..: Šetření mimořádné události Moravany dokončeno :..

Ilustrační obrázek Praha - 26. září bylo dokončeno šetření mimořádné události srážky dvou vlaků v žst. Moravany, o které jsme již na stránkách magazínu ŽelPage informovali. Drážní inspekce, jakožto nezávislý vyšetřovací orgán, na dnešní tiskové konferenci zveřejnila výsledky šetření události a další podrobnosti týkající se této nehody, stejně jako následného průběhu vyšetřování. Úvodem lze říci, že byly stanoveny dva důvody, které byly hlavní příčinou umožňující vznik nehody. Avšak nebyl a snad ani nemohl být stanoven konkrétní viník. Jak DIČR dále dodává, šetření bylo zcela nezávislé, a to i přes určité politické tlaky ze stran dalších subjektů účastnících se řízení.

Dle zprávy o výsledcích šetření vydané DIČR byly bezprostředními příčinami mimořádné události:

  • Ztráta šuntu kolejového obvodu první staniční koleje žst. Moravany po příjezdu osobního vlaku Os 5011. Následkem popískovaní kolejnic byla porušena podmínka součinnosti drážních vozidel s kolejovými obvody, jmenovitě vozidlem 163.039-1 ČD. Jedná se o porušení §34 odst. 1 písm. i) vyhlášky 173/1995 Sb. v platném znění.
  • Dále reakce staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 na neočekávanou změnu informace o volnosti 1. staniční koleje.

Kromě toho bylo ve zprávě uvedeno několik doplňujících příčin, které však nejsou významné pro závěry šetření:

  • Nedostatky v údržbě lokomotiv řady 163 a příbuzných dopravce České dráhy a.s., kdy v rámci revizních postupů není vůbec kontrolována funkčnost vysokotlakových kaskádních ventilů pískovačů.
  • Hnací vozidla jmenovaných řad nemají instalován kontrolní mechanismus skutečného stavu funkčnosti pískovačů. Tj. není signalizováno, zdali se písek sype, či ne. Je signalizováno jen stisknutí tlačítka.
  • Drážní úřad ČR jako národní bezpečnostní úřad nearchivuje schvalovací dokumentaci. Dokumentace zařízení ESA 11 proto nemohla být poskytnuta pro potřeby šetření.

Na základě výsledků šetření této závažné nehody Drážní inspekce ČR vydala několik doporučení. Provozovatelům zařízení typu ESA 11 se doporučuje doplnit logiku lépe ošetřující stav volnosti koleje. DÚ ČR je doporučeno tuto funkcionalitu u podobných zařízení vyžadovat, a to jak u současných, tak nově schvalovaných. Provozovateli dráhy, SŽDC s. o., je doporučeno dovybavit hlavní tratě systémem zasílajícím signál „generální stop“. Provozovatelům lokomotivní řady 163 a konstrukčně podobných zabudovat skutečnou signalizaci stavu pískovače a provádět pravidelné revize pískovacího zařízení. Drážnímu úřadu bylo doporučeno archivovat schvalovací dokumentaci.

Ředitel Územního inspektorátu DI v Brně, Ing. Michal Miklenda, který se na vyšetřování podílel, zdůraznil, že vyšetřování bylo i přes jisté tlaky zcela nezávislé. Celý proces byl pod dozorem evropské organizace ERA (European Railway Agency), která je nejvyšším nezávislým arbitrem nad bezpečností železniční dopravy v Evropě; v ČR zastoupena právě Drážní inspekcí. Vyšetřování bylo nezávislé i přes snahu o ovlivňování ze strany výrobce ZZ, firmy AŽD Praha, a náměstka ministra dopravy, Ing. Vojtěcha Kocourka, kteří vyvíjeli konkrétní tlaky na průběh samotného vyšetřování události. DIČR po uzavření případu Moravany chystá soudní žalobu na ovlivňování vyšetřování. Podstatné množství důkazních materiálů bylo zpřístupněno také novinářům. Jan uvedl p. Miklenda, tlaky byly vyvíjeny na personální změny ve vyšetřovacím týmu DIČR, případně doporučovány tendenční závěry vyšetřování.

Na tiskové konferenci byli přítomni zástupci Federace strojvůdců ČR, kteří vyjádřili svůj souhlas s výsledkem vyšetřování a zároveň poděkovali za uznání neviny ze strany strojvůdce.

Zdroj: ŽP; Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události v Moravanech


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vítek_V | 2.10.2008 (17:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
09.10.2008 (14:25)  
http://www.novinky.cz/clanek/151550-na-draze-zrejme-opet-selhalo-zabezpecovaci-zarizeni.html
tentokrát v Hodoníně a světe div se vlak zřejmě nepískoval...Dějí se nám to věci, milé děti na bezpečné železnici.
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.10.2008 (10:10)  
Ážetďák: Vždyť jo, tak by to mělo fungovat.
08.10.2008 (18:11)  
Milý Genny, co z tebe mluví? bledá závist, nebo jen obyčejný mindrák? O tom, že tahle patentová přihláška je reálná se můžeš přesvědčit na webových stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví, kde jsem dnes odpoledne osobně byl.
registrovaný uživatel genny 
08.10.2008 (18:07)  
Jen jestli tu netahate diskutujici za fusekli, stejne jak jste to tu jiz nekolikrat predvedl.
08.10.2008 (17:22)  
Takže, vážení a milí: Rád bych tuto kauzu tak nějak shrnul. Největší blbosti padaly, jako obvykle, z pánů ouředníků! Hlášky typu: Zab. zař. je uděláno podle norem, tudíž za nehodu nemůže, jsou naprosto zcestné a svědčí jen o tom, že normy jsou šity na míru nikoli realitě železničního provozu, ale zbožným přáním managementu AŽD a tudíž neslouží k bezpečnosti lidí, ale k tomu, aby se výrobci zmetků mohli vyhýbat odpovědnosti! Nicméně, zatím co jste tu všichni víceméně jalově pindali, já konal a k tomu konání mi stačilo jen to, co jsem si tu přečetl a pár fotek na webových stránkách AŽD. Výsledek mého konání má značku PV 2008 - 601 a název: Úprava dvoupasových kol. obvodů pro zvýšení odolnosti proti rušení zpětnými trakčními proudy. (pro neznalé-jde o patentovou přihlášku). Je to o dvou věcech. 1/ o tom, že takovýto kolejový obvod bude dokonale imunní proti rušení od všeho, co ve světě jezdí 2/ o tom, že pokud dojde ke ztrátě šuntu při zapískování, kol. obvod to okamžitě zjistí a pošle do zab. zař. libovolného typu hlášku o tom, že je neschopen normálně fungovat. Jak je mým dobrým zvykem jde o řešení jednoduché a snadno použitelné. Žádné počítače, procesory a podobné svinstvo.
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
06.10.2008 (21:24)  
Releová zab. zař. se u nás používají už od poloviny 50. let, ale průšvihy začly až letos

A to třeba kolejiště v takové žst.Libuň bývalo (nevím , jaký je současný stav) zasypáno pískem celé.
06.10.2008 (18:50)  
To Joska: A to je právě to, o čem je řeč! Pokud zavedu něco, co v tisíce případech kiksu zabríní, je stoprocentně jisté, že v tom kritickém tisícprvním případě k nehodě dojde! Takže: buď udělat něco, co bude na 100%, nebo přijmout administrativní opatření, známá z elektromechaniky. (Výpravčí zjistí pohledem volnost koleje...) Jenže to je o tom, že by se museli přijmout a zapaltit kvalifikovaní lidé a management by se musel hodně zeštíhlit a uskrovnit a to přece nejde. A teď mne napadá: Na trati Plzeň - Cheb se jezdí bez výpravčích už cca 44 let, ale s podobným případem se tam dosud nikdo nikdy nesetkal! Takže ten zakopaný pes asi opravdu bude v konstrukci k. o. Releová zab. zař. se u nás používají už od poloviny 50. let, ale průšvihy začly až letos! A hned dva krátce po sobě! Opravdu si myslíte, že je to jen náhoda? A kdy a s jakými následky dojde k dalšímu maléru?
06.10.2008 (12:07)  
Honza: To je fce úplné blokové podmínky na TZZ.
registrovaný uživatel JK ml. 
06.10.2008 (11:12)  
Joska: DI dokonce vyšetřuje nehody trolejbusů.....No v Opavě máme linku 221, kterou obhospodařují Solaris Trolina, hybridy, které část trasy jedou na naftu. Až se na Pekařské trolejbusu stane nehoda (křižovatka bez drátů) bude potřeba zřejmě uvědomit i Drážní inspekci. nechám písek pískem ale nechápu deklarovanou "aktivní roli" DI v tomto případě: poslední případ Bohuňovice - výpravčí použije generální stop při vzniku a MU a zabrání srážce. Výpravčí v Moravanech zjistí vznik MU dostatečně v předstihu a k zabránění srážce má baterku...
Je pravda že ve zprávě se píše, že nebylo možné zjistit, zda byla vysílačka správně naladěná.....ALE to je jak s plachtama rozkazů....... Dneska už by snad neměl být problém, aby si vysílačka ladila fekvence sama v průběhu trati a aby se různé mimořádnosti na trati zobrazovaly na displeji v průběhu jízdy a fíra se mohl soustředit jen na řízení....Je to velká fikce????
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.10.2008 (11:10)  
Nemají náhodou kolejové obvody fungovat tak, že úsek se považuje za volný, až vlak vyjede z oddílu Správným směrem, tj. až se obsadí ten následující a uvolní ten předchozí? To by se potom takový vlak ztrati nemohl.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko