Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
---|---|---|---|
Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
380ku by si teď objednal jedině nějakej dement, když není vyzkoušená v provozu a dokonce ani na okruhu. Vždyť nikdo neví, jaká bude. Státní dráhy si ji objednaly naprosto stejně, jako si objednaly první sérii taurů jejich "mateřské" státní dráhy. Jinak by po nevyzkoušených taurech žádnýsoukromník neštěkl.
Takže to, jestli si někdo z ciziny, nebo soukromník koupí/nekoupí třistaosmdesátky se bude moct podloženě říkat až nejdříve za rok.
Litevské ešusy?? Mno, neověřoval jsem si to, ale první dva jsou, a prý si přiobjednali další dva. Opce sice myslím na další není, ale LG někde tvrdily, že si je kdyžtak bude přiobjednávat po dvou kusech dál.
ŠT má jednu velkou chybu - neumí se prosadit na trhu. Možná, že konečně nastane změna, pokud 380ky budou i s balíkem servisu od výrobce, případně, když výrobce začne spolupracovat s lokomotivními pooly. Ale to se nemůže stát dřív, než projde 380ka úspěšně všemi zkouškami a bude aspoň rok spolehlivě sloužit v provozu.
A ještě jednou zopakuju - státní dráhy ve většině zemí EU slouží také k ověřování nových typů vozidel. Jen minimum výrobců je schopno si dělat vývoj bez této výpomoci - je to strašně drahé. A výrobce, který z politických důvodů nemohl vyrobit ani jednu novinku a prakticky ji testovat, nemá a nemůže mít prachy na vývojový skok o deset let. Uvědomte si, že Siemens takový skok neměl, protože u něj se nepřestaly na deset let prodávat lokomotivy. Vývoj nové lokomotivy se totiž platí z odbytu předchozích typů (anebo z půjčky, ale to by udělal jedině blázen).
Tak do tý škodovky furt nekopejte, porod ještě neskončil.
Zde přeci nejde pouze o samotnou výrobu někde v hale, zde jde především o rozvoj a udržení know how v dané oblasti, jde zde o udržovaní sofistikovaných pracovišť a jistě také o podporu navazujícich oborů (firem) a v neposlední řadě to přináší i významné příležitosti v oblasti zaměstnanosti. Naše ekonomika nyní a hlavně v budoucnu musí být znalostní ekonomikou stojících na sofistikovaných oborech. To je to v čem může ČR obstát v celosvětové konkureci, neb zajisté nebude moci konkurovat třeba cenou pracovní síly (ve srovnání se zeměmi třetího světa. Proto jsem pro výhradní podporu českých kolejových výrobců.
Takze jeste jednou - zamestnanosti a dalsich vecem (zejmena navazujicicm oborum) je jedno, jestli se bude montovat lokomotiva cervena nebo stribrna
Nebo ze by v tom bylo neco jineho?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.