Praha — Před několika dny se objevil v tisku inzerát avizující chystanou aukci různého zařízení, nářadí, materiálu a v neposlední řadě také nejrůznějších vozidel z bývalé továrny Siemens kolejová vozidla, která je v současné době v likvidaci. Železniční i tramvajové příznivce jistě zaujme skutečnost, že mezi vozidly je například prototypová lokomotiva ČKD řady 709.601-9, nákladní plošinové vozy nebo historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy s inventárním číslem 2130, vyrobená v roce 1928. Čtyřdenní aukce začala již v pátek 14. ledna 2010 a jednotlivé aukce končí v průběhu čtyř dní od 25. do 28. ledna 2010.
V létě loňského roku jsme již psali o chystaném zavření zličínské továrny společnosti Siemens kolejová vozidla. Přestože se odbory snažily o zachování závodu, na konci loňského roku skutečně došlo k ukončení výroby a uzavření továrny. Odborovému svazu Kovo se nicméně podařilo pro zaměstnance SKV Zličín vyjednat alespoň určité výhody v podobě 16 průměrných platů nebo možnosti využití až třicetitisícového příspěvku na rekvalifikaci.
Důvodem ukončení výroby ve Zličíně je kromě hospodářské recese i fakt, že zdejší závod nevyráběl skoro žádná vozidla pro český trh. De facto jedinými výrobky pro české tratě byly osobní vozy řad Ampz143 a Bmz241 pro České dráhy, jejichž dodávka se navíc výrazně zpozdila, a vozy pro pražské metro, které se začaly vyrábět ještě pod značkou ČKD. Posledním výrobkem se tak stala souprava metra pro pražský dopravní podnik s termínem předání 29. října 2009. V současnosti je společnost Siemens kolejová vozidla v likvidaci a závod je na prodej včetně pozemků, výrobních hal a provozního majetku. Pozemky o rozloze přibližně 20 ha včetně budov by podle dostupných informací měla získat Pražská správa nemovitostí, ostatní majetek je nabízen v on–line internetové aukci na serveru TroostWijk.
Velmi zajímavým kouskem je historická tramvaj Elektrických drah hlavního města Prahy. Jak upřesnil známý odborník tramvajové historie Ivo Mahel, vozovou skříň této tramvaje vyrobily v roce 1928 Ringhofferovy závody. Tento typ skříní byl do výroby zaveden v roce 1927 jako pokračování typové řady, stavěné podle návrhu architekta Jana Kotěry z roku 1905. Do vozů se montovala elektrická výzbroj ČKD nebo Škoda, v tomto voze byly použity motory ČKD a kontrolér Škoda, který byl později nahrazen kontrolérem z ČKD. Trvalý výkon motorů byl 2× 34 kW a nejvyšší dovolená rychlost 35 km/h. Délka vozu přes spřáhla činí 10 820 mm a hmotnost přibližně 12 t. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 1974, poté ještě sloužil jako služební vůz. Dle fotografií z nabídky aukce je patrné, že má dodatečně předělávané zasklení oken na plošinách (okna původně byla v dřevěných rámech) a předělané vnitřní osvětlení (za provozu bylo v oddílu pro cestující 6 osvětlovacích těles).
Na prodej je i prototypová dieselelektrická posunovací lokomotiva ČKD 709.601-9, osazená osmiválcovým motorem MTU 8 V 183 TD13 a asynchronními trakčními motory. Zejména svým vzhledem stroj navazuje na předchozí typy těžkých dvounápravových lokomotiv z produkce ČKD; oproti řadě 709.5 má ale silnější motor a asynchronní trakční motory. Maximální rychlost je 80 km/h, výkon motoru 390 kW a hmotnost činí 44 t. Přednosti lokomotivy se projevily například v zimním období na přelomu let 1999-2000, kdy byla nasazena u ČD v DKV Praha a dokázala ve staniční službě nahradit lokomotivy ř. 742 při snížení spotřeby nafty až o 60 %. Stroj s rokem výroby 1998 je přitom poslední lokomotivou vyrobenou v bývalé ČKD. V nabídce jsou také dva plošinové vozy a mnoho dalších železničních vozíků, pojezdů a dalších komponentů.
Materiál, nářadí a stroje ze zličínské továrny v on–line aukci nabízí společnost TroostWijk na svých internetových stránkách. Čtyřdenní aukce začaly již 14. ledna a končí 25., 26., 27. a 28. ledna 2010. Zboží si je možné prohlédnout nejen v PDF brožuře, na internetových stránkách, ale také osobně na předváděcích dnech 19. a 20. ledna vždy od 10 do 16 hodin.
Zdroj: TroostWijk (Základní informace o dražbě , Leták (PDF)), Základní organizace OS KOVO SIEMENS Kolejová vozidla, E15.cz, Atlas vozidel ŽM
Nó, povrchová úprava hliníku nástřikem, zejména s ohledem na tvar nosičů zavazadel nejní z nejlevnějších .. Chtělo by se mi skoro vzdechnout "Raději Rybák, než Humanizoid".
Při důsledné optimalizaci Švýcarského průmyslu kolejových vozidel (svévolně se vymknul pouze a jedině Stadler) byla zachována alespoň TD, a umožněn přístup - využití patentů.
Co dneska komu co poví, že např. "Lok 2000" pro SBB, vyvinutá SLM + BBC, hrdě vyráběná ABB, byla předobrazem řady strojů (i 120, 101 co do "vnitřku") .. Kdeže loňské sněhy jsou, SLM a další už sú není a i ty ledovce ustupují.
Nicméně, raději Desiro z Germánie, než do Regionovy prekabátěný Šukafon.
"Optimalizace" je sviňa. Matně si vzpomínám na dobu před cca 15ti lety. Nemohu se zbavit dojmu, že Siemensu bylo vnuceno více, než chtěl, (rozsah), naslibováno z kategorie snů pro tuzemský trh něco, čemu snad ani "prodávající" nemohli uvěřit. Holt, na Zličínský výrobek, byť jakostní, těžko bez uzardění přibít "Made in Germany". Není to Siemens, na koho bych se mračil.
A propos - má někdo povědomí, kdo je nostitelem know how, dokumentace, práv i referencí k dieslům z původní ČKD Lokomotivka?
práce i spolupráce byla ve velké míře ku spokojenosti, vše je o lidech, člověk si ohmatal pořádné a moderní kolejové vozidlo (ne žebřiňák Regionova a latexem zhumanizovaný vagon 1. třídy) a hodně se naučil. Škoda té fabriky, hodně uměla...
O uzavření bylo rozhodnuto v červnu 2008, tj. dříve, než se projevily důsledky nějaké krize. Navíc, pokud by Siemensu ležela na srdci ekonomická efektivita, tak by asi těžko zavřel tu levnější ze svých tří (tehdejších) fabrik... Byla za tím politika, a to jak politická, tak i firemní :-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.