..: Jaroměřští pokročili, 135 let stará lokomotiva už má dvojkolí :..

SZJ_Conrd Vorlauf - sesterská lokomotiva Norris, foto: SŽJJaroměř - Téměř sto let činné služby, dvacet let nejisté budoucnosti a posledních patnáct sezon v péči jaroměřských nadšenců. Tento prazvláštní životopis má lokomotiva 411.019, dříve u Rakouské severozápadní dráhy označená VIIa 340, a zřejmě jej ještě zdaleka nedopsala. Společnost železniční výtopna Jaroměř (SŽJ) totiž v posledních několika letech intenzivně pracuje na jejím zprovoznění a zdá se, že vše míří dobrým směrem. Lokomotiva letos dostala nová kola a 12. prosince končí sbírka, po níž by mělo být možné opravit i kotel a tendr.

SZJ_Conrad Vorlauf - rám se zavázanými dvojkolími, foto: SŽJZ prostředků první sbírky se letos podařila výměna obručí kol,“ řekl ŽelPage Pavel Černý ze SŽJ. Skutečně, opravený rám a zavázaná dvojkolí už začínají přípomínat lokomotivu. Pokud by se příští rok podařilo získat dostatek peněz a dosadit i opravený kotel, bude už patrné, o jak unikátní lokomotivu se jedná.

Po českých normálněrozchodných kolejích se pohybuje bezmála dvacet parních lokomotiv, které ale pocházejí z 20. století, nejčastěji až z jeho poloviny. Vyjma plzeňského "kafemlejnku" 310.072 (vyroben 1899) a jindřichohradecké úzkorozchodné U 37.0 (r. v. 1898) není v ČR jediná starší provozní lokomotiva. Až 411.019, nazývaná kdysi i přízviskem Conrad Vorlauf, by to mohla změnit. Zkonstruovaná na počátku 70. let předminulého století pamatuje éru překotného rozvoje železnic v tehdejším Rakousko-Uhersku a patrně zažila otvírání řady dnes páteřních tratí.

Čeká ji ovšem ještě hodně dlouhá cesta, než se na české koleje ještě bude moci vypravit. Doba renovace se odhaduje na zhruba tři další roky, přičemž se náklady při svépomocné realizaci v podmínkách jaroměřského depa vyšplhají na 3 miliony korun. „12. prosince bude ukončena již druhá veřejná sbírka na podporu jejího znovuzrození. V současné době částka na účtu sbírky překročila již 160 tisíc Kč, což považujeme za úspěch. Prostředky sbírkou získané jsou určeny zejména na opravu kotle, především na nákup nových kotlových trubek, dále na výměnu obručí kol tendru a na výrobu nové dýmnice kotle,“ popsal Černý další osudy stroje.

Pokud by měl ještě někdo zájem pomoci, má poslední příležitost. Příspěvky je možno zaslat na speciální sbírkový účet číslo 400 110 0044 / 8040.Další podrobnosti lze získat na webu SŽJ.

Zdroj: ŽelPage, SŽJ


Honza Beránek / JTB | 7.12.2008 (17:18)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel fabie 
09.12.2008 (9:51)  
nickon:a jese take 310.0134 jezdila a 423.094 take jezdila ne?
08.12.2008 (13:11)  
Držím ti palce Conrade.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
08.12.2008 (12:19)  
JTB: Mladějov, Ovčáry, teď nově budovaná další drážka (vím, "jen" malé průmyslovky, ale páry na českých kolejích to jsou).
08.12.2008 (11:40)  
Otázka je, zda po zprovoznění takový vzácný stroj pouštět na tratě SŽDC za současných podmínek, kdy mizí vlaky a padají na trať mosty. Byla by to nanahraditelná škoda, takový unikát by si zasloužil svůj vlastní okruh, bez přejezdů a podobných nástrah. Jinak jsem tady našel rok výroby 1885 a ne 1860. V roce 1885 se už budovaly lokálky, páteřní tratě byly skoro hotové. V roce 1860 měly ještě některé lokomotivy dubové rámy, okované v nejexponovanějších místech, taková by vypadala poněkud jinak.
registrovaný uživatel pítrs 
08.12.2008 (11:20)  
to NIcKON: Němka 555.0153 jezdila taky :-)
08.12.2008 (10:59)  
Azamat Bagatov: Jo, asi jsi loni v říjnu spinkal, když se Papouškovi při návratu do Lužné zadřelo ložisko:-(.
http://www.zelpage.cz/zpravy/5371
08.12.2008 (10:37)  
Nickon: Možná jsem něco zaspal, ale papouch (477.043) letos nejezdil?
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
08.12.2008 (1:32)  
213.902, 310.072, 310.093, 310.922, 354.195, 354.7152, 423.041, 423.0145, 433.001, 433.002, 434.1100, 434.2186, 464.102, 464.202, 475.101, 475.111, 475.179, 475.196, 498.022, 556.0506. Asi jsem si nevzpomněl na všechny, které letos skutečně jezdily na českých 1435 milimetrech, ale je jich skutečně úctyhodných dvacet. Řada dalších kompletních se letos z nějakého důvodu nesvezla, mnohé z nich čekají na spásné peníze na novou revizi kotle. Co ale spousta provozuschopných úzkorozchodek v ČR? Výsledné číslo bude, řekl bych, skoro dvojnásobné.
dopisovatel nebo člen ŽP J.F.  mail  
07.12.2008 (20:58)  
pendolino.680: Řekl bych nejen práce, ale především finančních prostředků. Na práci se nadšenci, kteří mají vztah k historii, téměř vždy najdou. Jinak v článku máš celkem jasně: Doba renovace se odhaduje na zhruba tři další roky.
07.12.2008 (20:55)  
chápu že zrekonstruovat starou lomomotivu dá dost práce, ale zajímalo by mě kdy bude hotová celá xD
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko