..: Novinky GVD 2009 na Slovensku :..

ZSSK_orange_logoBratislava - Intervalový grafikon mezi Bratislavou a Košicemi, zlepšení přestupních vazeb mezi železnicí a autobusy, mírné zkrácení jízdních dob na trati 120, příchod kategorie EuroNight a rozsáhlá redislokace vozidel osobní, ale rovněž žádné zásadní změny v koncepci a počtu spojů — to vše přinese nový grafikon od neděle cestujícím na Slovensku. Podobně jako v minulých letech se změna jízdního řádu nese především ve znamení drobných optimalizací a - ať už je to dobře nebo špatně - nezavádí žádné převratné novinky. Počet vypravovaných vlaků v následujícím roce klesne o přibližně 4,5 % na maximální hodnotu 1689 spojů za den, přičemž redukce se dotkne zejména regionální dopravy, zatímco objem dálkových výkonů mírně vzroste. Železničná spoločnosť Slovensko vypraví denně kromě obligátní Slovenské strely ve virtuální kategorii SuperCity i 13 vlaků InterCity, 14 vlaků EuroCity, 4 noční spoje kategorie EuroNight, 21 expresů, 66 vlaků RegionalExpres, 78 rychlíků a 19 vlaků EuroRegio. Na rozdíl od Českých drah cestující ZSSK nečeká zatím žádná změna tarifu.

Rozdíl v železniční dopravě mezi oběma částmi někdejší česko-slovenské federace je patrný již několik let vždy při zavádění nového GVD: zatímco České dráhy vytrvale zkoušejí nové koncepty, z nichž některé, jako třeba "brněnské expresy", nepřežívají víc než jednu sezónu, a velkoryse povyšují vlaky do vyšších kategorií, slovenský národní dopravce spíše průběžně upravuje stávající poměry. Již od roku 2003 má přitom poslední slovo v tvorbě grafikonu správce infrastruktury, Železnice Slovenskej republiky, který následně jízdní řády vydává a spravuje.

Autobus není nutně nepřítel

350 u Strečna, foto: djexpresLetošní změna se více než jindy profiluje jako spíše evoluční, než revoluční, a dopravce se snaží klást důraz na zkvalitnění dopravy osob jako takové. V příštím železničním roce by si cestující měli všimnout především zlepšení přípojných vazeb v dálkové dopravě, ale také lepší součinnost s autobusovými dopravci. Především v regionech pak došlo k odstranění části souběhů spojů ZSSK a podniky SAD, stejně jako optimalizaci odjezdů a trasování některých spojů.

Konstrukce jízdního řádu byla rovněž pozitivně poznačena dokončením modernizace hlavního koridorového tahu v úseku Bratislava - Nové Mesto nad Váhom, což bude vést ke zkrácení jízdních dob všech rychlíků a vlaků InterCity o přibližně 10 až 15 minut. Jelikož se ale se zavedením plné traťové rychlosti 160 km/h počítá až od GVD 2009/2010, aktuální zrychlení je dáno zejména odstraněním pomalých jízd a omezení, a jízdní doby se pouze vracejí na hodnoty z období před rekonstrukcí.

Mezistátní doprava: EuroNight, Bělehrad, Passau a lepší spojení s Prahou

240.145, R 374 Pannonia, Bratislava-Petržalka, foto: Josef PetrákV mezistátní vlakové dopravě se novinky ZSSK do značné míry kryjí s již prezentovanými změnami u ČD: jedná se zejména o nový denní spoj EC 344/345 Avala, jenž spojí Prahu a Bratislavu s Bělehradem; stejně jako sezónní R 470/471 Amicus z/do Budapešti, který poveze přímé vozy do Řecka a Černé hory a nově bude mít v Budapešti přípoj na IC 375 Pannonia-Express do Bukurešti.

Asi největší novinkou v dálkové dopravě ZSSK je zavedení kategorie kvalitních nočních spojů EuroNight. Té se zatím dopravce, v určitých případech nikoliv neprávem, dosud bránil a vlaky, které u ČD byly vedeny v této prestižnější třídě, na tratích ŽSR jezdily pouze jako expresy. Naopak po několika neúspěšných pokusech ZSSK o zavedení nočního spoje nejvyšší kategorie mezi Prahou a Košicemi, jež sahají ještě do dob pravidelného rychlíku Vihorlat, se letos tento nápad konečně zhmotní ve formě vlaků EN 424/425 Slovakia, který nahradí dnešní Cassovii v příjemné časové poloze s odjezdem 21:00 z Košic a příjezdem do české metropole po sedmé hodině ranní, nebo naopak 22:04 z pražského hlavního nádraží a příjezdem do centra východního Slovenska v 7:32.

Lůžkový vůz WLABmee ZSSK, foto: GeorgoSoupravu i služby v ubytovací části vlaku poskytne ZSSK ve formě klimatizovaných lůžkových vozů řady WLABmee, včetně vozů pronajatých od společnosti Wagon Service Travel. Část pro sedící cestující zase slibuje nasazení rekonstruovaných vozů řad Bpeer a Bmeer, což skýtá dvojí efekt: v případě zdárné realizace to bude vůbec poprvé, co noční vlak mezi Prahou a východním Slovenskem nabídne na sezení něco lepšího, než vozy řady B v značně zbídačeném stavu, ale především tyto vozy svými sedadly skoro dokonale zamezují notorickému zabrání celého oddílu dvěma spícími osobami. Tato opatření zcela jistě nepřímo zapůsobí jako určitý filtr na klientelu těchto vlaků, což jistě nejeden cestující ocení. Slovakia navíc nebude stavět nikde mezi Olomoucí a Žilinou, čímž se zase o krůček přibližuje západním nočním expresům.

Druhým párem „EuroNightů“ na Slovensku bude od neděle EN 476/477 Metropol, jenž spojí Bratislavu s Budapeští, Berlínem, a pomocí přímých vozů i s Vídní, Bukureští, Banskou Bystricí a ruskými destinacemi. Oproti dnešnímu Galileovi je souprava o poznání reprezentativnější.

Severní trasa a spojení s Bavorskem

263.011 v čele IC 402 Gerlach/Šariš, Bratislava, foto: Juraj StreberGVD 2009 přináší dobrou zprávu i pro cestující na severní větvi mezi Prahou a Žilinou: zvyšuje se zde počet přímých spojů Žilina – Olomouc – Praha a zejména lidé dojíždějící v tomto směru za vzděláním ocení ranní Ex 146 Jan Perner, který po dvou letech konečně přináší reálnou náhradu kdysi legendárního Vsacanu. S odjezdem ze Žiliny v 5:42 dorazí do Ostravy hl.n. v 7:53, Olomouce 9:05 a do Prahy hl.n. v 11:54.

Vůbec poprvé rovněž vznikne přímé spojení Bratislavy a Bavorska vlaky REX 5914/5924 mezi stanicemi Bratislava-Petržalka a Passau v soboty. neděle a další vybrané dny v období 4.4. – 29.10.2009. V soupravě bude řazen rekonstruovaný vůz na přepravu jízdních kol. Z pohledu nasazení souprav na výkony do ČR ZSSK od nového GVD přechází na kratší, dvoudenní oběh u Košičana i obratu vlaků Hradčany a František Křižík. Mělo by to přispět k odstranění častých problémů s chybějícím provozním ošetřením vozů, zejména v zimních měsíců, kdy na třídenním oběhu Košičan/Fatra již v druhý den často nefungovala většina vakuových toalet.

Vnitrostátní doprava: Bratislava - Košice v pravidelném intervalu

Souprava R600, Vrútky, foto: GeorgoHlavní tah v trase Bratislava - Žilina - Poprad - Košice se od nového GVD vůbec poprvé dočká pevného intervalového systému jízdy pravidelných rychlíků. Ty budou z hlavního města odjíždět vždy v sudou hodinu a 10 minut. Cesta do Žiliny jim potrvá 2 h 42 min; do Košic 5 h 57 min, resp. 6 hod 6 min v opačném směru s odjezdem z Košic v sudou hodinu a 2 minuty. Do pevného intervalu budou nově zasazeny i vlaky IC s jízdní dobou 4h 57 min a odjezdy z obou výchozích stanic v lichou hodinu a 35 minut. Výjimku z tohoto systému tvoří pouze R 705 Dubeň z Bratislavy do Žiliny, který kvůli zajištění autobusových přípojů v Žilině dostal posunutý odjezd z Bratislavy hl.st. v 19:55 a do cílové stanice dorazí v 22:35. Druhou výjimkou je pak pár mezistátních spojů IC 404/405 Tatran v trase Košice - Wien Westbf. - Košice. Ten právě kvůli pokračování do Vídně bude odjíždět z Košic již v 13:25 a v opačném směru z Bratislavy až v 9:55.

Další novinkou v relaci Bratislava – Košice je posílení noční obslužnosti ve vybraných dnech odkloněním a prodloužením trasy R 703 Turiec z původní cílové stanice Martin až do Košic. Cestující tak v těchto dnech nebudou odkázáni až na pozdní R 615 Zemplín s odjezdem z Bratislavy před půlnocí.

Intervalového provozu se dočká i vozební rameno Bratislava – Galanta – Nové Zámky/Zvolen v úseku Bratislava – Šaľa. Denně mezi 12.21 a 19.21 zde bude fungovat hodinový interval dálkových vlaků s alternací směrů Nové Zámky a Zvolen.

ZSSK bude i v novém grafikonu na slovenském „jižním tahu“ pokračovat v, často neprávem kritizované, praxi spojování a rozpojování dálkových vlaků ve stanici Zvolen os.st., což umožňuje spojení Bratislavy s Košicemi i Banskou Bystricí naráz bez nutnosti přestupu. Nově do této koncepce přibudou přímé vozy od R 831 Slatina, které následně plynule přejdou na Zr 1842 Turčan do Žiliny.

Jihozápadní Slovensko: Bratislavský, Trnavský a Nitriansky kraj

263.009, Bratislava-Nové Mesto, foto: djexpresIntervalový jízdní řád nově převezmou i některé regionální spoje v okolí Bratislavy:

  • - osobní vlaky Kúty – Skalica na Slovensku v odpoledních hodinách (Kúty XX:12 od 14:12 do 20:12)
  • - osobní vlaky Bratislava – Trnava (Bratislava hl.st. XX:15)

Zaveden bude nový spoj Zr 1707 Tematín z Bratislavy (odj. 21:00) do Nového Města nad Váhom (příj. 22:29) s přípojovou vazbou ve směru Trenčín. U dalších vlaků dochází k drobným úpravám dob odjezdu nebo cílových stanic v rámci bratislavského uzlu. O nové osobní vlaky budou posíleny relace Nové Zámky – Štúrovo, Bratislava – Trnava a Bratislava – Nitra. Vytvořeny jsou nové přestupní vazby do Nitry ve/ze směru Žilina.

Podrobný přehled změn

Severozápadní Slovensko: Žilinský a Trenčiansky kraj

R 604 Dargov, Žilina - Teplička nad Váhom, foto: PayusVelkou změnou v severozápadní části Slovenska je částečná harmonizace vlakové a autobusové dopravy ve vybraných regionech. Na základě domluvy dopravců byly odstraněny některé souběhy vlaků a autobusů a vytvořeny přípoje, které budou ve vybraných případech vyznačeny přímo v jízdních řádech obou druhů dopravy. U osobních vlaků v celém regionu dojde k časovým posunům, daným zejména zavedením rychlíkového intervalu od Bratislavy.

Redukce počtu spojů zde postihne zejména víkendové vlaky. Na mezistátních trasách budou mírně posíleny spoje Nové Město nad Váhom – Velká nad Veličkou a Púchov – Horní Lideč. Naopak dalšího snížení počtu spojů se dočká trať Trenčianska Teplá – Vlárský průsmyk. Určitého zkvalitnění se dočká relace Trenčín – Chynorany s návazností na spoje z/do Prievidze a Nitry. Mimo jiné zde bude zaveden nový přímý Zr 1740 Pribina ze stanice Trenčianska Teplá (odj. 18:39) do stanice Nitra (příj. 21:23).

Na trati 141 budou nově všechny spěšné vlaky Prievidza – Bratislava – Prievidza vedeny jako rychlíky. Nového přímého spojení s v letních měsících dočkají Čadca a Zvolen díky zavedení nového Zr 1849 Kľak (Čadca 6:21, Žilina odj. 7:14, Zvolen os.st. 9:24) s přípojem od R 600 z Košic.

Podrobný přehled změn

Východní Slovensko: Košický a Prešovský kraj

163.120, osobní vlak, Štrba, foto: Bea ŽeltvayováV oblasti východního Slovenskou budou posíleny přímé spoje v relaci Košice – Rimavská Sobota, stejně jako přípojné vazby ze směru Plešivec na vlaky InterCity do Bratislavy/Vídně. Ve stanici Margecany se cestující dočkají lepších přípojů na dálkové rychlíky a regionální spoje z/do Košic; v Popradu se zase zlepší přípoje na vybrané rychlíky ze směru Plaveč. Drobných změn doznává provoz na Tatranských elektrických železnicích včetně oblíbené zubačky ze Štrby na Štrbské Pleso.

Výrazně posílí provoz regionálních spojů v oblasti Prešova na hlavním tahu Plaveč – Košice. Naopak poslední večerní Os 8721 z Prešova do Košic bude pro nízkou obsazenost zrušen. Na ostatních tratích v regionu dojde k mírným úpravám časových poloh některých spojů a dalším dílčím změnám.

Podrobný přehled změn

Střední Slovensko: Banskobystrický a Nitriansky kraj

754.055, Banská Bystrica, foto: QvídoNa středním Slovensku se odehrají změny víceméně atomického charakteru pro každý konkrétní spoj. Koncepce pevného intervalu se zde zatím neuplatňuje, přestože důraz na zkvalitnění přípojů je zjevný. Zejména vlaky lokálního charakteru by od GVD 2009 měly navzájem lépe navazovat a v době školního roku budou některé relace posíleny o nové spoje.

Podrobný přehled změn

Vozový park: konec veteránů, většiny koženky na hlavních tazích a parných prvních tříd

Osobní vůz 1. třídy Ampeer ZSSK, ŽOS Vrútky, InnoTrans 2008Zajímavější se pro cestující stává i skladba vozidlového parku na spojích ZSSK: od nového GVD by již všechny vozy 1. třídy měly být klimatizované a prakticky všechny rychlíky na hlavním severním tahu povezou rekonstruované vozy – ať už výhradně klimatizované soupravy, jinak odpovídající vlakům vyšší kvality, nebo alespoň s částečnou účastí menších modernizací z posledních let.

V průběhu GVD 2009 modernizované vozy Bmeer zcela nahradí původní řadu Bmee a budou dodány poslední kusy nové řady Bmpeer pro vlaky InterCity a vybrané rychlíky. Do služeb ZSSK rovněž zanedlouho nastoupí první novostavba vozu 1. třídy řady Ampeer a budou dodány zbylé modernizované jídelní vozy WRRmeer. Až na služební vozy, jež se od příštího roku začnou podrobovat kompletní modernizaci, tak soupravy většiny rychlíků na rameni Bratislava – Žilina (- Košice) nabídnou alespoň část klimatizovaných vozů, a to i díky přesunu části modernizovaných vozů pod depo Žilina. Na druhou stranu je nutné dodat, že za poslední rok z některých rychlíků, zejména na středním Slovensku, první třídy zcela zmizely, a zákazník tak prakticky nemá na výběr.

Bmeer / logo ZSSK, Blonski nátěr, foto: GeorgoTak trochu kuriozitou bude nasazení klimatizovaných vozů na některé osobní vlaky mezi obraty v Košicích i Bratislavě, které v novém GVD oproti současnému stavu ještě posílí. Nebude tak problém potkat na „lokálce“ třeba vůz řady Beer.

Ještě větší rošádu v této době zažívají vozy pro regionální dopravu: po 40 letech od svého prvního nasazení se odchodu do penze dočkají vůbec nejstarší vozy u ZSSK – řada Bh z let 1966 - 1974. Ve svém posledním působišti – Humenném – je nově nahradí vozy Bdt, Bdtmee a Bdgtmee z jiných míst.

V průběhu GVD 2009 budou ZSSK dodány i zbývající kusy motorových jednotek 813-913, přičemž už teď ale dopravce chystá výběrové řízení na další sérii. Tato vozidla tak snad časem definitivně nahradí poslední zbytky řady 810 na tratích ŽSR. Stejně jako letos, i v příštím roce lze očekávat několik vlajkových výkonů této řady – kromě jiného v podobě mobilní technologické výstavky ZSSK pod názvem Zr 1852/1853 Kremničan na trase Žilina – Zvolen – Žilina v letních měsících. Poněkud putovanějšího charakteru dozná i nasazení šesti kusů řady 840 – toho času jediných „velkých“ motoráků u ZSSK – které se po roce opět podívají z Popradu až do Vrútek a Zvolena na deseti vlacích.

Jen malý krok...

350.004, R 603 Čingov, Štrba, foto: ŽížaGVD 2008/2009 u ZSSK bude začínat ve znamení hrozby snižování počtu pracovních míst a stávky železničářů, nepodaří-li se vyřešit aktuální problémy s financováním osobní dopravy. Měl by to být poslední GVD, ve kterém regionální dopravu neobjednávají a nefinancují přímo kraje, ale tyto úlohy pořád ještě přebírá ministerstvo dopravy, stejně jako poslední grafikon, v němž vlaky na nově dokončeném úseku V. tranzitního koridoru nedosáhnou maximální traťové rychlosti 160 km/h. Bude poznačen úlevou z dokončení rozsáhlé stavební činnosti, a ačkoliv se modernizační práce posouvají dále na sever, postihnou v příštím roce daleko menší úsek hlavní tratě. Se stoupající náročností terénu se rovněž začínají budovat první přeložky, včetně nového tunelu před Trenčínem, které do běžného provozu nijak nezasáhnou. Nový grafikon je rozhodně evoluční - vychází ze stávajícího systému, do kterého se snaží vnést více systematičnosti a lepší provázanost spojů. Nelze než doufat, že v situaci, kdy integrované dopravní systémy jsou u velkých slovenských měst teprve v zárodku - o krajských dopravních systémech nemluvě - harmonizace jednotlivých druhů veřejné dopravy nastaví pozitivní trend do budoucna.

Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko [1], [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.12.2008 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Slovensko (celé)


registrovaný uživatel ufo 
14.12.2008 (22:08)  
Tomáš Poles: A ako by elektrifikácia vyriešila problém tých tratí?
14.12.2008 (18:59)  
Taky díky za velmi hezký článek a přeji ZSSK více elektrifikovaných tratí. Jezdíme do Nitry k rodině a tratě č.141 a 140 a jízda na nich z Leopoldova je celkem zážitek.
13.12.2008 (22:02)  
Georgo, článok by si asi mal za cieľ stanoviť objektívne informovanie a to minimálne v prípade "intervalových grafikonov" neplatí (tu poukazujem aj na klamlivú reklamu ZSSK a rovnakú interpretáciu), detto výrazné zlepšenie regionálnej dopravy na trati Plaveč - Košice žiadne nie je (všetky vlaky v cca rovnakých polohách), 1 vlak PO - KE zrušený a 1 novozavedený vlak PO - Kysak (celkovo zhoršenie spojov; navyše zrušenie Ex Bem).

Za kritiku sa ospravedlňujem, verím, že si s tým dal dosť práce, čo si cením.

Počet prepravených v poslednom roku vzrástol z dôvodu zavedenia neobmedzených študentských lístkov (skokový nárast), tržby aj počty prepravených vo všetkých ostatných kategóriách tradične klesli. V ďalšom roku očakávam rovnaký trend ako v dlhodobom období.
registrovaný uživatel ufo 
13.12.2008 (20:02)  
V soupravě bude řazen rekonstruovaný vůz na přepravu jízdních kol.

ja len pripojím radenie: Beer61+Beer61+ARpeer61+Beer61+Gbkkqs+Gbkkqs

:D
13.12.2008 (15:25)  
Článok je v prvom rade zavádzajúci, dôvody:
- skrátenie jazdných dôb R a IC medzi BA a NMnV predstavuje rovnaké jazdné časy ako v dobe pred výlukou
- nadväznosti s autobusmi sú úsmevné a je to na spôsob, že všetci sa tvária ako vyjdú cestujúcim v ústrety, zvolený stav je obyčajným výsmechom koordinácie na báze integrovanej dopravy, ktorá na Slovensku nefunguje žiadna
- taktový grafikon BA - KE taktiež nie je, a reklama je klamlivá (striktný takt a výnimky v takte?!), nehovoriac o tom, že niečo ako ITG je na Slovensku neznámy pojem
- 1h takt BA - Šaľa od 13.21 do 19.21, to je opäť zavádzajúce - 16.21 vlak nejde (resp. ide ale je to iná vrstva ako tie "taktové" a v Galante ani Šali nestojí)
- priame vlaky Košice - Rimavská Sobota - žiadne skvalitnenie, pretože spoje sú nepoužiteľné, súprava sólo 812, jazdná doba 4 h (priamy bus ide 2 h)
- spojenie Poprad/Spišská Nová Ves - Košice: zhoršenie (ráno 3h diera R, večer R o 20.22 zrušený - náhrada na túto reláciu nepoužiteľným EN)
- Passau bude na OeBB EZ, lenže ZSSK v spolupráci so ŽSR nie sú schopní uviezť kategóriu EZ a tak je to REX.

=> celkovo dochádza k nekoncepčným zmenám, žiadne rozumné zlepšenia nie sú, len sústavná stagnácia a mierne zhoršenie a v tomto žiadne nové vozne nepomôžu...
(ak sa na problém pozrieme z takého uhla, že stagnácia spôsobí opäť len pokles počtu prepravených a tržieb, tak je nový grafikon je horší ako predošlý)

...a ešte si dovolím poznámku k autorovi, že ČD nové koncepty vlakov neskúšajú, pretože sú len dopravcom na výkony objednané Ministerstvom dopravy a hlavná koncepcia tzv. "brnianskych expresov" (t.j. 1h takt rýchlych spojov Brno - Praha) ostáva naďalej, len tie vlaky budú prevedené do kategórie EC s pokračovaním ďalej do Viedne alebo Bratislavy...
registrovaný uživatel Mozek 
13.12.2008 (13:07)  
Docela vyčerpávající přehled, díky za něj. V článku je jen jedna drobná nepřesnost: R Zemplín už v novém JŘ nemá odjezd před půlnocí :-)

Akorát si lámu hlavu nad tím přímým REX z Blavy do Pasova. Když zadám zde uvedená čísla (5914/5924) do vyhledávače vlaků (http://fahrplan.oebb.at/bin/trainsearch.exe/dn?), u prvního mi vyjede, že se jedná jednak o Os vlak z Bratislavy do Vídně a pak také EZ (zážitkový vlak) z Vídně do Pasova. Bude to asi přímý spoj, v Rakousku však jako REX vedený nebude. To druhé číslo mělo být správně 5927 a ne 5924. Je to obdobné: Pasov-Vídeň EZ, Vídeň-Ba tentokrát Sp.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
13.12.2008 (13:00)  
Zavedení vlaků EuroNight na slovenské koleje je sice dobrá myšlenka, nicméně u EN Slovakia bych očekával spíše lůžkové vozy WLABmz ČD (ty byly přece vyrobeny právě kvůli vlakům EN) a ne slovenské WLABmee, které rozhodně takovou kvalitu nenabízejí. A pokud ve vozech 2. třídy na sezení nebude možné během jízdy ležet, tak je to jenom dobře. Kdo chce ležet, ať si koupí lůžko či lehátko.
registrovaný uživatel RIS  mail  
13.12.2008 (12:59)  
Pěkné, moooc zajímavé :-)))

Koukám, že ZSSk udělalo za poslední roky vééélký krok vpřed co se týče vozového parku... zatímco ČD udělali ještě větší krok vzad - vozy z R se dávají na EC (Bee272)... zatímco u ZSSK je to přesně naopak...
13.12.2008 (11:57)  
Děkuji za velmi hezký článek.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko