..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
27.11.2009 (19:45)  
Michal Janko:
V roce 2012:
Autobus 115 Kč
Vlak 120 Kč základní jízdné (pro všechny)


V tomhle musím nesouhlasit (ač jinak je to naopak). Vlak je pohodlnější, bezpečnější, dá se říci i spolehlivější. A pro to všechno je jeho provoz dražší. Když se to hodně zjednoduší :)

Pouze o 4% dražší jízdné by bylo výsměchem autobusové dopravě (znamenalo by to, že onu dálkovou vlakovou dopravu stát moc dotuje, zatímco autobusy jezdí na své triko).

Jistěže je v pořádku, když je státem podporovaná železniční doprava, coby ekologičtější a bezpečnější (pokud vlak nejede plný z 15%). Ale odcaď pocaď :)

Nějaký rozumný rozdíl by mohl být ve Vašem časovém horizontu do 20%. Dnes je to v "obyčejném" jízdném okolo 50% i víc (Praha - Brno, Praha - Ostrava, Praha - Hradec, Praha - Zlín). A to je ŠPATNĚ.
registrovaný uživatel Mozek 
27.11.2009 (19:04)  
miropiro:
Co to mělo být?
Tohle je častý jev, jen třeba taková nabídka "Léto 2009" byla vždy aktuální, jen pár dnů stará :-)
No, pročítal jsem tu TZ, myslel jsem třeba, že doplnili zmínku o akční nabídce při pořízení in Karty - cena 840,- Kč, tato informace tam však není.
27.11.2009 (18:45)  
InGold i GeneralAbo jsou jistě zajímavé produkty, a jsou lidé, kterým se vyplatí. (Například mně:-), a znám i člověka, kterému se vyplatí několikanásobně.)
Mají i další výhody, např. možnost naprosto ignorovat všemožné kličky v tarifu, optimalizovat cenu, bát se že pojede oklikou... Taková ochutnávka života s režijkou:-)

Ale nemyslím, že je to dobrý základ, na kterém stavět tarif a na kterém porovnávat tarify ostatních železnic. I když to GA má mnoho lidí, pořád většina jezdí na Halbtax, tedy něco jako In-zákazníka.
27.11.2009 (18:09)  
Děláš falešné závěry z nějakých čísel, která jsem neuvedl. Takže pro představu:

Dnes (třeba relace Brno-Ústí nad Orlicí)
Autobus 100 Kč
Vlak 100 Kč zákaznické jízdné × 130 Kč obyčejné jízdné (5 % cestujících)

V roce 2012:
Autobus 115 Kč
Vlak 120 Kč základní jízdné (pro všechny)

Ze základního jízdného by se odvozovaly slevy (studentská, seniorská, rodinná).
Tedy, člověk by nemusel mít žádnou předplacenou kartu, aby se dostal na cenu srovnatelnou s busem.

/////////////
Ceny jízdenek se samozřejmě ani u nás, ani v ČR nevypočítávají na základě průměrného platu, co je to zase za pa-dedukci. Miroslav to tam uvedl jen pro představu, kolik to asi pro Švýcara představuje peněz.

InGold je nabídka dobrá tak akorát pro nadšence. Neznám nikoho, komu by se to vyplatilo (musel by ve vlaku strávit průměrně dvě hodiny denně).
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
27.11.2009 (18:05)  
Myslím, že celá ta hádka tady je o ničem. Lidi nebudou jezdit vlaky ČD, dokud jim ČD nenabídnou:

1. spolehlivé služby - tj. jízdy vlaků načas, jistotu, že se o cestující někdo okamžitě postará, pokud nastane nějaká mimořádná událost (tedy ne, že ČD pokrčí rameny, prohlásí "jó, milej pane, my za to nemůžeme, s tím nic dělat nebudeme" a nenechají cestujícího stát bez povšimnutí), nebo stewardy ve vozech první třídy včetně nápojů a novin, větší pružnost v jednání s cestující veřejností, příjemný personál hlavně u pokladen

2. kulturnější prostředí - vlaky budou čisté, udržované, k dispozici bude možnost připojení notebooků na 230V, stejně tak čekárny s WiFi a nádražní prostory

3. větší polidštění tarifů - i mně činí značné problémy se vyznat v různých nabídkách slev a akčních cen a to se dá říci, že díky svému "postižení" mám v tarifech celkem přehled.

Dokud budou mít lidi pocit, že jsou pro ČD jen substrátem, který je převážen sem a tam bez jakéhokoliv zaujetí, pak vlakem budou jezdit jen ze zoufalství a tehdy, nebude-li jiná možnost. Obávám se, že tohle se nezmění, budou-li u ČD vládnout zejména odbory a jejich prostřednictvím odborářští bossové, prosazující svůj často naprosto pomýlený a sobecký náhled na věc. Zdražování cen za tu mizerii na kolečkách je jen třešničkou na dortu.
27.11.2009 (18:00)  
Když už se ta diskuse tak rozjela, tak ještě sdělím poznatek, že ČD ke změnám tarifu vydaly 23.11. TZ a o 3 dny se zjevila na webu znova s datem 26.11. Co to mělo být?
Totéž provedly s TZ "Novinky v dálkové dopravě Českých drah v jízdním řádu 2010", opět po třech dnech se objevila znova...
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (17:17)  
A posledni reakce na MZ a jeho svycarskou tabulku. Strucne jasne? Jeste strucnejsi a jasnejsi: Ingold: 22 tisic.
Misto jedne stranky, tri slova!!
Holt, mezi atraktivitou (neco pro vsechny) a strucnosti neni zrovna komplementarni vztah. Jeden za optimalni kombinaci strucnosti a atraktivity povazuje tohle, jiny onohle. Rozhodne ale neplati, ze zrovna to svycarske je to nejlepsi mozne
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (17:11)  
MJ - Jak navazes cenu na prumernej plat? Zelenina v samosce je taky 4x levnejsi, nez ve Svycarsku? Vase firma ma 4x nizsi ceny? Tak to musite exportovat jako o zivot...
Prumernej plat s tim nema vubec nic spolecneho!!

Na druhe strane - takovej svycarskej In-Gold (ano, platnost je sirsi, nez ceska verze, vim to) stoji 80 tisic korun! Ceska verze je 3.5x levnejsi. Platy jsou zhruba take tolikrat nizsi. Nechapu, jak se pri 3-4x nizsich prijmech da provozovat svycarska kvalita. A nechapu, jak to nekdo muze zadat. Zadna firma v Cesku (ktera ma i jine nez mzdove vstupy) neprodava tolikrat levneji. Nebo mne aspon nenapada...
registrovaný uživatel M 
27.11.2009 (17:01)  
Michal Janko
Ne, kupodivu jsem nezapomnel... Nynejsi system - clovek zaplati vypalne (nebo pomerne "symbolickou" castku - zalezi jak se to vezme) a za to dostane 25% slevu. Pokud rocne projezdi nad zhruba 800 kilometru, tak se mu to rentuje. Ceny jsou nastavene 100-75 (autobus 80)
"Tvuj" system - clovek zaplati vysokou castku (tak jsi to nazval ty - ale rozhodne to neni vypalne) a dostane 50% slevu. Rentovani nastava nekde u 6000 kilometru. Ceny nastavene 80-40 (autobus 90).
Vysledek? Vlak bude levnejsi nez autobus (coz asi plati malokde na svete). Sorry, ale tvuj system je uplne stejnej, jako system nynejsi. V obou systemech plati, ze clovek musi dat penize predem, aby dostal slevu. Rozdil je, ze tvuj system zada mnohem vetsi pocatecni investici (pricemz o te nynejsi pises jako o vypalnem!) a rentuje se mnohem pozdeji. Mne se ten tvuj system docela aji libi. Jenze ja narozdil od tebe nepovazuju smesnych 300 rocne za vypalne...

Miroslav Zikmund
Pekny prehled. Diky. Akorat jste to dost nestesne zakoncil tim poslednim radkem. Ceny vlaku prece tezko muzou kopirovat mzdovou hladinu. Nebo snad benzin nebo elektrina (nebo nova zeleznicni technika) jsou nejak navazane na mzdy?
27.11.2009 (16:48)  
Díky, Miroslave,
trochu jsem doufal, že se tu objevíte a předestřete parametry té švýcarské rodinné karty.
Docela jsem se do ní v návrhu trefil. Základem je tedy karta pro hlavu rodiny, k ní se pak dají výhodně přikoupit karty i pro ostatní členy rodiny.

Švýcarský model je tedy výhodnější o ty slevy na MHD apod., to se obávám, že v ČR by v současnosti nebylo možné zrealizovat. Proto by ta cena byla nižší než polovina průměrného platu.
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko