční dopravy mezi stanicemi:

  • Gorizia Centrale (I) – Nova Gorica (SLO)
  • Sežana (SLO) – Trieste Centrale (I)
Slovenske železnice - jednotka řady 713

Jediný přeshraniční spoj

Celá tíha pravidelné osobní dopravy mezi Itálií a Slovinskem v současnosti leží na jediném páru spojů. Jde o noční spojení EN 240/241 Venezia na trase mezi Budapest–Keleti pu. (odjezd v 17:00, příjezd v 10:58) a Venezia Santa Lucia (odjezd 21:20, příjezd 7:16). Dále pak kromě nákladní dopravy zbývá ještě příležitostná osobní doprava.

Alternativou Transalpin na slovinský způsob

Club - muzejski vlakNejznámější možností je využít mezistátní parní vlak „Transalpina“, který vyráží 13× za rok na trasu Gorizia Centrale - Nova Gorica - Most na Soči - Bohinjska Bistrica - Bled Jezero a zpět. Nostalgický vlak jede převážně údolími řek Soča a Bača po velice malebné trati plné viaduktů a tunelů (nejdelší měří 6,3 km). V provozu je o vybraných nedělích mezi dubnem a zářím. Případné zájemce možná odradí na první pohled vysoká cena – zpáteční jízdenka vyjde na 83 € (téměř 2 200 Kč), avšak plně jí odpovídá i nabízený zážitek z této jízdy.

Autorský text; Ilustrační foto: Tomáš Kraus (Twix)
Zdroje: Slovenske železnice – Přehled změn v novém jízdním řádu, Turistična agencija Club – Muzejskim vlakom po Bohinjski progi


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 23.12.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Itálie Slovinsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
27.12.2008 (15:44)  
Michal Janko: ohledem použitelnosti veřejné dopravy můžu jedině souhlasit - během pracovních dnů to ještě celkem ujde, ale v sobotu a v neděli cestovat veřejnou dopravou ve Slovinsku rozhodně nedoporučuji.

Ale řada míst ve Slovinsku je opravdu od veřejné dopravy odříznuta... Jeden příklad za všechny = v Ljubelj (Loiblpaß) jsme sice autobus společnosti Alpentour viděli, bohužel však šlo jen o mimořádný charterový spoj.

Nejvíc mě však fascinovala lanovka vedoucí z téhož sedla na Dom na Zelenici. Během letní sezóny je v provozu 2 hodiny denně a to navíc jen o sobotách a nedělích :-) ! Tolik tedy asi na téma "Slovinsko a veřejná doprava"...
27.12.2008 (15:38)  
Michal Janko: oceňuji, že máte o dění ve Slovinsku výborný přehled :-) . I já jsem ve Slovinsku pár týdnů strávil, bylo to (zatím!) pokaždé bez auta. Jsem spíš horský typ: letos v létě jsem prolezl pásmo hor od Bohinjska Bistrica až po Ravne na Koroškem...

Parádní zážitek - moc se mi zalíbilo v Karankách (nádherné výhledy na obě strany a hlavně nedotčenost nebo spíš nezkomercionalizovanost tohoto pohoří). Vřele doporučuji - ze všeho nejvíc se mi líbilo obzvlášť na:
- Košutnikov turn / Koschutnikturn
- Dovška baba / Frauenkogel
- Veliki vrh / Hochturn
- Kladivo / Hajnzturn
- Stol / Hochstuhl

Velice pěkná je též například Češka koča (opravdu malebná stavba). Špičková je i "Panoramaweg": z Naturschutzgebiet Vellacher Kotschna via Paultischsattel, pak nad Logarskou dolinou, kolem kostela sv. Duh, přes Sp. Sleme (potom lze pokračovat dále buď na Bele vode / Florjan anebo na Uršlju Goru a dále do Ravne na Koroškem či Prevalje).
26.12.2008 (1:04)  
Odpovím si sám:
Ano, z Casanovy je nový pár ICS:
http://www.slo-zeleznice.si/uploads/pictures/gallery/file/Nova_proga_2008_november_december.pdf
(strana 7, třetí odrážka)

V téže tiskovině se píše o tom, že Slovenske železnice jednají s Trenitalií o novém spojení mezi Sežanou a Terstem a oběma Hořicemi.

Díky nově zavedeném 2h taktu mezi Vídní a Mariborem a relačním slevám na této trase (19 €) nově představuje toto spojení (jízdní doba od 6,5 h) zajímavou alternativu po EC 101.
26.12.2008 (0:59)  
Casanova byl zabit z italského popudu:
http://eurocitycard.blogspot.com/2008/03/vlak-ec-casanova-od-1-aprila-samo-do.html
Nepřibyl namísto něj náhodou jeden spoj ICS?

Pokud opravdu nemůžete sehnat auto, doporučuji ve Slovinsku doporučuji stopovat, Slovinci vezmou klidně tři muže, na vhodných místech nebudete stát více než pár minut.

Veřejná doprava v zemi nemá tradici, ještě před sto lety bylo Slovinsko agrární provincií, v Jugoslávii se hromadná doprava nepěstovala. Tohle se už nikdy nezmění, autobusy bývají dražší než single jízda autem, velká část malých obcí není obsloužena veřejnou dopravou vůbec. Průměrná rodina má 2 nebo 3 auta.

Terst má tedy dnes s ČR velmi špatné spojení, ale to je bohužel výsledek poválečné slovinsko-jugoslávské smlouvy, které "največjo slovensko mesto" přisoudilo spolu s uzounkým koridorem Itálii, kdežto celé terstské zázemí Jugoslávii.
registrovaný uživatel pekař 
24.12.2008 (22:34)  
RŠ: však já psal aspoň v létě. Nerozumím.
24.12.2008 (17:10)  
pekař: Zrušení Casanovy mimo sezónu bych pochopil, protože krom léta jej nebylo lehké naplnit (veliká závislost na turistickém ruchu). Zrušení v sezóně ale nedokážu logicky vysvětlit (ví někdo víc?). Nejvíc mi vrtá hlavou, že pro draze zaplacenou jednotku SŽ EMG 310 (co jezdila na výkonech do Benátkech), v současnosti podle všeho NENÍ žádné náhradní využití, a tak jen stojí v depu...
24.12.2008 (15:02)  
Ve Slovinsku jsem byl s partou v roce 2005 asi na týden.Udělali jsme poznávačku od Karavanek přes Bled,Bohinj,Ljubljanu,Postojnou až po Koper.Je to opravdu krásná země a na tak malém území najdete snad všechno.Slovinci jak jsem měl tu možnost zjistit se přirovnávají k Rakušanům nebo Švýcarům a z Balkánem nechtějí mít nic společného. To beru,ale! Veřejná doprava hlavně ta železniční, to je katastrofa. Jízdní řády jak noty na buben k moři se skoro vlakem nedostanete! Pokuď se tedy chtějí srovnávat se Švýcarskem tak na tom musí sakra zapracovat. To i ČD a celá VHD u nás je daleko na vyšší úrovni.
registrovaný uživatel pekař 
24.12.2008 (14:42)  
Nerozumím jedné věci. Pokud bylo Pendo Lublaň - Benátky v létě vyprodané, proč se z něj neudělal aspoň sezónní spoj?
registrovaný uživatel TS 
24.12.2008 (12:49)  
S článkem souhlasím, ta doprava je hrozná. Bydlím v Terstu a právě pozítří se tam z ČR vracím, přičemž Sežana - Opicina půjdu pěšky. V minulém grafikonu existovalo výtečné denní spojení přes Vídeň a Udine, které se dalo pořídit i za rozumnou cenu (Pendolino €20,80, Vídeň - Udine za €29, zbytek myslím za €6,70). Zpátky to trochu drhlo devadesátiminutovou pauzou ve Vídni, ale ta se dala provečeřet. Benátský spacák byl ještě levnější - €50 plus €3,40 za Terst - Gorizia (teda taky byl býval mohl zajet až do Terstu, když už byl tak blízko, místo obvyklé cesty přes Treviso vymetal přímořské destinace typu Bibione a Grado a jezdil po spojce Ronchi Sud - Ronchi Nord). K tomu do 5. listopadu létala přímo dvakrát za týden SkyEurope. Nyní je spací spojení zpestřeno nočním přestupem, denní neexistuje (vídeňsko-benátský vlak byl posunut o 6,5 hodiny dříve, nově zavedené IntercityBusy Klagenfurt - Benátky taky nevyhovují). Zbyla letadla Praha - Benátky (click4sky) a Praha - Treviso (SkyEurope). Zato má teď Praha excelentní spojení s Lublaní (kam ale z Terstu jede jeden autobus denně, v nevhodnou dobu a těch asi 100 km urazí za 3 hodiny - vymetá vesnice; plus zmiňovaný budapešťský spacák z/do Opiciny) Přímo v noci, několikrát přes den s přestupy ve Vídni nebo v Salzburgu, cena je stlačitelná až na €29.

Asi by hodně pomohlo (já vím, kdo by to zaplatil?):
1. Zavedení vlaků Arnoldstein - Tarvisio Boscoverde, patrně v rakouské režii kvůli napájecí soustavě. Je to 10 km a obsloužili by si i Thörl-Maglern v půli cesty.
2. Prodloužení vlaků Jesenice - Nova Gorica do Gorizie. Sice tam jezdí autobus číslo 1 od APT Gorizia (http://www.aptgorizia.it/cms/data/orari/files/linee_urbane_go_resource_orig.pdf) nebo se to dá dojít pěšky, ale přibývá opruz s jízdním řádem, zavazadly, jízdenkou, počasím...
3. Prodloužení slovinských vlaků do Sežany až do Opiciny, případně až do Terstu přes Bivio d'Aurisina (kratší by to bylo do Trieste Campo Marzio, ale zase by to komplikovalo přestupy, navíc toto nádraží/železniční muzeum sloužilo v posledních desetiletích snad jen několika nostalgickým vlakům). Anebo posílit experimentálně zavedenou mezinárodní autobusovou linku Terst - Sežana čítající 6 párů spojů v pracovní dny (http://www.triestetrasporti.it/ttspa/pages/ita/pages/Depliant_Ts_Sesana.pdf).
4. Vedení EN240/241 přes Terst, je to sice zajížďka a vyžaduje to úvrať, ale to snad noční vlak tolik nezdrží. Ono by se s ním dalo asi jezdit i přes Budapešť do ČR, ale budou vás dvakrát budit celníci (je veden přes Záhřeb, tj. mimo EU/Shengen).
registrovaný uživatel comar 
23.12.2008 (12:58)  
EC Casanova byl zrusen kvuli neochote italske strany, stejne tak jako jsou posledni dobou ruseny EC z Italie do Rakouska.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko