Praha - České dráhy dnes představily upravený tarif, který nabude platnosti se změnou jízdního řádu 14. 12. 2008. Změny jsou avizovány v dostatečném předstihu, aby si každý mohl spočítat, která nabídka je pro něj nejvýhodnější a případně si před prosincovou změnou stihl zakoupit svůj vytoužený průkaz či jízdní doklad v předprodeji. Co České dráhy chystají? Mírné plošné zdražení základního jízdného i některých dalších cestovních dokladů, zdražení zákaznického jízdného, sjednocení některých komerčních nabídek, především však zvýhodnění zákazníků využívajících bezhotovostní a samoobslužné způsoby prodeje.
Zavedením grafikonu se stává přežitkem především kilometrická banka, tzv. KMB. A nové nastavení komerčních nabídek to dává jasně najevo. Od prosince si předplatíte jeden vlakokilometr prostřednictvím KMB za jednu korunu, tedy zaplatíte za celou knížku 2000 Kč. Cena tak poprvé převyšuje zákaznické jízdné. A podle Tomáše Čecha, který je jedním z autorů tarifních nabídek ČD, je to spravedlivé. Dráhy prý nechtějí znevýhodnit 600 tisíc uživatelů zákaznických In–Karet. Jejich současní i budoucí držitelé se od prosince budou moci více zapojit do programu ČD Bonus a využívat i dalších výhod. Při platbě za lístek formou el. peněženky získají na konci 3 % z ceny všech plateb jízdních dokladů touto formou. Tři procenta slevy se poskytují i na další formy bezhotovostních či samoobslužných nákupů – přes eShop ČD, bezhotovostní platby u pokladny a také kontaktní centrum TeleTiket, kde je jistě zajímavou informací trvalé zrušení stokorunového servisního poplatku.
Sjednocují se i ceny slevových programů. Nově se ruší nabídka In–Junior. Pro mládež od 15 do 26 let zbývá klasická nabídka In–Zákazník za třetinovou cenu. Pořizovací náklady jsou tedy proti Juniorovi výrazně menší, ale sleva je jen 25 % z obyčejného jízdného. Tarif In–Zákazník bude nově stát 990 Kč na 3 roky, stejně tak i seniorský slevový program. Mládež bude "in" již za 330 Kč. Pro současné i budoucí majitele tarifu In–Gold se příliš nemění. Cena stoupá jen o 1000 na konečných 21 000 Kč.
Změna tarifu přinese i zdražování. V obyčejném jízdném se cena zvyšuje o 2 Kč na každém lístku bez ohledu na vzdálenost. Krátké vzdálenosti tedy podraží výrazně, dlouhé jen minimálně. Zástupci drah to zdůvodňují inflací, stoupajícími cenami paliv i energie, stejně jako vyššími personálními náklady. V kontrastu s tímto zdražením jsou úpravy cen rezervačních dokladů jen minimální. Klasická místa bude ke koupi za 70 Kč (dosud 86 Kč), pro majitele In–Karet za polovinu, cena rezervace SC se nemění, jen majitelé In–Karet nově zaplatí přesně poloviční cenu. Zákaznická místenka na pendolino podraží o 20 na nových 100 Kč.
Úpravám se nevyhnou ani ceny lístků ČDNet, který je nově za 450 Kč (+ 10 Kč), resp. skupinová za 900 Kč, REGIOnet za 150, resp. 300 Kč. U této nabídky nadále existujíce i mezinárodní nabídka společná s DB, která je ke koupi za cenu o 100 Kč vyšší, než vnitrostátní. SONE+ bude nově stát 150 (dříve 130 Kč), resp. 450 Kč pro použití v dálkových vlacích. Nově, kromě vnitrostátní a varianty SONE+DB je v přípravě varianta SONE+PKP. Podle ČD je tato tarifní nabádka v přípravě a není dojednán konečný paket tratí či spojů, ve kterých se bude lístek uznávat. Internetová jízdenka eLiška pro cesty mezi libovolnými krajskými městy zdraží ze 140 Kč na 160 Kč.
Jak všechny ujistili zástupci ČD, předprodej všech současných nabídek nebude nijak omezen a můžete si i 13. 12. 2008 kteroukoliv ze současných nabídek zakoupit.
Zdroj: České dráhy
Pozitivní je sleva při elektronické platbě a zlevnění místenek (pamatuju si, jak jsem jednou musel vysvětlovat v ČD centru slečně, že zpáteční jízdné pro 2 vyjde vážně levněji, než skvělá sleva SONE s příplatkem 4x 86,- Kč za to že jedu 50 km z 200 místenkovým vlakem). Zdražení eLišky asi nmoc nových cestujících nezíská, ale ani neodradí. SONE bude pořád dobré pro rodiny o víkendu, ale vzhledem k ceně ztrácí smysl pro jednotlivce. Kilometrickou banku moc nechápu, sice v tom, že ČD nechtějí mít stále zákazníky kteří si nechtějí koupit jejich kartu, trocha logiky je, ale obávám se že je spíše dokopou k přesednutí do autobusů a aut a hlavně, kilometrická banka v nové podobě je zbytečná, nechápu proč ji tedy úplně nezruší a neušetří na nákladech. Zrušení slevy pro studenty 15-26 let mi přijde jako šlápnutí vedle, pokud stojí zákaznické jízdné většinou více než autobusové, nehledě na možné slevy od dopravců, museli by být studenti blázni, aby si kupovali možnost jezdit dráž, byť za zvýhodněnou cenu. A to, že je cena in-karty zvýhodněna pro kohokoli od 15 do 26, ať už studuje nebo u lopaty nebo je nezaměstnaný, moc nenadchne. Tady by měl zatlačit stát přes MD a kraje. A nakonec, zdražení o 2 Kč - myslím že bude mít minimální výnos i vliv, na dlouhých tratích to moc neudělá a 1-2 stanice dnes jezdí většina lidí levněji v rámci různých IDS, takže jim může být jedno jestli to bude dražší o 2 Kč nebo o milion.
Kdyby v marketingu ČD pracovali aspoň průměrně schopní lidé, tak udělají následující
- zákaznické jízdné o něco málo pod úrovní autobusového
- obyčejné jízdné klidně stejné, ale s větší úrovní různých slev jako např. zpáteční (dříve skoro 40 procent, dnes jen 10)
- příplatky na IC/EC (samozřejmě nemůžou při tom současně chtít dotace), klidně vyšší než 60 Kč za zpáteční, ale dbát na to aby kvalita tomu odpovídala, vlaky s vagony které nedosáhnou EC standartu překvalifikovat zpět na EX/R
- traťové jízdenky nabízet za rozumné ceny - ne o 60 procent dráž než síťové jízdenky IDS které nabízí nesrovnatelně větší možnosti
- větší možnosti při koupi In-karty - např. přidat variantu na 1 rok za polovinu ceny a hlavně garantovat s ní spojené slevy po celou dobu platnosti karty
- reklamu cílenou na věci, které zákazníka mohou opravdu zaujmout, nikoli jen směšná propagace věcí které při střetu s realitou dělají ČD medvědí službu
A co se týče slevy 50 %, ta je garantovaná tarifem. Dokonce i v tarifu, který bude platit od prosince, je výslovně uvedeno, že sleva 50 % se týká InJuniorů zakoupených do 13.12.2008 a platných maximálně do 12.2.2012.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.