Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.
Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.
Novinky na síti SŽDC
Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.
Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.
Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.
Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.
Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano
Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.
Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.
Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.
Co nás čeká dál?
České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.
ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.
Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone
Takže já jsem z Luhačovic. Není to pro mne účelově vybraná trasa. Silnice vede podél kolejí, takže i trasa vlaku a autobusu je skoro stejná. Autobusové nádraží sousedí s vlakovým jak v Luhačovicích tak v Uh. Brodě. Tudíž bych řekl, že porovnání je ideální. Co se týká porovnání na delší vzdálenost. Pro toho kdo má malé dítě do dvou let je buď vlak nebo auto, protože do autobusu ho s kočárkem nevemou. To samé pokud cestuji se psem.
Ty, který tu jsi specialistou na makroekonomické pravdy, neznáš rozdíl mezi pružnou (čokoláda) a nepružnou poptávkou (voda)?
Žádné snižování jízdného jsem nepožadoval, pouze jsem souhlasil s názorem, že tzv. obyčejné jízdné zavírá dveře před potenciálními novými zákazníky. Ten potenciál jsem odhadl řádově na jednotky procent, spíš promile.
A rozhodovat se podle toho "když já posílím, druhý ztratí, tak já radši neposílím", to snad opravdu nemyslíš vážně. Přednost má dostat ten druh veřejné přepravy, který je v dané relaci efektivnější. Kraje navíc nemají fixní rozpočet na dopravu (viz třeba Rathovo populistické proplácení jízdného školákům).
Trochu odbíháme od tématu článku, nicméně
pokud BEx žádný obchodní model neměly, proč se tomu vytvářela značka a celá propagace, která úspěšně pronikla i do neželezničních médií (kde je jinak běžné označování vlaku EC coby rychlíku apod.)?
http://www.tyden.cz/rubriky/cestovani/zmena-pendolina-budou-jezdit-z-prazskeho-hlavniho-nadrazi_76184.html
http://www.denik.cz/ekonomika/drahy_pendolino_brno20080705.html
Takové rychlíky Praha–Trutnov, které teď už jezdí v celkem pravidelném taktu, žádné jméno "krkonošské expresy", žádné brožurky, žádné speciální polepy, reklamy v kupé ani humazovaný interiér nemají. Přesto jsou očividně úspěšnější, neboť zůstavají a jezdí docela plné.
A co se stane, kdyz CD snizi jizdne a snizeni jizdneho bude kompenzovano tim, ze vzroste pocet cestujicich, takze celkove trzby z jizdneho zustanou stejne? Nenapadlo te, ze klesnou trzby autobusakum a i autobusakum doplaceji ztraty kraje? A budou kraje odrovnany z toho, ze budou muset zvednout dotace autobusakum? Proste kdyz snizis jizdne, tak to pro stat bude mit jeden dusledek - bude muset zvednout dotace. Bud zeleznici nebo autobusum. Nestalo by se to v jedinem pripade - ze by diky snizeni lide prestali jezdit auty. Ale tezko nekdo prestane jezdit autem diky tomu, ze levnej vlak se stal jeste levnejsim...
Jenže na tom údajném "bugu" byla celá koncepce eLišky postavéná, právě díky tomuto údajném "bugu" dosáhla takové popularity. Bez flat-rate na všechny relace se ztrácí původní jednoduchost a výhodnost, už to nebude eLiška.
Navíc – to drahám trvalo dva roky, než si u nich někdo všiml, že eLiška je z jejich pohledu špatná, že je třeba ji rozcupovat? To nevěděli při přípravě této nabídky, nebo max. pár týdnů po jejím uvedení, že ji koncipovali špatně?
Nevím jak Turbik, ale já kupoval eLišku vždy až před odjezdem z automatu. Párkrát jsem na ni jel i relaci Praha–Brno, tam to pak při stejném způsobu nákupu vychází na zdražení 30 % , což může někoho přimět uvažovat o SA.
Napsal jsem jasně, proč se domnívám, že BE neuspěly (poměr cena/výkon, úspěšné produkty se navíc nestahují). Jezdil jsem s nimi, protože na ně byly nastavené připoje z mé relace, takže vím, jak prázdné jezdily v porovnání s EC, které tam jezdí teď.
Na tu další snůšku keců a impretinencí nemá smysl reagovat (beztak se vesměs točí okolo toho, co jsem vysvětloval několikrát), o pisateli nechť si každý udělá obrázek sám.
To možná ano, ale rozhodně to není tak, že ty vyšší tržby jsou za prodané eLišky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.