Hodonín - Jen několik dní po zveřejnění výsledků vyšetřování tragické nehody v Moravanech, v nichž Drážní inspekce upozorňuje na některé nedostatky staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 firmy AŽD Praha, došlo k další mimořádné události spojené s tímto systémem. V úterý v Hodoníně "zmizel" z kolejí osobní motorový vlak čekající na jízdu do Zaječí. Stalo se tak hned dvakrát. Problém ihned zaznamenali výpravčí v Hodoníně a dispečer v Přerově, což zabránilo ohrožení cestujících. Jde tak o další z řady komplikací s tímto zabezpečovacím systémem. České dráhy zavedly po tragické nehodě v Moravanech systém mimořádných opatření, podle kterých zaměstanci v těchto případech postupují. "ČD budou chtít od majitele zabezpečovacího zařízení zcela jistě odpověď na otázku, jak je možné, že zabezpečovací zařízení opět vyhodnotilo obsazenou kolej pod jejich vlakem jako volnou," prohlásil mluvčí drah Ondřej Kubala.
Změní ministerstvo postoj?
Ministerstvo dopravy zatím systém ESA 11 hájilo. Po květnové nehodě v Moravanech zřídilo mimořádnou vyšetřovací komisi. Ta došla k závěru, že je zařízení ESA 11 v pořádku. Drážní inspekce s tím však nesouhlasí a varovala před chybami zařízení ESA 11 i Evropskou železniční agenturu. Ta sdělení české inspekce vyhodnotila jako závažné. Zároveň DI prostřednictvím svého generálního inspektora Romana Šiguta uvedla, že byly vyvíjeny snahy o zmanipulování vyšetřování. Šigut míní, že by se mohlo jednat o pokus ministerstva a firmy AŽD o utajení skutečných příčin mimořádných událostí. Četnost posledních mimořádností však MD znepokojuje, a proto se ministerští úředníci budou snažit problém vyřešit.
zdroj: Aktuálně.cz
PRAHA - Podle evropských vyšetřovacích orgánů porušilo Ministerstvo dopravy ČR pravidla pro šetření nehody v Moravanech 19. května 2008.
Vyplývá to z písemného stanoviska Evropské železniční agentury (ERA) odpovědné za bezpečné provozování železnic v EU. Agentura v něm potvrzuje, že při šetření mimořádné události v Moravanech, kde došlo ke srážce vlaků a zahynul jeden ze strojvedoucích, Drážní inspekce postupovala standardně v souladu s nastavenými pravidly.
To je ovšem v příkrém rozporu s tím, co se uvádí na webových stránkách ministerstva dopravy, a sice, že zaslání bezpečnostního sdělení ze strany Drážní inspekce Evropské železniční agentuře je mimo působnost Drážní inspekce (DI). Inspekce tam totiž poukázala na zcela jinou příčinu nehody, než uvedlo ministerstvo dopravy. Je docela zázrak, že to odnesl zatím jediný mrtvý, ten strojvedoucí, na kterého se svalila veškerá vina, tvrdil počátkem října zdroj z inspekce. Podle pracovníků inspekce se tato situace stále opakuje a zaměstnancům byly opakovaně slibovány prebendy za mlčení. Podle ministerstva se sice situace jako v Moravanech může opakovat s pravděpodobností jedna ku miliardě, nicméně inspekce si provedla svá vlastní měření a zjistila opak. Během jediné půlhodiny prý došlo ke třem selháním tohoto systému. Zabezpečovací zařízení ESA 11 splňuje sice všechny evropské normy, právě v tom je však možná problém. Je tak moderní, že nevnímá desítky let staré české soupravy a údajně klidně označí obsazenou kolej za volnou pro jinou soupravu. Prostě spolu tyto systémy nekomunikují a mohlo by to skončit hůře než u Moravan, naznačil Haló novinám zdroj. Ministerstvo jako oficiální důvod nehody označilo mechanickou chybu na elektropneumatickém ventilu pískovacího zařízení. Jenomže, jak se ukázalo, zabezpečovací zařízení ESA 11 selhalo od květnové nehody v Moravanech prokazatelně ještě dvakrát - v Hulíně a Hodoníně.
Pokud by DI bezpečnostní upozornění nezaslala, porušila by tím pravidla platná v celé Evropě a v případě, že by se podobná nehoda v rámci Evropské unie odehrála, byla by Česká republika za ni nepřímo odpovědná, neboť i přes jí známé skutečnosti na problém neupozornila, uvedl Haló novinám náměstek generálního inspektora DI Jan Kučera. Evropská železniční agentura potvrdila, že postupy a metody zvolené DI při šetření nehody v Moravanech jsou v souladu s osvědčenou praxí a jsou vhodné i pro tuto konkrétní nehodu.
Během svého jednání v Bernu konstatovaly evropské vyšetřovací orgány, že se v České republice odehrál masivní pokus politického ovlivňování (ministerstvem dopravy) procesu šetření. Účastníci jednání jsou pobouřeni masivním pokusem o nátlak ministerstva dopravy na zodpovědné spolupracovníky a šéfa nezávislého vyšetřovacího orgánu České republiky. Tento jasně odporuje daným úkolům EU s ohledem na zadání vyšetřovacích orgánů s tím, že zúčastněné země vyslovily zaměstnancům Drážní inspekce plnou podporu a staví se proti každému ovlivňování vyšetřovacích zpráv vycházejíce odkudkoliv.
Zdroj:
http://www.halonoviny.cz/index.php?id=69663
knemo: Mediální bublinu z toho udělal jistý pan Vojtek, který hledá senzace. Jinak máte pravdu, rzi je u každého šturcu dost a je i v Hodoníně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.