..: ZSSK: Dvoupatrové elektrické jednotky řady 671 dodá Škoda :..

EJ 671 ZSSK, foto: CjoctavianBratislava/Ostrava - Škoda Vagonka Ostrava slaví další úspěch: po Česku a Litvě se jí podařilo se svými dvoupatrovými jednotkami dobýt další trh. Na dvě série stejnosměrných (ČD) a minisérii střídavých (LG) regionálních jednotek naváže další, tentokráte v podobě dvousystémové verze (3 kV ss. a 25 kV/50 Hz), jež se největšímu českému výrobci kolejových vozidel podařilo "udat" pro slovenského národního dopravce ZSSK. Celkem deset objednaných premiérových kusů by se na slovenských kolejích mělo objevit do tří let.

Železničná spoločnosť Slovensko nedávno vyhlásila několik tendrů na dodávku nových železničních vozidel. Mezi jeden z nich patřila i dodávka deseti nových dvousystémových patrových jednotek pro příměstskou dopravu v okolí Žiliny a Košic. O vícesystémové verzi se přitom diskutuje již od uvedení prvního kusu stejnosměrné verze pro České dráhy v roce 2001 a výrobce několikrát deklaroval připravenost upravenou verzi s doplněním střídavé trakce vyrábět. V soulady s tím o zakoupení "řady 671" uvažují i České dráhy, přestože pevné rozhodnutí zatím nepadlo. Svou premiéru si tak mutace tradičních CityElefantů odbydou pravděpodobně na slovenských tratích, kam mají být dodány do konce roku 2012. Pro tamní cestující budou znamenat vůbec první nové elektrické jednotky od dob pořízení řad 460 a 560 v 70. letech minulého století. V okolí Žiliny pak z velké části nahradí hojně využívané klasické soupravy, složené z vozů Bdt, BDs a dalších.

Ostatní nákupy padly - nejen u ZSSK, ale i u ČD

842 020-0, foto: PřemaKromě výběrového řízení na dvousystémové jednotky ZSSK nedávno vyhlásily i další tendry — bohužel ale krom této soutěže a konkurzu na dodávku nových osobních vozů, skončily ostatní tendry bez výsledku pro nezájem výrobců. Jednalo se především o nové dieselelektrické regionální jednotky, nebo patrové soupravy typu PUSH-PULL a rekonstrukci lokomotiv pro dopravu v okolí Bratislavy.

Neúspěchem v poslední době skončily taktéž také dva tendry u Českých drah: po zrušení výběrového řízení na dodávku 17 kusů řídicích vozů 954 bylo pro nezájem zrušeno také výběrové řízení na modernizaci 37 kusů motorových vozů řady 842. Otázkou zůstává, z jakých důvodů se těchto tendrů nikdo nezúčastnil; zda byla příčina v požadovaných cenách, nebo byl-li problém zakopán jinde.

Zdroje: Tenders Electronic Daily, ISZVUS, ZSSK, ilustrační obrázek: Cjoctavian, TAURUS


JiříK. | 2.1.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petryk 
03.01.2009 (14:25)  
Jiří Průša: Kratší takt je fajn, když se tam ty vlaky vejdou...

Jinak ke směru Praha - Plzeň: Osobní vlaky tímto směrem s tím, že by se část soupravy odpojvala v Berouně, je obdoba de facto směru Praha - Kolín (dnes odpoj. v Pečkách) - Pardubice. Přišlo by mi to řešení logické...
editor nebo admin ŽP Jan Máca  mail  
03.01.2009 (14:08)  
671(571) by se hodila i na trati 225 (postačila by i 6/571+971, protože jen málokdy vidím plné obsazení BDs+Bmto. 571 by mohly jezdit mezi Brodem a Veselím - tím by odpadlo přestup v rámci krajů (v Horní Cerekvi) a 671 by mohli zajíždět až do Kolína/Kutné Hory místo 363+x*Bdmtee.
S označením Bdmtee/dobytčák souhlasím, protože jsem již několikrát jel slušně obsazeným Bdmtee. Ad Bdmtee na kola - udělal bych to jako v některých 050, ven jednu(možná dvě) sedačku z jednoho krajního oddílu a tam stojany na kola.
03.01.2009 (14:03)  
AD Ážetďák myšleno bylo spojování 471 + 671 s tím že 471 skončí v Berouně a 671 bude pokračovat.Ale osobně si myslím že je to nesmysl místo 2x 471 je lepší kratší takt.
A regionova na městské lince Lib - Roztoky je tak akorát kapacitnější vozidlo se vyžuje u pár ranních obratů po zbytek dne dostatečně stačí a hlavně náklady na 814 jsou podstaně někde jinde než třeba 451/2,460,471 a jiné vhodné vozidlo v el. trakci zatím ČD nevlastní.
registrovaný uživatel Qaws 
03.01.2009 (13:26)  
Fauny: bohužel musím jen souhlasit. A to se i stálo, kde se dalo. Nejčastěji v okolí Brna v neděli na večer..
registrovaný uživatel Fauny  mail  
03.01.2009 (13:22)  
Já jsem bohužel zažil často 100%ní obsazení míst k sezení ve voze Bdmtee a je to opravdu chuťovka. Označení dobytčák je tu namístě.
registrovaný uživatel M 
03.01.2009 (12:26)  
SYN - tenhle tyden jsem jel, autem, z Vidne na Blavu. Po stare, tj. kolem trate na Wolfsthal (tusim S7). Jel jsem kolem stovky. V tom se pomale leknu, protoze za mnou neco silene za troubi a prezene se prede mne vlak...:-)
Ne ze by jel vylozene 160, ale prekvapilo mne, jak jede rychle. Pritom je to takova "opustena" trat a ani ve vlaku to cloveku neprijde...

Ales Franc - tahle zakazka je z hlediska cele republiky zcela bezvyznamna...
registrovaný uživatel jax 
03.01.2009 (12:09)  
SYN: souhlas, kdyby se Bdmtee rekonstruovaly v podobném duchu jako Bdmpee, tak by to bylo super, Bohužel zůstalo jen u prototypu. A ty novější reko 2 vozů jsem ještě neviděl.
registrovaný uživatel SYN 
03.01.2009 (12:04)  
Hm, zajímavé, příměstská doprava a Vmax=160kmh? Nebude to trochu problém v klasickém uspořádání MV-VV-ŘV? No ale třeba bude mít upgradovaný pohon s poněkud vyšším výkonem?

Jinak gratuluju Škodě k zakázce, opravdu bych to do nich neřekl že se jim to povede. Jen aby na tom něco nekikslo nebo aby si neuřízli v zahraničí ostudu nízkou spolehlivostí.

No a hlavně že Slováci budou mít 671 dřív než domovské ČD, to je u mě ostuda donebevolající, u nás "dole" na střídavině zatím může jezdit samá špička... Po roce 2010 - haha, tou dobou se tak možná vypíše výběrové řízení, doba dodání tak dva roky = před rokem 2012 si o nich můžeme nechat zdát a kdoví jestli potom :(

Pochopitelně při dnešním stavu techniky nemá výhradně střídavá verze opodstatnění, jedině dvousystémová, a to je dobře když už tu ty dva sytémy máme (a jak se zdá ještě dlouho mít budeme)!

K těm Bdmtee - no je fakt že jsou na poměry ČD celkem zánovní, v lecčems nejsou špatné (podvozky, dveře, dlouhé provedení) ale trošku chybka je ve vnitřním uspořádání, prostě tak jak to je je z toho ten zmiňovaný dobytčák kde nacpat 4 lidi na "čtyřku" je zázrak - jedině podprůměrného vzrůstu. To celkový efekt dost kazí jelikož z vozu kde má být nomenklaturních 96 míst k sezení je v reálne jen něco okolo 50% což je suboptimální. Kdyby zvolili rozteč na 80 nebo 88 míst tak by se obsaditelnost citelně přiblížila 100% a tedy by vůz měl reálnou kapacitu vyšší než doteď. Místa na stání toto nijak neovlivňuje, chodbička uprostřed je stále stejně velká (tedy pokud někdo nemá na mysli taktéž šířku sedaček, já se ovšem z vlastní zkušenosti domnívám že ta není kritická, kritická je rozteč).
Jo a ještě maličkost - deklarovat tyto vozy jako "uzpůsobené k dopravě jízdních kol" je obrovská drzost, není tam ani jedno místo kde by šlo kolo (byť jen jedno!) přepravovat aniž by tvořilo výraznou překážku pro ostatní cestující. Jako dokud je prázdno tak není problém, ale to asi nikde...
Řekl bych že tyhle vozy jsou solidním základem pro budoucí modernizaci která se na tyto problémy zaměří. Pak by z nich mohly být i vozy dobré.
03.01.2009 (11:33)  
To Borovička: Stykové místo je u cementárny na širé trati, což znamená, že z Berouna se musí odjíždět stejnosměrně. Totéž platí pro trať Benešov-Tábor, kde je stykové místo také na trati mezi Benešovem a Bystřicí, z čehož jasně vyplývá, že spřahování DC a AC jednotky je nesmysl už jen proto, že na obou trakcích by byla k dispozici jen polovina trakčního výkonu. Takže to vidím tak, že DC ešusy by byly vyhrazeny pro provoz pouze na tratích, které jsou na 100% DC (Praha - Ústí, Pardubice, Hradec Králové) a dvouproudové pro tratě na Benešov a Beroun. A pokud jde o dělení souprav: rozhodně je to lepší řešení, než přestupy a rozhodně by bylo lepší provozovat většinu výkonů pod elektrickou trakcí. To, že po Praze jezdí rachotivé a drncavé regionovy, považuji za zvrhlost, zejména na rameni Libeň - Roztoky. Je to o tom, že naftu musíme dovážet, zatímco elektřinu si dovedeme vyrobit sami a nebýt nenažranosti akcionářů ČEZu, byl by provoz elektrické trakce mnohem levnější, než provoz dieselů, o špinění ovzduší a hluku ani nemluvě.
03.01.2009 (9:56)  
Díky za odpověď, ty dvě strojovny mě trochu zmátly.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko